بهترین و امن‌ترین روش‌های نگهداری بیت کوین

با افزایش میل تجار و سرمایه‌گذارها به خرید بیت کوین، علاقه‌ی کلاه‌بردارها هم برای سرقت ارز دیجیتال بیشتر می‌شود. بسیاری از معامله‌گران مبتدی بیت کوین و ارزهای دیجیتال که از شیوه‌های مطمئن نگه‌داری بیت کوین اطلاعات کافی ندارند، قربانی هکرهایی می‌شوند که هر روز با راه‌های جدید در تلاش برای دزدی از کیف پول های […]

با افزایش میل تجار و سرمایه‌گذارها به خرید بیت کوین، علاقه‌ی کلاه‌بردارها هم برای سرقت ارز دیجیتال بیشتر می‌شود. بسیاری از معامله‌گران مبتدی بیت کوین و ارزهای دیجیتال که از شیوه‌های مطمئن نگه‌داری بیت کوین اطلاعات کافی ندارند، قربانی هکرهایی می‌شوند که هر روز با راه‌های جدید در تلاش برای دزدی از کیف پول های بیت کوین هستند. به همین دلیل، آشنایی با روش نگه‌داری امن بیت کوین و ارزهای دیجیتال اهمیت بالایی دارد. وب‌سایت مرجع اینوستوپدیا «Investopedia.com» در مقاله‌ای درباره‌ی شیوه‌های نگه‌داری امن بیت کوین نکاتی را معرفی کرده است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

کیف پول بیت کوین چیست؟

همان‌طور که پول نقد یا کارت‌های بانکی را در یک کیف پول فیزیکی نگه‌داری می‌کنیم، بیت کوین نیز در یک کیف پول اما از نوع دیجیتالی ذخیره می‌شود. ارز دیجیتال بیت کوین ماهیت مستقلی ندارد و منظور از نگه‌داری آن، حفاظت از مجموعه کلیدهای رمزنگاری‌شده است.

کیف پول دیجیتال می‌تواند یک وب‌سایت یا نرم‌افزار روی کامپیوتر یا گوشی همراه باشد. حتی کیف پول بیت کوین می‌تواند یک کاغذ پرینت شده هم باشد که کلیدهای خصوصی خود را به همراه آدرس‌هایتان روی آن نگه‌داری می‌کنید. اما هر یک از این روش‌ها تا چه حد می‌تواند امن باشد؟ پاسخ به این سؤال به نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از کیف پول برمی‌گردد.

بدون داشتن کلمات بازیابی یا کلید خصوصی دسترسی به کیف پول غیرممکن خواهد بود، به همین دلیل دسترسی به هر کیف پولی نیازمند داشتن عبارات بازیابی (Seed) یا کلیدهای خصوصی است. برای همین بزرگ‌ترین خطری که می‌تواند دارایی سرمایه‌گذار را تهدید کند، به سرقت رفتن کلیدهای خصوصی یا از دست دادن آن‌ها است.

تهدید دیگری که کاربران بیت کوین را تهدید می‌کند، آلوده بودن دستگاه آن‌ها به بدافزارهاست که می‌تواند منجر به هک شدن آن‌ها و از بین رفتن دارایی‌هایشان شود. حتی اگر کلید خصوصی را در دستگاه‌هایی مثل هارد نگه‌داری کنند، ممکن است این آلودگی باعث خراب شدن آن و از دست رفتن بیت کوین‌ها شود.

انواع نگهداری بیت کوین

قبل از اینکه به بررسی و معرفی امن‌ترین روش‌های نگهداری بیت کوین در ابزار مختلف بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم با دو روش مهم نگهداری گرم (Hot) و سرد (Cold) بیت کوین بیشتر آشنا شوید.

نگهداری داغ و سرد بیت کوین

نگهداری داغ یا سرد بیت کوین، اصطلاحی است که به روش ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی گفته می‌شود. در روش نگهداری گرم، کیف پول به اینترنت متصل است اما کیف پول‌های سرد، هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند.

درصد هک شدن کیف پول‌های گرم نسبت به کیف پول‌های سرد، بیشتر است و برای همین نیز در سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت بیشتر از روش‌های سرد برای حفظ دارایی‌ها به‌کار برده می‌شود. در شیوه‌ی نگه‌داری سرد از دو نوع اصلی کیف پول سخت افزاری و کاغذی استفاده می‌شود. البته کیف پول گرمی که بر روی رایانه یا گوشی همراه نصب‌شده باشد و با اینترنت تماسی نداشته باشد را می‌توان به‌عنوان یک کیف پول سرد دانست.

با این حال، تهیه و نصب کیف پول‌های گرم به نسبت ساده‌تر است و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند با آن‌ها کار کنند. نگهداری بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال و کیف پول‌های مبتنی بر وب از جمله روش‌های نگه‌داری گرم است که در کنار راحتی کار، باید خطراتش را نیز پذیرفت.

به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که کیف پول‌های گرم یا متصل به اینترنت، ناامن نیستند؛ اما لایه‌های امنیتی کیف پول‌های سرد نسبت به آن‌ها بیشتر است.

کیف پول‌های امن بیت کوین

برای افرادی که قصد دارند بیت کوین‌های خود را به صورت مطمئن نگه‌داری کنند، ذخیره‌سازی به روش سرد پیشنهاد می‌شود. در ادامه روش‌های مختلف و کیف پول‌های نگهداری امن بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

کیف پول کاغذی

کیف پول وظیفه‌ای جز حفاظت از کلید خصوصی بر عهده ندارد و نوع کاغذی آن در واقع نسخه‌ی چاپ‌شده‌ای از کلید خصوصی به‌صورت کاراکترهای حرف، عدد یا کیو آر کد (QR) است. برای ساخت کیف پول کاغذی، چند نرم‌افزار اوپن‌سورس در کنار چند وب‌سایت وجود دارند که بهتر است دیدگاه‌ها و اخبار مرتبط با آن‌ها را بررسی کنید؛ چراکه ممکن است مکانیسم استفاده‌شده در آن‌ها قبلاً باعث تولید کلید خصوصی تکراری شده باشد، که بهتر است در این صورت قید استفاده از آن را بزنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در زمان ایجاد کلید خصوصی، ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید تا از دزدیده شدن آن توسط افراد دیگر مطمئن شوید. البته می‌توانید صفحه‌ی وب ایجاد کیف پول کاغذی مانند Bitaddress.com را ذخیره کرده و آن را روی رایانه اجرا کنید.

شاید بازیابی و استفاده از کیف پول‌های کاغذی نسبت به شیوه‌های دیگر، کمی دشوارتر باشد؛ اما این نوع کیف پول جزو بهترین راه‌حل‌ها برای حفظ طولانی‌مدت به‌حساب می‌آیند. اما باید حواستان باشد که کاغذ و نوشته‌های روی آن برابر با دارایی و بیت کوین شما است و از بین رفتن یا پاره شدن آن، باعث از بین رفتن همیشگی بیت کوین‌هایتان می‌شود.

کیف پول سخت افزاری

امن‌ترین و شاید گران‌ترین روش نگه‌داری بیت کوین به‌صورت مطمئن، خرید یک کیف پول سخت افزاری است. ظاهر کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار شبیه به حافظه‌های همراه (فلش مموری) بوده و بسیاری از مدل‌های آن، یک صفحه‌ی نمایشگر دارند.

عملیات و مهندسی‌های سخت‌افزاری انجام‌شده بر روی این کیف پول‌ها باعث شده تا شکستن قفل و نفوذ به آن‌ها تقریباً غیرممکن باشد. استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل ترزور و لجر نانو بسیار ساده بوده و از ویژگی‌های دیگر آن‌ها، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع است.

همین‌طور با نوشتن کلمات بازیابی که در زمان راه‌اندازی کیف پول‌های ظاهر می‌شوند نیز دسترسی به بیت کوین‌ها حتی در صورت از بین رفتن یا گم‌شدن آن، امکان‌پذیر خواهد بود. از طرفی، اتصال امن با کیف پول‌های نرم‌افزاری رایانه مثل الکتروم نیز باعث شده است تا امکان ارسال بیت کوین بدون خطر از دست دادن آن‌ها، حتی در سیستم‌های آلوده به بدافزار و ویروس ممکن باشد.

کیف پول چند امضایی

کیف پول چند امضایی به‌تنهایی یک ابزار برای ذخیره‌ی امن بیت کوین نیست، بلکه روشی است که تهدیدها و خطرات احتمالی را بین افراد تقسیم می‌کند. در کیف پول‌های چند امضایی (Multi signature wallet) می‌توان با تعیین تعدادی کلید و قراردادن یک آستانه تأیید از آن‌ها، امنیت را بالا برده و ریسک را کاهش داد. برای مثال، می‌توان ۵ کلید را به‌طوری ایجاد کرد که پس از واردکردن تنها ۳ کلید به کلید خصوصی نهایی و بیت کوین‌ها دسترسی پیدا کرد. از این‌رو، درصورتی‌که تعدادی از کلیدها از دسترس خارج شوند، در مثال تا حداکثر ۲ کلید، با داشتن تعداد مشخص‌شده‌ای از آن‌ها، می‌توان به دارایی بیت کوین‌ها دسترسی داشت.

از طرفی، اگر یکی از شرکا بخواهد بیت کوین‌های کیف پول را به آدرس دیگری انتقال دهد، به تأییدیه‌ی سایر شرکا نیاز خواهد داشت.

وظیفه‌ی کاربران برای نگه‌داری امن بیت کوین

برای حفظ امنیت یک کیف پول نرم افزاری، تعیین رمز عبور ابتدایی‌ترین لایه‌ی امنیتی است که یک فرد فعال در خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌تواند برای حفاظت از بیت کوین‌های خود در برابر کلاه‌برداران یا هکرها انجام دهد. برای همین نیز، پیشنهاد می‌کنیم روش ذخیره سازی سرد را بیشتر بررسی کنید.

با این حال، نوع کیف پول بیت کوین انتخاب شده، فقط یک بخش کوچکی از مواردی است که در حفظ دارایی‌ها باید در نظر داشت. نحوه‌ی نگهداری و مراقبت کاربر، بخش اصلی و مهم ایمن‌سازی دارایی‌ها است. همچنین میزان سرمایه کاربران، عامل تعیین‌کننده‌ای در اعمال روش‌های امنیتی است. برای مثال کسی که چندین بیت کوین دارد باید روش‌های سخت‌گیرانه‌تری مانند استفاده از کیف پول های سخت افزاری و چند امضایی را در مقابل کسی که تنها چند هزارم بیت کوین در کیف پولش نگهداری می‌کند، به‌کار گیرد.

گفتار پایانی

در این نوشتار سعی کردیم تا توضیحات کلی درباره‌ی امن‌ترین روش‌های حفظ بیت کوین ارائه دهیم. در پایان باید گفت که بیت کوین و کیف پول‌های آن، یک فناوری امن محسوب می‌شوند و این به خود کاربر بستگی دارد که کدام یک از موارد ذکر شده را با توجه به میزان بیت کوینی که در اختیار دارد، برای حفظ دارایی انتخاب کند. اما به‌طور کلی، تمام کیف‌پول‌هایی که در سایت‌های معتبر همچون اینوستوپدیا معرفی شده‌اند، امنیت قابل قبولی دارند و جوابگوی نیاز بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هستند.