آگهی کسب و کارها

میدونید قدیمی ترین پرچم ایران چه شکلی بوده؟

قدیمی ترین پرچم ایران به قبل از دوره هخامنشیان می رسد. این پرچم که امروزه سه رنگ و دارای 22 الله اکبر سفید است. در طول تاریخ و با روی کار آمدن هر سلسه حکومتی پادشاه ایران بارها به شکل های مختلفی تغییر کرده است. البته قدیمی ترین پرچم جهان را به امپراتوری روم باستان […]

قدیمی ترین پرچم ایران به قبل از دوره هخامنشیان می رسد. این پرچم که امروزه سه رنگ و دارای 22 الله اکبر سفید است. در طول تاریخ و با روی کار آمدن هر سلسه حکومتی پادشاه ایران بارها به شکل های مختلفی تغییر کرده است. البته قدیمی ترین پرچم جهان را به امپراتوری روم باستان نسبت داده اند. اگر می خواهید بدانید که قدیمی ترین پرچم کشور ایران چگونه بوده است این مطلب که توسط چاپ مهام تهیه شده را مطالعه کنید.

مروری بر تغییرات پرچم کشور ایران در طول تاریخ

ایرانیان در هر دوره از تاریخ برای نشان دادن هویت خود یک درفش یا پرچم علم می می کردند. در شهداد کرمان درفشی کشف شد که می توان آن را قدیمی ترین پرچم ایران دانست. قدمت این درفش یا پرچم 5000 ساله است و جنس آن از فلز برنز در ابعاد 23*23 می باشد. شکل این درفش قدیمی مربع و در بالای آن نقش عقابی حک شده است. البته به جز عقاب، 2 شیر و 5 عدد انسان یک عدد گاو و چند مار نیز در روی این پرچم به چشم می خورد. در حال حاضر این درفش قدیمی در موزه ملی ایرانیان نگهداری می شود.

پرچم ایران در دوره هخامنشیان

قدیمی ترین طرح پرچم ایران قبل از کوروش یک گاو بالدار بود. به پرچم دوره هخامنشینان درفشا می گفتند. بعد از به سلطنت رسیدن کوروش کبیر گاو بالدار از روی درفشا برداشته و جایگزین پرنده شکاری شد که به عقیده مورخان این پرنده شهباز نام دارد که نماد حکومت شاهنشاهی هخامنشیان بوده است.

پرچم ایران در زمان ساسانیان

در زمان ساسانیان قدیمی ترین پرچم ایران همان درفش کاویانی داستان قیام کاوه علیه ضحاک بوده است. ضحاک یک شاه ستمگر بود که از مغز ایرانیان مارهای روی دوش خود را تغذیه می کرده است. بعدها یک قهرمان به نام کاوه آهنگر پیش بند خود را بر سر چوب کرد و به قیام علیه ضحاک پرداخت و آن را شکست داد. بعد از ضحاک فریدون به سلطنت رسید. فریدون دستور داد تا پیش بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش آراسته کنند تا به این شکل درفش کاویانی شکل گرفت. در واقع این پرچم از پوست پلنگ و ابعاد آن 5*7.5 متر بود.

پرچم ایران در زمان اشکانیان

بعد از شکست سلسه سلوکیان، اشکانیان به تخت نشستند. اشکانیان که خورشید را بسیار مقدس می شمردند از نقش خورشید روی پرچم استفاده کردند.

پرچم ایران در زمان امام حسین و حمله اعراب به ایران

بنا به گفته برخی از محققان تاریخ و اسناد یافت شده بعد از حمله عمر بن خطاب به ایرانیان ، کشور ایران تا مدت ها پرچم مستقلی نداشته است. البته در زمان جنگ دو سردار ایرانی بزرگ در برخی از نواحی ایران پرچم ایران را برافراشتند.

 یکی از این پرچم ها پرچم سیاه جامگان متعلق به ابومسلم خراسانی بود که به آن پرچم سیاه جامگان می گفتند. دیگری نیز پرچم دیگری به رنگ سرخ بود که توسط سردار بزرگ بابک خرمدین برافراشته شد که به پرچم سرخ جامگان معرف بود. در واقع در آن زمان روحانیون استفاده از طرح و علامت روی پرچم را حرام می دانستند بنابراین ایران بعد از حمله اعراب به ایران پرچم خاصی نداشت.

پرچم ایران در زمان غزنویان

بر اساس اسناد تاریخی و کتاب معروف غزنویان پرچم ایران در زمان روی کار آمدن حکومت غزنویان طرح یک ماه در زمینه سیاه بوده است. از طرفی، سلطان محمود غزنوی علاقه زیادی به شکار شیر داشت. برای همین در سال 410 خورشیدی نقش شیر نیز به پرچم ایران اضافه شد و تا زمان انقلاب اسلامی در ایران، این نقش شیر روی پرچم باقی ماند.

پرچم ایران در زمان صفویان

قدیمی ترین پرچم ایرانیان در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه تهماسب اول پرچم ایران طرح شیر و خورشید نداشت. اما بعدها در زمان پادشاهان دیگر صفوی نقش شیر و خورشید را روی پرچم درج کردند. این پرچم سبز بود که با رنگ زرد نقش شیر و خورشید روی آن دوخته شده بود. نماد شیر بر روی پرچم ایران در حالت ‌های مختلف ایستاده، نشسته، نیم رخ، چسبیده و جدا از خورشید به عنوان طرح روی پرچم در دوره صفویه بود.

 با روی کار آمدن شاه تهماسب صفوی به این دلیل که این شاه متولد برج فروردین یا حمل بود، دستور داد تا طرح شیر و خورشید ، جای خود را به تصویر یک حمل یا همان گوسفند بدهند. بر طبق یاد داشت های ژان شاردن جهانگرد فرانسوی، قدیمی ترین پرچم ایران در آن دوران طرح شمشیر داشت که نماد شمشیر دو سر حضرت علی(ع) و دیگر نمادهای مذهبی بود.

پرچم ایران در زمان نادرشاه افشار

قدیمی ترین پرچم ایران در زمان حکومت نادرشاه به شکل بیرق سه گوش بود که در گوشه بالای آن نواری سبز رنگ و گوشه پایین پرچم نواری قرمز رنگ بود. در وسط پرچ شیری به شکل نیم رخ و در حین راه رفتن و عبات «الملک الله» به تصویر کشیده شده بود. زمان نادر شاه افشار پرچم سه رنگ قرمز، سفید و سبز داشت و تا زمان کنونی به همین رنگ ها ماند و مورخان پرچم زمان نادر شاه را مادر پرچم فعلی ایران نامیدند.

پرچم ایران در دوران قاجار

بعد از به سلطنت رسیدن سلسه قاجار در ایران، اولین تغییر پرچم ایران از حالت مثلث به حالت مربع یا چهار گوش بود. از سه رنگ فقط رنگ سرخ باقی ماند و یک دایره سفید در وسط پرچم کشیده و بعد نشانه شیر و خورشید و شمشیر در دست شیر نیز دوباره روی پرچم نقش شد.

لازم است بدانید که در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار ایران پرچم سه گانه داشت. یکی پرچم سرخ رنگ که شیری را به تصویر کشیده شده و پرتوهای پشت آن تمام پرچم را پوشانده بود. پرچم تمام رنگ سفید با هدف سیاسی و دیپلماسی آن زمان و سومین پرچم که توسط نقاش روسی به تصویر کشیده بود و پرچمی با زمینه سفید، نقش خورشید و شیری شمشیر بر در دست بود.

پرچم ایران در زمان سلطنت آقا محمد خان قاجار

آقا محمد خان قاجار در پرچم ایران تغییراتی به وجود آورد و یک تاج را در بالای سر شیر به تصویر کشید. در این دوران قاجار از دو پرچم استفاده می کرد:    پرچم شاهی که شامل شمشیر دو سر حضرت علی می شد و پرچم ملی و نظامی که نماد شیر و خورشید بود .

 تغییر پرچم قدیم ایران در زمان مشروطه

روحانیون و نواندیشان در زمان مشروطه رنگ و طرح قدیمی ترین پرچم ایران در آن زمان را تعیین کردند. نمایندگان مردم در مجلس قانون اساسی و متمم قانون را تدوین کردند. بر طبق آن، بیرق رسمی ایران، سبز، سفید و سرخ و با علامت شیر و خورشید است. البته روحانیون حاضر در مجلس، استفاده از تصویر در پرچم را حرام اعلام کرده بودند. این روحانیون رنگ سبز مورد علاقه رنگ پیامبر اسلام را یک رنگ دینی می دانستند و از آن در بالای پرچم استفاده کردند.

هم چنین رنگ سفید رنگ زرتشتیان سمبل آشتی و صلح بود و  رنگ سرخ نیز به عنوان نمادی از خون شهدای اسلام و مشروطیت در پرچم آورده شد. اما به توجه به شیر که لقب امام علی بود، نماد ، شمشیر بر دست شیر را همان ذوالفقار حضرت علی دانستند و آن طرح پرچم را پذیرفتند. بعد از پیروزی انقلاب مشروطه یک نقش خورشید در اوج گرما و نیرومندی خود پشت سر شیر به تصویر کشیده شد.

پرچم ایران در دوران پهلوی

در زمان حکومت محمد رضا شاه پهلوی ایران 3 پرچم داشت:

    پرچم ملی که سه رنگ سبز، سفید و قرمز به اندازه یکسان داشت.

    پرچم دولتی که در ادارات و دستگاه های دولتی استفاده می شد و شیر و خورشید در وسط آن به تصویر کشیده شده بود

  پرچم سلطنتی که یک پرچم آبی کمرنگ بود که در گوشه آن طرح تاج پهلوی نقش بسته بود.

پرچم جدید ایران در دوره جمهوری اسلامی

پرچم فعلی جمهوری اسلامی ایران 3 رنگ دارد که در آن 33 الله اکبر نیز نقش بسته و در مرکز آن نیز کلمه الله نوشته شده است که به ترتیب هر کدام از رنگ های معنی زیر را می دهند:

  • رنگ سبز : نماد سرسبزی و آبادانی و امید به کشوری پیشرفته است. البته برخی دیگر رنگ سبز پرچم ایران را نشانی از دین اسلام می دانند
  • رنگ سفید: سمبل صلح و دوستی است و صلح طلبی مردم ایران است
  • تعداد الله اکبر: الله اکبر در پرچم ایران نیز 22 عدد می باشد. این عدد به نشانه پیروزی انقلاب در 22 بهمن در پرچم فعلی ایران درج شده است.

اگر قصد خرید پرچم رومیزی ایران دارید اریکه پرچم ایرانیان بهترین انتخاب برای شماست. هم چنین می توانید برای سفارش پرچم تشریفاتی ایران با بهترین کیفیت چاپ و پارچه های مرغوب سفارش خود را به ما بسپارید.

salb-techna