مقاله اسپانسری

بهترین نوع منهول کدام است و چرا؟

منهول یا آدم رو نوعی گودال عمودی برای اتصال خطوط لوله های آب و فاضلاب و سایر تاسیسات است که به صورت عمودی داخل زمین قرار میگیرند. این تجهیزات شرایط را برای بازرسی از شبکه انتقال فاضلاب و تعمیر و نگهداری و همچنین اتصال ایمن خطوط به یکدیگر فراهم می کنند. علاوه بر تفاوت هایی […]

منهول یا آدم رو نوعی گودال عمودی برای اتصال خطوط لوله های آب و فاضلاب و سایر تاسیسات است که به صورت عمودی داخل زمین قرار میگیرند. این تجهیزات شرایط را برای بازرسی از شبکه انتقال فاضلاب و تعمیر و نگهداری و همچنین اتصال ایمن خطوط به یکدیگر فراهم می کنند. علاوه بر تفاوت هایی که از نظر ابعاد و ظرفیت در منهول ها وجود دارد، متریال به کار رفته در آنها نیز متفاوت بوده و هر یک دارای ویژگی ها و کاربردهای خاصی هستند.

انواع منهولبه طوریکه برخی از انواع منهول از قبلی منهول پلی اتیلنی با بیشترین کاربرد مواجه شده و نمونه های آجری منسوخ شده اند. در ادامه انواع منهول و کاربردها و دلایل برتری هر یک را بررسی خواهیم کرد.

منهول چیست؟

در شبکه فاضلاب و کانال های انتقال آب، گاها نیاز به تغییر زاویه آنها وجود دارد و بدون رعایت استانداردها این تغییرات می تواند منجر به آسیب به لوله ها و گرفتگی در شبکه شود. علاوه براین، طول بیش از اندازه لوله های انتقال آب و فاضلاب نیز می تواند به مرور مشکلاتی را بوجود آورد. به همین دلیل در این شرایط از تجهیزاتی به نام منهول manhole یا آدم رو استفاده میشود. این تجهیزات امکان اتصال چندین خط لوله را فراهم نموده و اپراتور انسانی از طریق دریچه منهول نیز امکان بازدید و تعمیر و نگهداری از شبکه را از این طریق بدست می آورد.

انواع منهول

منهول ها با توجه به محل نصب و دبی آب و فاضلاب ورودی به آن در ابعاد مختلفی تولید میشوند. علاوه براین، نوع متریال به کار رفته در این تجهیزات نیز متنوع بوده و بر همین اساس طول عمر و دوام آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. انواع منهول از نظر جنس عبارتند از:

منهول پلی اتیلن

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع منهول مدل های پلی اتیلنی است که وزن بسیار سبکی داشته و در ابعاد مختلف قابل تولید هستند. منهول پلی اتیلن به صورت پیش ساخته در کارگاه و کارخانه ها تولید و بعد از حمل با ماشین آلات در گودال قرار میگیرد. این تجهیزات وزن بسیار سبکی داشته و به دلیل پلاستیکی بودن بدنه کاملا در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد خورنده شیمیایی مقاومت دارند. ساختار این منهول ها از سه بخش تشکیل شده و پایین ترین قسمت آن دارای فضایی برای اتصال خطوط شبکه به یکدیگر است. کفی یا همان قسمت پایینی از نظر استحکام در سطح بسیار بالایی قرار گرفته و برای جلوگیری از نشتی آب، با چسب های مخصوص آب بندی و عایق کاری آنها انجام میشود.

منهول پلی اتیلن

مزایای منهول پلی اتیلن

از مهم ترین مزایای منهول های پلی اتیلنی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • منهول پلی اتیلنی پیش ساخته بوده و بدون نیاز به مصالح در زمان کوتاه نصب آن انجام میشود.
  • وزن این منهول ها بسیار سبک بوده و حمل و نقل آسانی دارد.
  • مقاومت بدنه این تجهیزات در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد خورنده زیاد است.
  • استحکام بدنه منهول بسیار زیاد بوده و فشار محیط اطراف تاثیری بر ساختار آن ایجاد نمی کند.
  • در صورت تولید استاندارد، طول عمر آنها بیش از 60 سال خواهد بود.
  • بدنه منهول پلی اتیلنی کاملا عایق بوده و امکان نشت آب و فاضلاب وجود ندارد
  • امکان ایجاد تغییر در ساختار و سفارشی سازی این تجهیزات وجود دارد
  • در گودال های عمیق یکی از بهترین گزینه ها به شمار می روند

منهول کاروگیت

از دیگر انواع منهول که در خطوط انتقال آب و فاضلاب و برق و مخابرات کاربرد زیادی دارد می توان به منهول کاروگیت اشاره کرد. این منهول ها از مواد پلی اتیلنی 3840 تولید میشوند که قابل بازیافت بوده و دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند. با توجه به اینکه زنجیره پلیمری مواد پلی اتیلنی 3840 بسیار زیاد است، لذا چگالی مواد نیز افزایش پیدا نموده و در نهایت منجر به بهبود مقاومت مکانیکی میشود. به همین دلیل منهول های کاروگیت یکی از مقاوم ترین انواع منهول بوده و در عمق های زیاد نیز قابل استفاده هستند.

منهول های کاروگیت در ابعاد و قطرهای مختلفی تولید میشوند. مدل های قطر کم آن در خطوط فرعی شبکه فاضلاب کاربرد داشته و برای خطوط اصلی انتقال فاضلاب از مدل های دارای قطر زیاد استفاده میشود.

منهول کاروگیت

مزایای منهول کاروگیت

به دلیل استفاده از مواد پلی اتیلنی، منهول های کاروگیت وزن بسیار سبکی دارند.

این منهول ها پیش ساخته بوده و نصب اسان و سریعی دارند.

بعد از اجرای پروژه و نصب منهول می توان طول آن را افزایش داد.

بدنه و جداره های داخلی مقاومت زیادی در برابر ساییدگی، تماس با مواد خورنده و فشار دارند

مواد پلی اتیلنی به کار رفته در منهول کاروگیت قابل بازیافت بوده و با محیط زیست سازگار هستند

نگهداری این منهول ها آسان است.

اصطلاک بدنه منهول کاروگیت کم بوده و از ته نشینی مواد مختلف در آن جلوگیری می کند.

آب بندی این منهول ها بالا بوده و کاملا عایق هستند.

منهول بتنی

منهول بتنی از دیگر تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال آب و فاضلاب و برق و مخابرات است که به صورت پیش ساخته تولید میشوند. مواد بتنی به کار رفته در این منهول ها منجر به افزایش مقاومت و استحکام آنها می گردد. به همین دلیل طول عمر نسبتا زیادی داشته و به ندرت دچار پوسیدگی و از هم پاشیدگی میشوند. بعد از تولید منهول در کارگاه و کارخانه به صورت پیش ساخته، به دلیل وزن سنگین آنها باید توسط ماشین آلات مخصوص حمل و جا به جا شوند. به همین دلیل تا حد زیادی جایگاه خود را به منهول های پلی اتیلنی اختصاص داده است.

منهول های بتنی بدنه مقاومی در برابر ضربه و فشار دارند. اما لازم به ذکر است که وزن زیاد، حمل و نقل سخت، امکان نشت آب و همچنین تاثیر منفی در تماس با مواد شیمیایی خورنده و قیمت بالای ساخت از دلایلی هستند که در حال حاضر به ندرت استفاده میشوند.

منهول آجری

منهول آجری از مدل های بسیار قدیمی این گودال ها هستند که با آجرچینی در محل اجرا میشد. این سازه ها با روی کاری آمدن منهول های بتنی و پلی اتیلنی کنار گذاشته شده و منسوخ شده هستند. آجرهای به کار رفته در بدنه به مرور دچار تخریب شده و احتمال نشت آب و فاضلاب از بخش های مختلف آن وجود دارد.

نتیجه گیری؛ کدام منهول بهتر است؟

با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایبی هر یک از انواع منهول که در طول متن اشاره شد، می توان به نتیجه مطلوبی در انتخاب آنها دست پیدا کرد. در حالت کلی منهول های پلی اتیلنی در حال حاضر بیشترین کاربرد را در پروژه های مختلف دارد. چون این منهول های وزن سبکی داشته و مقاومت و استحکام آنها در سطح بسیار بالایی قرار دارد. علاوه براین، مواد پلی اتیلنی عایق بوده و آب بندی سازه نیز به آسانی انجام میشود. منهول های بتنی وزن سنگینی دارند و حمل و جا به جایی آنها چالش های زیادی را به همراه دارد. البته لازم به ذکر است، رعایت استانداردها در انتخاب متریال و طراحی و ساخت اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل زمانی می توان گفت منهول پلی اتیلنی و کاروگیت گزینه های بهتری نسبت به بتنی هستند که تولید استانداردی داشته باشند.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.