چرا پارافریز و بازنویسی مقاله مهم است؟

دلیل برای اهمیت بازنویسی در نوشتار وجود دارد که در این مقاله تمام آن‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد. پارافریز به معنای بیان ایده‌های دیگران با کلمات خود است. بازنویسی مقاله نیز به معنی تغییر عبارات و جمله‌های مقاله با حفظ معنای اصلی آن است. در نوشتار آکادمیک، معمولاً بهتر است به‌جای نقل‌قول، منابع را […]

دلیل برای اهمیت بازنویسی در نوشتار وجود دارد که در این مقاله تمام آن‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد.

پارافریز به معنای بیان ایده‌های دیگران با کلمات خود است. بازنویسی مقاله نیز به معنی تغییر عبارات و جمله‌های مقاله با حفظ معنای اصلی آن است. در نوشتار آکادمیک، معمولاً بهتر است به‌جای نقل‌قول، منابع را با بازنویسی ادغام کنید. درواقع با ادغام نقل‌قول و پارافریز می‌توانید نشان دهید متن را دقیق‌تر مطالعه کرده‌اید و درک صحیحی از آن دارید.

اهمیت پارافریز کردن

بازنویسی تکنیکی است که بسیاری از نویسندگان از آن استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند دقیقاً هدف و مفهوم نویسنده اصلی را بیان کرده‌اند. اما اهمیت پارافریز یا بازنویسی مقاله چیست؟ 6 دلیل برای اهمیت بازنویسی در نوشتار وجود دارد که در این مقاله تمام آن‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد.

  1. رفع سرقت ادبی

واضح‌ترین دلیل اهمیت بازنویسی مطالب این است که شما را از سرقت ادبی متون دیگران بازمی‌دارد و درعین‌حال می‌توانید نظر خود را نیز به گوش سایرین برسانید. همچنین اگر کسی تصمیم به شکایت برای نقض حق کپی‌برداری داشته باشد، از بروز هرگونه مشکل قانونی جلوگیری می‌کند.

  1. تمرکز بر روی ایده‌ها به‌جای کلمات

وقتی نوشته شخص دیگری را پارافریز می‌کنید، فقط کلمه به کلمه آن را کپی و جایگذاری نمی‌کنید. بلکه نکات اصلی را در نظر می‌گیرید و آن‌ها را با کلمات خود بیان می‌کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های نویسنده اصلی را بهتر درک کنید. همچنین این کار باعث می‌شود متن شما طبیعی‌تر به نظر برسد.

  1. کمک به بیان روشن‌تر ایده‌های خودتان

وقتی متنی را پارافریز می‌کنید، مجبور می‌شوید متن اصلی را با کلمات خود بازنویسی کنید. این کار می‌تواند به شما در درک بهتر نکته‌ای که گفته شد و همچنین بهبود مهارت نوشتنتان کمک کند. علاوه بر این، روشن‌تر کردن ایده‌هایتان می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا مطلب شما را راحت‌تر درک کنند.

بازنویسی ابزار مهمی برای نویسندگان در تمام سطوح است. چه دانشجویی باشید که به دنبال نوشتن مقاله است یا یک نویسنده حرفه‌ای، بازنویسی می‌تواند به شما کمک کند تا متنی واضح، مختصر و دقیق داشته باشید. با پیروی از این نکات، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه به‌طور مؤثر پارافریز کنید و از این مهارت برای بهبود مهارت‌های نوشتاری خود استفاده نمایید.

  1. جلوگیری از سرقت ادبی بدون تحقیق گسترده

برای پارافریز کردن، باید از کلمات و ایده‌های خود استفاده کنید. این بدان معناست که مطالعه کننده فقط از دیدگاه یک شخص به‌جای نظرات چندین منبع، اطلاعات دریافت می‌کند. در یک محیط دانشگاهی، این کار به جلوگیری از سرقت ادبی کمک می‌کند؛ زیرا روش‌های کاملاً متفاوتی برای سرقت ادبی از یک متن وجود دارد.

متداول‌ترین راه برای سرقت ادبی این است که متن‌هایی از منابع دیگر را بردارید و آن‌ها را بدون اعتبار دادن به نویسنده اصلی در مقاله خود وارد کنید. این نوع سرقت ادبی به‌راحتی با بازنویسی قابل‌پیشگیری است؛ زیرا شما اطلاعات را با کلمات خودتان در متن قرار می‌دهید؛ به این معنی که کپی‌برداری مستقیم نمی‌کنید.

نحوه‌ پارافریز مقاله

پس‌ازاینکه از اهمیت پارافریز کردن به‌خوبی آگاه شدید، بهتر است با نحوه‌ صحیح پارافریز و بازنویسی متن آشنا شوید. در ادامه یک نمونه پارافریز متن انگلیسی را ارائه خواهیم کرد تا با بررسی پارافریز نادرست و صحیح این متن با مراحل پارافریز مقاله به‌آسانی آشنا شوید.

نحوه بیان صحیح

بیان یک ایده به زبان خودتان می‌تواند کاری بسیار آسان باشد. فرض کنید می‌خواهید متن زیر را که در مورد کاهش جمعیت در گونه خاصی از حلزون‌های دریایی است، بازنویسی کنید.

Example: Source text

“Like other marine animals living near heavily populated coasts, horse conchs have lost considerable habitat to development and pollution, including favorite breeding grounds along mud flats and seagrass beds. Their Gulf habitat is also warming due to climate change, which scientists think further pressures the animals, based on the negative effects extra heat has on other big mollusks” (Barnett, 2022).

پارافریز نادرست

ممکن است برای اولین بار سعی کنید آن را با جایگزین کردن چند کلمه با مترادف‌ها بازنویسی کنید.

Example: Incorrect paraphrasing

Like other sea creatures inhabiting the vicinity of highly populated coasts, horse conchs have lost substantial territory to advancement and contamination, including preferred breeding grounds along mud flats and seagrass beds. Their Gulf home is also heating up due to global warming, which scientists think further puts pressure on the creatures, predicated upon the harmful effects extra warmth has on other large mollusks (Barnett, 2022).

این تلاش برای بازنویسی، ساختار جمله یا ترتیب اطلاعات را تغییر نداده است، فقط انتخاب برخی از واژگان را تغییر داده است و مترادف‌های انتخاب‌شده نیز بسیار ضعیف هستند:

“Advancement and contamination” همان معنای “development and pollution” را القا نمی‌کنند.

گاهی اوقات تغییرات ایجادشده، باعث تغییر لحن آکادمیک مقاله می‌شوند؛ کاربرد “home”به‌جای “habitat” و “sea creatures” به‌جای “marine animals”.

افزودن عبارت‌هایی مانند “inhabiting the vicinity of” و “puts pressure on” متن را بی‌آنکه نیاز باشد پیچیده‌تر می‌کند.

گرمای جهانی به تغییرات آب و هوایی مرتبط است؛ اما این دو دقیقاً به یک معنا نیستند.

به همین دلیل، متن به طرز ناخوشایندی خوانده می‌شود؛ طولانی‌تر از آن چیزی است که باید باشد و بسیار نزدیک به متن اصلی است. این بدان معنی است که شما در معرض اتهام سرقت ادبی قرار خواهید گرفت.

پارافریز صحیح

بیایید به روش مؤثرتری برای بازنویسی همان متن نگاه کنیم.

Example: Correct paraphrasing

Scientists believe that temperature rises resulting from climate change are negatively impacting horse conchs living in the Gulf of Mexico. Development and pollution have also deprived them of important breeding grounds (Barnett, 2022).

در اینجا ما:

تنها اطلاعاتی را آورده‌ایم که به متن اصلی مربوط هستند (توجه داشته باشید که عبارت‌ها کوتاه‌تر هستند).

اطلاعات را تنها با یک عبارت معرفی کرده‌ایم: “Scientists believe that . . .”.

کلمات کلیدی مانند “development and pollution,” را حفظ کرده‌ایم؛ زیرا تغییر دادن آن‌ها می‌تواند معنای کلی را تغییر دهد.

ساختار جملات را به طرز دلخواه خودمان نوشته‌ایم؛ نه اینکه ساختار اصلی جملات را کپی کنیم.

از نقطه‌ متفاوتی شروع و اطلاعات را به ترتیب متفاوتی ارائه کرده‌ایم.

به همین دلیل، ما می‌توانیم اطلاعات مربوطه را به‌روشنی از منبع اصلی منتقل کنیم؛ بدون اینکه به عبارت اصلی نزدیک شویم.

اهمیت ترجیح پارافریز به نقل‌قول

استفاده از بازنویسی به‌جای نقل‌قول در بیشتر موارد ایده خوبی است. زیرا:

  • بازنویسی نشان می‌دهد که شما به‌طور کامل معنای یک متن را درک کرده‌اید.
  • صدای خود شما در کل مقاله‌تان غالب باقی می‌ماند.
  • نقل‌قول‌ها خوانایی متن شما را کاهش می‌دهند.

اما این بدان معنا نیست که شما هرگز نباید از نقل‌قول استفاده کنید. نقل‌قول‌ها در موارد زیر موردنیاز هستند:

  • ارائه تعریف دقیق
  • بیان یک موضوع در مورد زبان یا سبک نویسنده (مثلاً در یک مقاله تحلیل ادبی)
  • ارائه شواهد در تأیید یک استدلال
  • نقد یا تحلیل یک ادعای خاص

تفاوت پارافریز و خلاصه کردن

  • پارافریز یک مطلب خاص را با کلمات شما بیان می‌کند. حجم آن نیز معمولاً مشابه متن اصلی یا گاهی کمتر است.
  • خلاصه کردن درواقع تقلیل دادن بخش طولانی متن به نکات کلیدی است؛ به صورتی که نوشته نهایی از نسخه اصلی کوتاه‌تر باشد.
  • پارافریز و نقل‌قول ابزارهای مهمی برای ارائه اطلاعات خاص از منابع هستند. اما اگر اطلاعاتی که می‌خواهید اضافه کنید کلی‌تر است (مثلاً استدلال کلی یک مقاله)، خلاصه کردن روش مناسب‌تری خواهد بود.

اجتناب از سرقت ادبی هنگام پارافریز

هنگام پارافریز باید مراقب باشید تا از سرقت علمی تصادفی نیز جلوگیری کنید.

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که پارافریز بسیار شبیه به متن اصلی باشد؛ با عبارات یا جملات کاملاً یکسان (در این صورت باید در علامت نقل‌قول قرار گیرد). همچنین اگر منبع را به‌درستی ذکر نکنید، ممکن است سرقت ادبی اتفاق بیفتد.

ابزارهای پارافریز به‌طور گسترده توسط دانشجویان مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند برای افراد غیربومی که احتمالاً نوشتن آکادمیک را چالش‌برانگیزتر می‌دانند، مفیدتر باشند. همچنین این ابزارها می‌توانند برای کمی الهام گرفتن مؤثر واقع شوند؛ از این ابزارها به‌اندازه کافی استفاده کنید و یکپارچگی آکادمیک را در ذهن داشته باشید.

برای اطمینان از اینکه تمام منابع خود را به‌درستی پارافریز و ذکر کرده‌اید، می‌توانید قبل از ارسال مقاله خود، یک بررسی برای عدم سرقت ادبی انجام دهید.

نویسندگی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در دنیای امروز باید بر آن تسلط داشته باشید. این کار به شما در کار، تحصیل و سایر ابعاد زندگی کمک می‌کند! بازنویسی و پارافریز هم به دیگران اجازه می‌دهد بدون از دست دادن هیچ‌یک از افکار یا ایده‌های اصلی خود، بدانند که شما به چه چیزی فکر می‌کنید. بنابراین، یادگیری این مهارت می‌تواند در امر نویسندگی بسیار کمک‌کننده باشد.

پارافریز و بازنویسی مقاله در شبکه مترجمین اشراق

شبکه مترجمین اشراق از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین مؤسسات درزمینه ترجمه، ویراستاری، پارافریز و بازنویسی مقالات است و بیش از هزار مترجم و ویراستار متخصص با این مجموعه همکاری می‌کنند. این مؤسسه، کیفیت کاری خود را درزمینه‌ ارائه‌ مقالاتی که محتوایی اصیل، دقیق و مناسب دارند، تضمین می‌کند. تقریباً تمام مقالاتی که در این مؤسسه بازنویسی می‌شوند، از سوی نرم‌افزارهای سرقت ادبی موردپذیرش قرار می‌گیرند.

مزایای سفارش پارافریز و بازنویسی مقالات در شبکه مترجمین اشراق:

  • دسترسی به محتوای منحصربه‌فرد و بالا رفتن درصد پذیرش مقاله شما
  • قیمت‌ پارافریز مقرون‌به‌صرفه و متعادل با حفظ کیفیت کاری
  • بررسی محتوای مقاله توسط نرم‌افزارهای معتبر تشخیص سرقت ادبی
  • حفظ حریم خصوصی و اطلاعات علمی مقالات شما توسط شبکه مترجمین اشراق