برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟【سال1402】

بسیاری از افراد بنا به دلایل متعددی درگیر مشکل سنگ کلیه می شوند و امروزه به علت فقدان مواد معدنی کافی در آب های آشامیدنی، این مشکل رواج بسیار زیادی یافته است. کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، از درد کلیه وقت و بی وقت رنج می برند و ممکن است با هر تکان […]

بسیاری از افراد بنا به دلایل متعددی درگیر مشکل سنگ کلیه می شوند و امروزه به علت فقدان مواد معدنی کافی در آب های آشامیدنی، این مشکل رواج بسیار زیادی یافته است. کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، از درد کلیه وقت و بی وقت رنج می برند و ممکن است با هر تکان این سنگ ها در کلیه، درد شدیدی را حس کنند. برخی مواقع درد ناشی از سنگ کلیه به حدی شدید است که بیمار را راهی بیمارستان می کند.

برای درمان این مشکل، می توانید از بهترین دکتر کلیه در تهران که تخصص و مهارت کافی در این زمینه دارد، کمک بگیرید اما با برخی راهکارهای دیگر در منزل از جمله انجام بعضی ورزش ها، خوردن برخی مواد غذایی و … نیز می توانید به دفع سنگ کلیه تان کمک کنید. شما می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با برخی از این راهکارها بیشتر آشنا شوید.

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

سنگ کلیه و علل بوجود آمدن آن

در حقیقت سنگ کلیه رسوب بسیار سختی هستند که از نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار تشکیل شده اند که این سنگ ها درون کلیه ایجاد می شوند. بیشتر مواقع سنگ در صورتی تشکیل می شود که ادرار موجود در کلیه غلیظ گردد و مواد معدنی آن کریستالیزه شوند و به هم بچسبند. زمانی که سنگ کلیه تشکیل می شود، نمی توان تنها یک علت را در این بیماری دخیل دانست زیرا چندین مشکل دست به دست یکدیگر می دهند و سبب بروز این مشکل می شوند.

به طور معمول هنگامی که مواد معدنی و نمک های موجود در ادرار  به بیش از اندازه در ادرار حل شوند یعنی به حد اشباع در ادرار برسند و همزمان موادی که در ادرار نقش مهار کنندگی در به هم چسبیدن این کریستال ها را دارند، کاهش یابند، شرایط به گونه ای فراهم می شود که سنگ کلیه تشکیل شود. به طور کلی رژیم غذایی نامناسب، کم آبی بدن، ژنتیک، مصرف نامناسب کلسیم، ابتلا به بیماری های سیستمیک و .. می توانند جزو علل تشکیل سنگ کلیه باشند.

نوشیدنی های مفید برای دفع سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه، می توانید از این 5 نوشیدنی کمک بگیرید. هر یک از این نوشیدنی تاثیر بسزایی بر از بین رفتن سنگ کلیه می گذارند که در ادامه آن ها را برای شما شرح خواهیم داد:

آب : زمانی که یک سنگ عبور می کند، افزایش مصرف آب می تواند روند حرکت آن را تسریع بخشد. سعی کنید روزانه 12 لیوان آب بنوشید.

آب لیمو : شما می توانید در طول روز کمی آب لیمو را به آب اضافه کنید. لیموها دارای ماده شیمیایی سیترات می باشند که از به وجود آمدن سنگ های کلسیم جلوگیری می کنند. در ضمن سیترات می تواند موجب شکسته شدن سنگ ها شود و به آن ها اجازه دهد تا آسان تر عبور کنند.

آب ریحان : ریحان دارای سید استیک است که کمک شایانی به شکسته شدن سنگ کلیه و کمتر شدن درد کلیه می کند. این نوشیدنی مواد مغذی فراوانی دارد. این درمان خانگی به صورت سنتی جهت درمان اختلالات گوارشی و التهابی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید جهت تهیه چای و نوشیدنی های دیگر در طول روز از برگ های خشک شده یا تازه ریحان استفاده کنید. شما می توانید در یک آبمیوه گیر، آب برگ ریحان را بگیرید و آن را به نوشیدنی اسموتی اضافه کنید.

سرکه سیب : سرکه سیب نیز مانند آب ریحان دارای اسید استیک است، که به شکستن سنگ های کلیه کمک می کند. سرکه سیب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.طبق یک بررسی آزمایشگاهی دریافته شده که سرکه سیب می تواند منجر به کاهش تشکیل سنگ کلیه شود، گرچه به بررسی های بسیار زیادی در این زمینه نیاز است، ولی به علت مزایای بی شمار سلامتی آن، احتمال خطر آن نیز کم است. شما می توانید که 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب خالص اضافه کنید. این نوشیدنی را در طول روز تنها یک لیوان بنوشید.

آب کرفس : آب کرفس سمومی را که سبب به وجود آمدن سنگ کلیه می شوند را از بین می برد و از گذشته تا به امروز در داروهای سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده در ضمن به از شکسته شدن راحت تر سنگ کمک می کند. ساقه کرفس و آب را با هم در مخلوط کن بریزید و سپس در طول روز از آن بنوشید.

نوشیدنی های مفید برای دفع سنگ کلیه

5 میوه مفید برای دفع سنگ کلیه

شما برای دفع سنگ کلیه می توانید برخی میوه ها را بیشتر مصرف کنید که جزو موارد زیر اند :

1 . لیمو : لیمو در لیست میوه هایی قرار دارد که جهت دفع سنگ کلیه بسیار مناسب می باشد. از این رو سعی کنید در برنامه غذایی روزانه تان حتما لیمو را بگنجانید.

2 . هندوانه : این میوه اب و پتاسیم بالا دارد که این دو فاکتور جزو عوامل مهم جهت داشتن کلیه های سالم اند. استفاده از هندوانه در طول روز به تنظیم کردن سطح اسید ادرار و حل شدن و تجزیه سنگ‌های کلیه کمک شایانی می‌کند.

3 . انار : از جمله مزایایی که انار دارد می توان به کمک به تقویت عملکرد کلیه‌ها و دفع سموم از سیستم ادراری اشاره کرد. انار به علت داشتن انتی اکسیدان زیادی که دارد از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می کند.

4 . کرفس : کرفس از به وجود آمدن سموم در کلیه پیشگیری می کنند. استفاده روزانه از آب کرفس برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه اند توصیه می‌شود و در ضمن افراد دیگر نیز جهت پیشگیری کردن از به وجود آمدن سنگ کلیه این سبزی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

5 . سیب : این میوه جزو میوه هایی است که می تواند موجب از بین رفتن سنگ کلیه شود.

توصیه های مهم جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

شما باید برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه به برخی نکات و توصیه های مهم توجه نمایید که در ادامه آن ها را برای شما شرح خواهیم داد :

  • شما باید مصرف نمک خود را در طول روز بسیار محدود کنید.
  • میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی را محدود کنید.
  • در مصرف ویتامین سی زیاده‌روی نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی که ادرار را قلیایی می‌کنند دوری کنید.
  • مصرف غذاهای فرآوری‌شده ممنوع است.
  • از مصرف نوشیدنی‌های پرشکر بپرهیزید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اکیداً بپرهیزید.
  • از سوءمصرف مکمل‌های کلسیم پرهیز کنید.

توصیه های مهم جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

کلام آخر

سنگ کلیه جزو بیماری های بسیار رایج بین مردم است که سبب بروز درد در کلیه می شود. بسیاری از افراد از این بیماری رنج می برند و به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل اند. از این رو سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir در میان بگذارید.