راهکارهای طلایی برای پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان دختر

با ورود باکتری ها به دستگاه ادراری و شیوع و تکثیر در مجاری ادرار، عفونت ادراری در کودکان به وجود می آید. این باکتری ها از طریق مجاری ادرار وارد بدن کودک می شود و از طریق خون به دستگاه ادراری ورود پیدا میکند. علائم عفونت ادراری در دختران با پسران می تواند متفاوت باشد. […]

با ورود باکتری ها به دستگاه ادراری و شیوع و تکثیر در مجاری ادرار، عفونت ادراری در کودکان به وجود می آید. این باکتری ها از طریق مجاری ادرار وارد بدن کودک می شود و از طریق خون به دستگاه ادراری ورود پیدا میکند.

علائم عفونت ادراری در دختران با پسران می تواند متفاوت باشد. مجاری ادرار در دختران دارای طول بیشتری نسبت به پسران است. و ورود باکتری ها به دلیل نزدیک بودن دستگاه تناسلی و مجاری ادرار در دختران بیشتر رخ میدهد و رایج تر است.

عفونت ادراری در پسران بیشتر به دلیل اختلال در جریان ادرار مثل بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار و بیماری های ادراری اتفاق میافتد.

علائم عفونت ادراری کودکان چیست؟

در صورتیکه علائم زیر را مشاهده کردید برای تشخیص قطعی و درمان مناسب حتما با پزشک معالج کودک تماس حاصل بفرمایید:

  • درمان عفونت ادراری در کودکانبروز تب
  • احاس درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار و نیاز بیشتر به دستشویی رفتن
  • درد در ناحیه شکم و زیر شکم
  • ادرار تیره و بدبو
  • بیقراری و بی حوصلگی کودک

شدت این علائم بسته به کودک می تواند متفاوت باشد و شاید همه این علائم در کودک شما دیده نشود. در نتیجه برای تشخیص قطعی حتما از یک پزشک مجرب کمک بگیرید.

علائم عفونت ادراری در دختران چیست؟

برخی از این علائم مانندف احساس درد و سوزش، احساس درد در ناحیه زیر شکم و .. بین دختران و پسران مشترک است. علائم عفونت ادراری در کودکان دختر می تواند به شرح زیر باشد:

  • عدم تعادل در وزن گیری و رشد کودک
  • صعف و بیحالی
  • رنگ پریدگی و زردی
  • درد در ناحیه لگن
  • ادرار بدبو و غلیظ.

عفونت ادراری کودکان را چگونه مداوا کنیم؟

برای اینکه بتوانید درد ناشی از عفونت ادراری را تسکین دهید و عفونت ادراری را درمان کنید بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:

مراجعه به پزشک و دریافت داروهای آنتی بیوتیک و ضددرد مانند استامینوفن

تغییر در شیوه غذایی کودک، گنجاندن میوه و سبزیجات بیشتر، موادغذایی دارای ویتامین C، نوشیدن مایعات با هدف افزایش تولید ادرار و کاهش میزان غلظت آن.

دادن آزمایش کشت ادرار برای دریافت میزان غلظت و دریافت دارو

رعایت بهداشت فردی: سعی کنید در مناطق حساس سیستم دستگاه تناسلی بهداشت را بیشتر رعایت کنید. به عنوان مثال، کودک بعد از ادرار حتما خود را بشوید و خشک کند.

با اینکه کودک در این زمان بیقرار و کلافه تر است بهتر است استراحت بیشتری کند.

از مصرف مواد غذایی حاوی قند بپرهیزید. وجود قند زیاد در نوشابه های گازدار و نوشیدنی های کارخانه ای که دارای مواد نگه دارنده است، باعث ورود آسانتر باکتری به دستگاه و مجاری ادرار خواهد شد و در آنجا به تولید و تکثیر میپردازد و عفونت ادراری گسترش پیدا میکند.

استفاده از مکمل های غذایی، یکی از دلایلی که کودک به عفونت ادراری مبتلا می شود، سیستم ایمنی ضعیف بدن اوست. بهتر است از مواد غذایی که موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود استفاده کنید و مکمل های ویتامین بیشتریبه کودک دهید.

تنگی مجاری ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار. در این مورد میتواند با پزشک معالج مشورت کنید.

عفونت ادرای در کودکان چقدر خطرناک است؟

عفونت ادراری اگر به موقع تشخیص داده نشود و به درستی درمان نشود می تواند آسیب های جدی را وارد کند.

این عوارض به کلیه ها و مثانه جدی تر است. در نتیجه برای جلوگیری از پیشامدهای خطرناک و جدی تر حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا کودکی که به بیماری عفونت ادراری دچار است، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد؟

اگر کودکتان برای بار اول است که دچار این بیماری می شود پزشک معالج مصرف آنتی بیوتیک را به مدت 3 تا 7 روز تجویز خواهد کرد. اما اگر کودک شمابه صورت مکرر به این بیماری دچار می شود، پزشک علاوه بر روش های پیشگیری این بیماری، مصرف دوره ای آنتی بیوتیک میباشد. در هر صورت پزشک کودکان می تواند بهترین روش درمان را به شما معرفی کند.

روش های تشخیص قطعی عفونت ادراری کودکان

پزشک بعد از بررسی سابقه پزشک کودک و معاینه فیزیکی آزمایشات زیر را تجویز خواهد کرد:

  1. برای بررسی وجود باکتری و یا وجود گلبول سفید در ادرار آزمایش لکوسیت استراز و کشت ادرار را تجویز خواهد کرد.
  2. آزمایش خون با هدف بررسی عملکرد کلیه ها و بررسی وجود عفونت در بدن
  3. سنوگرافی کلیه و مثانه
  4. آزمایش سیستورتروگرام با هدف تشخیص رفلاکس مثانه

آیا ممکن است کودک به علت عفونت ادراری در بیمارستان بستری شود؟

در بیشتر موارد عفونت ادراری در خانه و با تجویز پزشک قابل درمان است. اما در موارد زیر بهتر است کودک در بیمارستان بستری شود.

  1. اگر کودک دارای تب بالا باشد.
  2. اگر نوزاد یا کودک خردسال به عفونت ادراری مبتلا شده باشد.
  3. در صورتی که کودک به کم آبی دچار شده باشد و نمی تواند ادرار کند.
  4. اگز پزشک این احتمال را بدهد که عفونت وارد خون شده است.
  5. در صورتی که کودک نتواند آنتی بیوتیک دریافت کند.

جمع بندی:

عفونت ادراری یک بیماری رایج و شایع بین کودکان است. این مورد در دختران شایع تر از پسران است. در صورتی که علائم عفونت ادراری را در کودک خود مشاهده کرید حتما با پزشک کودکتان تماس حاصل بفرمایید. این یک بیماری است که می توانید به راحتی در خانه آن را مداوا کنید. اما اگر به درستی تشخیص داده نشود می تواند آسیب های جدی به دستکاه ادراری کودک وارد کند.

منبع

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.