انواع مبدل حرارتی موجود در بازار

مبدل حرارتی یا Heat Exchangers، از تجهیزات مکانیکی است که در انواع مختلف صنایع استفاده می‌شود. اصلی‌ترین وظیفه آن‌، تبادل حرارت بین دو سیال با دماهای متفاوت بوده که این دو سیال عموما باید از یکدیگر جدا باقی بمانند. مبدل‌های حرارتی مانند مبدل حرارتی صفحه ای، مبدل حرارتی پوسته لوله (shell&tube) و سایر مبدل‌ها، در تجهیزاتی که دما اهمیت دارند، […]

مبدل حرارتی یا Heat Exchangers، از تجهیزات مکانیکی است که در انواع مختلف صنایع استفاده می‌شود. اصلی‌ترین وظیفه آن‌، تبادل حرارت بین دو سیال با دماهای متفاوت بوده که این دو سیال عموما باید از یکدیگر جدا باقی بمانند.

مبدل‌های حرارتی مانند مبدل حرارتی صفحه ای، مبدل حرارتی پوسته لوله (shell&tube) و سایر مبدل‌ها، در تجهیزاتی که دما اهمیت دارند، مانند بویلر، برج خنک‌کن، خنک‌کن و گرم‌کن روغن، رادیاتور، کوره‌ها، استخر و …، در صنایع گوناگونی از جمله نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، تولید صنعتی، صنایع غذایی و دارویی، فرآیندهای ذوب فلز، سیستم‌های تبرید، تهویه مطبوع به‌کار می‌روند.

با شناخت هر یک از این مبدل‌ها، می‌‌توانید خرید مبدل حرارتی را به‌راحتی انجام دهید. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی تاسیساتی طراحان کالا با ما همراه باشید تا به‌طور کامل با مبدل‌ها آشنا شده و به‌راحتی بتوانید خرید مبدل حرارتی پوسته لوله، خرید مبدل حرارتی صفحه ای و سایر مبدل‌ها را انجام دهید.

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل صفحه‌ای از صفحات فلزی برای انتقال حرارت بین دو سیال استفاده می‌کند. خرید مبدل حرارتی صفحه ای، نسبت به خرید مبدل‌های حرارتی معمولی دارای مزیت است؛ زیرا سیالات در اینجا به سطح‌های بسیار بزرگ‌تری دسترسی دارند.

این سیالات روی صفحات پخش می‌شوند و این عمل باعث می‌شود انتقال حرارت به‌راحتی انجام شود و سرعت تغییر دما به‌حد زیادی افزایش یابد. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای در حال حاضر بسیار متداول هستند.

انواع مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای شامل مبدل صفحه‌ای گسکتی (Gasket plate exchanger)، مبدل صفحه‌ای جوشی (Welded plate exchanger) و مبدل صفحه‌ای لحیم‌شده (Brazed plate exchanger) می‌شوند.

موادی که در ساخت مبدل صفحه‌ای استفاده می‌شوند، شامل صفحات موازی با خمیدگی‌های خاص هستند. این صفحات از جنس استنلس استیل تهیه شده و با استفاده از واشرهای لاستیکی ویژه، به‌خوبی آب‌بندی می‌شوند. این صفحات نازک هستند، به‌صورت متوالی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و بین هر صفحه فضای خالی وجود دارد که انتقال حرارت را بهبود می‌بخشد.

مبدل فین پلیت

مبدل فین پلیت همانند مبدل حرارتی صفحه ای، یکی از انواع مبدل‌های حرارتی است که از پلیت‌ها و محفظه‌های پره‌دار برای انتقال حرارت بین سیالات، عمدتا گازها، استفاده می‌کند. این نوع مبدل به‌عنوان یک مبدل فشرده شناخته می‌شود؛ به‌دلیل اینکه سطح انتقال حرارت آن نسبت به حجم بسیار بالاست.

مبدل فین پلیت به‌دلیل ویژگی‌هایی مانند اندازه کوچک و وزن سبک در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله صنایع هوافضا و صنعت برودتی. این نوع مبدل دارای دو نوع جریان اصلی موازی و مخالف است. فین پلیت از لایه‌های موج‌دار تشکیل شده است که توسط صفحات فلزی مسطح، معمولا آلومینیومی، از یکدیگر جدا می‌شوند.

مبدل حرارتی پوسته لوله

خرید مبدل حرارتی پوسته لوله در شرایط با فشار بالا به‌ویژه در صنایع پالایشگاهی، شیمیایی و فرآیندهای بزرگ، ضروری است. این نوع مبدل شامل یک پوسته بزرگ بوده که زیر فشار قرار دارد و دارای تعدادی لوله درون آن است.

یک سیال از میان لوله‌ها عبور می‌کند و سیال دیگری بین لوله‌ها (از طریق پوسته) جریان دارد تا گرما را انتقال دهد. این مجموعه لوله‌ها به‌عنوان “tube bundle” شناخته می‌شوند. نوع لوله‌ها ممکن است متنوع باشد، از جمله لوله‌های ساده، لوله‌های باله‌دار طولی و … .

عملکرد مبدل پوسته و لوله به این صورت است که دو سیال با دماهای مختلف از طریق آن عبور می‌کنند. یکی از سیال‌ها (سمت لوله) داخل لوله‌ها حرکت می‌کند و دیگری در خارج از لوله‌ها، اما داخل پوسته (سمت پوسته) جریان دارد. انتقال گرما از یک سیال به سیال دیگر از طریق دیواره لوله‌ها اتفاق می‌افتد (از سمت لوله به سمت پوسته یا بالعکس).

سیالات می‌توانند در هر دو طرف پوسته و لوله به‌صورت مایع یا گاز باشند. برای انتقال موثر گرما، از یک محفظه بزرگ برای انتقال حرارت استفاده می‌شود که لزوما نیاز به تعداد زیادی لوله دارد. از آنجایی که این مبدل فقط یک سیال در هر طرف دارد، به‌عنوان “مبدل حرارتی تک فاز” شناخته می‌شود.

مبدل کویل لوله ای

مبدل‌های حرارتی کویلی ساختاری بسیار ساده دارند. در این نوع مبدل، یک سیم پیچ محوری از مس وجود داشته که در آن آب گرم جریان دارد. در این مبدل، سیال داغ از بالای پوسته وارد محفظه می‌شود و کل سیم پیچ را احاطه می‌کند.

آب سردی که درون لوله‌های مسی جریان دارد، گرما را از لوله‌ها جذب کرده و دمای سیال خروجی از محفظه را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند. برای محاسبه الگوی جریان هوا، دمای هوا و لوله‌های مسی در این مبدل، فروشگاه اینترنتی تاسیساتی از روابط انتقال حرارت مزدوج استفاده می‌کند.

مبدل حرارتی صفحه مارپیچی

مبدل‌های حرارتی صفحه مارپیچی دارای دو کانال با پین‌های فاصله‌دهنده برای ایجاد شکاف‌ها هستند. این شکاف‌ها جهت تناسب با نیازها و شرایط مختلف پروژه‌ها انتخاب شده و برای نرخ جریان، اندازه ذرات رسوب در مایعات و افت فشار در نظر گرفته می‌شوند. پین‌های فاصله‌دهنده امکان مانور جریان مغتشش در هر کانال را فراهم می‌کنند.

مبدل‌های حرارتی لوله مارپیچی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که عبارت‌اند از:

  • جریان تک کانال: این مبدل‌ها با تک کانال بودنشان ویژگی خاصی را به ارمغان می‌آورند که آن‌ها را از دیگر مبدل‌های حرارتی متمایز می‌کنند.
  • تمیزشوندگی: پیکربندی تک کاناله آن‌ها باعث ایجاد جریان آشفته می‌شود که به تمیز شدن سطوح کمک می‌کند.
  • کنترل جریان: این مبدل‌ها با افزایش سرعت جریان در صورت کاهش سطح مقطع داخل کانال، می‌توانند رسوبات را از کانال دفع کنند.

مبدل دو لوله

مبدل دو لوله همانند مبدل حرارتی پوسته لوله (shell&tube) یک نوع مبدل حرارتی است که از دو لوله با قطرهای مختلف تشکیل شده است؛ به‌طوری که لوله داخلی درون لوله بزرگ‌تر قرار دارد. فرآیند انتقال حرارت در لوله داخلی اتفاق می‌افتد. لوله داخلی، معمولا از جنس‌هایی مانند آلومینیوم یا فولاد ساخته شده و به‌عنوان حائل حرارتی عمل می‌کند.

لوله بزرگ‌تر یا پوسته، حاوی سیال دیگری است که از داخل به آن عبور می‌کند. استفاده از مبدل‌های حرارتی دو لوله، در تهویه مطبوع صنعتی، برای انتقال حرارت در برنامه‌های مختلف ضروری است. شما می‌توانید خرید مبدل حرارتی دو لوله را از فروشگاه اینترنتی طراحان کالا انجام دهید.

فروشگاه اینترنتی طراحان کالا، بهترین مرجع برای خرید مبدل حرارتی

در این مقاله با انواع مبدل‌های حرارتی مانند مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل حرارتی پوسته لوله (shell&tube) به‌طور کامل آشنا شدید. وجود مبدل‌ها در اکثر صنایع ضروری است. اصلی‌ترین نگرانی کاربران، این است که یک مبدل باکیفیت‌ را از کجا خریداری کنند.

فروشگاه اینترنتی طراحان کالا، به‌عنوان بهترین فروشگاه تاسیسات ساختمانی و صنعتی در اختیار شماست. شما می‌‌توانید خرید مبدل حرارتی و سایر ابزارهای پیشرفته در تمام زمینه‌های تاسیسات و آب–انرژی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از این مجموعه انجام دهید.