ویژگی‌ های موردنیاز برای طراحی سایت آموزشی

فروش دوره‌ها و آموزش آنلاین یکی از روش‌های کسب درآمد با ارائه دانش خود به افراد است. سیستم‌های آنلاین به دانشجویان کمک می‌کنند تا برنامه درسی خود را بدانند، با اساتید تماس بگیرند و به منابع آموزشی که شامل جزوات، صوتی و ویدئویی است. یک سایت موسسه آموزشی ویژگی‌ها و امکاناتی دارد که برای ایجاد […]

فروش دوره‌ها و آموزش آنلاین یکی از روش‌های کسب درآمد با ارائه دانش خود به افراد است. سیستم‌های آنلاین به دانشجویان کمک می‌کنند تا برنامه درسی خود را بدانند، با اساتید تماس بگیرند و به منابع آموزشی که شامل جزوات، صوتی و ویدئویی است. یک سایت موسسه آموزشی ویژگی‌ها و امکاناتی دارد که برای ایجاد یک سیستم آموزشی ضروری هستند.

وردپرس یک پلت فرم جامع برای طراحی سایت آموزشی ارائه می‌دهد که با استفاده از مجموعه قالب‌های آن می‌توانید به امکانات موردنیاز بدون حتی یک خط کدنویسی دسترسی داشته باشید. قالب‌های وردپرسی در دسته قالب آموزشی می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. حالا ببینیم ویژگی‌ های موردنیاز برای طراحی سایت آموزشی چیست تا بتوانید بهترین قالب را برای سایت خود انتخاب کنید و سایت خود را بر اساس آن ویژگی‌ها طراحی کنید.

قبل از اینکه درباره ویژگی‌های موردنیاز برای یک سایت آموزشی صحبت کنیم باید هدف دقیق خود را از طراحی سایت مشخص کنید مثلا اگر سایت آموزشی دانشگاه است باید رنگ‌ها و ظاهر سایت رسمی‌ باشد و اگر یک موسسه خصوصی است می‌توانید از رسمیت آن کم کنید. به علاوه رده سنی افراد را در نظر بگیرید و قبل از هر چیز امکانات موردنیاز را برای طراحی آن سایت آموزشی تعیین کنید.

مزایای طراحی یک سایت آموزشی

بسیاری از افراد فرصت کافی برای حضور در کلاس‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند در دوره‌ها یا کلاس‌های آموزشی آنلاین شرکت کنند. در ادامه سایر مزایای طراحی سایت آموزشی را آورده‌ایم.

  • دریافت بهتر بازخورد
  • برندسازی
  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • دسترسی دانشجو به دوره‌ها در هر زمان و مکان
  • معرفی و تبلیغات دوره‌های آموزشی با هزینه کم
  • مناسب برای همه افراد با هر نوع شغل
  • به روز نگه داشتن محتوای آموزشی در سایت

ویژگی‌ های مورد نیاز طراحی سایت آموزشی

خب برای اینکه یک وب سایت برای مدرسه، دانشگاه یا موسسه آموزشی طراحی کرده، دوره های خود را به فروش برسانید یا کلاس‌های آنلاین برگزار کنید باید مجموعه امکانات و ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید. ویژگی‌های یک سایت آموزشی را در ادامه ببینید.

سیستم گزارش‌دهی با سفارشی‌سازی

یکی از امکاناتی که در قالب‌های آموزشی به کار می‌رود افزونه‌های LMS مثل لرن دش هستند. این افزونه وردپرس (https://www.rtl-theme.com/category/wordpress-plugin/) که برای شما گزارش عملکرد دانشجویان را نمایش می‌دهند. این گزارش عملکرد یک دید کلی از عملکرد و نمرات دانشجویان ارائه می‌دهند.

ثبت نام دانشجویان و سادگی فرایند ثبت نام

یکی از ویژگی های موردنیاز برای طراحی سایت آموزشی  این است که دانشجویان باید بتوانند در دوره موردنظر به خوبی و سادگی ثبت نام کنند و به راحتی وارد سیستم شوند. به دلیل اینکه لازمه دسترسی کاربران به فایل‌ها ورود به سیستم آموزشی است باید بتوانند بدون طی یک فرایند پیچیده وارد سیستم شوند. پس ورود و ثبت نام باید راحت صورت بگیرید و نیازی به خاطر سپردن اطلاعات ورود نباشد مثلا کاربر بتواند با شماره موبایل و کد یکبار مصرف وارد اکانت خود شود.

طراحی واکنشگرا

برای یک سایت آموزشی واکنشگرایی بسیار اهمیت دارد زیرا باید به کاربر امکان بدهد که در هر جا و هر زمان بتواند به پنل و سیستم یادگیری خود دسترسی داشته باشد و با هر دستگاهی به دوره‌های آموزشی دسترسی داشته باشد.

دانشجویان، مدیران و اساتید باید بتوانند از طریق چند دستگاه به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند زیرا بیش از 50 درصد کاربران وب را زا طریق گوشی موبایل خود چک می‌کنند.

رابط کاربری و ناوبری مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌های یک سایت آموزش آنلاین طراحی یک سایت است که تجربه کاربری مناسبی را به بازدیدکنندگان منتقل کند و کار با آن راحت باشد. اگر سایت شما ناوبری مناسبی داشته باشد کاربر را برای رسیدن به صفحه موردنظر خود به درستی راهنمایی می‌کند. اگر کاربر به دلیل ساختار نامناسب سایت سردرگم شود سایت شما را ترک می‌کند. مثلا کاربر وارد هر صفحه که می‌شود باید بتواند به صفحه قبل دسترسی داشته باشد و دقیقا بداند که چه مسیری را طی کرده تا به این صفحه رسیده است.

سایت انعطاف پذیر باشد

سایت باید امکان افزودن امکانات و ویژگی‌های جدید را داشته باشد مثلا ممکن است سایت به مرور به یک سایت بین المللی تبدیل شود و نیاز به چند زبانه‌سازی آن به وجود آید بنابراین باید قابلیت افزودن افزونه‌های چند زبانه مثل wpml را داشته باشد.

تعامل بالای بین دانشجو و استاد

تعامل بین دانشجو و استاد یک رقابت سالم و فضایی پر انرژی را نشان می‌دهد تا بتواند کلاس آنلاین را مانند یک کلاس واقعی شبیه سازی کند.

راهنمای کار با پنل کاربری

داشبورد باید درباره نحوه استفاده از محتوا، استفاده از سایت و پورتال یادگیری به کاربر یک راهنما ارائه دهد.

پشتیبانی از انواع محتوا

یکی از ویژگی‌های موردنیاز در طراحی سایت آموزشی پشتیبانی از هر نوع محتوا است یعنی امکان قرار دادن انواع محتوا مانند متن، صدا، تصویر، انیمیشن، ویدئو و VR وجود داشته باشد.

سرعت بالای سایت آموزشی

یکی دیگر از ویژگی های مورد نیاز طراحی سایت آموزشی سرعت لود بالا است. کاربران می‌خواهند در سریع ترین زمان ممکن به پاسخ سوال خود برسند و سرعت پایین لود باعث می‌شود کاربر معطل شده و سایت شما را ترک کند سرعت پایین و ترک سایت شما توسط کاربر باعث افت رتبه شما در موتورهای جست و جو می‌شود و به رتبه سایت شما صدمه می‌زند. می‌توانید با استفاده از افزونه‌های وردپرسی مثل راکت با کاهش حجم فایل‌ها سرعت بارگزاری را بالا ببرید.

استفاده از رنگ‌ها در سایت آموزشی

با توجه به نوع سایت آموزشی از رنگ‌ها در ان استفاده کنید مثلا رنگ های به کار رفته در یک سایت مدرسه قطعا با سایت دانگاهی متفاوت هستند.

کیفیت بالای دوره‌های آموزشی

برای اینکه موفق شوید روی کیفیت دوره‌هایی که ارائه می‌دهید تمرکز کنید. سطح دوره‌های خود را بالا ببرید، از منابع معتبر استفاده کنید و محتوای بروز شده را رایگان در اختیار کاربرانی که قبلا تهیه کرده اند بگذارید.

امکانات یک سیستم آموزش آنلاین

بعد از این که به ویژگی ‌های موردنیاز برای طراحی سایت آموزشی اشاره کردیم امکانات کلی این نوع سایت را در ادامه معرفی میکنیم.

  • فروم‌ها و انجمن‌های گفت و گو
  • امکان جست و جوی محتوا بر اساس عنوان و متن
  • امکان ایجاد دوره
  • طراحی تکالیف آنلاین
  • ارزیابی عملکرد دانشجو با آزمون، تکالیف و غیره
  • امکان مدیریت و صدور گواهینامه در پایان دوره
  • امکان بارگذاری تصاویر به صورت آنلاین
  • کاربران و اساتید باید بتوانند اسناد و مدارک خود را به راحتی آپلود کنند
  • طراحی صفحات اعلام دوره‌ها

در این مقاله درباره ویژگی‌های مورد نیاز در طراحی سایت آموزشی صحبت کردیم امیدوارم کمکی در شروع کار راه اندازی یک سیستم آموزشی برای شما باشد. یکی از قالب های وردپرسی برای طراحی سایت آموزشگاه قالب آموزشی استادیار است که امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست.