درآمد شغل طراحی لباس در ایران و سایر کشورهای جهان چقدر است؟

در سال‌های اخیر، با گسترش تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و افزایش تنوع در دنیای fashion و مد، تمایل افراد به مدگرایی و تنوع در پوشش نیز افزایش پیدا کرده است. استقبال از حوزه مد و فشن و رونق این صنعت، نیاز به شغل طراحی لباس را هم افزایش داده است. به همین دلیل، افراد بسیاری، […]

در سال‌های اخیر، با گسترش تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و افزایش تنوع در دنیای fashion و مد، تمایل افراد به مدگرایی و تنوع در پوشش نیز افزایش پیدا کرده است. استقبال از حوزه مد و فشن و رونق این صنعت، نیاز به شغل طراحی لباس را هم افزایش داده است. به همین دلیل، افراد بسیاری، رشته طراحی لباس را برای ادامه تحصیل و یا اشتغال خود انتخاب می‌کنند. یکی از پرسش‌های متداول افراد مختلف در ابتدای این مسیر، میزان درآمد طراح لباس در ایران است.

علاوه بر این، باتوجه به افزایش مهاجرت شاغلین حوزه‌های مختلف در چند سال گذشته، میزان درآمد شغل طراحی لباس در سایر کشورها نیز، دیگر پرسش چالش‌برانگیز افراد فعال در این صنعت، محسوب می‌شود. به همین دلیل در مقاله پیش رو، قصد داریم علاوه بر معرفی شغل طراحی لباس، مهارت‌های موردنیاز این رشته و بازار کار آن، به میزان درآمد این شغل در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی شغل طراحی لباس

یک طراح لباس با برخورداری از مهارت‌های فنی خاص این شغل و استعدادهای ذاتی خود، وظیفه طراحی لباس و پیاده‌سازی آن بر روی پارچه را بر عهده دارد. طراحان لباس معمولا از طریق طراحی دستی و یا با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری، ایده های ذهنی خود را به تصویر می‌کشند. همان‌طور که احتمالا در آگهی‌های استخدام سایت‌های کاریابی معتبر مشاهده کرده‌اید، میزان درآمد طراح لباس در ایران بالا بوده و فرصت‌های شغلی مختلفی نیز برای این شغل وجود دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به آگهی های استخدام طراح لباس سینما، استخدام طراح لباس عروس و طراح مد و فشن، اشاره کرد.

یک طراح لباس باید بتواند در گام نخست، نیازهای مشتری یا کارفرما را به‌خوبی درک کرده و سپس در گام بعدی بر اساس خواسته‌ها و نیازهای متقاضی و با درنظرگرفتن اعتقادات رایج و شرایط فرهنگی، ایده های ذهنی خود را بر روی پارچه پیاده کند و طرحی خلاقانه، نو و زیبا ایجاد نماید.

او در مرحله بعد باید بر اساس شناخت خود از پارچه، پارچه موردنظر خود را انتخاب کرده و با استفاده از دانش مولاژ، الگوهای اصلی لباس را بیرون آورد و سپس برای دوخت و آماده‌سازی، به خیاط و چرخکار تحویل دهد. البته یک طراح لباس، بسته به علاقه و شناخت خود، می‌تواند وظیفه دوخت را نیز برعهده بگیرد؛ اما در حالت کلی، این کار، وظیفه طراح لباس نیست.

طراحان لباس برای اجرایی کردن ایده‌های خود بایستی با انواع مختلف پارچه، مهارت خیاطی و طراحی دوخت، اصول پیاده‌سازی الگو و تکنیک‌های مولاژ آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند طرح‌ها و ایده‌های خود را به بهترین شکل اجرایی کنند.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل طراحی لباس

یکی از عوامل تعیین‌کننده میزان درآمد طراح لباس، میزان مهارت و توانمندی این فرد است. از جمله مهارت‌های موردنیاز شغل طراحی لباس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلاقیت و هنرشناسی
  • مهارت‌های ارتباطی موثر
  • مهارت خیاطی و الگوسازی
  • توجه به جزئیات
  • قدرت تصمیم‌گیری
  • داشتن چشمانی تیزبین و دقیق
  • مدیریت زمان
  • مهارت حل مسئله
  • قدرت تجسم فکری
  • مهارت داشتن در تجارت
  • مهارت ریسک‌پذیری
  • آگاهی داشتن از مد روز
  • سازگاری با تغییرات
  • مهارت انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان
  • داشتن زاویه دید متفاوت و ذوق و سلیقه
  • آشنایی با طراحی پوشاک به روش دستی و با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای
  • آشنایی با رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها، تکنیک‌های مختلف چاپ و تزیینات و اکسسوری‌های مرتبط با لباس
  • شناخت انواع پارچه‌ها و جنس و کاربرد آن‌ها
  • شناخت کامل اندام و سلیقه ایرانی
  • شناخت موجودی و نیاز بازار

بازار کار و آینده شغلی طراحی لباس

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مدگرایی و تنوع پوشش در میان افراد مختلف جامعه و به‌ویژه جمعیت جوان، شغل طراحی لباس را به یکی از شغل‌های پرتقاضا و پول‌ساز تبدیل کرده است. به همین دلیل، این شغل در حال حاضر، بازار کار خوبی در ایران دارد و می‌توان برای آن، آینده شغلی خوبی را نیز تصور کرد.

یکی از ویژگی‌های شغل طراحی لباس، فردمحور بودن آن است. این ویژگی باعث شده طراحان لباس، نیازی به سرمایه اولیه نداشته باشند و بتوانند بر روی توان شخصی خود برای این کار تمرکز کنند.

طراحان لباس در ایران معمولا فعالیت در یکی از دو سطح موجود را انتخاب می‌کنند که این موضوع بر روی میزان درآمد طراح لباس نیز تاثیرگذار است. سطح اول، مربوط به طراحی برای مشتریان اختصاصی است که شامل طراحی لباس برای مواردی مانند جشنواره فجر، خطوط هواپیمایی، فرم مدارس، لباس‌های پرسنلی و لباس ورزشکاران می‌شود. سطح دوم نیز سطح صنعتی نامیده شده و به طراحی لباس برای کارخانه‌ها اختصاص دارد.

در حال حاضر به طراحان لباسی نیاز داریم که بتوانند باتوجه به سلیقه غالب جامعه، ترندهای روز و اندام و فرهنگ ایرانی، لباس‌هایی زیبا، جدید و خلاقانه طراحی کنند.

میزان درآمد طراح لباس در ایران و جهان

باتوجه به توضیحات گفته شده، عوامل مختلفی بر میزان درآمد شغل طراحی لباس تاثیرگذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به سطح مهارت و توانمندی، میزان تجربه کاری، نوع فعالیت، شهر محل سکونت و قدرت بازاریابی طراح لباس، اشاره کرد.

اما طبق آمار منتشر شده در سال 1400، میانگین درآمد یک طراح لباس معمولی با درآمدی ثابت، 8 میلیون تومان در ماه است. البته می‌توان این مبلغ را با استفاده از راهکارهایی همچون فروش در بستر اینترنت و یا آموزش طراحی لباس به دیگران به‌صورت حضوری و آنلاین، به میزان قابل‌توجهی افزایش داد. طبق این آمار، میزان درآمد طراح لباس عروس در ایران بیشتر بوده و به 10 میلیون تومان در ماه می‌رسد.

در صورتی که طراحان لباس، سرمایه اولیه داشته و خط تولید طرح لباس‌های خود را راه‌اندازی نمایند، می‌توانند به درآمد ماهیانه خوبی دست پیدا کنند. بر اساس آمار ذکر شده سال 1400، این افراد در صورت داشتن بازاریابی موفق و جذب مشتری می‌توانند تا 50 میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته باشند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که مبلغ مطرح شده متغیر است و حتی در برخی از مواقع، امکان ضرر کردن نیز وجود دارد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در سال‌های اخیر، بسیاری از طراحان لباس به فکر مهاجرت هستند؛ به همین دلیل در ادامه به میزان درآمد شغل طراحی لباس در چند کشور پرطرفدار برای مهاجرت، اشاره خواهیم کرد.

میزان درآمد طراح لباس در آمریکا

بهترین طراحان مد و فشن دنیا در آمریکا زندگی می‌کنند و به همین دلیل می‌توان لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین پوشاک را در آمریکا خریداری کرد. همین عامل باعث شده است که شغل طراحی لباس به یکی از شغل‌های پولساز و پردرآمد در این کشور تبدیل شود.

طبق آمار منتشر شده، میزان درآمد سالانه شغل طراحی لباس در کشور آمریکا، 62 هزار دلار است که این میزان بسته به مهارت و نوع فعالیت، می‌تواند تا 92 هزار دلار در سال افزایش پیدا کند. در این کشور، طراحان لباس مطرح و معروف، درآمدی حدود 4 میلیون دلار در سال نیز خواهند داشت.

میزان درآمد طراح لباس در ترکیه

کشور ترکیه یکی دیگر از کشورهای مطرح در زمینه طراحی لباس است و رشته مد و فشن در دانشگاه‌های معتبر این کشور تدریس می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته طراحی لباس در کشور ترکیه می‌توانند درآمدی تا 100 هزار دلار در سال داشته باشند. البته بدیهی است که میزان درآمد این افراد در ابتدای مسیر شغلی بسیار کم‌تر بوده و به‌تدریج با افزایش تجربه و مهارت، افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان درآمد طراح لباس در کانادا

طبق آمار منتشرشده، میزان متوسط درآمد طراحان مد و فشن در کانادا، 53625 دلار در سال یا 27.50 دلار در ساعت است. البته افراد مبتدی، حقوقی معادل 42941 دلار در سال دریافت می‌کنند و اغلب طراحان لباس باتجربه تا 86250 دلار در سال درآمد دارند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل طراحی لباس و مهارت‌های موردنیاز این شغل پرداخته و بازار کار این رشته و میزان درآمد طراح لباس در ایران و جهان را بررسی نمودیم. همان‌طور که مشاهده کردید، در سال‌های اخیر، نیاز به این شغل افزایش پیدا کرده و طراحی لباس به یکی از شغل‌های پولساز و پردرآمد تبدیل شده است. به همین دلیل، می‌توان با کمی تلاش و پشتکار، موقعیت شغلی موردنظر خود در این صنعت را پیدا کرده و به درآمد مناسبی در ماه دست‌یافت.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.