آموزش روشهای تبدیل عکس به مدل سه بعدی یا لوگو

امروزه تقریبا همه افراد شهرنشین جهان با اینترنت آشنا هستند و نمیتوانند بدون آن دوام زیادی بیاورند! اکثر کارهای روزانه ما وابسته به اینترنت شده است و این شبکه بزرگ بستری برای ارائه انواع خدمات گشته است. در این مقاله تصمیم گرفتیم برخی سرویسهای آنلاین و نرم افزارهایی که برای تبدیل عکس دو بعدی به […]

امروزه تقریبا همه افراد شهرنشین جهان با اینترنت آشنا هستند و نمیتوانند بدون آن دوام زیادی بیاورند! اکثر کارهای روزانه ما وابسته به اینترنت شده است و این شبکه بزرگ بستری برای ارائه انواع خدمات گشته است. در این مقاله تصمیم گرفتیم برخی سرویسهای آنلاین و نرم افزارهایی که برای تبدیل عکس دو بعدی به لوگو یا مدل سه بعدی وجود دارند را معرفی کنیم. پس خواندن این مطلب مفید خواهد بود و قطعا روزی به کارتان خواهد آمد.

  1. سرویس آنلاین سه بعدی ساز Selva3D

Selva3D یک مبدل سادۀ تصویری است و اخیراً به عرصۀ مبدل های تصویری افزوده شده است. این سرویس آنلاین، برخلاف برنامه هایی مانند Smoothie-3D که با تکیه بر پارامترهای طراحی شده توسط کاربر کار می کنند، طرح سه بعدی را بر اساس چند تنظیمِ قابل کنترل ردیابی و ترسیم می کند.

این سرویس دارای دو تنظیم اصلی است: Logos، برای طرح هایی با کنتراست بیشتر و رنگ های کمتر و Photographs برای تصاویر واقعی. از داخل سایت می توانید حد و حدود (افزودن یا حذف بخش هایی از تصویر) و ارتفاع مدل را دستکاری کنید. شما می توانید یک فایل STL استاندارد را به صورت رایگان یا نسخه ای با کیفیت بالاتر را با پرداخت هزینه ای اندک دانلود کنید. (از قبل باید اعتبار حساب خود را افزایش دهید.)

ما وقتی در این سرویس حساب کاربری ایجاد کردیم، مرورگر هشدار داد که صفحۀ ورود به سیستم امن نیست (یعنی فاقد SSL بود!). پس هرگز در این سایت از  جیمیل یا فیسبوک لاگین نکنید وگرنه احتمال زیادی هست که این اکانتهای شما هک شوند. بهتر است یک نام کاربری و رمز عبور قوی بعنوان اکانت اختصاصی برای این سایت نا امن ایجاد کنید. بهتر است از آدرس ایمیل فاقد اطلاعات حساس استفاده کنید.

www.selva3d.com

  • سطح دشواری: پایین
  • قابلیت سفارشی سازی: پایین
  • فرمت خروجی: STL برای پرینت سه بعدی
  • هزینه: رایگان یا تجاری (هزینۀ اندک برای دانلود کیفیت بالاتر)
  • نیازمند ثبت نام
  • نیازمند VPN برای کاربران ایرانی
  • پلتفرم: آنلاین

پیشنهاد میشود ابتدا سرویس VPN سیستم خود را فعال کرده و سپس در گوگل کلمه online image to 3d converter یا کلماتی شبیه آنرا جستجو کنید. سایتهای زیادی قابل مشاهده خواهند بود.

  1. سرویس آنلاین عکس سه بعدی Image to Lithophane

با این سرویس رایگان بُعد جدیدی را وارد خاطرات خود کنید  – – Image to Lithophane یکی از ساده ترین و بهترین برنامه های موجود در این فهرست است (فعلا در ایران هم بخوبی کار میکند). کافی است به سادگی عکس خود را بارگذاری کنید، شکل مورد نظر را انتخاب نمایید (شامل گنبد، نیم گنبد، قلب) و لیتوفان (عکس برجسته) جدید خود را به صورت رایگان دانلود کنید! گزینه هایی برای سفارشی سازی نیز در بالای صفحه وجود دارد. این فایل عکس برجسته بسیار زیبا میتواند براحتی پرینت سه بعدی شود | 3DPE.ir | و بعنوان یک هدیه زیبا برای عزیزانتان بکار خواهد رفت.

3dp.rocks/lithophane

سطح دشواری: پایین

قابلیت سفارشی سازی: متوسط

فرمت خروجی: STL

هزینه: رایگان

پلتفرم: آنلاین

  1. نرم افزار Blender

اگر از پیش با نرم افزار معروف و اوپن سورس Blender آشنا باشید، پلاگین Face Builder همه چیز را برای شما تغییر خواهد داد. این پلاگین در نرم افزار Belender اضافه میشود تا در این نرم افزار تصاویر دو بعدی به اجسام سه بعدی قابل تبدیل شوند. این نرم افزار پیچیده ترین گزینۀ فهرست است، اما می تواند نتایجی خیره کننده داشته باشد.

Blender یک برنامۀ مدلسازی سه بعدی رایگان و اوپن سورس است که به طور فزاینده توسط انیماتورها، مهندسان و طراحان حرفه ای استفاده میشود، زیرا قدرتمند، قابل سفارشی سازی و پیچیده است و صدها تنظیم و گزینه را در برابر شما قرار می دهد. اگر از پیش با Blender آشنا نیستید، می توانید به پست ها و ویدیوهای آموزشی انبوه اینترنتی مراجعه کنید.

پس از آشنایی با محیط اولیه برنامه و آمادگی برای کار با موارد پیشرفته تر، افزونۀ Face Builder به شما امکان می دهد که عکس ها را در برنامه وارد کنید. یک طرح مشبک (mesh) در اطراف سر ایجاد کنید، پین ها را در نقاط ثابت و قابل اتکا (بینی، گونه ها، لب و غیره) قرار دهید و مِش را به شکلِ سر دربیاورید. برای ایجاد شباهت بیشتر، می توان بافت های عکس را نیز اضافه کرد.

نکتۀ قابل توجه: در حالی که خود Blender رایگان است، افزونۀ Face Builder یک دورۀ آزمایشی پانزده روزۀ رایگان دارد. برای استفادۀ بیشتر باید مبلغ 150 دلار بابت مجوز شخصی یا 300 دلار بابت مجوز تجاری بپردازید. البته پک پلاگینهای نرم افزار «بلندر» در وبسایتهای دانلود فارسی به رایگان یافت میشوند.

keentools.io/download/facebuilder-for-blender

برای دانلود به VPN نیاز دارید.

  • سطح دشواری: بالا
  • قابلیت سفارشی سازی: بالا
  • فرمت خروجی: STL
  • هزینه: رایگان مدت محدود
  • پلتفرم های سازگار: ویندوز، لینوکس، مک، آنلاین
  1. نرم افزار مدلسازی سه بعدی CAD Software

این نرم افزار ابزاری بسیار قدرتمند است اما یادگیری آنهم بسیار دشوار خواهد بود.

نرم افزار CAD مجموعه ابزار استانداردی است که در طراحی صنعتی در زمینۀ خودرو، خانه یا محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعداد بالای گزینه ها و هزینه های مختلف، نمی توان به روشنی تشخیص داد که بهترین گزینه برای ایجاد عکس های سه بعدی کدام است.

یک ویژگی مشترک برنامه های CAD ابزار Extrude است که با افزایش ارتفاع تصاویر دو بعدی آنها را به سه بعدی تبدیل می کند. بسته به مهارت کاربر، با کمی دستکاری می توان از این ابزار برای ایجاد مدل های سه بعدی استفاده کرد. چون منابع راهنمای آموزشی زیادی در اینترنت هست.

  • سطح دشواری: بالا
  • قابلیت سفارشی سازی: بالا
  • فرمت خروجی: STL، OBJ و تمام فرمت های خروجی اصلی
  • هزینه: بسته به نوع نرم افزار متفاوت است
  • پلتفرم های سازگار: ویندوز، لینوکس و macOS

در انتها بد نیست مقاله آموزش اسکن سه بعدی با موبایل را نیز مطالعه کنید تا با اپلیکیشنهای ایجاد مدل سه بعدی از تصاویر آشنا شوید.