معیارهای انتخاب بروکر فارکس برای ایرانیان – ملاک های انتخاب کارگزاری فارکس

انتخاب بروکر و صرافی همیشه موضوع مهمی برای تمام تریدرها بوده است؛ به خصوص برای ما ایرانی ها که محدودیت های بیشتری در کار کردن با صرافی ها و کارگزاری ها نسبت به سایر معامله گرها در کشورهای دیگر داریم. بسیاری از بروکرها و صرافی های معتبر و تراز اول در دنیا، به دلیل تحریم […]

انتخاب بروکر و صرافی همیشه موضوع مهمی برای تمام تریدرها بوده است؛ به خصوص برای ما ایرانی ها که محدودیت های بیشتری در کار کردن با صرافی ها و کارگزاری ها نسبت به سایر معامله گرها در کشورهای دیگر داریم.

بسیاری از بروکرها و صرافی های معتبر و تراز اول در دنیا، به دلیل تحریم های سیاسی و افتصادی، حاضر به پذیرش تریدرهای ایرانی نیستند. آنهایی هم که فعلا با ایرانی ها کار می کنند، تعدادشان هر روز کمتر می شود.

گهگداری داستانی جدید از یک بروکر یا صرافی می شنویم که برای ایرانی ها چالش درست کرده است. با همه این اوصاف، انتخاب یک بروکر برای ایرانی ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

ویژگی های بروکر مناسب برای فارکس – تعیین شاخص های بروکر کارآمد فارکس

هنگام انتخاب یک بروکر مناسب در بازار فارکس، توصیه می شود حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

امنیت (رگولاتوری) بروکر

پلتفرم های معاملاتی

سابقه فعالیت بروکر

حساب دمو

احراز هویت و پشتیبانی آنلاین

دارایی ها (Assets)

نحوه واریز و برداشت بروکر

اسپرد، لوریج، و کمیسیون

اول) بروکری را انتخاب کنید که رگولاتوری معتبری داشته باشد. از رگولاتوری های معتبر می توان به ASIC، NFA، FCA، CySEC، و IFSC اشاره کرد. رگولاتوری معتبر به معنای امنیت سرمایه و فعالیت شما در بروکر است.

دومسابقه فعالیت بروکر در بازارهای مالی و سال تاسیس آن دلیل بسیار خوبی بر کیفیت ارائه خدمات است. کارگزارهایی که سالهاست در بازار مشغول فعالیت هستند، ریسک ورشکستگی کمتری را اطرف خود می بینند و توانایی پاسخگویی و ارائه خدمات بسیار متنوع و با کیفیت بالا را به تریدرها دارند.

سومهرچه احراز هویت یک بروکر کامل تر و هوشمندانه تر باشد، بیشتر به نفع تریدرهاست. بروکرهایی که در احراز هویت قواعد سختگیرانه دارند، تحت نظارت سازمان های معتبر هستند. همچنین پاسخگویی به چت آنلاین در زمان مناسب نشان دهنده پویایی و فعالیت کاربران متعدد در آن بروکر است.

چهارمواریز و برداشت، به خصوص برای ما ایرانی ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. بروکرهایی که از روش های واریز و برداشت متعددی پشتیبانی می کنند، گزینه های مطمئن تری به حساب می آیند.

داشتن روش های واریز و برداشت متفاوت یک مزیت برای بروکر به حساب می آید.

پنجمبسیار مهم است که یک بروکر از پلتفرم های معاملاتی مختلف، حداقل متاتریدر 4 و 5، پشتیبانی کند تا تریدر بتواند اندیکاتورها و سیستم های معاملاتی مختلف را برای هر دو پلتفرم تست و استفاده کند. داشتن اَپ مخصوص موبایل و وب تریدر نیز مزیت بزرگی برای یک بروکر به حساب می آید.

ششمحساب دمو یکی از مهمترین ابزارها برای تمرین و آموزش، تست اندیکاتورها و کارایی استراتژی های معاملاتی است. بعضی از بروکرها محدودیت هایی در حساب دمو دارند؛ مثلا حساب دمو را بعد از مدتی حذف میکنند و شما باید دوباره حساب باز کنید. این مورد باب میل بسیاری از تریدرها نیست!

هفتمقبل از ثبت نام در یک بروکر، حتما قسمت دارایی های (Assets) آن بروکر را بررسی کنید که عموما تحت عنوان Contract Specifications می توانید این قسمت را پیدا کنید.

دارایی هایی که بروکر آلپاری به تریدرها ارائه می دهد.

هشتماسپرد، لوریج، و کمیسیون دیگر مواردی هستند که کم و زیاد شدن آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان نمونه، اسپرد رمزارزها در بروکرها عموما بالاست و توصیه می شود رمزارزها را در صرافی ها ترید کنیم.

در طرف دیگر، در حساب هایی که اسپرد آنها صفر است، مقدار کمیسیون کمی بالاتر است. همچنین انتخاب لوریج نیز به خود تریدر بستگی دارد و عموما بروکرها تا لوریج 1:1000 را ارائه میدهند که کافیست.

تمام این اطلاعات در همان قسمت Contract Specifications در دسترس شما هستند.

برای یک بروکر معتبر می توان ویژگی هایی دیگری نیز مانند ارائه API، حساب اسلامی یا سوآپ فری، حساب های پم (PAMM)، طرح های تشویقی، ارائه آموزش و غیره در نظر گرفت که هر کدام از این موارد یک امتیاز مثبت برای بروکر به حساب می آیند.

ویژگی های بروکر نامناسب برای فارکس – سراغ کدام بروکرها نباید برویم؟

این نوع بروکرها را به دو دسته تقسیم می کنیم و توضیح می دهیم. دسته اول، بروکرهایی که ظاهر و باطن آنها یکی نیست! از کجا این موضوع را بفهمیم؟ یکی نبودن ظاهر و باطن را به سادگی و با چند سوال از خود بروکر و کمی بررسی می توان متوجه شد.

1- این بروکرها پشتیبانی آنلاین مناسبی ندارند، یا اینکه فقط یک نفر در تمام طول هفته مسئول پاسخگویی و پشتیبانی است.

2- عموما اگر از این بروکرها درباره مجاز بودن فعالیت کاربران ایرانی سوال کنید، پاسخ دقیقی نمی دهند و به گفتن چند کلمه بسنده می کنند. در حالی که گاهی در بخش قوانین و مقررات این بروکرها صراحتا فعالیت کاربران ایرانی در کنار چند کشور دیگر غیرمجاز اعلام شده است.

3- اگر به سایت های بررسی بروکرها (مانند FOREXPEACEARMY) رجوع کنید، شکایت های زیادی از این بروکرها مشاهده خواهید کرد.

4- رگولاتوری این بروکرها چندان معتبر نیست و یا از نوع رگولاتوری ضعیف در مناطق آف-‌شور و کشورهایی مانند قبرس شمالی است.

دسته دوم، بروکرهایی که تریدرها را فریب می دهند. این نوع بروکرها بعضی از مسائل مهم را همان ابتدای کار به شما نمی گویند. برای مثال، ممکن است در تله واریز و برداشت بیفتید؛ به طوری که بروکر واریز با تتر را پشتیبانی می کند، اما برای برداشت از حساب، تتر در دسترس نیست.

اکنون کاربر گرفتار شده است و باید با سیستم دیگری برداشت انجام دهد که در بیشتر مواقع چالش های زیادی برای او به همراه دارد و شاید امکان پذیر هم نباشد.

بروکرها عموما کمیسیون را برای یک لات کامل خرید و فروش (Round Lot) در نظر می گیرند. اما بروکرهایی هستند که کمیسیون معاملات Buy و Sell را برای هر 1 لات، جداگانه اعلام می کنند و تریدر از این موضوع بی اطلاع است.

مسائل دیگر مانند حداقل واریز، موضوع دیگری است که گاهی تریدرها، به خصوص تازه واردها را اذیت می کند. بروکرها گاهی حداقل واریز را برای بعضی از حساب ها تا 1000 دلار در نظر می گیرند که طبیعتا برای یک تریدر تازه وارد این مبلغ خیلی بیشتر از حد انتظار است.

مهمترین معیار های انتخاب بروکر فارکس  بهترین ملاک های انتخاب بروکر

طبق تجربه و بررسی سایت های مختلف ارزیابی عملکرد بروکرها (مانند فارکس چرچ)، 5 آیتم را می توان به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب بروکر در نظر گرفت.

  1. تعداد تامین کنندگان نقدینگی (LP های) بروکر

  2. تفکیک سرمایه کاربرها (Clients’ Fund Segregated)

  3. نوع حساب های بروکر

  4. رگولاتوری

  5. واریز و برداشت کریپتویی

در خصوص LP ها یا صرافی های بزرگی که بروکر قیمت را از آنها می گیرد و در واقع نقدینگی بروکر را تامین می کنند، باید گفت هرچه تعداد این LP ها بیشتر باشد، بروکر قیمت های بهتری به تریدرها ارائه می دهد و احتمال ریکوت (Requote) در معاملات، و همینطور گپ قیمتی و اسپایک به حداقل می رسد.

مورد بعدی، تفکیک سرمایه تریدرها است؛ به این معنی که سرمایه کاربرهای یک بروکر مستقیما در اختیار و تحت کنترل بروکر نیست و در بانک واسط قرار دارد و بروکر حق دخل و تصرف در سرمایه ها را ندارد.

نوع حساب هایی که یک بروکر ارائه می دهد نیز بسیار مهم است. بروکرهای بازارساز (Market Maker)، بیشتر وقت ها معاملات را به بازار نمی برند و خودشان در طرف دیگر با تریدرها معامله می کنند از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به تریدرها دریغ نمی کنند!

بروکرهای STP نیز وضعیتی مشابه دارند، اما بهتر از Market Maker ها و DD ها هستند. بهترین نوع بروکر و حساب را میتوان ECN ها نامید که هیچ دخالتی در معاملات ندارند و صرفا بابت اتصال تریدرها به بازار، کارمزد دریافت می کنند.

رگولیشن یک بروکر نیز دیگر عامل مهم در انتخاب به حساب می آید که قبل تر در این مورد به اندازه کافی صحبت شده است.

در نهایت واریز و برداشت با کریپتو می تواند یک بروکر را از خوب به عالی تبدیل کند و تقریبا تمام محدودیت ها و چالش های واریز و برداشت را برطرف سازد؛ به ویژه برای ما ایرانی ها که تقریبا هیچکدام از سرویس های واریز و برداشت آنلاین معتبر به ما خدمات نمی دهند! علاوه بر این توضیحات، شما میتوانید برای بررسی و مقایسه جامع بروکر های فارکس به وبسایت تاپ بروکر ایران مراجعه نمایید و با جزئیات کامل همه بروکر های فارکس را بررسی کنید. در این وبسایت همه بروکر های فارکس به همراه مزایا و معایب مورد تحلیل قرار گرفته است.

تاثیر رگولاتوری در انتخاب بروکر مناسب فارکس چقدر است؟

در خصوص رگولاتوری و بروکرها حرف برای گفتن بسیار است.‌ اما به قول معروف مُشک آن است که خود ببوید! بدون تردید داشتن یک رگولیشن معتبر به معنای امنیت، آرامش خاطر، و حرفه ای بودن است.

اما نکته مهم این است که به یک معیار بسنده کنیم، بلکه باید تمام جوانب کار با یک بروکر را در نظر بگیریم. به عنوان کلام آخر، توصیه ما این است که حتما اخبار و اتفاقات بروکرها و صرافی ها را دنبال کنید و سود خود را در صورت امکان سریع برداشت کنید و در کیف پول های امن به صورت کریپتو نگهداری کنید.