بهترین راهنمای خرید کفپوش چوبی | چگونه چوب مناسب برای کفپوش انتخاب کنیم؟

در طراحی دکوراسیون داخلی خانه از مواد و مصالح مختلفی در جنس‌های متنوع استفاده می‌شود. کفپوش‌های چوبی یا کفپوش‌هایی که طرح و رنگ چوب دارند، بسیار پرطرفدار بوده و بسیار زیبا و جذاب هستند. در واقع استفاده از این نوع کفپوش می‌تواند حال و هوایی بسیار طبیعی و دلچسب به خانه شما ببخشد. کفپوش‌های چوبی […]

در طراحی دکوراسیون داخلی خانه از مواد و مصالح مختلفی در جنس‌های متنوع استفاده می‌شود. کفپوش‌های چوبی یا کفپوش‌هایی که طرح و رنگ چوب دارند، بسیار پرطرفدار بوده و بسیار زیبا و جذاب هستند. در واقع استفاده از این نوع کفپوش می‌تواند حال و هوایی بسیار طبیعی و دلچسب به خانه شما ببخشد.

کفپوش‌های چوبی خود دارای انواع مختلفی هستند و با جنس و قیمت‌های متنوعی در بازار وجود دارند. در هنگام خرید کفپوش باید به نوع چوب آن توجه داشته باشید تا بتوانید انتخابی مناسب با دوام بالا داشته باشید. سوالی که در این موارد پیش می‌آید این است که بهترین چوب برای کفپوش کدام است؟

کفپوش چوبی چیست؟

کفپوش به متریالی گفته می‌شود که برای پوشاندن سطح داخلی خانه‌ها و محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. در این میان نمونه‌هایی که از جنس چوب ساخته شده، کفپوش چوبی نام دارند. برخی از آن‌ها نیز از جنس پلاستیک یا سرامیک ساخته شده و تنها ظاهری مشابه با چوب دارند. در واقع هر کفپوشی با هر نوع جنسی که دارای طرح و رنگ چوب باشد، در این دسته قرار می‌گیرد.

معمولاً هیچ کدام از کفپوش‌های چوبی از چوب طبیعی یک دست (الوار) ساخته نمی‌شوند. استفاده از چوب‌های فرآوری شده به دلیل استحکام و ماندگاری بیشتر رایج‌تر است.

انواع کفپوش چوبی

این نوع کفپوش‌ها تنوع بالایی دارند و از جنس‌های متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند. این تنوع باعث اختلاف قیمت آن‌ها در بازار شده است. در ادامه به رایج‌ترین نوع آن‌ها می‌پردازیم.

  • پارکت

رایج‌ترین مدل کفپوش چوبی که در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود، پارکت است. از این نوع می‌توان در خانه‌ها، محیط‌های اداری، فروشگاه‌ها و … استفاده کرد. پارکت‌ها از چوب طبیعی طراحی و ساخته می‌شوند. اندازه آن‌ها نیز متفاوت است و می‌توانید با توجه به سلیقه خود از سایزهای کوچک تا بزرگ استفاده کنید.

مناسب‌ترین چوب برای تهیه پارکت چوب درختانی مانند بلوط، افرا، کاج، صنوبر و … است. این چوب‌ها خود دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و با توجه به این موارد در قیمت‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. برای نصب پارکت می‌توان از چسب استفاده نمود. در این روش با چسب مخصوص هر پارکت را به کف خانه می‌چسبانند. علاوه بر آن می‌توان آن‌ها را به روش کلیک نیز نصب کرد. در این روش لبه‌های آن‌ها به صورتی طراحی شده که به صورت کلیک به یکدیگر چفت می‌شوند.

 

  • لمینت

لمینت نوع دیگری از کفپوش‌های چوبی است که طرفداران زیادی داشته و قیمت ارزان‌تری نیز نسبت به کفپوش پارکت دارد. لیمنت‌ها دارای چهار لایه هستند. لایه اول و چهارم برای مقاوم سازی در برابر آب ضربه و خط و خش قرار گرفته است، در لایه بعد مغز اصلی آن و لایه سوم شکل ظاهری آن است.

ماده اصلی تشکیل دهنده لمینت‌ها، چوب فشرده است و می‌توان در طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی آن‌ها را تهیه کرد. نصب این نوع کفپوش چوبی بسیار ساده و راحت است و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. همچنین در مقابل ضربه، حرارت و لکه مقاوم است و در مدت زمان بسیار کمی نصب و اجرا می‌شود.

  • بامبو

بامبو یکی از چوب‌های بسیار زیبا و محکم و مقاوم است که برای ساخت انواع مختلفی از وسایل چوبی ازجمله کفپوش‌ها استفاده می‌شود. چوب بامبو بهترین انتخاب برای دوست داران طبیعت است، زیرا می‌توانند بدون قطع درخت کفپوشی چوبی و بسیار زیبا داشته باشند. این نوع کفپوش طول عمر بسیار بالایی دارد.

از چسب و میخ می‌توان برای نصب این نوع کفپوش استفاده نمود. البته بامبو در مقابل نور خورشید حساس است، به همین دلیل در محیط‌های داخلی استفاده می‌شود. قیمت آن نسبت به پارکت و لمینت کمتر است، طول عمر بالایی دارد و در مقابل هرگونه ضربه نیز مقاوم است.

  • کفپوش ترموود

چوب ترموود مقاوم و مهندسی شده است و در مقابل سرما، گرما و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. برای تهیه این نوع کفپوش، چوب مناسب را درون کوره قرار داده و پس از آن سرد می‌کنند. نحوه ساخت آن باعث افزایش میزان مقاومت شده به طوری که از آن در محیط‌های با رطوبت بالا نیز استفاده می‌شود.

ترموود هم به صورت کفپوش و هم دیوارپوش قابل استفاده است و در محیط‌های مختلف خانگی، اداری، درون بالکن، تراس خانه و … قابلیت استفاده دارد. این نوع کفپوش به عنوان عایق حرارت نیز شناخته می‌شود و در مقابل پوسیدگی و حشرات نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

  • کفپوش چوب پنبه‌ای

نوع دیگری از کفپوش چوبی کاربردی، چوب پنبه‌ای است. برای ساخت این نوع از پوست درخت بلوط استفاده می‌کنند. این پوست را آسیاب کرده و به عنوان ماده اصلی تولید آن استفاده می‌کنند. تهیه آن به این صورت است که پوست آسیاب شده درون کوره‌ای با دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد و پس از تبدیل شدن به ورقه‌های فشرده، در اندازه‌های مختلف برش داده می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کفپوش، مقاومت آن‌ها در مقابل پوسیدگی است. کفپوش‌های چوب‌ پنبه‌ای قرن‌ها قدمت داشته و می‌توانند به عنوان عایق صوتی نیز عمل کنند. به منظور افزایش میزان دوام مقاومت، از لایه‌ای پلی اورتان نیز در سطح آن‌ها استفاده می‌شود.

  • کفپوش لینولئوم

یکی دیگر از کفپوش‌های قابل بازیافت که برای افراد دوست‌دار طبیعت مناسب است، کفپوش لینولئوم است. برای ساخت این نوع از ترکیب چندین ماده مختلف مانند روغن کتان، خاک اره، گرد چوب پنبه، سنگ آهک، صمغ درخت کاج، رنگدانه و … استفاده می‌شود. در نهایت نیز لایه‌ای محافظ بر روی کفپوش قرار می‌گیرد.

وجود لایه محافظ بر روی آن‌ها باعث افزایش میزان مقاومت و طول عمر کفپوش‌ها در مقابل رطوبت و حرارت می‌شود. این کفپوش‌ها خود دارای سه دسته مختلف رول یا شیت، تایل و پارکتی هستند. هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و هزینه متفاوتی برای خرید و نصب دارند.

  • کفپوش PVC

در نهایت کفپوش PVC است که نمی‌توان آن را کفپوش چوبی دانست اما به دلیل شکل ظاهری آن را در این دسته قرار می‌دهند. در واقع این کفپوش ظاهری شبیه به کفپوش‌های چوبی دارد اما بر پایه پلیمر پلاستیک ساخته می‌شود. قیمت این کفپوش‌ها بسیار ارزان و مناسب است و مقاومت بالایی نیز در مقابل رطوبت و آب دارند.

از کفپوش‌های طرح چوب می‌توانید به راحتی در هر فضایی حتی حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید. نکته‌ای که درباره آن‌ها وجود دارد، این است که به دلیل استفاده از چسب‌های مخصوص بسیار قوی، امکان جابجایی و انتقال آن‌ها پس از نصب وجود ندارد.

سخن آخر

همان‌طور که اشاره شد، کفپوش‌های چوبی تنوع بالایی داشته و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب میان این کفپوش‌ها گاهی سخت و دشوار می‌شود اما با در نظر گرفتن عوامل مختلف می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در اولین قدم باید میزان بودجه خود را مشخص کنید، سپس با توجه به مواردی مانند محل نصب، امکان جابجایی، نحوه اجرا، هماهنگی با دکوراسیون خانه و … بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید از افراد متخصص و باتجربه نیز کمک گرفته تا انتخابی بهتر داشته باشید.

منبع: گروه شرکت‌های پرسال

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست.