بررسی 10 مورد از تکنیک های بازگشت مشتری موثر

آیا تا به حال به فکر این بوده‌اید که چگونه می‌توانید مشتریان خود را بازگردانده و وفاداری آن‌ها را افزایش دهید؟ یکی از مفاهیمی که صاحبان کسب و کار باید به آن توجه داشته باشد، بازگشت مشتری است که برای آن راهکارهای زیادی هم وجود دارد. در این مقاله، به بررسی چند راهکار موثر برای […]

آیا تا به حال به فکر این بوده‌اید که چگونه می‌توانید مشتریان خود را بازگردانده و وفاداری آن‌ها را افزایش دهید؟ یکی از مفاهیمی که صاحبان کسب و کار باید به آن توجه داشته باشد، بازگشت مشتری است که برای آن راهکارهای زیادی هم وجود دارد.

در این مقاله، به بررسی چند راهکار موثر برای بازگشت مشتریان به رستوران خواهیم پرداخت. هر کدام از این راهکارها می‌توانند به نوعی روی نرخ بازگشت مشتری در رستوران شما تاثیرگذار باشند. برای استفاده صحیح و مناسب از این راهکارها، اولین گام شناختشان خواهد بود.

از این رو، موضوع اصلی این مقاله مربوط به معرفی تکینک بازگشت مشتری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید تا موفقیت و سوددهی بیشتری برای کسب و کارتان حاصل شود.

چرا بازگشت مشتری بهتر از جذب مشتری جدید است؟

جذب مشتری جدید یکی از هدف‌های اصلی هر تجارت و کسب‌وکاری است، اما بازگشت مشتریان قبلی نیز به‌عنوان یکی از راه‌های موفقیت در تجارت محسوب می‌شود. این روش در مقایسه با جذب مشتری جدید، کارآمدتر است چرا که:

  • کاهش هزینه‌ها: جذب مشتری جدید معمولا با هزینه‌های بسیار بالا همراه است. از جمله هزینه‌های تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید، هزینه‌های آموزش و پشتیبانی برای خدمات و محصولات جدید و هزینه‌های ایجاد اعتماد برای برند که هرکدام در مجموع منابع مالی زیادی را نیاز دارند، در حالی که بازگشت مشتریان قبلی، هزینه‌های بسیار کمتری دارد، زیرا اعتماد به برند و خدمات وجود دارد و نیازی به تبلیغات بزرگ نیست.
  • افزایش فروش: بازخورد مشتریان قبلی می‌تواند باعث افزایش فروش شما شود. زیرا مشتریان قبلی به دلیل تجربه مثبتی که از خدمات و محصولات شما داشته‌اند، به احتمال زیاد به شما وفادار خواهند بود و احتمال خرید مجدد بسیار بالا خواهد بود. نرخ ریزش مشتری معمولا در چنین شرایطی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا میکند. همچنین، مشتریان قبلی می‌توانند به دلیل رضایتشان از خدمات و محصولات، شما را به دیگران نیز معرفی کنند و باعث جذب مشتری جدید شوند.
  • افزایش اعتماد: بازگشت مشتریان قبلی باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود. زیرا این مشتریان قبلی تجربه مثبتی از خدمات و محصولات شما داشته‌اند و به دلیل این تجربه، به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت. اعتماد و مراجعه پی در پی این افراد در مدت کوتاهی می‌تواند باعث جذب مشتری‌ها جدید شود، چرا که آن‌ها شاهد اعتماد مشتری‌های قدیمی به برند شما خواهند بود.

بنابراین، بازگشت مشتریان قبلی به دلیل کاهش هزینه‌ها، افزایش فروش و افزایش اعتماد به برند شما، کارآمدتر و موثرتر از جذب مشتری جدید است.

هزینه های جذب مشتری در مقابل هزینه های بازگشت مشتری

هزینه‌های جذب مشتری جدید نسبت به هزینه‌های بازگشت مشتری بسیار بالاست و این هزینه‌ها ممکن است برای کسب‌وکارهای کوچک و رستوران‌ها بسیار سنگین باشند. با توجه به تحلیل صورت گرفته، هزینه جذب مشتری جدید ممکن است بین 5 تا 25 برابر هزینه‌های بازگشت مشتری باشد. این هزینه‌ها شامل تبلیغات، تحقیقات بازار، طراحی وب سایت، پشتیبانی و آموزش، و هزینه‌های استخدام است.

به عنوان مثال، برای جذب یک مشتری جدید، باید هزینه‌های تبلیغاتی بسیار زیادی را صرف کنید. همچنین، برای ایجاد اعتماد به برند، باید هزینه‌های تحقیقات بازار، تولید محتوا و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی را در نظر بگیرید.

با توجه به این تفاوت در هزینه‌ها، بازگشت مشتری به عنوان یک راه کارآمدتر و سودمندتر برای افزایش فروش و رشد کسب‌وکار محسوب می‌شود. از هر جنبه‌ای که به این موضوع نگاه کنید، بازگشت مشتری می‌تواند برای شما و رستورانتان سودده‌تر باشد.

بنابراین، برای افزایش فروش و رشد کسب‌وکار، بهتر است به جای تمرکز بر جذب مشتری جدید، ابتدا روی ایجاد روابط با مشتریان قبلی تمرکز کنید و برنامه‌های وفاداری و پشتیبانی از آن‌ها را تقویت کنید. با این کار، درآمد خود را افزایش داده و همچنین هزینه‌های جاری مانند تبلیغات را کاهش می‌دهید.

برای بازگشت مشتری چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای این که بهتر متوجه اهمیت و کارایی روش های بازگشت مشتری شوید، تصمیم داریم در این بخش چند مورد از مهم‌‌ترین این روش‌ها را برای شما معرفی و تحلیل کنیم. دقت کنید که هر کدام از این روش‌ها باید در شرایط خاصی و البته با تکنیک‌های خاصی اجرا شوند و این موضوعات به طور مستقیم در نتیجه نهایی اثرگذار خواهند بود.

ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها این امکان را می‌دهند تا با مشتریان خود در ارتباط باشند و آن‌ها را جذب کنند. با ایجاد حساب‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی، کسب و کارها می‌توانند از طریق انتشار محتوا با موضوعات مرتبط، مشتریان قدیمی را ترغیب به بازگشت کنند.

درخواست بازخورد از مشتریان

درخواست بازخورد از مشتریان به کسب و کارها کمک می‌کند تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات مشتریان را درک کنند و از آن‌ها برای بهبود خدمات خود بهره بگیرند. در زمینه ارزیابی مشتری، شما می‌توانید روش‌های آفلاین و آنلاین را به کار بگیرد. از میان این دو روش، روش آنلاین و استفاده از برنامه‌هایی مانند برنامه ارزیابی مشتری اسمارت ایکس می‌تواند گزینه بهتری باشد.

ارائه خدمات متمایز از همه

کسب و کارهایی که خدمات متمایز و منحصر به فردی ارائه می‌دهند، به راحتی می‌توانند بازگشت مشتری داشته و حتی مشتری‌های جدید را هم جذب کنند. به عنوان مثال، رستوران‌ها می‌توانند خدماتی مانند سالاد بار، بوفه غذایی سلف سرویس و منوی گیاهی را به مشتریان ارائه دهند. این اقدامات در نظر مشتری‌ها اهمیت بالایی دارد و باعث می‌شود که برای دفعات بعدی هم بخواهند از خدمات رستوران شما استفاده کنند.

پاداش به مشتریان با پیشنهادات خاص

ارائه پاداش به مشتریان کمک می‌کند تا با ارائه تخفیف‌ها، هدایای رایگان و برنامه‌های وفاداری، مشتریان را جذب کنند و انگیزه آن‌ها را برای بازگشت افزایش دهند. به عنوان مثال، رستوران‌ها می‌توانند برای مشتریان وفادار، کارت هدیه‌، تخفیف‌های ویژه و برنامه‌های وفاداری را برای مشتریان ایجاد کنند.

در این راستا هم اسمارت ایکس سرویس‌های مناسبی را برای شما در نظر دارد که آن را با نام نرم افزار باشگاه مشتریان اسمارت ایکس می‌شناسیم. همه اقداماتی که پیش‌تر عنوان شدند را می‌توانید به طور خودکار با استفاده از باشگاه مشتریان تجربه کنید. همچنین خوب است بدانید که باشگاه مشتریان اسمارت ایکس به طور خاص با توجه به الگوریتم‌های بازگشت مشتری طراحی شده است و در این رابطه نتایج بسیار خوبی برای شما به همراه دارد.

ایجاد تجربه خاص

کسب و کارها می‌توانند با ایجاد تجربه خاص برای مشتریان خود، باعث بازگشتشان و همچنین افزایش سطح وفاداری آن‌ها شوند. به عنوان مثال، رستوران‌ها می‌توانند با تزئین دکوراسیون داخلی و استفاده از روش‌های خلاقانه، تجربه خاصی را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

همچنین با ارائه برنامه‌های تفریحی مانند موسیقی زنده یا اجرای‌های طنز برای مشتریان، رستوران‌ها می‌توانند تجربه خاصی را برای آن‌ها فراهم کنند. این اقدامات علاوه بر این که به عنوان یک تکنیک بازگشت مشتری شناخته می‌شود، می‌تواند در جذب مشتری جدید هم کارآمد باشند.

استفاده از روش‌های بازاریابی متنوع

ششمین مورد از روش های بازگشت مشتری، به کار بردن روش‌های بازاریابی متنوع و متناسب با شرایط کسب و کار است. به عنوان مثال، رستوران‌ها می‌توانند از روش‌های تبلیغاتی مختلفی مانند تبلیغات در رسانه‌های مختلف، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا ارسال پیامک و ایمیل تبلیغاتی استفاده کنند.

اگر به درستی بتوانید در این زمینه وارد شوید، مشتری‌های قدیمی شما و همچنین برخی از مشتری‌های جدید می‌توانند از نحوه ارائه خدمات شما که نسبت به رقبای شما برتر است، آگاه شده و اعتماد بیش‌تری به شما داشته باشند.

تعیین قیمت مناسب

کسب و کارها باید تعادلی بین قیمت، کیفیت غذا و خدمات خود داشته باشند. با تعیین قیمت مناسب، رستوران‌ها می‌توانند مشتریان خود را راضی نگه داشته و باعث بازگشت مجددشان شوند.

قیمت آیتم‌های منو و همچنین خدماتی که شما در رستورانتان ارائه می‌دهید باید متناسب با کیفیتشان باشد. همچنین به یاد داشته باشید که در شرایط اقتصادی نابسامان این روزها، هر چه قیمت‌های منطقی‌تری داشته باشید، مشتری‌های قدیمی و جدید بیش‌تر به سمت شما جذب می‌شوند.

گاهی ممکن است که تصور کنید قیمت‌های منو رستورانتان منطقی هستند، اما هنوز هم مشتری‌های کافی ندارید، در این شرایط باید در این قیمت‌های تجدید نظر کوچکی داشته باشید، چرا که منطقی بودن از نظر مشتری با منطقی بودن از نظر شما که مدیر رستوران هستید، متفاوت است.

حفظ کیفیت محصولات و خدمات

یکی از بهترین راه‌ها برای بازگشت مشتری این است که همواره خدمات و محصولاتی با کیفیت خوب و یکسان ارائه دهید. با حفظ کیفیت، رستوران‌ها می‌توانند به مشتریان خود نشان دهند که همیشه در حال تلاش برای بهبود خدمات هستند. به عنوان مثال، رستوران‌ها باید توجه خاصی به کیفیت غذا، کیفیت خدمات و تمیزی فضا داشته باشند.

استفاده از فناوری

به کار بردن تکنولوژی در کسب و کارها می‌تواند برای مشتری جذابیت بسیاری داشته باشد. این موضوع در بازار پررقابت رستوران‌ها می‌تواند باعث تمایز برند شما شود. به عنوان مثال، رستوران‌ها می‌توانند از سیستم‌های سفارش آنلاین، پرداخت الکترونیکی متمایز و آسان و همچنین وای فای استفاده کنند.

از میان همه این موارد ارائه وای فای می‌تواند تاثیر زیادی در بازگشت مشتری داشته باشد. پیشنهاد ما این است که برای ارائه این سرویس از وای فای اسمارت ایکس استفاده کنید. شما می‌توانید وای فای اسمارت را به صورت رایگان در اختیار مشتری‌های خود قرار دهید و از این طریق فرآیندهای مارکتینگی بر روی او انجام دهید.

به نظر شما بهترین راهکار بازگشت مشتری کدام است؟

بازگشت مشتریان یکی از موضوعات حیاتی در تمامی صنایع است و هر کسب و کاری باید به دنبال راهکارهایی باشد که بتواند مشتریان خود را جذب کرده و در کنار خود نگه دارد. در این مقاله، به بررسی چندین راهکار موثر برای بازگشت مشتریان پرداختیم که هر کدام به نوعی اثرگذار خواهند بود.

با این حال، باید به این نکته توجه داشت که هیچ راهکاری برای بازگشت مشتریان، به تنهایی کافی نیست و باید از ترکیب چندین راهکار و استراتژی برای بهبود بازگشت مشتریان استفاده کرد. همچنین، با توجه به تغییراتی که در صنایع مختلف رخ می‌دهد، همیشه باید به دنبال راهکارهای جدید و نوآورانه مثل انواع برنامه وفاداری برای افزایش نرخ بازگشت مشتری‌ها باشید.

salb-techna