آماده سازی نهال سیب قبل از کاشت  

میوه سیب یکی از میوه‌های مورد علاقه کشاورزان و مصرف کنندگان است، نگهداری و مراقبت از درخت سیب بسیار آسان بوده و تنوع نژادی خیلی زیادی دارد به همین خاطر کشاورزان زیادی اشتیاق به احداث باغ سیب از خود نشان می‌دهند، البته میوه سیب حاوی ریز مغذی و مواد معدنی بسیار زیادی است و خاصیت […]

میوه سیب یکی از میوه‌های مورد علاقه کشاورزان و مصرف کنندگان است، نگهداری و مراقبت از درخت سیب بسیار آسان بوده و تنوع نژادی خیلی زیادی دارد به همین خاطر کشاورزان زیادی اشتیاق به احداث باغ سیب از خود نشان می‌دهند، البته میوه سیب حاوی ریز مغذی و مواد معدنی بسیار زیادی است و خاصیت انبارداری بالایی دارد.

 بنابراین مصرف میوه سیب به صورت تازه خوری و فرآورده‌های آن در بازار داخلی و خارجی زیاد بوده و تقاضای زیادی در بین خریداران دارد، با توجه به تقاضای بالای میوه سیب در میادین میوه و تره بار مشخص است که کشاورزان وسوسه زیادی برای احداث باغ سیب را خواهند داشت، کاشت درخت جوان سیب مراحل به خصوص خود را دارد، یکی از این مراحل آماده سازی ریشه و ضدعفونی کردن آن جهت کاشت در محوطه باغ است.

آماده ریشه درخت سیب برای کاشت

یکی از مراحلی که کشاورزان به هنگام احداث و راه اندازی باغ تجاری و مدرن درخت سیب باید به آن توجه داشته باشند آماده سازی نهال برای کاشت در محوطه باغ است، توجه داشته باشید شما نهال را از خریدار تحویل گرفته و به راحتی آن را در گودال گذاشته و بر روی آن خاک بریزید، باید چند مرحله پیش زمینه‌ای انجام دهید تا ریشه نهال شما آمادگی لازم برای مستقر شدن در خاک را داشته باشد.

 امروزه اکثر کشاورزان در احداث باغ تجاری با آنالیز خاک و آب آشنایی کامل دارند، آنالیز خاک و آب منطقه به باغدار کمک می‌کند تا میزان عناصر موجود در خاک و میزان سختی آب را بداند تا بر اساس آن کوددهی و آبیاری درختان خود را به صورت استاندارد و اصولی انجام دهد، ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات لازم و مفید در مورد آماده سازی ریشه نهال جوان و فرایند پرالیناژ برای مستقر شدن در خاک ارائه دهیم.

وقتی شما نهال سیب را از مراکز معتبر پیش خرید می‌کنید و چند روز مانده به کاشتن آن را از مرکز تحویل می‌گیرید، متخصصین و مسئولین مربوطه  برای در امان نگه داشتن ریشه درخت از نور و هوا آن را در بسته بندی وکیوم پاشنه پوشی می‌کنند، همانطور که می‌دانید رسیدن نور و هوا به ریشه درخت باعث از بین رفتن و پوسیدن ریشه نهال خواهد شد، وقتی نهال ها را تحویل گرفتید یک روز قبل از کاشت ریشه نهال را در آب بگذارید تا به اندازه کافی آب را جذب کند.

یکی از مشکلاتی که معمولا باغداران به هنگام کاشت نهال سیب  (  https://bartarnahal.ir/apple-tree-seedlings/ )با آن رو به رو هستند رقابت اسمزی (تنش بین خاک و ریشه و عدم سازگاری بین آن دو را رقابت اسمزی می‌گویند) است، به اندازه کافی آب گیری کرد، در همین مرحله ضدعفونی ریشه را انجام می‌دهند، به این مرحله، پرالیناژ می‌گویند. البته در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، مرحله آماده سازی نهال برای کاشت عبارتند از:

  1. در مرحله اول ریشه درخت را مورد بررسی قرار دهید، اگر به خاطر حمل و نقل و یا باز کردن وکیوم بسته بندی ریشه صدمه دیده باشد، ریشه زخمی را با استفاده از قیچی باغبانی تیز هرس کنید، هر چه سطح زخم ریشه با خاک کمتر باشد به همان اندازه نفوذ عوامل باکتریایی و قارچی به بافت درون ریشه کاهش پیدا می‌کند، البته هرس کردن ریشه درخت باعث می شود تا ریشه‌های فرعی در چند شاخه دیگر نیز تولید شود.
  2. متعادل کردن ساقه و طول نهال با میزان ریشه هرس شده، وقتی شما ریشه نهال را هرس می کنید حجم آن کاهش می‌یابد، مطمئناً طول ساقه بزرگتر از میزان ریشه خواهد بود، بنابراین ساقه و شاخه های اضافی را هرس کنید تا قسمت فوقانی درخت  با ریشه  حالت تعادل و بالانس داشته باشد.

نکته: در سال‌های گذشته بیشتر کشاورزان مشتاق رشد جانبی درخت سیب هستند تا رشد طولی آن، چون رسیدگی به درختان پایه کوتاه بسیار راحت بوده و تحقیقات نشان داده است درختان میوه در رشد جانبی باروری بهتر و اقتصادی دارند، پس باغداران ساقه اصلی نهال سیب را در نظر می‌گیرند و محل پیوند آن را مشخص کرده، در ارتفاع ۸۰ سانتی متر از محل پیوند سر نهال را حذف می‌کنند، با این روش نهال تمامی انرژی خود را صرف رشد شاخه جانبی کرده و ارتفاع آن بین ۴ الی ۵ متر ثابت باقی می‌ماند، در این نوع هرس درخت به صورت چتری رشد کرده نه تنها نور آفتاب به تمام شاخه های آن برخورد می‌کند بلکه باروری بیشتری نیز تجربه خواهد کرد.

 پرالیناژ چیست؟

در مطالب بالا مراحل آماده سازی ریشه درخت سیب را برای کاشت در محوطه آزاد باغ ارائه دادیم، یکی از این مراحل پرالیناژ درخت بود، ولی منظور از پرالیناژ چیست و چرا باید پرالیناژ درخت سیب را انجام دهیم، همانطور که گفتیم امکان دارد درخت شما در زمان حمل و نقل یا باز کردن بسته بندی دچار مشکلات، بیماری و آفت زدگی شود که از آن اطلاع ندارید، با استفاده از فرآیند پرالیناژ ریشه درخت را ضدعفونی کرده و هر گونه آفت یا بیماری که ریشه درخت چسبیده باشد را از بین می‌برید، مواد اولیه برای تولید پرالیناژ عبارتند از:

  1. آب
  2. کود دامی یا طیور پوسیده
  3. انواع  قارچ کش و حشره کش سازگار
  4. سموم  نماتدکش
  5. کمی خاک رس نرم
  6. کود ارگانیک که حاوی فسفر است

طریقه مصرف به این گونه است: وقتی شما محلول را آماده کردید نهالی که در ۲۴ ساعت گذشته در آب گذاشته و به اندازه کافی آب را جذب کرده است در این محلول غوطه‌ور می‌کنید تا تمام ریشه‌های آن به آغشته به محلول  پرالیناژ شود، سپس ریشه نهال را از یکدیگر باز کرده و در گودال کنده شده مستقر کنید، البته همانطور که در مطالب بالا گفته شد در صورت زخمی بودن ریشه حتماً ریشه را هرس کرده و تا جایی که امکان دارد تناسب و تعادل بین ریشه و قسمت فوقانی درخت سیب را رعایت کنید، از فواید پرالیناژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وقتی ریشه درخت سیب را با محلول پرالیناژ می‌پوشانید، باعث تقویت ریشه شده و استحکام ریشه درخت سیب را تا چند برابر افزایش می‌دهد.
  2. تحقیقات نشان داده است که محلول پرالیناژ میزان رشد ریشه را افزایش داده و محرک محسوب می‌شود.
  3. کسانی که می‌خواهند از ریشه خود در برابر آفات و دیگر عوامل بیماری زا محافظت کنند به هنگام کاشتن باید فرایند پرالیناژ را انجام دهند.
  4. اگر مراحل آماده‌سازی ریشه درخت سیب به خوبی انجام شود، چون ریشه به اندازه کافی آب جذب کرده و سپس به وسیله محلول پرالیناژ کاور شده است بنابراین هیچ گونه شوک اسمزی را تجربه نخواهد کرد و مانع از خشک شدن ریشه بعد از انتقال به محوطه باغ خواهد شد.
  5. سم قارچ کش موجود در محلول پرالیناژ فعالیت قارچی را کاهش می‌دهد.
  6. در صورت زخمی بودن ریشه استفاده از محلول پرالیناژ کمک زیادی به التیام و خوب شدن زخم ریشه می‌کند.
ترکیبات و درصد موادی که برای تهیه محلول پرالیناژ مورد نیاز است
آب ۱۰ لیتر
کود دامی پوسیده و الک شده یک کیلو گرم
خاک رس نرم شده یک کیلو گرم
قارچ کش ۳۰۰ گرم
کود فسفر ۱۰ گرم
مایکوریز ۲۰۰ گرم

بیشتر بخوانید : https://empressofdirt.net/grow-apple-seed/

منبع : https://www.wikihow.com/Plant-Apple-Seeds

 

کلام آخر

هرچه کشاورز اطلاعات خود را در مورد مراحل اولیه احداث باغ سیب افزایش دهد به همان اندازه در مراحل بعدی موفقیت‌های بسیاری به دست می‌آورد، تهیه محلول پرالیناژ چندان سخت و پرهزینه نیست و به راحتی با کمی وقت می‌توان آماده سازی ریشه درخت سیب را به خوبی انجام داد و ولی همین کار به ظاهر ساده از ریشه درخت سیب تا سالیان طولانی محافظت کرده و باعث تحریک ریشه زایی آن می‌شود.

  بهتر است قبل از خرید نهال سیب و احداث باغ سیب تمامی مراحل را تک به تک مطالعه کرده و به صورت علمی مورد بررسی قرار دهید تا بهترین تصمیمات را به هنگام کاشت درخت سیب اتخاذ کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات علمی و تخصصی سایت برتر نهال مراجعه کرده و در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی با کارشناسان و مهندسین کشاورزی این نهالستان به صورت مستقیم و اینترنتی در ارتباط باشید.

تماس با برتر نهال:  09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003