آگهی کسب و کارها

اسکلت فلزی یا سازه فولادی و انواع آن

اسکلت فلزی یا سازه فولادی به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه ها در دنیای ساختمان‌ سازی می باشد. به طور کلی به سازه‌ هایی که اسکلت آن ها از فولاد ساخته می شود را سازه های اسکلت فلزی می گویند. علت محبوبیت روز افزون انواع سازه‌ های اسکلت فلزی به ویژگی‌ ها و برتری‌ های آن‌ ها نسبت […]

اسکلت فلزی یا سازه فولادی به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه ها در دنیای ساختمان‌ سازی می باشد. به طور کلی به سازه‌ هایی که اسکلت آن ها از فولاد ساخته می شود را سازه های اسکلت فلزی می گویند.

طراحی، ساخت و اجرای اسکلت فلزی – شرکت ایستاسازه

علت محبوبیت روز افزون انواع سازه‌ های اسکلت فلزی به ویژگی‌ ها و برتری‌ های آن‌ ها نسبت به بتن و سایر مصالح مربوط می‌ شود. از جمله ویژگی‌ های حائز اهمیت در اسکلت فلزی می توان به استحکام بسیار زیاد در برابر کشش و فشار و در عین‌ حال قابلیت شکل‌ دهی آسان، چکش‌ خواری، پذیرش جوش، خاصیت فنری و الاستیکی، عمر طولانی، قابلیت مقاوم‌ سازی بیشتر و تعویض راحت‌ تر، انتقال فشار لرزه‌ ای کمتر به ساختمان هنگام زلزله، نصب آسان، قابلیت از پیش‌ ساخته شدن، خاصیت ارتجاعی و کیفیت یکنواخت انواع سازه‌ های فولادی اشاره کرد.

امروزه از انواع سازه ‌های فلزی در ساخت انواع سوله ها، پل، مخزن نگه‌داری سیالات، ساختمان های اسکلت فلزی، سیلو و غیره استفاده می شود.

برای ساخت اسکلت فلزی، از متصل کردن اجزا ساختاری آن توسط پیچ و مهره یا جوشکاری استفاده میشود. در گذشته از پرچ نیز برای اتصالات استفاده میشد. اما به مرور زمان منسوخ شده و دیگر از این روش استفاده نمی شود. از مزایای اتصال پیچ و مهره ای در اسکلت فلزی می توان به دوام بالا، عدم ایجاد آلودگی صوتی، هزینه پایین تر، سرعت بالاتر، صرفه جویی در انرژی، امکان باز و بسته کردن مجدد قطعات در صورت بروز خطا و مقاومت بیشتر در مقابل رطوبت و حرارت اشاره کرد. اسکلت فلزی بیشتر برای ساخت برج ها، سازه های بلند و سوله ها کاربرد دارد.

اسکلت فلزی سرعت اجرای پروژه ساخت و ساز را بالا می برد و به مقدار قابل توجهی از وزن ساختمان می کاهد. استفاده از این سازه این امکان را فراهم می کند که در هر مرحله از ساخت بتوان بدون ایجاد هیچ گونه تخریب به رفع عیب پرداخت. همچنین اجرای آن باعث کاهش حجم فونداسیون می شود و در تمام مراحل اجرا امکان بازرسی و انجام تست های غیر مخرب را فراهم می کند.

شرکت ایستاسازه با بهره گیری از سال ها سابقه و تجربه و همچنین در اختیار داشتن پرسنل متخصص و تجهیزات مدرن در زمینه طراحی، محاسبات، تهیه نقشه های کارگاهی (SHOP Drawing)، ساخت و نصب اسکلت های فلزی سبک و سنگین در ایران و سطح بین المللی فعالیت دارد.

سوله صنعتی – شرکت ایستاسازه

سوله چیست و انواع آن کدامند

سوله یکی از رایج ترین سازه های فلزی هستند که دارای سقفی شیب دار می باشد و در محوطه داخلی آن ستونی مشاهده نمی شود. از این نوع سازه ها در کارخانه ها، انبارها، سالن های ورزشی، سالن های نگهداری دام و طیور، فروشگاه های بزرگ و… استفاده می شود. از منظر نوع کاربرد، می توان سوله ها را به سه دسته سوله کارخانه، سوله سفارشی و سوله جعبه ای تقسیم بندی نمود. روش طراحی مناسب سوله بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد.

سوله کارخانه همان طور که از نامش بر می آید رایج ترین و به نوعی پر کاربرد ترین سازه ها جهت احداث و یا توسعه کارخانه ها می باشد. این سوله ها به شکل های مختلفی احداث شده و از استحکام و دوام خوبی برخوردارند. از دیگر خصوصیات سوله های کارخانه می توان به سهولت فرآیند ساخت و نصب و البته جداسازی قطعات اشاره نمود. در مواردی که هدف از ساخت سوله موردی منحصر به فرد باشد و یا مشتری تمایل داشته باشد تا سوله با ابعاد و ویژگی متفاوتی ساخته شود، یکی از گزینه های پیش رو می تواند سوله سفارشی باشد. سوله های جعبه ای، گروهی از سوله ها هستند که دوام و مقاومت قابل قبولی در برابر تغییرات آب و هوا دارند. از مهمترین موارد استفاده سوله های جعبه ای نیروگاه ها هستند.

 این سوله ها محیطی کاملا کنترل شده ایجاد می کنند و می توان بدون هیچ گونه مانعی که از سمت فضای خارجی ایجاد شود فرآیندهای تولید را ادامه داد. در بسیاری از پروژه ها مشاهده می شود که امکان ساخت سوله در محل پروژه وجود ندارد و یا بسیار مشکل است. سوله های صنعتی پیش ساخته امکان ساخت سوله در محلی خارج از پروژه و سپس انتقال به محل و تحویل به مشتری را به خوبی فراهم می آورد. مزیت دیگر این سوله ها دقت و کیفیت بالای سوله احداث شده است. با توجه به موقعیت مکانی سوله، ترکیب بار های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با کمک ابزار های تحلیل سازه، نیرو های وارد شده بر عضو ها و اتصالات محاسبه می شود و پس از آن جنس و ابعاد اعضا و نوع اتصالات برای تامین نیاز های طراحی تعیین می شود.

اجرای اسکلت بتنی – شرکت ایستا سازه

اسکلت بتنی

در اسکلت بتنی که نام دیگر آن سازه بتنی است، از بتن آرمه یا بتن مسلح به عنوان مصالح اصلی استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده بتن آرمه شامل سیمان، شن، ماسه، میلگرد ساده و میلگرد آجدار می باشد.

بتن مقاومت فشاری بالایی دارد که از مزایای آن محسوب می‌شود. در مقابل مقاومت کششی آن پایین است که یکی از معایب بتن محسوب می‌شود. از این رو از بتن آرمه برای افزایش مقاومت کششی اسکلت بتنی استفاده می‌شود. اتصالات در طراحی سازه بتنی ، در نود و نه درصد موارد خمشی هستند و از اتصالات لولایی در یک درصد اتصالات سازه های بتنی استفاده می‌شود.

مزایای اسکلت بتنی

• قابل دسترس و ارزان
• حمل و نقل آسان از محل ساخت به محل بتن ریزی
• هزینه ی نگهداری سازه های بتنی در شرایط عادی ناچیز است
• مقاومت بالا در برابر آتش سوزی به نسبت سایر مصالح
• مقاومت بالا در برابر زلزله

اسکلت سازه های بتنی از دو قسمت عمودی و افقی تشکیل میشوند که قسمت عمودی آن ستون ها و قسمت افقی آن همان تیرها هستند. به طور معمول از بتن آرمه در فونداسیون ها، ستون ها، راه پله ها، سقف، تیرچه ها و تیرها استفاده می گردد. بتن در مقابل فشارهای کششی مقاومتی ندارد، بنابراین از آرماتور ها در بتن آرمه جهت افزایش مقاومت کششی آن استفاده می گردد.

اجرای اسکلت بتنی شامل چند مرحله مختلف است. در مرحله اول لازم است که محل پروژه زیرسازی شود. پس از آن باید به صورت اصولی مرحله گودبرداری انجام شود. مرحله سوم شامل آرماتور بندی فونداسیون و مرحله چهارم بتن ریزی فونداسیون است که لازم است پس از بتن ریزی به مدت هفت روز سطح بتن مورد نظر مرطوب نگه داشته شود تا به استجکام لازم دست یابد. سپس در مرحله پنجم بتن ریزی و آرماتور بندی ستون ها انجام میگیرد و تیرچه بلوک ها در جای خود قرار میگیرند.

تقویت اسکلت بتنی از سه طریق صورت می‌گیرد: اضافه کردن اعضای جدید به سازه، تقویت اعضای جدید سازه و درنهایت کاهش بارهای وارد بر سازه.

salb-techna