تبلیغات

ریسک پذیری یا Risk appetite چیست؟ چه نقشی در توسعه کسب و کار دارد؟

زمانی که داستان موفقیت کمپانی‌های بزرگی چون اپل، مایکروسافت و آمازون را می‌خوانید، می‌بینید که بنیان‌گذاران این شرکت‌ها برای موفقیت، همیشه اولین قدم را در مسیر چالش‌ها و ریسک‌ها برداشته‌اند؛ ولی ریسک پذیری چیست؟ چرا همه افراد کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار را با ریسک‌پذیری مرتبط می‌دانند؟ در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که تعریف […]

زمانی که داستان موفقیت کمپانی‌های بزرگی چون اپل، مایکروسافت و آمازون را می‌خوانید، می‌بینید که بنیان‌گذاران این شرکت‌ها برای موفقیت، همیشه اولین قدم را در مسیر چالش‌ها و ریسک‌ها برداشته‌اند؛ ولی ریسک پذیری چیست؟ چرا همه افراد کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار را با ریسک‌پذیری مرتبط می‌دانند؟ در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که تعریف ریسک در کسب و کار چیست؛ همچنین، مزایا و معایب ریسک پذیری را بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید به مدیری ریسک‌پذیر تبدیل شوید که برای رسیدن به موفقیت، ترسی از چالش‌ها ندارد، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در این مطلب شما را با فردی آشنا می‌کنیم که در مسیر توسعه کسب‌وکار کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

تعریف ریسک پذیری چیست؟

تعریف ریسک را می‌توان این طور بیان کرد: خطر کردن بدون اطمینان و آگاهی از نتیجه آن عمل؛ ولی ما در این مطلب قصد داریم تعریف ریسک پذیری در کسب‌وکار را توضیح دهیم. ریسک پذیری یا Risk appetite در کسب‌وکار، به توانایی پذیرش و مدیریت ریسک‌ها در تصمیم‌گیری‌های مالی و عملی گفته می‌شود. درواقع، زمانی که صاحب کسب‌وکار یا یک مجموعه آمادگی رویارویی با تصمیم‌ها، ولو همراه با ضرر یا عدم اطمینان، را داشته باشد، یعنی ریسک‌پذیر است.

اگر در دوره‌های استاد حسین طاهری شرکت کرده باشید یا ویدیو سخنرانی‌های ایشان را ببینید، به اهمیت تصمیم‌گیری، پی خواهید برد؛ استاد حسین طاهری بر این باورند که قدرت تصمیم گرفتن (حتی تصمیم اشتباه) یکی از شاخصه‌های اصلی مدیران است. قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری را از این منظر می‌توان به هم مرتبط دانست که هر دو از عناصر بنیادی برای موفقیت کسب‌وکارها به شمار می‌روند.

مزایای ریسک پذیری در توسعه کسب و کار

زمانی که یک مدیر قدرت تصمیم گیری با پذیرش خطرات و جوانب آن را داشته باشد، یعنی ریسک‌پذیر به حساب می‌آید. در دوره‌های تخصصی کوچینگ برای مدیران ، استاد حسین طاهری به این موضوع اشاره می‌کنند مدیرانی که با ریسک پذیری تصمیم‌گیری می‌کنند، زودتر متوجه اشتباهات می‌شوند و فرصت دیگری برای یک تصمیم‌گیری مجدد و جبران اشتباهات خواهند داشت. علاوه‌بر این، از مهم‌ترین تاثیرات ریسک پذیری در کسب و کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. ایجاد فرصت‌ها : جای تعجب ندارد که کسب‌وکارهای ریسک‌پذیر، نسبت به افراد یا سازمان‌های محتاط در کار، فرصت‌های بیشتری را شناسایی و از آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند. کسب‌وکارهای ریسک‌پذیر با حضور در بازارهای جدید، می‌توانند به سرعت رشد کنند. علاوه‌بر این، تمایل بالای افراد یا مجموعه‌های ریسک پذیر به تحمل خطرات یک تصمیم، راحت‌تر برای گسترش و توسعه قدم برمی‌دارند.
  2. توسعه نوآوری و خلاقیت : ریسک‌پذیری بدون شک نوآوری را به همراه دارد. برای توسعه محصولات یا خدمات جدید باید ریسک پذیر باشید؛ درغیر‌این‌صورت همیشه در جایگاه قبلی خود ثابت می‌مانید و درجا می‌زنید.
  3. خلق مزیت‌های رقابتی منحصربه‌فرد : زمانی که ریسک‌پذیر باشید، ناخودآگاه در بازارهای جدید با رقبای متفاوت قرار می‌گیرید. برای رشد در این فضا نیز باید خدمات یا محصولات متفاوت‌تری نسبت به رقبای خود ارائه دهید و مزیت‌های رقابتی بیشتری را معرفی کنید.
  4. مدیریت بهتر ریسک‌ها : زمانی که یک فرد یا مجموعه ریسک پذیر باشد، ریسک‌ها را به‌صورت مدیریت‌شده شناسایی می‌کند؛ در چنین شرایطی، به جای اقدامات عجولانه، با ریسک‌های منطقی‌تر از وقوع خسارت‌های بزرگ جلوگیری می‌شود. در ضمن، فرد یا مجموعه‌ای که عادت به ریسک کردن داشته باشد، پس از چندین بار آزمون و خطا، به احتمال قوی ریسک‌هایی با درصد خطای پایین انجام می‌دهد.
  5. جذب سرمایه‌ و تامین منابع مالی : اکثر سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را در اختیار مجموعه‌هایی ریسک‌پذیر قرار دهند تا سرمایه خودشان را نیز بیشتر کنند. به همین دلیل ریسک‌پذیری، کسب‌وکارها را در مسیر جذب سرمایه و تامین منابع مالی ضروری قرار می‌دهد.

در آخر علاوه‌بر همه این موارد، مهم‌ترین مزیت ریسک پذیری در کسب و کار، رشد و توسعه است. به‌طور‌کلی، ریسک پذیری در توسعه کسب‌وکار نقش مهمی دارد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با چالش‌ها و فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن برخورد کنند.

معایب ریسک پذیری چیست؟ تله‌های ریسک پذیری را بشناسید!

تا اینجا فقط درباره مزایای ریسک پذیری صحبت کردیم؛ بااین‌حال، ریسک پذیر بودن همیشه منجر به موفقیت نمی‌شود. ریسک پذیری به سازمان‌ها و افراد کمک می‌کند تا میزان مخاطراتی که در تصمیم‌گیری‌های مالی و استراتژیک می‌پذیرند را تعیین کنند؛ ولی گاهی اوقات این محاسبات اشتباه از آب درمی‌آید و افراد یا سازمان‌ها با ضررهای جبران‌ناپذیر مواجه می‌شوند. در ادامه به برخی از معایب ریسک پذیری در کسب‌وکار اشاره می‌کنیم:

  • خطرات جبران‌ناپذیر : اگر می‌پرسید اصلی‌ترین عیب ریسک پذیری چیست؟ باید گفت که این راه، همان‌طور که از نامش پیدا است، احتمالا با خطرات مختلفی همراه خواهد بود. منظور از خطر همان ریسک‌های مالی و عملکردی است که سلامت کسب‌وکار را به خطر می‌اندازد.
  • تنش مالی : یکی دیگر از معایب اصلی ریسک پذیری، آسیب‌های مالی است که به همراه دارد. ریسک پذیری در برخی از موارد منجر به افزایش هزینه‌ها و درنتیجه نیاز به منابع مالی بیشتر می‌شود. اگر کسب‌وکار یا شخصی توانایی مدیریت این موضوع را نداشته باشد، احتمالا نه‌تنها سودآوری مجموعه دچار مشکل خواهد شد، بلکه بدهی‌ها و ضررهای مالی مختلفی را متحمل می‌شود.
  • سازمان‌دهی پیچیده‌تر : زمانی که یک مجموعه ریسک‌پذیر باشد،‌ دائما با تغییرات مختلف روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین برای مدیریت این تغییرات و سازمان‌دهی دقیق، به دانش، تجربه و هزینه مدیریتی بیشتری نیاز خواهد داشت.
  • تاثیر بر روابط با مشتریان و سرمایه‌گذاران : زمانی که فرد یا مجموعه‌ای در ریسک‌پذیری به‌خوبی عمل نکند، رفته‌رفته با تاثیرات منفی این موضوع بر روابطش با مشتریان و سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود؛ زیرا ممکن است بر اثر ریسک‌پذیری‌های ناشیانه، اعتبار فرد یا مجموعه نزد مشتریان و سرمایه‌گذاران از بین برود.

به‌طورکلی، اهداف، فرصت‌ها و محدودیت‌های هر فرد یا سازمان، تعیین‌کننده میزان ریسک‌پذیری آن‌‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال، یک شرکت جوان، با فراغ بال بیشتری می‌تواند ریسک‌ها را بپذیرد؛ زیرا فرصت بیشتری برای جبران دارد؛ بااین‌حال، برخی از شرکت‌ها که در حال تلاش برای حفظ سرمایه یا جلوگیری از افت منابع هستند، برای جلوگیری از معایب ریسک پذیری، محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

با شرکت در دوره‌های حسین طاهری، حساب‌شده ریسک کنید!

در این مطلب سعی کردیم بگوییم ریسک پذیری چیست و مزایا و معایب ریسک پذیری در کسب و کار را بررسی کنیم. به‌طورکلی، داشتن توانایی ریسک پذیری یکی از مولفه‌های اصلی برای رشد و توسعه کسب‌وکارها محسوب می‌شود. همچنین، بهتر است بدانید که ریسک پذیری یکی از ویژگی‌های شخصیتی مدیران برتر است و همه افراد با آموزش، می‌توانند از این ویژگی شخصیتی برای بهبود کسب‌وکار خود بهره ببرند.

استاد حسین طاهری، نامی شناخته‌شده در حوزه توسعه فردی و کسب‌وکار، در این راه به شما کمک می‌کند تا به مدیرانی قابل با توانایی ریسک‌پذیری تبدیل شوید. برای اطلاع از دوره‌های ایشان، مشاهده ویدیوهای آموزشی با محوریت موضوعی هک رشد و مطالعه مطالب مفید، به سایت hosseintaheri.ir سر بزنید.

salb-techna