چگونه عینک طبی مناسب خودمان را انتخاب کنیم؟

تمامی افرادی که به نوعی دچار عیوب انکساری چشم هستند و در بینایی خود ضعف دارند، باید حتماً از عینک طبی استفاده کنند. تنها کهولت سن دلیل ضعیف شدن چشم ها نیست. بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی، بیش از حد چشم دوختن به صفحه گوشی موبایل و تلویزیون، رژیم […]

تمامی افرادی که به نوعی دچار عیوب انکساری چشم هستند و در بینایی خود ضعف دارند، باید حتماً از عینک طبی استفاده کنند. تنها کهولت سن دلیل ضعیف شدن چشم ها نیست. بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی، بیش از حد چشم دوختن به صفحه گوشی موبایل و تلویزیون، رژیم غذایی ضعیف و اختلال در خواب دچار ضعف در بینایی می ‌شوند و ناچارند برای حل این مشکل از عینک طبی استفاده کنند. در صورتی که تصمیم به خرید عینک طبی دارید باید ابتدا چند فاکتور اساسی را بررسی کرده و در نهایت محصولی را انتخاب کنید که با انتظارت و بودجه شما همخوانی داشته باشد. ما قصد داریم هر آنچه را که باید در خرید عینک طبی بدانید در این مطلب در اختیارتان قرار دهیم.

عینک طبی چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است با عینک طبی و اهمیت استفاده از آن آشنا شویم. آن چیزی که سبب تفاوت عینک طبی با دیگر انواع عینک می ‌شود نوع عدسی به کار رفته در آن است. این عدسی کمک می‌کند تا نور به درستی به شبکیه چشم برخورد کند. عدسی در عینک طبی با دور یا نزدیک کردن نور به اصلاح دید افراد کمک می‌کند و باعث می‌ شود تا تصاویر واضح و شفاف دیده شوند.

افرادی که دچار ضعف در بینایی هستند به گروه‌ های مختلفی تقسیم می شوند. مشکل در دید شامل انواع معمولی، آستیگمات، دوربینی و نزدیک بینی است و برای هر کدام از این موارد بایستی از عینک طبی مناسب و مخصوصی استفاده کرد. عینک طبی می ‌تواند در دو نوع واگرا (مقعر) و همگرا (محدب) باشد. افرادی که دچار مشکل دوربینی هستند باید از عینک‌ طبی با عدسی همگرا و افرادی که دچار مشکل نزدیک بینی هستند باید از عینک طبی با عدسی واگرا استفاده کنند.

افرادی که در گروه آستیگمات قرار می‌گیرند می‌ توانند از عینک ‌هایی استفاده کنند که محور دید آن ها را اصلاح کرده و وضوح تصاویر را برایشان افزایش دهد. در نهایت افرادی که به دلیل کهولت سن دچار پیرچشمی شده ‌اند بسته به نیازشان می توانند از انواع عینک دوربین و نزدیک بین استفاده کنند. از آن جایی که عینک طبی یک نیاز کاملاً ضروری برای اصلاح دید چشم ‌هاست بایستی در انتخاب آن نهایت دقت را داشت.

این موضوع به خصوص برای کودکان که ممکن است در انتخاب یک محصول مناسب اطلاعات کاملی نداشته باشند از اهمیت زیادی برخوردار است. در بخش ‌های آتی حتماً به نکات مهم در خصوص خرید عینک طبی اشاره می‌کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت عینک طبی

زمانی که تصمیم به خرید عینک طبی می‌گیرید با لیست متنوعی از محصولات روبرو می ‌شوید. این تنوع محصولات قطعاً در قیمت آن ها تاثیرگذار است. به همین دلیل طبیعی است که هر فروشگاهی لیست قیمت متفاوتی را در اختیار مشتریان قرار دهد. از آن جا که برخی از افراد در خرید عینک طبی با محدودیت بودجه روبرو هستند تمایل دارند ابتدا محصولات را از نظر قیمت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در این بخش با مهم ‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت عینک طبی آشنا می ‌شویم:

برند سازنده

عینک های طبی توسط شرکت ها و برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. هر کدام از مجموعه‌ های تولید کننده محصولات خود را به شیوه خاص و منحصر به فردی طراحی و تولید می‌کنند. بنابراین محصولات با استانداردهای متفاوتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. بسته به اعتبار و شهرت برند، عینک طبی قیمت متفاوتی خواهد داشت. همچنین داخلی یا خارجی بودن برند نیز در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار خواهد بود.

جنس فریم عینک

فریم عینک در جنس ‌ها و کیفیت‌ های مختلفی تولید می ‌شود. از انواع فریم عینک می توانیم به فریم ‌های کائوچویی، فلزی، پلاستیکی، طلایی، تیتانیومی و… اشاره کنیم. هر کدام از این فریم ‌ها از نظر استحکام، وزن و کارایی شرایط متفاوتی دارند و بنابراین قیمت آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

جنس عدسی عینک

عدسی عینک نیز در انواع شیشه ای، پلاستیکی، پلی کربنات، تریوکس و… ساخته می شود. بسته به جنس عدسی، قیمت عینک نوساناتی خواهد داشت.

تکنولوژی ‌هایی که در عدسی عینک استفاده شده ‌اند

یکی از مهم ترین تکنولوژی ‌های به کار رفته در عدسی عینک‌ طبی، خاصیت ضد یووی عدسی است. با وجود این لایه در عدسی، چشم ‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت شده و آسیب نمی‌ بینند. این موضوع قطعاً در قیمت گذاری عینک تاثیرگذار خواهد بود.

چگونه عینک طبی مناسب خودمان را انتخاب کنیم؟

در زمان خرید عینک طبی باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید. این عینک قرار است برای مدت طولانی روی صورت شما قرار گرفته و کارکرد زیادی برایتان داشته باشد. بنابراین باید از هر جهت مناسب شما باشد. عینک‌ های طبی از نظر طراحی و شکل ظاهری، رنگ بندی، جنس فریم، ضخامت فریم، جنس عدسی، شماره عدسی و قیمت به گروه‌ های مختلفی تقسیم می ‌شوند و انواع گوناگونی دارند.

قطعاً تمامی مدل ‌های عینک طبی مناسب شما و فرم صورتتان نیست. پس باید در زمان خرید عینک آن را از هر نظر  بررسی و امتحان کنید. قبل از هر چیزی اگر تصمیم دارید عینک را به صورت اینترنتی خریداری کنید باید حتماً آدرس بهترین عینک فروشی آنلاین را در اختیار داشته باشید تا از کیفیت ساخت محصولات و اصل بودن آن ها مطمئن باشید. اما در ادامه با تحلیل و بررسی چند فاکتور اساسی شما را در خرید یک عینک طبی مناسب همراهی می‌کنیم.

1. انتخاب فریم عینک بر اساس میزان ضخامت

اگر صورت ظریف و کوچکی دارید، بهتر است به سراغ عینک طبی بروید که فریم آن نیز ضخامت کمی داشته باشد. در مقابل، عینک‌ های طبی با فریم ‌های ضخیم گزینه بهتری برای افرادی هستند که صورت درشت ‌تر و بزرگ تری دارند. معمولا عینک ‌های طبی با فریم ظریف می ‌توانند انتخاب ایده‌آلی برای بانوان باشند. چرا که بانوان در مقایسه با آقایان صورت ظریف ‌تر و لطیف ‌تری داشته و با استفاده از عینک ‌های ظریف جذابیت و زیبایی چهره آن ها دوچندان می شود.

2. انتخاب فریم عینک بر اساس رنگ بندی

اگر پوست صورت شما جزء تناژ‌های گرم به شمار می ‌رود، بهترین گزینه برای انتخاب فریم عینک طبی فریم هایی با رنگ ‌های گرم هستند. رنگ فریم سبز، قرمز، زرد، صورتی، قهوه ‌ای، نارنجی و طلایی می‌ توانند بهترین گزینه برای شما باشند. همچنین فریم های عینک در رنگ بندی های آبی، طوسی، بنفش و مشکی گزینه مناسبی برای افرادی هستند که پوست صورت آن ها در تناژ سرد قرار می گیرد.

3. انتخاب فریم عینک بر اساس فرم صورت

فرم صورت هر کدام از ما می تواند متفاوت از یکدیگر باشد. بنابراین طبیعی است که عینکی که مناسب صورت شماست روی صورت فردی دیگر چندان جذاب نباشد. فرم صورت می ‌تواند در انواع بیضی، مستطیلی، مربعی، دایره ‌ای، مثلثی و… باشد. برای هر کدام از این حالت ‌های چهره بایستی از فریم مناسب استفاده کرد. بیایید با بهترین نوع عینک طبی متناسب با فرم ‌های مختلف صورت آشنا شویم:

  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت بیضی: فریم خلبانی، مربعی، ویفرر، کلاب مستر، چند ضلعی، مستطیلی و پروانه ‌ای
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت مثلثی: خلبانی، کلاب مستر، بیضی، چند ضلعی و مستطیلی
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت لوزی: خلبانی، گرد، بیضی و گربه ‌ای
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت قلبی: خلبانی، ویفرر، گرد، چند ضلعی، مستطیلی، مربعی و پروانه ‌ای
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت مربعی: افرادی که دارای صورت مربعی هستند معمولا در انتخاب فریم عینک قدرت انتخاب بالایی دارند. تنها فریم ‌های مستطیلی، مربعی و چند ضلعی گزینه مناسبی برای این افراد نیست.
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت دایره ‌ای( گرد): خلبانی، مستطیلی، مربعی و پروانه ‌ای
  • بهترین فریم عینک طبی برای صورت مستطیلی: فرم صورت مستطیلی نیز بیشترین همخوانی را با انواع فریم عینک دارد. پیشنهاد می ‌شود افرادی که دارای صورت مستطیلی شکل هستند به سراغ عینک ‌هایی با فریم مستطیلی، مربعی و پروانه ‌ای نروند.

4. انتخاب فریم عینک بر اساس جنس

همانطور که پیش از این اشاره کردیم فریم عینک می ‌تواند در جنس‌ های مختلفی همچون پلاستیکی، فلزی، تیتانیومی و… به بازار عرضه شود. هر کدام از انواع فریم عینک مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال؛ فریم ‌های پلاستیکی در مقایسه با فریم ‌های فلزی از انعطاف پذیری و تنوع بالاتری برخوردار هستند. در مقابل، فریم‌ های فلزی نیز از دوام و استحکام بالاتری برخوردار هستند و در صورت سقوط یا فشار به راحتی دچار شکستگی یا ترک خوردگی نمی ‌شوند.

فریم ‌های خاصی مانند فریم ‌های طلایی و کائوچویی نیز در بازار موجود هستند که البته استفاده از آن ها چندان رایج و معمول نیست و تنها افراد خاصی از این نوع جنس فریم سفارش می ‌دهند. فریم‌ های چوبی و طلایی جزء گران قیمت ‌ترین فریم‌ های موجود در بازار هستند. اما در میان تمامی جنس ‌های موجود در بازار، فریم‌ های تیتانیومی جزء بهترین و مرغوب ‌ترین فریم‌ ها شناخته شده ‌اند. از مهم ‌ترین ویژگی ‌های فریم تیتانیومی عبارتند از:

  • وزن بسیار کم
  • مقاومت و استحکام بالا در برابر ضربه
  • ضد آلرژی و حساسیت
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • انعطاف پذیری مناسب
  • تنوع بالا در طرح و رنگ

5. انتخاب عدسی عینک

عدسی عینک نیز در انواع پلی کربنات، شیشه ‌ای، آسفریک، پلاستیکی، تریوکس، تک دید، دوگانه، سه گانه، پلاریزه و تدریجی به بازار عرضه می شود. هر کدام از انواع عدسی از نظر کیفیت جنس، دوام و کارایی شرایط متفاوتی دارند و می ‌توانند بر روی قیمت نهایی عینک تاثیرگذار باشند.

به عنوان مثال؛ عدسی شیشه ‌ای جزء قدیمی ‌ترین عدسی به کار رفته در عینک طبی است که  مهم ‌ترین مزیت آن افزایش شفافیت و وضوح دید است. در میان انواع عدسی عرضه شده به بازار، عدسی ‌های پلی کربنات و پلاستیکی شاخص بالا، جزء بهترین و مرغوب ‌ترین عدسی‌ها به شمار می‌ روند. همچنین عدسی پلاریزه با قابلیت محافظت از چشم ‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید، برای آن دسته از افرادی که چشم‌ های حساسی دارند انتخاب مناسبی خواهد بود.

salb-techna