روش درمان آفتاب سوختگی؛ معرفی ساده‌ترین و موثرترین راه‌های درمان

اولین قدم برای درمان آفتاب سوختگی (sunburn) این است که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. آفتاب سوختگی یک بیماری پوستی است و به دلیل قرار گرفتن بیش‌از‌حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ایجاد می‌شود. هنگامی که پوست برای مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، دچار التهاب، قرمزی و درد […]

اولین قدم برای درمان آفتاب سوختگی (sunburn) این است که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. آفتاب سوختگی یک بیماری پوستی است و به دلیل قرار گرفتن بیش‌از‌حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ایجاد می‌شود. هنگامی که پوست برای مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، دچار التهاب، قرمزی و درد خواهد شد. در موارد شدید، آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به تاول، لایه‌برداری (پوسته پوسته شدن پوست) و آسیب طولانی مدت پوست شود. آفتاب سوختگی مکرر نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. مطالعه این مقاله شما را با راه‌های ساده اما موثر درمان آن آشنا می‌کند.

بهترین راه درمان خانگی آفتاب سوختگی چیست؟

تکنیک‌های زیر می‌توانند در درمان آفتاب سوختگی به شما کمک کنند:

دوش آب سرد بگیرید

حمام کردن با آب خنک نه سرد، دمای پوست را پایین می‌آورد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. در واقع آب خنک منجر به انقباض عروق خونی نزدیک سطح پوست می‌شود، به همین دلیل احساس آرامش خواهید داشت. البته به این بهانه نمی‌توانید برای مدت طولانی دوش آب سرد بگیرید، زیرا زیاده‌روی در آن زمینه را برای خشک شدن پوست فراهم می‌کند. همچنین فشار آب باید ملایم باشد تا پوست تحریک نشود.

پوست خود را آبرسانی کنید

آفتاب سوختگی باعث کم آبی پوست شما می‌شود. هنگامی که پوست خشک است در معرض تحریک‌پذیری بیشتری قرار دارد، خارش دارد و مستعد لایه‌برداری است. با مرطوب نگه داشتن پوست خود به ریکاوری بهتر و سریع‌تر آن کمک می‌کنید. برای این منظور باید به سراغ مرطوب‌کننده‌هایی بروید که در ترکیبات آنها الکل وجود نداشته باشد. الکل پوست را تحریک می‌کند و درمان آفتاب سوختگی را مشکل خواهد کرد. محصولاتی که دارای منتول هستند و به سرعت جذب پوست می‌شوند، می‌توانند برای ترمیم پوست آسیب‌دیده مناسب باشند. منتول (Menthol) خاصیت خنک‌کنندگی دارد و به همین دلیل باعث آرامش پوست می‌شود. برای خرید بهترین مرطوب‌کننده پوست، بهتر است با پزشک پوست و مو مشورت داشته باشید. گاهی اوقات آفتاب سوختگی آنقدر شدید است که باعث ایجاد احساسات منفی و کاهش اعتماد به نفس بیمار می‌شود. در این شرایط مراجعه به روانپزشک خوب در تهران می‌تواند کمک‌کننده باشد.

از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید

آلوئه‌ورا یکی از راه‌های موثر درمان خانگی آفتاب سوختگی به‌شمار می‌رود. این گیاه دارای ترکیباتی است که خواص ضدالتهابی دارند. مصرف ژل آلوئه‌ورا به شما کمک می‌کند تا عوارض آفتاب سوختگی مانند قرمزی، درد و تورم را به خوبی مدیریت کنید. همچنین این گیاه خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد، این دقیقا همان چیزی است که برای درمان آفتاب سوختگی به آن نیاز دارید. از سویی دیگر این گیاه به خوبی می‌تواند آبرسانی پوست را انجام دهد و رطوبت آن را تامین کند. خوب است بدانید آلوئه‌ورا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های بیشتر ناشی از رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه UV کمک کنند. به همین دلیل دکتر پوست و مو مصرف آن را به شما توصیه خواهد کرد.

از کمپرس خنک استفاده کنید

برای درمان آفتاب سوختگی در پا یا نواحی کوچکتر بدن می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. برای این منظور حوله‌ای را با آب خنک خیس و سپس آب اضافه آن را خارج کنید و روی پوست خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از کیسه یخ نیز استفاده کنید، اما حواس‌تان باشد کیسه یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید. آن را درون پارچه‌ایی بپیچید و سپس استفاده کنید. همچنین کیسه یخ را به صورت ممتد روی پوست آسیب‌دیده قرار ندهید، هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید، پس از آن به پوست استراحت دهید و دوباره از کمپرس سرد استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید هرگز از آب یخ برای خنک کردن پوست آسیب‌دیده استفاده نکنید.

به سراغ پماد برای درمان آفتاب سوختگی بروید

از رایج‌ترین انواع کرم آفتاب سوختگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پماد آلفا برای آفتاب سوختگی : از این کِرِم می‌توانید برای درمان آفتاب سوختگی‌هایی که شدت زیادی ندارند، استفاده کنید. این پماد به پوست رطوبت می‌دهد و التهاب آن را کاهش خواهد داد. همچنین ترکیبات آن دارای خواص آنتی‌باکتریال است، یعنی پوست از عفونت‌های احتمالی مصون نگه می‌دارد.
  • پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone ointment) برای آفتاب سوختگی می‌تواند یکی از گزینه‌های ابتدایی شما باشد. این کِرِم را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. پماد هیدروکورتیزون ترکیباتی دارد که به کاهش التهاب و خارش ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند.
  • درمان آفتاب سوختگی با زینک اکساید نیز می‌‌تواند راه‌حل خوبی باشد. زینک اکساید (Zinc oxide) یک ماده معدنی است که به عنوان یک محافظ از پوست در برابر اشعه مضر UVB و UVA عمل می‌کند. این پماد دارای خواص خنک‌کنندگی است و باعث آرامش و تسکین پوست آسیب‌دیده می‌شود. همچنین زینک اکساید خاصیت ضد التهابی نیز دارد، به همین دلیل مصرف آن سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر از این پماد برای تامین رطوبت پوست نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی (Betamethasone) : این پماد نیز در مدیریت و درمان سوختگی‌های پوست کاربرد دارد. این دارو جزو داروهای کورتیکواستروئیدی است و در کاهش عوارضی مانند خارش و خشکی پوست موثر است.
  • پماد کالاندولا برای آفتاب سوختگی: کالاندولا (Calendula ointment) گیاهی است که خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده دارد. به همین دلیل پماد آن به تسکین التهاب و درد‌های ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند.

این پمادها را می‌توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید، با این حال بهتر است قبل از مصرف با متخصص پوست و مو مشورت داشته باشید. این پزشکان با توجه به شرایط شما می‌گویند که بهترین راه درمان پوست آسیب‌دیده و آفتاب سوختگی چیست؟

از پمادهای تحریک‌کننده پوست استفاده نکنید

برخی کِرِم و پمادهای موضعی ترکیباتی دارند که باعث ایجاد گرما می‌شوند، مصرف آنها وضعیت پوست را بدتر می‌‌کنند و کمکی به درمان آفتاب سوختگی نخواهند کرد. پمادهای موضعی که نام آنها به «کائین» ختم می‌شوند مانند بنزوکائین (benzocaine) و لیدوکائین (Lidocaine) زمینه را برای بروز واکنش‌های آلرژیک فراهم می‌کنند.

آفتاب سوختگی چند روزه خوب می‌شود؟

مدت زمان درمان آفتاب‌سوختگی به فاکتورهایی مانند شدت سوختگی و نوع پوست شما بستگی دارد. به طور متوسط آفتاب سوختگی‌هایی که شدت کم یا متوسط دارند طی ۳ تا ۵ روز درمان می‌شوند. در موارد شدیدتر این مدت زمان نیز بیشتر خواهد شد. اگر در این زمینه به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت استفاده کنید.

salb-techna