شغل برق کشی ساختمان: مزایا، معایب درآمد و نحوه آموزش برقکاری

برای بسیاری از افراد که قصد دارند وارد حرفه برقکاری ساختمان شوند، تحقیق در مورد شغل برق کشی ساختمان و همچنین توجه به مزایا و معایب آن می‌تواند بسیار مهم یا حتی الزامی باشد. به طور کلی و به صورت خلاصه شغل سیم کشی ساختمان به مواردی مانند برق کاری داخلی ساختمان و خارج از […]

برای بسیاری از افراد که قصد دارند وارد حرفه برقکاری ساختمان شوند، تحقیق در مورد شغل برق کشی ساختمان و همچنین توجه به مزایا و معایب آن می‌تواند بسیار مهم یا حتی الزامی باشد.
به طور کلی و به صورت خلاصه شغل سیم کشی ساختمان به مواردی مانند برق کاری داخلی ساختمان و خارج از ساختمان بر طبق یک نقشه (نقشه های برق کشی) اشاره دارد. که در آن تکنسین برقکار باید با توجه به تمام استانداردها صفر تا صد کار را انجام دهد. اگر می‌خواهید در مورد خدمات و کارهایی که یک برقکار ساختمان انجام می‌دهد اطلاعات بیشتری را کسب کنید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

معرفی شغل برق کشی ساختمان (برقکاری و سیم کشی)

شاید تابحال سیستم برق کاری ساختمان شما مانند پریز برق، سیم کشی مربوط به لامپ … دچار مشکل شده باشد یا این که  نیاز داشته باشید در قسمتی از منزلتان یک لامپ اضافه یا حذف کنید. کاملا واضح است انجام این کار توسط هر فردی امکان پذیر نیست و باید به سراغ متخصص برق ساختمان بروید. برقکار وظیفه تشخیص، تعمیر و یا نصب انواع سیستم های برقی را برعهده دارد.

به عبارت دیگر شغل برقکاری ساختمان (سیم کشی ساختمان)؛ عبارت است از انجام خدماتی مانند نقشه کشی برق ساختمان، طراحی سیستم‌های روشنایی داخل ساختمان، طراحی سیستم‌های برقی داخل و خارج از منزل، تشخیص و عیب یابی، نصب دوربین مداربسته، دزدگیر و … که معمولا در به صورت پروژه ای از صفر تا صد یا به صورت بخش به بخش توسط فرد مهندس برق ساختمان (برقکار ساختمان) انجام می شود.

تعمیرکار برق کشی ساختمان در حال تعمیرات

هر مجری برق می‌تواند با توجه به میزان خدماتی که ارائه می‌دهد هزینه آن را دریافت نماید حال این خدمات می‌تواند پروژه باشد یا بخشی از رفع ایراد یک سیستم برقی. همچنین در این شغل می‌توانید خود به صورت تنهایی کسب و کار خود را راه اندازی نماید اما معمولا انجام کار در این حرفه به صورت تیمی بوده و در این صورت که می توانید درآمد بیشتری را کسب نمایید. در ادامه به خدماتی که می توانید ارائه دهید اشاره می‌کنیم.

وظایف برقکار ساختمان (شغل برق کشی ساختمان)

این که شما به عنوان تکنسین برقکار در ساختمان اداری یا مسکونی مشغول به کار باشید نوع وظایف یا مسئولیت شما می‌تواند متفاوت باشد. اما ما در اینجا قصد داریم به صورت کلی به مجموعه وظایفی که مربوط به هر دو موضوع می‌شود اشاره کنیم:

  • تشخیص و عیب یابی سیم‌های برق ساختمان
  • تعویض و عایق کاری کابل‌های برق که پوسیده شده یا خراشیده شده‌اند
  • مرتب کردن مدارهای برق
  • تشخیص خطراتی که سبب ایجاد برق گرفتگی می‌شود و رفع آنها
  • انجام اتصالات مربوط به سیم‌های برق در مدارات الکتریکی
  • انجام خدماتی مانند سیم کشی‌های مربوط به روشنایی، آیفون، تلفن و …
  • امکان نصب زنگ‌های هشدار دهنده در ساختمان
  • یک برقکار ساختمان باید بتواند با استفاده از دستگاه‌های تست مشکلات را شناسایی و آن را گزارش دهد
  • پیاده سازی سیم کشی‌های مربوط به دوربین‌های مداربسته و دزدگیر ساختمان
  • مهندس برق ساختمان باید بتواند کابل های برق را از داخل لوله‌ها عبور دهد
  • نصب اجزایی مانند کلیدها، مدارها، تابلو برق‌ها
  • نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان
  • یک نکته مهم دیگر اجرای پروژه به صورت استاندارد و تحویل آن را سر موقع است.

شغل برقکارق ساختمان در ایران

البته مسئولیت و وظایف یک برقکار در شغل برقکشی ساختمان خیلی بیشتر از موارد ذکر شده است که شما می توانید تمامی این موارد را ازطریق آموزش و گذراندن دوره در طی مدت کوتاهی (حدود چند هفته) یاد بگیرید.

مهارت های مورد نیاز در شغل برقکاری ساختمان

حال بیاید کمی هم از مهارت‌های مربوط به این شغل بگویم که برخی از آنها ذاتی و برخی دیگر نیز اکتسابی هستند. داشتن این مهارت‌ها سبب می شود شما بتوانید یک برقکار حرفه‌ای شوید. این موارد عبارت اند از:

  • یکی از نکات بسیار مهم، تشخیص رنگ‌ها توسط برقکار ساختمان است. به عنوان مثال شما باید بتوانید رنگ‌هایی مانند آبی کمرنگ را از آبی تیره تشخیص دهید.
  • همچنین مجری برقکار باید از سلامت جسمانی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند کارها را به موقع خود انجام دهد (هماهنگی چشم با دستان)
  • توانایی تشخیص و عیب یابی قطعات الکترونیکی (باز و بسته کردن قطعات)
  • توانایی کار با ابزارهای مختلفی که مربوط به برقکاری ساختمان می‌باشد.
  • داشتن توانایی‌های مربوط به تکنیک‌هایی که سبب افزایش سرعت کار می‌شود. ( در این مورد فرد برق کار ساختمان باید علاقمند به این رشته باشد)
  • داشتن شور و اشتیاق برای کار بر روی قطعات الکترونیکی
  • آشنایی کامل با روش‌های ایمنی (این مورد جهت احتیاط ضروری است)
  • حوصله انجام کارها به صورت پروژه‌ای و یا کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند (مانند تشخیص رنگ‌ها)
  • برخورداری از تمرکز بالا، چرا که در صورت عدم رعایت استانداردها ممکن از عواقبی مانند برق گرفتگی را به همراه داشته باشد.
  • داشتن دانش لازم جهت نقشه خوانی مربوط به سیم کشی برق ساختمان
  • داشتن مهارت ارتباط با مشتری
  • توانایی یادگیری تمامی موارد مربوط به برق ساختمان مانند نصب آیفون، دوربین مداربسته و … (که در دوره‎های مربوط به برق ساختمان توسط آموزشگاه به شما آموزش داده خواهد شد؛ جهت کسب اطلاعات در این مورد می‌توانید از صفحه دوره اموزش برق ساختمان بازدید کنید.)

متخصص شغل برقکار ساختمانی

داشتن مهارت‌ها الزامی نیست اما اگر می‌خواهید یک فرد حرفه‌ای در شغل برق کاری ساختمان شوید بهتر است به آن توجه نمایید چرا که  مواردی ساده‌ای که شاید زیاد مورد توجه قرار نگیرد بسیار مهم هستند مانند تبلیغات، سرعت بالا در انجام کار، به کار گیری یک سری ترفند‌ها و … سبب می شود شما در مدت کوتاهی فنون را به صورت تخصصی کسب و به راحتی وارد بازار کاری و درآمد خوبی را کسب نمایید.

بازار کار و درآمد شغل برقکاری ساختمان

حتما میزان درآمدی که از این شغل کسب خواهید کرد برای شما مهم خواهد بود، شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که آیا شغل سیم کشی برق ساختمان به نحوی است که برای مخارج زندگی روزمره کافی باشد؟
در پاسخ باید بگویم خیلی فراتر از آنچه که تصور می‌کنید می‌توانید در این شغل درآمد کسب نمایید. به خصوص این که کسب و کار برقکاری حرفه ای ساختمان شامل شاخه‌های بسیاری بوده (که در دوره برق ساختمان به صورت کامل آموزش داده می شود) و شما می‌توانید با توجه به علایق خود هر کدام از آنها را به تنهایی یا همه را به صورت پروژه‌ای انجام دهید.

همچنین در این شغل شما می‌توانید هم به صورت پروژه‌ای و یا به صورت آزاد قسمتی از کار را مانند نصب پریز، نصب آیفون و … را انجام داده و مبلغ ان را دریافت نمایید.

تعمیرکار در حال برق کشی ساختمان

آینده شغلی رشته برق ساختمان

علاوه بر مواردی که در بالا درباره شغل برق کشی ساختمان گفته شد، آینده شغلی مربوط به سیم کشی برق ساختمان بسیار پر رونق بوده چرا که روز به روز تعداد ساخت و ساز ساختمان های جدید (چه مسکونی و چه اداری) در حال افزایش است از این رو میزان تقاضا برای دریافت خدمات از برقکار ساختمان نیز در حال افزایش است.

همچنین در حال حاضر ساختمان‌هایی که از قبل ایجاد شده‌اند به دلیل مواردی مانند پوسیدگی کابل‌های برق، پارگی سیم‌ها یا نصب آیفون‌ها یا دوربین‌های مداربسته و …  نیازمند یک مجری برقکار حرفه‌ای هستند.

میزان درآمد برقکاری ساختمان بستگی به مهارت شما دارد. به طور میانگین می‌توان گفت درآمد مهندس برق چیزی بین هفت تا ده میلیون تومان است، البته این میزان مبلغ با افزایش تخصص شما حتی ممکن است بیشتر از این نیز باشد.

مزایا و معایب شغل سیم کشی ساختمان

در جدول زیر به صورت خلاصه به مواردی که مربوط به مزایاو معایب شغل برق کاری ساختمانی است اشاره می‌کنیم:

معایب شغل برق ساختمان مزایای شغل برق ساختمان
احتمال برق گرفتگی تقریبا امنیت شغلی بالا (با رعایت موارد امنیتی)
نیاز به داشتن علاقه و انگیزه بازار کار پر رونق
سختی فیزیکی آینده شغلی پر درآمد
نیاز به داشتن سلامتی جسمی و فیزیکی دارای شاخه‌های وسیع از لحاظ شغلی
نیاز به طی مدت 2 تا 3 سال جهت رسیدن به درآمد بالا یادگیری و ورود به شغل در طی چند هفته

 

شغل برق ساختمان بهتر است یا برق صنعتی

این که کدام حرفه بهتر است به موارد زیادی بستگی دارد به عنوان مثال هدف شخصی از پرسیدن این سوال کسب اطلاع در مورد آینده شغلی این حرفه است یا شاید شخص دیگری سختی کار را مورد هدف قرار دهد ما در جدو ل زیر چکیده از مواردی که مهم هستند را جمع آوری کرده‌ایم تا شما با مطالعه آن کمی با ویژگی های هر کدام از شغل های برق ساختمان یا برق صنعتی آشنا شوید.

ویژگی ها شغل برقکاری ساختمان شغل برق صنعتی
میزان درآمد 10 تا 15 میلیون تومان 5 تا 10 میلیون تومان
مدت زمان یادگیری  حدود 55 ساعت حدود 45 ساعت
میزان تخصص حرفه‌ای با تخصص وسیع (نصب دوربین مداربسته، دزدگیر ..) حرفه‌ای با تخصص وسیع (کار با تابلو برق‌ها و ..)
دامنه شغل وسیع وسیع
آینده شغلی بسیار مناسب بسیار مناسب
سهولت در ورود به بازار کار راحت راحت
میزان درجه سختی مهارت بسته به میزان هوش یادگیری فرد بسته به میزان هوش یادگیری فرد

 

می‌توان گفت برق صنعتی هم از میزان بازار کار بالایی نسبت به شغل برق کاری ساختمان برخوردار است و هر کدام از این رشته‌ها دارای تخصص‌ها و سختی‌های خاص خود است. اما شما باید در نظر داشته باشید به کدام یک از این رشته‌ها علاقه دارید و سپس وارد آن شوید.  شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات در مورد رشته برق قدرت(صنعتی) به صفحه آموزش برق صنعتی پیشرفته در فنی حرفه ای مراجعه کنید.

نحوه آموزش و ورود به شغل برق کشی ساختمان

حال که با تمام ویژگی‌های مربوط به مزایا، معایب و درآمد شغل برقکاری ساختمان آشنا شده‌اید شاید بخواهید با توجه به علاقه خود وارد این حوزه شده و کسب و کار خود را شروع کنید.

برای ورود به شغل برق کشی ساختمان (سیم کشی ساختمان) ابتدا باید مهارت‌ها را به صورت تخصصی آموزش ببینید. که نیازمند صرف وقت، هزینه زیادی می‌باشد. به عنوان مثال از طریق تحصیل حدود 3 تا 7 سال طول می‌کشد یا از طریق شاگردی کردن حداقل دو سال طول خواهد کشید البته اگر موارد به صورت کامل به شما گفته شود. با این وجود یکی از بهترین و سریع ترین روش‌ها شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای می‌باشد.
برگزاری دوره‌ها در مدت زمان کوتاه، آموزش مهارت‌های تخصصی هم به صورت عملی و هم تئوری، داشتن اساتید متخصص، داشتن کلاس‌های مجهز به تجهیزات و ارائه مدرک معتبر بین المللی از موارد مهمی است که به شما کمک می‌کند در طی مدت کوتاهی فن‌ها را یاد گرفته و وارد این حوزه شوید در صورتی که می‌خواهید در این دوره شرکت کنید می‌توانید با آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دارالفنون تماس گرفته و در مورد مورد شرایط، نحوه و هزینه آموزش مشاوره رایگان دریافت نمایید.

منابع:

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.