نئوپرن پل چیست؟ (نئوپرن در پل سازی)

نئوپرن یا بالشتک لاستیکی پل، قطعه‌ای ساخته شده از 100% الاستومر یا لاستیک‌های طبیعی و یا مصنوعی با شکل هندسی مربعی، مستطیلی و دایره‌ای است که به عنوان ضربه‌گیر در پایه‌های پل تعبیه شده و از وقوع آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربات بارهای دینامیکی و جابه‌جایی‌ها یا ارتعاشات ناشی از انواع نیروی جانبی از جمله […]

نئوپرن یا بالشتک لاستیکی پل، قطعه‌ای ساخته شده از 100% الاستومر یا لاستیک‌های طبیعی و یا مصنوعی با شکل هندسی مربعی، مستطیلی و دایره‌ای است که به عنوان ضربه‌گیر در پایه‌های پل تعبیه شده و از وقوع آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربات بارهای دینامیکی و جابه‌جایی‌ها یا ارتعاشات ناشی از انواع نیروی جانبی از جمله باد و زلزله، در سازه‌ پل جلوگیری می‌کند.

نئوپرن پل را می‌توان تکیه‌گاهی مفصلی با قدرت شکل پذیری بالا با بازیابی سریع و ظرفیت باربری عالی برای انواع پل‌ها، تعریف نمود. تکیه‌گاه الاستومری نئوپرن در پل، همچون مفاصل بین استخوان، شکل پذیری و مهاری را همزمان تامین می‌کند. به طوری که سازه پل در جهت ارتعاشات و نیروهای وارده حرکت و در نهایت بدون آسیب به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در صورتی که شما به دنبال پاسخ مناسبی برای سوال “نئوپرن پل چیست؟” هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نئوپرن پل چیست؟ (نئوپرن در پل سازی)

مزایای استفاده از تکیه‌گاه ضربه گیر نئوپرن پل چیست ؟

پل، سازه‌ای بتنی یا فلزی است که می‌تواند دو مکان مجزا را به هم وصل کند. از طرفی، پل‌ها همواره در معرض انواع عوامل محیطی مخرب، بار ترافیک مداوم و همچنین نیروهای جانبی چون باد و زلزله هستند. بنابراین، اگر برای مقابله با آن‌ها طراحی نشوند، به زودی از کار افتاده و دردسر ساز می‌شوند. این برای دولت‌ها، مسئله‌ای ناخوشایند است. چرا که در این صورت، تعمیر و نگهداری از پل می‌تواند سهم بزرگی از بودجه را به خود اختصاص دهد. بالشتک الاستومری نئوپرن به عنوان تکیه‌گاه ضربه گیر در پل، می‌تواند رفتار آن را در شرایط مختلف به طور همه جانبه بهبود بخشد. از مزیت‌های نئوپرن پل، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • پل مجهز به ضربه گیر نئوپرن، در اثر ارتعاشات یا جابه‌جایی‌های وارده، دچار ترک یا دیگر انواع آسیب احتمالی نمی‌شود.
  • پل می‌تواند بدون وقفه در هر شرایطی عمل کند.
  • ضربه گیر نئوپرن پل، پایداری و دوام بالایی را در دراز مدت ارائه می‌دهد. پس نیاز به دوره نگهداری وتعمیرات مداوم ندارد. بنابراین استفاده از آن‌ برای دولت‌ها بسیار مقرون به صرفه است.
  • در صورت آسیب نئوپرن به هر دلیلی، آن‌ها را به سادگی می‌توان تعویض نمود.
  • ضربه گیرهای نئوپرن، برای هر میزان بار و نیرو، قابل طراحی و ساخت هستند.
  • بالشتک‌های الاستومری نئوپرن، به سادگی و با سرعت قابل اجرا هستند. آن‌ها را می‌توان با چسب، بدون چسب و یا با اتصالات مکانیکی بسته به شرایط پروژه به کار برد.
  • نئوپرن‌ها مقاومت کششی بالایی را شامل می‌شوند. بنابراین، می‌توانند در جهات نیروهای وارده، تا حدی که برای آن طراحی شده‌اند کشیده شوند و پس از آن به سرعت به شکل اولیه بازگردند.
  • بالشتک نئوپرن، در برابر رطوبت، باران، تغییرات دمایی، حملات قلیایی، واکنش‌ها یا تهاجمات شیمیایی و… ساختار فیزیکی و مکانیکی خود را حفظ می‌کنند.
  • ضربه گیر نئوپرن، جذب انرژی بالایی داشته، بنابراین، هر نوع نیرویی را جذب و با تغییر شکل خود آن را کنترل می‌کند.
  • نئوپرن، قدرت انتقال نیرو بالایی داشته، بنابراین، می‌تواند به عنوان یک رابط انتقالی خوب، نیروهای بالاسری سازه را به پایه پل و از آن به زمین منتقل نماید.

انواع ضربه گیر الاستومری نئوپرن پل کدام است؟

تا همانطورکه از قبل اشاره شد، تکیه‌گاه‌های الاستومری پل را می‌توان برای ظرفیت باربری و مکانیزم مورد انتظار، در ابعاد و حالات مختلف طراحی نمود. این می‌تواند دلیل پیدایش انواع نئوپرن باشد. از انواع رایج تکیه‌گاه‌های ضربه‌گیر نئوپرن، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • نئوپرن غیر مسلح
  • نئوپرن مسلح
  • نئوپرن محفظه‌دار
  • نئوپرن تفلونی
  • نئوپرن هسته سربی

ضربه گیر نئوپرن غیر مسلح چیست؟

ضربه گیر نئوپرن غیر مسلح، معمولی‌ترین نوع تکیه‌گاه‌های الاستومری نئوپرن است. نئوپرن غیر مسلح، لایه‌هایی از لاستیکی طبیعی یا مصنوعی فشرده است که برای تحمل کششی، فشاری و بارهای متوسط، ساخته شده است. ضربه گیر نئوپرن غیر مسلح، بالشتکی الاستومری رایج و کارآمد در سازه‌ها یا پل‌هایی کوتاه و نسبتا کوچک با ترافیک سبک می باشد.

ضربه گیر نئوپرن مسلح چیست؟

ضربه گیر نئوپرن مسلح، نسلی بهبود یافته از ضربه گیرهای غیر مسلح هستند که به صفحات فولادی مجهز شده‌اند. درواقع در تکیه گاه الاستومری مسلح، لایه‌های لاستیکی طبیعی یا مصنوعی با صفحات فولادی با ابعاد از پیش تعیین شده، ادغام شده است. صفحات فولادی در نئوپرن‌های مسلح، میرایی، تحمل فشاری و کششی و همچنین ظرفیت باربری را به مراتب افزایش می‌دهد. بنابراین، ضربه گیر نئوپرن مسلح، می‌تواند نیاز یک پل متوسط با ترافیک بالا را ارضا نماید. این تکیه‌گاه الاستومری از دیگر انواع نئوپرن، رایج‌تر است.

ضربه گیر نئوپرن محفظه‌دار چیست؟

بالشتک الاستومری محفظه دار، از پوششی از صفحات فولادی با هسته الاستومری نئوپرن مسلح ساخته شده است. در این نوع نئوپرن، جهت حرکت نئوپرن، در راستای مورد نظر قابل کنترل است. نئوپرن محفظه دار می‌تواند برای حرکت در یک راستا به صورت کشویی و یا در چند راستا به صورت لغزشی طراحی شود. در پل‌هایی با ضربات و نیروهای تناوبی (دینامیکی) زیاد که ارتعشات و جابه‌جایی‌های زیادی را تجربه می‌کنند، استفاده از تکیه‌گاه با رفتار کنترل شده، الزامی است. در چنین شرایطی، استفاده از ضربه گیر نئوپرن محفظه‌دار، می‌تواندگزینه مناسب باشد. تکیه‌گاه نئوپرن محفظه‌دار، علاوه بر دوام و عمرمفید بالاتر، قابلیت‌های ویژه‌‌ی قابل کنترلی را نسبت به دیگر انواع نئوپرن ارائه می‌دهد. ضربه گیر الاستومری نئوپرن محفظه دار، از اتصالات مکانیکی تبعیت می‌کند.

ضربه گیر نئوپرن تفلونی چیست؟

اگر به دنبال لغزندگی بیشتر هستید، ضربه‌گیرهای نئوپرن تفلونی، با اصطکاک ناچیز خود، نیاز شما را رفع می‌کنند. اصطکاک ایجاد شده بین نئوپرن و عرشه پل که بر روی این تکیه‌گاه الاستومری می‌نشیند، می‌تواند کارایی نئوپرن را محدود و عمر مفید آن را تضعیف کند. در عین حال، روکش تفلونی، می‌تواند عمر نئوپرن را افزایش دهد. چراکه دیگر نئوپرن به دلیل این اصطکاک، آسیب نمی‌بیند. ضربه گیر الاستومری نئوپرن، از لایه‌های لاستیک طبیعی یا مصنوعی، صفحات فولادی به همراه روکشی از جنس تفلون ساخته می‌شوند. روکش تفلونی در وجه فوقانی نئوپرن تعبیه می‌شود. این پس از نشستن عرشه پل روی این تکیه‌گاه الاستومری، سبب می‌شود تا حد فاصل بین نئوپرن و عرشه پل، اصطکاکی را شامل نشود و یا حداقل اصطکاک ناچیزی را شامل شود. نئوپرن مجهز به روکش تفلونی، لغزش بیشتری را تا حدی که سازه در حال ارتعاش به خوبی با جابه‌جایی‌ها همگام ‌شود، تامین می‌کند. روکش تفلونی، مزیتی ویژه برای نئوپرن محسوب می‌شود.

ضربه گیر نئوپرن هسته سربی چیست؟

ضربه گیر الاستومری هسته سربی، نئوپرنی طراحی شده برای تحمل بارهای سنگین است. این لاستیک مصنوعی مسلح یا غیر مسلح تجهیز شده به یک الی چند پلاگین سربی، ظرفیت باربری عمودی و قدرت جذب انرژی بالاتر از نئوپرن‌هایی با میرایی بالا را ارائه می‌دهد. تعداد پلاگین سربی در تکیه گاه نئوپرن با هسته سربی، در قابلیت انعطاف پذیری آن موثر است. بنابراین، تعداد آن بر اساس حد انتظار از انعطاف پذیری تعیین و بر مبنای آن طراحی می‌شود. پلاگین‌های سربی در این نوع از انواع ضربه‌گیرهای الاستومری، وظیفه باربری و همچنین جذب انرژی را عهده‌دار هستند. از طرفی نیز، نئوپرن در ضربه گیر الاستومری هسته سربی به عنوان یک سیستم بازیابی پایدار، شکل پذیری را تامین می‌کند. این می‌تواند، در بهره برداری هرچه بیشتر از قابلیت‌های نئوپرن موثر باشد. نئوپرن هسته سربی، به عنوان جداگر لرزه‌ایی بسیار کارآمد است.

تست و آزمایش‌های نئوپرن در صنعت پل سازی

تا این قسمت از مقاله با مفهوم “نئوپرن چیست و انواع آن کدام است؟” آشنا شدید. ضربه‌گیرهای الاستومری نئوپرن، همچون دیگر انواع محصولات،  تست‌های مختص خود را شامل می‌شوند تا مشخصات مکانیکی آن‌ها ارزیابی و کیفیت آن‌ها تضمین شود. از رایج‌ترین آزمایشات نئوپرن، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آزمایش سنجش مقاومت فشاری و شکل پذیری نئوپرن: در این تست، نمونه‌ای از نئوپرن از قبل تهیه شده، تحت بارگزاری عمودی قرار گرفته و پس از زمانبندی مشخص برداشته و در حالات مختلف، تغییرشکل نئوپرن، سنجیده و یادداشت می‌شود. در این آزمایش، علاوه بر تحمل فشاری نمونه، شکل پذیری و میزان بازیابی آن نیز گزارش می‌گردد.
  • آزمایش سنجش خزش در نئوپرن: برای سنجش میزان خزش در نئوپرن، نمونه آزمایشی را برای مدت زمان طولانی تحت بارگزاری یکنواخت قرار می‌دهند. در نهایت، پس از گذر زمان در نظر گرفته شده، انحراف عمودی، توسط گیج‌های تعبیه شده، اندازه‌گیری و گزارش می‌شود.
  • آزمایش سنجش مقاومت برشی نئوپرن: نمونه نئوپرن از پیش آماده جهت آزمایش مقاومت برشی، همزمان و به طور مکرر تحت بارگزاری عمودی و نیرو افقی و معکوس (نیروی افقی تنها به وجه فوقانی وارد می‌شود و وجه زیرین نئوپرن، با پیچ و مهره ثابت می‌گردد.) قرار می‌گیرد. در نهابت، میزان انحراف از طریق گیج‌های تعبیه شده، خوانده، یادداشت و ارزیابی می‌شوند. با این آزمایش، دوام برشی بالشتک الاستومری در معرض نیروهای برشی، سنجیده می‌شود.

ضربه گیر الاستومری نئوپرن پل، چگونه و طی چه مراحلی نصب یا اجرا می‌شود؟

نحوه نصب یا اجرای ضربه‌گیر نئوپرن، بسته به نوع آن متفاوت است. نئوپرن، می‌تواند بدون چسب یا با چسب و یا با اتصالات مکانیکی، نصب شود. در هر حال، مراحل زیر در اجرای انواع ضربه گیر الاستومری نئوپرن، ثابت است.

  • ابتدا باید از کیفیت و سلامت فیزیکی نئوپرن، اطمینان حاصل گردد. ابعاد نئوپرن تهیه شده را اندازه بگیرید تا با مشخصات موردنیازتان تطبیق یابد. پس از آن، با بازدید چشمی، کیفیت ساخت و سلامت فیزیکی آن را ارزیابی کنید. در نهایت، نمونه‌ای از آن را به آزمایشگاه‌های معتبر بسپارید تا بتوان مشخصات مکانیکیبدست آمده را با موارد مورد نیاز، مقایسه نمود.
  • سطوح مورد نظر جهت نصب ضربه گیر نئوپرن، باید قبل از اجرای آن، از هرگونه آلودگی، با استفاده از برس سیمی، فرز و یا دیگر روش‌های موجود، پاکسازی شود.
  • سپس، جایگاه تکیه‌گاه نئوپرن باید طبق مندرجات نقشه از قبل طرح شده، تعیین گردد.
  • ضربه گیر الاستومری نئوپرن، باید بسته به نوع اتصال از پیش تعیین شده در جایگاه نشان شده، نصب شود. بالشتک الاستومری نئوپرن را می‌توان بدون چسب یا اتصالات مکانیکی و تنها با وزن عرشه، در جای خود فیکس نمود. در روشی دیگر، برای اطمینان از اتصال نئوپرن پل به پایه، می‌توان از اتصالات چسبی با استفاده از رزین مخصوص (چسب اپوکسی) استفاده نمود. اما در تکیه‌های الاستومری نئوپرن محفظه دار یا در نئوپرن‌هایی مجهز به صفحات فولادی در وجه فوقانی و تحتانی، اتصال نئوپرن به پایه پل باید با استفاده با مهارهای مکانیکی تعبیه شده در این نوع از ضربه گیرهای نئوپرن، تامین گردد.
  • پس از نصب تکیه گاه نئوپرن، همه چیز برای قرارگیری عرشه پل به روی تکیه گاه پل و بهره برداریاز آن آماده است.

نحوه تعویض نئوپرن فرسوده، چگونه است؟

همانطور که اشاره شد، یکی از مزیت‌های نئوپرن‌، قابلیت تعویض آن است. بالشتک‌های الاستومری نئوپرن، از دسته مواد با دوام بالا در دراز مدت هستند که به راحتی فرسوده نمی‌شوند. مگر، در شرایطی بیش از حد توانشان قرار بگیرند. در چنین شرایطی، بالشتک‌های نئوپرن، به عملکرد خود تا حدی که فدا شوند ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی، مسلما ضربه گیر نئوپرن، آسیب می‌بیند. تعویض نئوپرن فرسوده و آسیب دیده، کافیست تا به شرح زیر عمل کنید :

  • ابتدا باید امکان دسترسی به نئوپرن را فراهم سازید. دسترسی به ضربه گیر نئوپرن فرسوده، تنها با جدا شدن عرشه پل از پایه یا تکیه‌گاه پل، به فاصله مورد نیاز امکان پذیر است. این حد فاصله دسترسی به نئوپرن فرسوده را می‌توان با استفاده از جک فراهم ساخت.
  • پس از دسترسی به تکیه‌گاه الاستومری فرسوده، باید آن را از پایه جدا نمود.
  • پس از جداسازی نئوپرن قدیمی، سطح باقی مانده باید از هرگونه آلودگی، پاکسازی شود.
  • با آماده شدن سطح، همه چیز برای نصب ضربه گیر نئوپرن جدید، آماده است. بنابراین، نئوپرن باید به روش اتصالی از پیش تعیین شده، نصب شود.
  • در نهایت، جک‌ها جمع آوری و عرشه روی تکیه‌گاه پل، قرار می‌گیرد. پس از این مراحل، پل تعمیر شده، آماده بهره‌برداری است.

قیمت ضربه گیر الاستومری نئوپرن، چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت فروش نئوپرن، بر اساس کیفیت ساخت، برند تولید کننده، ابعاد، مسلح بودن یا نبودن و نوع آن تعیین می‌گردد. ضربه‌گیرهای نئوپرن، هم به صورت پیش آماده و هم طبق درخواست و سفارش کارفرما عرضه می‌شوند. ضربه گیر نئوپرن‌، به صورت قطعه‌ای و تعدادی به فروش می‌رسد. جهت خرید نئوپرن می توانید با کارشناسان فروش مقاوم سازی افزیر تماس بگیرید. شما می توانید با مراجعه به وبسایت افزیر به آدرس www.afzir.com اطلاعات کاملی در ارتباط با انواع نئوپرن پل کسب کنید.