صفر تا صد رتبه بندی و ثبت شرکتها با الی ثبت

سال‌ها پیش، اغلب افراد برای آن که به اطمینان نسبی درباره میزان درآمد و پایداری آن برسند، مشاغل دولتی را به هر چیز دیگر ترجیح می‌دادند. این در حالی است که امروزه همه چیز تغییر کرده و به نظر می‌رسد هیچ چیز بهتر از داشتن یک شغل مستقل نمی‌تواند شما را به رویاهایتان برساند؛ به […]

سال‌ها پیش، اغلب افراد برای آن که به اطمینان نسبی درباره میزان درآمد و پایداری آن برسند، مشاغل دولتی را به هر چیز دیگر ترجیح می‌دادند. این در حالی است که امروزه همه چیز تغییر کرده و به نظر می‌رسد هیچ چیز بهتر از داشتن یک شغل مستقل نمی‌تواند شما را به رویاهایتان برساند؛ به همین خاطر می‌بینیم که افراد زیادی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل خود هستند. حال یکی از کارهایی که می‌توان برای رسیدن به این استقلال انجام داد، تاًسیس شرکت است. اگر ایده‌ای در ذهن دارید و هزینه‌های شروع آن نیز تا حدودی فراهم است، به راحتی می‌توانید شرکت خود را بنیان‌گذاری کنید.

صفر تا صد رتبه بندی و ثبت شرکتها با الی ثبتحال اگر پیش‌تر به این فکر افتاده و حالا در مسیر آن قرار گرفته‌اید، حتماً می‌دانید که ثبت شرکت و رتبه بندی آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای شروع باید انجام شود. در این مقاله صفر تا صد رتبه بندی شرکت و ثبت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و الی ثبت، به عنوان حرفه‌ای‌ترین در این حوزه به شما معرفی خواهد شد.

چرا باید شرکت‌ها به ثبت برسند؟

پیش از آن که به مراحل ثبت شرکت و رتبه بندی بپردازیم، لازم است به یک سوال اساسی پاسخ داده شود؛ اصلاً چرا باید شرکت ثبت کنیم؟ آیا بدون ثبت شرکت هم می‌توان آن را راه‌اندازی کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ثبت شرکت مزایای متعددی دارد که هر یک از آن‌ها را می‌توان به نوعی حائز اهمیت دانست. مزایایی که ثبت شرکت را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند.

  • نخستین چیزی که ثبت شرکت‌ها را الزامی می‌کند، رسمیت بخشیدن به آن‌هاست. مادامی که شرکت خود را به ثبت نرسانده باشید، از نظر قانونی چنین شرکتی وجود نخواهد داشت و وجهه حقوقی برای آن ایجاد نمی‎‌شود؛ به همین خاطر باید از همان ابتدا شرکت را ثبت کنید.
  • برای آن که بخواهید وارد مزایده یا مناقصه شوید، در بسیاری از مواقع اشخاص حقیقی امکان شرکت کردن را نخواهند داشت؛ در واقع شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ برای آن که اطمینان بیشتری داشته باشند، ترجیح می‌دهند با یک شرکت ثبت‌شده وارد معامله شوند؛ نه یک فرد.
  • چنانچه اختلافی میان شرکا در یک شرکت ایجاد شود، بر اساس مواردی که هنگام ثبت شرکت مشخص شده‌اند، به آسانی می‌توان موضوع را پیگیری و حل کرد. این در حالی است که در صورت عدم ثبت آن، هر یک از اعضا می‌توانند ادعای کذبی داشته باشند.
  • زمانی که یک شرکت به ثبت می‌رسد، قانون از آن پشتیبانی می‌کند؛ در واقع برای آن که بتوانید برای انجام امور مربوط به شرکت از قانون کمک بگیرید، باید پیش از هر چیز شرکت خود را به این سیستم معرفی کرده باشید.
  • هر شرکتی که به ثبت می‌رسد، پس از مدتی دارای سابقه‌ای خواهد بود که قابل اتکاست. به عبارت دیگر شما می‌توانید از اسم و رسم شرکتتان برای پیشرفت آن استفاده کنید؛ چرا که به هر میزان سابقه شما بیشتر باشد، طبیعتاً اعتبار بیشتری خواهید داشت و اعتماد افراد به شما و پیشینه‌تان جلب می‌شود.

افزون بر موارد گفته شده، ثبت کردن شرکت‌ها مزایای دیگری دارد که به کمک الی ثبت می‌توانید از آن‌‌ها بهره‌مند شوید.

ثبت انواع شرکت در الی ثبت

انواع شرکت برای به ثبت رساندن

برای آن که شرکت خود را به ثبت برسانید، باید بدانید که شرکت‌ها انواع گوناگونی دارند و هر یک از آن‌ها با توجه به شرایط خاص خود، جزئیات متفاوتی نیز در روند ثبت شرکت خواهند داشت. انواع شرکت را به اختصار شرح داده‌ایم:

  • شرکت سهامی: شرکت‌های سهامی با هیئت مدیره سه نفر یا بیشتر تشکیل می‌شوند و هر مالک، بسته به میزان سهم خود از کل، مسئولیت‌ها و اختیاراتی خواهد داشت. شرکت‌های سهامی خود به دو دسته سهامی عام و خاص تقسیم می‌شوند.
  • شرکت با مسئولیت محدوداین شرکت‌ها بین دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری شکل می‌گیرد و نسبت به شرکت سهامی به سرمایه کم‌تری نیاز دارد. در این شرکت‌ها باید حتماً عبارت «مسئولیت محدود» ذکر شود. در غیر این صورت یک شرکت تضامنی خواهند بود. در انتخاب اسم این شرکت‌ها نباید نام هیچ یک از شرکا قید شود.
  • شرکت تضامنیشرکت‌های تضامنی آن دست از شرکت‌ها هستند که حتماً اسم یکی از شرکا را در نام شرکت می‌بینید. در این شرکت‌ها در صورت کافی نبودن سرمایه، هر کدام از شرکا مسئول پرداخت قرض‌های شرکت خواهد بود.
  • شرکت مختلط سهامیاگر چند شریک سهامی یا چند شریک ضامن، تحت یک اسم خاص شرکتی را ایجاد کنند؛ در واقع یک شرکت مختلط سهامی شکل گرفته است.
  • شرکت مختلط غیرسهامیاگر یک تاجر بخواهد برای افزایش سرمایه در دسترس، شراکتی داشته باشد، مسئولیت شرکا را به اندازه سرمایه‌شان محدود خواهد کرد. این شرکت‌ها را می‌توان ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و شرکت‌هایی با مسئولیت محدود دانست.
  • شرکت نسبیشرکت نسبی نیز معمولاً برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر شکل می‌گیرد. هر کدام از شرکا بسته به سرمایه‌ای که وارد کرده‌اند، در این شرکت‌ها سهم دارند.
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف: این شرکت‌ها برای تولید و عرضه کالاها شکل می‌گیرند و عده‌ای از افراد حرفه‌ای، برای تولید و توزیع محصولات خود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

با مراحل ثبت شرکت اشنا شوید

برای ثبت هر یک از شرکت‌های فوق، لازم است مراحلی را طی کنید تا شرکت شما به ثبت برسد. این کار را می‌توانید به کمک الی ثبت انجام دهید که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد. اگر می‌خواهید شرکت خود را به ثبت برسانید، مراحلی که در ادامه شرح داده شده‌اند را یک به یک انجام دهید:

  • نوع شرکت و موضوع فعالیت را مشخص کنید.
  • نام شرکت خود را انتخاب کنید. معمولاً باید 5 نام بر اساس قوانین پیشنهاد شود.
  • اعضاء و سمت‌ها باید انتخاب شوند.
  • وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شوید و ثبت‌نام کنید.
  • مدارک ثبتی را تهیه و ارسال کنید.
  • در سامانه مربوطه برای ثبت شرکت استعلام بگیرید.
  • هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید.
  • آگهی تاًسیس در اداره ثبت شرکت‌ها را دریافت کنید.

پس از طی کردن این مراحل، شرکت شما به ثبت رسیده و وجهه قانونی پیدا می‌کند.

رتبه بندی چیست و چرا باید اخذ رتبه انجام شود؟

از دیگر کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام شود، رتبه بندی و اخذ رتبه است. رتبه بندی در واقع نوعی اعتبارسنجی است که برای شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شده و میزان صلاحیت و شایستگی آن‌ها را نشان می‌دهد. این رتبه بندی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود و استانداردهایی دارد که بر اساس آن سنجش شرکت‌ها انجام می‌شود.

برای آن که به اهمیت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت پی ببرید، خودتان را در جایگاه یک طرف قرارداد تصور کنید. شما ترجیح می‌دهید با شرکتی شراکت خود را آغاز کنید که سابقه کاری قابل‌توجهی دارد یا به دنبال شرکت‌هایی می‌روید که هیچ مدرکی از پیشینه آن‌ها وجود ندارد؟ طبیعتاً همه ما به دنبال بهترین‌ها هستیم و رتبه بندی می‌تواند ما را در تشخیص بهترین‌ها یاری کند. این معیار چکیده‌ای از سابقه کاری، توان مالی، سوابق بیمه برای تاًیید صحت قراردادهای پیشین، توان علمی و فنی و مواردی از این دست است. در ادامه بیشتر به رتبه بندی شرکت، شرایط و ضوابط آن و همچنین اخذ رتبه الی ثبت خواهیم پرداخت.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه

باید گفت که به طور کلی دو دسته برای رتبه بندی شرکت در نظر گرفته می‌شود که در حقیقت همان «پیمانکار» و «مشاور» هستند. در نگاهی جزئی‌تر، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 5 دسته را برای اخذ رتبه اعلام کرده که به شرح زیر هستند:

  • شرکت‌های پیمان‌کار
  • شرکت‌های مشاور
  • شرکت‌های طرح و ساخت
  • شرکت‌های انبوه‌ساز
  • شرکت‌های انفورماتیک

هر شرکتی برای آن که بتواند رتبه مطلوبی در این دسته‌بندی کسب کند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. برای این کار باید بتواند در معیارهای مورد ارزیابی، به سطح مطلوبی برسد. اخذ رتبه دو شرط مهم و اساسی دارد که پس از ثبت شرکت، باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اول اینکه شرکت نباید سوء پیشینه‌ای داشته باشد؛ چرا که منجر به ایجاد محدودیت‌هایی برای انجام پروژه‌ها خواهد شد. همچنین مدیران شرکت نباید در هیچ شغل دولتی مشغول به فعالیت باشند. چنانچه این دو شرط را دارید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، پس از ثبت برند اقدام به اخذ رتبه کنید:

  • در مرحله اول وارد سامانه ساجات شده و ثبت‌نام کنید. سپس کد رهگیری و شناسه را دریافت کنید.
  • مدارک مورد نیاز را در سامانه ساجات بارگزاری کنید.
  • در میانه کار لازم است هزینه‌هایی را پرداخت کنید. این فیش‌ها را به صندوق ساجات بپردازید.
  • در ادامه با پیگیری روند اخذ رتبه می‌توانید از رتبه بندی شرکت خود مطلع شوید.

اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت الی ثبت

کلام آخر

حالا که با رتبه بندی شرکت و ثبت برند آشنا شدید، می‌دانید که این فرآیند تا چه اندازه می‌تواند مهم و ضروری باشد. برای آن که این روند را به بهترین شکل پیش ببرید، لازم است با حرفه‌ای‌ترین‌ها مشورت کنید. مجموعه الی ثبت یکی از بهترین‌ها در حوزه ثبت برند و شرکت، همچنین اخذ رتبه است که مشاوره تخصصی رتبه بندی شرکت را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید رتبه مطلوبی کسب کرده و کسب‌وکارتان را رونق دهید، حتماً سری به وب‌سایت مجموعه الی ثبت بزنید. کارشناسان خبره این مجموعه برای راهنمایی شما آماده‌اند.

منبع : اخذ رتبه الی ثبت