چطور علم و فناوری به علم پزشکی و سلامتی کمک می‌کند؟

با بررسی تاثیر فناوری بر پزشکی متوجه می‌شویم تکنولوژی‌های جدید تا چه حد می‌توانند بر روی علم پزشکی تاثیر مثبت بگذارند و به سلامت افراد یک جامعه کمک کنند. امروزه پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف و علوم متفاوت به کمک افراد آمده تا زمینه پیشرفت در تمامی حوزه‌ها به‌وجود بیاید. پزشکانی که همسو با فناوری […]

با بررسی تاثیر فناوری بر پزشکی متوجه می‌شویم تکنولوژی‌های جدید تا چه حد می‌توانند بر روی علم پزشکی تاثیر مثبت بگذارند و به سلامت افراد یک جامعه کمک کنند.

امروزه پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف و علوم متفاوت به کمک افراد آمده تا زمینه پیشرفت در تمامی حوزه‌ها به‌وجود بیاید. پزشکانی که همسو با فناوری سعی دارند بر دانش خود بیفزایند و از تکنولوژی در مسیر کمک به بیماران بهره‌ می‌برند، معمولا نسبت به پزشک‌هایی با تجربه سنتی بهتر عمل می‌کنند.

به‌طور کلی فناوری به‌ روش‌های مختلفی می‌تواند به پیشرفت علم پزشکی کمک کند که ما قصد داریم در ادامه چند مورد مهم را برای شما شرح دهیم. پس تا انتهای متن با ما همراه باشیم.

نوبت‌دهی آنلاین و امکان دریافت مشاوره آنلاین پزشکی

تاثیر فناوری بر پزشکی به آسان‌تر شدن فرآیند اخذ نوبت کمک می‌کند. این موضوع برای بیماران می‌تواند بسیار کاربردی باشد. فردی که بیمار شده احتمالا توانایی یا حوصله رفت‌وآمد به مطب پزشک را برای دریافت نوبت ندارد. با آنلاین شدن این سیستم افراد می‌توانند بدون نگرانی در زمان مشخص‌شده خود را به مطب برسانند.

گاهی ممکن است افراد مجبور شوند برای ملاقات با پزشک به شهر دیگری بروند. در این زمان اخذ نوبت حضوری می‌تواند بسیار دشوار باشد. همچنین احتمال اینکه با رسیدن به شهر مقصد نوبتی برای ملاقات باقی نماند نیز زیاد است.

از طرف دیگر برخی بیماران نسبت به علائم خود دچار تردید هستند. به‌گونه‌ای که حتی نمی‌دانند به کدام پزشک باید مراجعه کنند. یا هم ممکن است برای مصرف دارویی جدید نیاز به صحبت با دکتر داشته باشند. در این زمان اهمیت دریافت مشاوره آنلاین خود را نشان می‌دهد.

تاثیر فناوری بر پزشکی در زمینه اخذ نوبت آنلاین و دریافت مشاوره آنلاین، به‌ بیماران و همچنین تسریع کار پزشکان کمک زیادی کرده است. وب‌سایت دکترتو یکی از مجموعه‌های ارائه‌دهنده این خدمات اینترنتی است. برخی از پربازدیدترین تخصص های پزشکی در دکترتو، دکتر زنان و زایمان ، دکتر ارتوپدی، دکتر کودکان، دکتر روانشناس، دکتر پوست و مو ، دکتر کودکان و … هستند که ثبت نوبت را برای کاربران راحت و آسان کرده و در وقت، هزینه مراجعه کنندگان صرفه جویی می‌شود.

تاثیر فناوری بر پزشکی در زمینه جراحی

عمل جراحی برای هر پزشکی حتی با تجربه بالا می‌تواند چالش‌برانگیز و تا حدودی مشکل باشد. تکنولوژی و فناوری‌‌های جدید با در نظر گرفتن اهمیت این کار می‌توانند تجهیزاتی ارائه دهند که کار پزشک راحت‌تر شود.

این تجهیزات در حال ظهور به‌گونه‌ای هستند که پزشک با استفاده از آنها بتواند بدن بیمار را پیش از جراحی به‌طور 3 بعدی مشاهده کند و تشخیص دهد مشکل دقیقا کجاست و در نتیجه جراحی با بالاترین میزان دقت انجام شود.

تاثیر فناوری بر پزشکی در ایجاد ارتباط بین مغز و کامپیوتر

اگر بتوان با استفاده از فناوری‌های جدید بین مغز و کامپیوتر ارتباط ایجاد کرد، بیماران قطع‌نخاعی می‌توانند تا حد زیادی بدون اینکه نیازی به دست و پای خود داشته باشند به انجام فعالیت‌های مختلف بپردازند. امروزه توجه زیادی به این حوزه از تکنولوژی و تاثیر آن در پزشکی می‌شود و نتایج آن نیز بسیار امیدبخش است.

ساخت داروهای 3 بعدی با فناوری نوین

تاثیر فناوری بر پزشکی در زمینه تولید دارو نیز خود را نشان می‌دهد. پرینترهای 3 بعدی از جمله تجهیزات مهمی هستند که از آنها در حوزه‌های مختلف علم پزشکی می‌توان استفاده کرد.

یکی از کاربردهای مهم این پرینترهای 3 بعدی تولید داروهای شخصی‌سازی‌شده و عروسی است. در نتیجه این کار، روند درمان بسیاری از کودکان که نسبت به مصرف داروهای معمولی بی‌میل هستند سریع‌تر خواهد شد. اگر طعم داروها نیز بهتر شود قطعا دیگر هیچ مشکلی برای مصرف آنها توسط کودکان به‌وجود نمی‌آید.

تجهیزات پزشکی برای مراقبت از خود

فناوری باعث به‌وجود آمدن تجهیزات هوشمند مختلفی شد که از آنها می‌توان به اسمارت‌واچ و موبایل اشاره کرد. شما می‌توانید در موبایل خود برنامه‌های کاربردی مربوط به حوزه سلامت را نصب کنید تا با کمک آنها امکان بررسی مواردی همچون ضربان قلب و میزان کالری دریافتی فراهم شود.

تجهیزات پوشیدنی دیگر مانند ساعت هوشمند نیز در حوزه خوددرمانی به افراد کمک می‌کنند. این ساعت‌ها می‌توانند علائم بیماری‌های مختلف مانند قند خون، فشار خون و میزان اکسیژن آن را تشخیص دهند و درصورت خطرناک شدن بیماری علاوه‌بر هشدار به فرد، راه‌کارهایی برای درمان نیز ارائه دهند. این راه‌کارها به بیمار کمک می‌کنند تا با درمان نسبی بتواند با پزشک تماس بگیرد یا خود را به مراکز درمانی برساند.

کمک به تسریع تحقیقات پزشکی

هر چه فناوری پیشرفته‌تر شود می‌تواند به سریع‌تر شدن روند تحقیقات پزشکی نیز کمک کند. این موضوع را می‌توانید در دریافت نتیجه آزمایش‌های خود ببینید. در گذشته مدت‌زمان طولانی لازم بود تا جواب یک آزمایش ساده آماده شود. اما درحال‌حاضر این زمان می‌تواند بین چند ساعت تا نهایتا چند ماه آن هم برای نمونه‌های خیلی پیشرفته طول بکشد.

تاثیر فناوری بر پزشکی همچنین می‌تواند روی روند شیوع بیماری اثرگذار باشد. پزشکان با کمک تجهیزات خاص می‌توانند از شیوع بیماری تا حدودی جلوگیری ‌کنند. همچنین برای مواردی همچون ابولا امکان تولید واکسن در زمانی کوتاه به‌وجود می‌آید.

چاپ 3 بعدی و نقش آن در تولید پروتزها

در بالا اشاره شد که چاپ 3 بعدی در علم پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارد. علاوه‌بر اینکه این پرینترها در تولید داروهای شخص‌سازی شده به پزشکان و محققان کمک می‌کنند از آنها می‌توان برای چاپ استخوان، اندام‌های طبیعی و اندام‌های مصنوعی نیز استفاده کرد.

چاپ 3 بعدی برای تولید پروتز و اجزای مصنوعی در کمترین هزینه بسیار کاربردی است و می‌توان آن را انقلابی در این صنعت دانست. چاپ 3 بعدی در کنار کاهش هزینه‌ها باعث افزایش کیفیت پروتز‌ها نیز خواهد شد.

تاثیر فناوری بر آموزش پزشکی

علم پزشکی نیاز به تمرین و آموزش مستمر دارد. فناوری‌های جدید به دانشجویان کمک می‌کنند تا با کمترین دشواری در بهترین کلاس‌های آموزشی زیر نظر استادهای باتجربه و متخصص شرکت کنند.

این موضوع به‌خصوص با ایجاد پرینترهای 3 بعدی اهمیت پیدا کرد. یعنی دانشجویان از طریق فناوری‌های جدید و در محیطی آنلاین می‌توانند با آناتومی بدن آشنا شوند. همچنین بدون هیچ‌گونه خطری امکان انجام جراحی‌های سخت برای آنها به‌وجود می‌آید.

جمع‌بندی

تاثیر فناوری بر پزشکی با توجه به پیشرفت‌هایی که در این علم دیده می‌شود به‌شدت مشهود است. بدون فناوری و تکنولوژی، پزشکی نیز نمی‌توانست تا حدی که امروز با آن مواجه است پیشرفت کند.

از مهم‌ترین آثار فناوری بر پیشرفت پزشکی می‌توان به اخذ نوبت و مشاوره آنلاین، ایجاد ارتباط بین مغز و رایانه، تکنولوژی پرینتر 3 بعدی و کمک به تولید دارو و چاپ استخوان‌ها، آسان‌تر شدن فرآیند جراحی با کمک چاپ 3 بعدی و ایجاد محیط آموزشی مناسب اشاره کرد.