آگهی کسب و کارها

چه نوع صندوق سرمایه گذاری مناسب من است؟

سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای، همیشه ریسک‌های خاص خود را دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و اغلب افراد به فکر انتخاب یک روش مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک هستند. سرمایه گذاری بدون ریسک یکی از روش‌های سرمایه گذاری است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن صفر یا نزدیک به صفر باشد و از […]

سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای، همیشه ریسک‌های خاص خود را دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و اغلب افراد به فکر انتخاب یک روش مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک هستند. سرمایه گذاری بدون ریسک یکی از روش‌های سرمایه گذاری است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن صفر یا نزدیک به صفر باشد و از آنجا که رابطه ریسک و بازده یک رابطه مستقیم است، هر چقدر میزان ریسک بیشتر شود، بازدهی بیشتری را می‌توان از آن انتظار داشت.

سرمایه گذاری روش‌های مختلفی دارد و افراد می‌توانند متناسب با میزان ریسک‌پذیری، افق زمانی مد نظر و بازده مورد انتظار خود در دارایی‌های مختلفی از جمله زمین، طلا، صندوق‌های سرمایه گذاری، سهام، خودرو و … سرمایه گذاری نمایند.

افق سرمایه گذاری

منظور از افق سرمایه گذاری، بازه‌ی زمانی مد نظر فرد است که در یک یا چند دارایی مشخص سرمایه‌گذاری کرده و انتظار دارد که در این بازه زمانی، بازدهی مد نظر خود را از این سرمایه‌گذاری کسب نماید. این بازه زمانی می‌تواند بلند مدت (بیشتر از یک سال)، میان مدت یا کوتاه مدت (کمتر از یک سال) باشد.

باید توجه داشت که میزان سرمایه‌ مورد نظر در تعیین افق سرمایه گذاری تاثیر به سزایی دارد. همچنین انتخاب افق زمانی مشخص خواهد کرد که چه مقدار ریسک می‌توانید بپذیرید و بر تصمیمات شما در خصوص تخصیص دارایی‌ها و منابع تأثیر خواهد گذاشت.

سرمایه گذاری با دید بلند مدت سرمایه شما را از نوسانات و هیجانات مقطعی بازار در امان نگه می‌دارد و در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت باعث خسارت و زیان شما شوند، سرمایه گذاری بلندمدت ممکن است که می‌تواند به شما کمک کند تا بخشی از خسارت وارده را جبران کنید.

برای تعیین افق سرمایه گذاری خود لازم است تا ابتدا اهداف مالی خود را به صورت واقع گرایانه مشخص نمایید و پس از آن برای تعیین برنامه تخصیص دارایی‌های خود اقدام نمایید.

صندوق‌های سرمایه گذاری

یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم، صندوق‌های سرمایه ‌گذاری هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. از انواع صندوق‌ها می‌توان به صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا، صندوق اهرمی، صندوق شاخصی، صندوق مختلط، صندوق بخشی و … اشاره کرد.

این صندوق‌ها سرمایه‌های خرد و کلان افراد را جمع‌آوری کرده و به صورت تخصصی و متناسب با امیدنامه خود در دارایی‌های مختلفی همچون سهام، طلا، سپرده بانکی، اوراق بدهی، اوراق مشارکت و… سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با توجه به افق سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری خود و میزان دارایی‌شان، در صندوق یا مجموعه‌ای از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های سرمایه گذاری این امکان را فراهم کرده‌اند که همه افراد، به ویژه افراد تازه کار یا افرادی که زمان انجام معامله و فرصت کافی برای رصد بازار را ندارند، با هر میزان سرمایه‌ای (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) بتوانند سرمایه گذاری کنند.

اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید و تمایل یا امکان فعالیت به صورت مستقیم در بورس را ندارید، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت که ریسک بالایی ندارند و اغلب سود بالاتری از سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند، به شما پیشنهاد می‌شود.

اما اگر به اندازه کافی ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید صندوق‌های سهامی یا سایر صندوق‌های پر ریسک بازار سرمایه را انتخاب کنید و با قبول ریسک بیشتر، احتمالا بازدهی بالاتری را کسب نمایید.

در کل برای انتخاب بهترین صندوق، بهتر است پس از مشخص کردن افق زمانی خود، آمار بازدهی صندوق‌ها در سال‌های گذشته، سوابق صندوق و همچنین شرایط بازار را بررسی نمایید تا بتوانید بهترین صندوقی که مناسب شما باشد را برگزینید.

صندوق بازنشستگی تکمیلی

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق بازنشستگی تکمیلی است که گزینه خوبی برای عموم جامعه به شمار می‌آید چرا که نحوه امرار معاش در زمان بازنشستگی یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن تمامی افراد را به نوعی به خود مشغول نموده است. این صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، بازده مناسبی را برای استفاده در دوران بازنشستگی سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کنند.

ترکیب دارایی صندوق بازنشستگی با توجه به نظر مدیر صندوق متفاوت است. هدف اصلی این صندوق‌ها، تامین مالی سرمایه‌گذار در دوران بازنشستگی از طریق سرمایه‌گذاری مداوم و اصولی است و معمولا برای بازه زمانی بلندمدت طراحی‌شده است؛ چرا که احتمال نوسان بورس در بازه‌های زمانی کوتاه مدت وجود دارد و عدم صبوری در این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند منجر به زیان سرمایه گذار شود.

salb-techna