10 علت خون در مدفوع / راه های درمان

یکی از شایع ترین نشانه  بیماریهای مقعدی مشاهده خون در مدفوع است.همه انواع بیماریهای مقعدی در بدو شروع بیماری و یا گذر زمان و با شدت گرفتن دچار خونریزی خواهد شد. مهم است که اطلاعات کافی در رابطه با این شرایط و عواملی که باعث آن شده داشته باشید تا در اولین فرصت برای درمان موثر اقدام […]

یکی از شایع ترین نشانه  بیماریهای مقعدی مشاهده خون در مدفوع است.همه انواع بیماریهای مقعدی در بدو شروع بیماری و یا گذر زمان و با شدت گرفتن دچار خونریزی خواهد شد. مهم است که اطلاعات کافی در رابطه با این شرایط و عواملی که باعث آن شده داشته باشید تا در اولین فرصت برای درمان موثر اقدام کنید. اولین قدم این است که با مشاهده خون خونسردی خود را حفظ کنید و با پزشک مشورت کنید.

خون در مدفوعبا مطالعه ادامه این مطلب میتوانید با 10 علت رایج خون در مدفوع آشنا شده، با دیگر علائم بیماریهای آشنا شوید و از راه های درمان مدفوع خونی آگاهی یابید.

خون در مدفوع چیست ؟

مشاهده خون در مدفوع می تواند به شکل خون روی مدفوع، لخته های خون در مدفوع و یا قرمز شدن دستمال توالت باشد. البته در مواردی مقدار خون آنقدر کم بوده که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و نیاز به آزمایش دارد. میزان خونریزی، رنگ آن و سایر علائم همراه با خونریزی می تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با نوع بیماری به ما بدهد.

رنگ خون معمولاً در سه دسته زیر قرار دارد:

  • خون روشن :  خون روشن یعنی این خون به تازگی از مقعد خارج شده و احتمالا منبع آن در رکتوم و یا راست روده است.
  • خون قرمز تیره : خون تیره یعنی خونریزی مربوط به قسمت های بالایی دستگاه گوارش است. این خونریزی اغلب از روده کوچک و بزرگ و یا معده سرچشمه میگیرد.
  • تغییر رنگ مدفوع : اگر میزان خونریزی کم باشد، خون تنها رنگ مدفوع  را تغییر می‌دهد. این مشکل معمولاً از اختلالات معده نشات می‌گیرد.

البته این موارد برای همه افراد یکسان نیست، بعضی از بیماران با وجود خون در مدفوع علائم ندارند و  یا خون در استفراغ آنها مشاهده می‌شود.

از شایع ترین عوامل ایجاد مشکل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

1-بواسیر یا هموروئید

هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.

بواسیر یا هموروئید تورم، گشاد شدن یا برجستگی عروق (سیاهرگها) داخل کانال مقعد و یا خارج از آن است.

این بیماری بر اثر تحت فشار قرار گرفتن مقعد ایجاد می‌شود  و اولین نشانه آن خونریزی از مقعد است. از دیگر علائم می‌توانیم خارش، سوزش، خونریزی، درد و زائده بیرون از مقعد اشاره کنیم.

برای درمان این بیماری می بایت با روشهای جراحی و لیزر این زائده را درمان کرد. لیزر بهترین روش سرپایی و بدون درد یا خونریزی است که در کمتر از نیم ساعت این بیماری را برای همیشه درمن میکند.

2- شقاق

شقاق یا همان بیماری فیشر به ایجاد یک شکاف، ترک عمیق با بریدگی عمیق در لایه های پوست گفته می‌‍شود. اگر این زخم در ناحیه پوشش سلولی مقعد یا بر روی خروجی مقعد ایجاد شود، شقاق مقعد نام می گیرد. اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد عامل این بیماری است. شایع ترین موضع ایجاد این بیماری همان مقعد است. از دیگر نواحی می توانیم به لب و نوک سینه اشاره کنیم.

شقاق به دلیل فشار و اسپاسم عضله مقعد ایجاد شده و و باعث میشود، شکاف طولی و عمیق روی پوشش مخاطی مقعد ایجاد شود. این پوشش به مرور دچار خونریزی خواهد شد و حتی می تواند علائم دیگری از جمله سوزش، خارش، درد شدید و مشاهده یک زخم عمیق را داشته باشد.

برای درمان شقاق پزشکان توصیه می کنند، در ابتدای راه درمان با استفاده از روش های خانگی و پمادها  این بیماری را درمان کنند، اما اگر بعد از گذشت 2 الی 3 هفته این بیماری بهبود نیافت باید برای درمان از روشهای دیگری استفاده نمود.

3-فیستول

بیماری فیستول (anal fistula) یا ناسور به مسیر، تونل یا ارتباط غیر طبیعی میان دو عضو از بدن که در حالت طبیعی باید از هم جدا باشند، گفته میشود.

عامل فیستول آبسه های درمان نشده و یا عفونت طولانی مدت است. این عفونت با نفوذ در سطح پوست مسیری را ایجاد میکند  تا سطح پوست امتداد می یابد که فیستول نام دارد. فیستول مقعد از داخل روده شروع شده و با عبور از عضله مقعدی با سطح پوست امتداد می یابد. علت این بیماری عوامل عفونی است که رایج ترین آن آبسه نام دارد.

برای درمان این بیماری تنها راه ممکن جراحی است،  جراحی به صورت باز و بسته و یا با لیزر قابل انجام است.

4- کیست مویی

کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال یکی از شایع ترین بیماریهای مقعدی است. ؟ کیست مویی  یا سینوس پیلونیدال ( PNS) حفره یا گودالی عمیق است که از روی پوست شبیه به یک سوراخ ریز، برجستگی عفونی و یا حتی آبسه مشاهده میشود. عمق این حفره به بافت های عمیق تر پوست می رسد. این حفره می تواند با مو، مواد زائد و یا عفونت پر شود.

این حفره علت مشخص و معینی ندارد، اما اغلب در افراد پر مو، افرادی که موهای ضخیم دارند و یا افرادی که مدت طولانی از روز را می نشینند (مثل رانندگان) مشاهده می‌شود.

برای درمان کیست مویی با این حفره را باز کرده و عفونت ها و مواد زائد داخل آن تخلیه شود، در انتها نیز داخل حفره را پانسمان گذاشته و اجازه می دهند تا بطور کامل ترمیم شود.اگر این جراحی با لیزر انجام شود، بیمار در طول جراحی درد و خونریزی احساس نکرده و در کمتر از نیم ساعت این بیماری درمان می‌شود، در ضمن انجام لیزر نیاز به پانسمان نداشته و طول دوره نقاهت را به یک سوم کاهش می دهد.

؟ کیست مویی  یا سینوس پیلونیدال ( PNS) حفره یا گودالی عمیق است که از روی پوست شبیه به یک سوراخ ریز، برجستگی عفونی و یا حتی آبسه مشاهده میشود. عمق این حفره به بافت های عمیق تر پوست می رسد. این حفره می تواند با مو، مواد زائد و یا عفونت پر شود.

5-  بیماری دیورتیکولار

این بمیاری باعث می شود، کیسه یا زائد های کوچکی خوش خیم روی سطح مخاط روده بزرگ ظاهر شوند، این زائده ها ممکن است دردناک و ملتهب شون که این صورت باید از  داروهای ضد التهاب استفاده نمود.

این زائده در صورت التهاب ممکن است خونریزی کرده و عامل خون در مدفوع باشند. این بیماری فقط با کولونوسکوپی قابل قابل مشاهده و درمان است.

6-زخم معده

زخم معده، زخم پپتیک هستند که روی سطح مری و معده مشاهده می‌شوند. این زخم ها معمولاً در صورت عدم تعادل در اسید معده ایجاد میشود و در صورت التهاب ممکن است خونریزی کنند. رنگ خون در این موارد تیره است، همچنین ممکن است رنگ مدفوع دچار تغییر و تحول شود. برای درمان زخم معده باید دارو مصرف کرد.

7-بیماری التهابی روده

همان طور که از نام بیماری نیز مشخص است این عارضه در اثر التهاب و عفونت پوشش و سطح داخلی روده ایجاد شده و 2 نوع شایع آن کولیت و کرون نام دارد. این عارضه از بیماری های خود ایمنی است که علت دقیق و مشخصی ندارد. در صورت التهاب و عفونت شدید زخم ها خونریزی کرده و سبب خون در مدفوع می‌شوند. این بیاری درمان قطعی نداشته ولی بامصرف دارو قابل کنترل است.

8-سرطان

یکی دیگر از علل کمتر شایع این شرایط بیماری سرطان است. سرطان کولورکتال از شایع ترین انواع سرطان ها به شمار می رود که اغلب در اثر سرطانی شدن پولیپ ها رخ می دهد. هنوز دانشمندان نتوانستند علت دقیق و واضحی برای این بیماری بیابند. در صورت خونریزی پولیپ ها ممکن است شخص دچار خونریزی شود.

برای درمان سرطان روشهای مختلف از پرتو درمانی تا مصرف دارو و جراحی وجود دارد که این ها بستگی به وضعیت بیمار دارد.

منبع : مرکز درمان تهران

 ( https://darmantehran.com/)