6 ربات عجیب‌غریب با ظاهری شبیه انسان!

ربات‌های انسان‌نما از جذاب‌ترین حوزه‌های رباتیک هستن؛ ربات‌هایی که آدم رو یاد ترمیناتور می‌اندازن و  وحشت از آینده و سلطه هوش مصنوعی بر انسان رو بیش از سایر شکل‌های رباتیک به وجود میارن. اون‌ها حرف می‌زنن، راه میرن و بسیاری از احساسات رو منتقل می‌کنن. به گزارش آژانس خبری تکنا، این ربات‌های بسیار پیشرفته، می‌تونن […]

ربات‌های انسان‌نما از جذاب‌ترین حوزه‌های رباتیک هستن؛ ربات‌هایی که آدم رو یاد ترمیناتور می‌اندازن و  وحشت از آینده و سلطه هوش مصنوعی بر انسان رو بیش از سایر شکل‌های رباتیک به وجود میارن. اون‌ها حرف می‌زنن، راه میرن و بسیاری از احساسات رو منتقل می‌کنن.

به گزارش آژانس خبری تکنا، این ربات‌های بسیار پیشرفته، می‌تونن برای همراهی کودکان و سالمندان، یا افرادی که برای انجام کارها و تعاملات روزمره به کمک نیاز دارن، بسیار مفید باشن. برای نمونه، مطالعات متعددی درباره اثربخشی ربات‌های انسان‌نما در کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم از طریق بازی انجام شده.

در این مطلب، نگاهی به ۶ ربات انسان‌نما می‌اندازیم که طی دهه گذشته، مسیر قابل‌توجهی رو برای نزدیکی به رفتارها و احساسات انسانی طی کرده‌اند. برای تماشای کلیپ‌هایی از تعاملات این ربات‌ها، می‌تونید جست‌وجوی مختصری در اینترنت انجام بدید.

 

  1. کودوموروید خبرخوان

سال ۲۰۱۴ بود که دانشمندان ژاپنی، از اون‌چه ادعا می‌کردن قرارِ اولین ربات خبرخوان باشه، با افتخار رونمایی کردن. این گوینده خبر با نام کودوموروید (Kodomoroid) که ظاهری بسیار شبیه انسان داشت، مثل گوینده واقعی، اخبار رو برای بیننده‌ها می‌خواند.

کودوموروید نشسته بود، ولی می‌تونست دست‌هاش رو تکون بده. این ربات که ظاهری دخترونه داشت، می‌تونست صداهای مختلفی از خودش دربیاره، مثل صدای بم مردونه یا صدای تیز دخترونه! هیروشی ایشی‌گور (Hiroshi Ishiguro) از فناوری کودوموروید برای ساخت ربات‌های دیگه هم استفاده کرد.

البته فعالیت اون نسخه کودوموروید به همون خوندن چندباره خبر محدود شد و این ربات عجیب‌غریب رو به موزه ملی علوم و نوآوری‌های نوظهور توکیو فرستادن تا دوران بازنشستگی رو اون‌جا سپری کنه. اما کودوموروید در موزه هم دست از فعالیت برنداشته و به بازدیدکننده‌ها اطلاعات می‌ده.

  1. 6 ربات عجیب‌غریب با ظاهری شبیه انسان | تکنابینا۴۸

بینا۴۸ (BINA48) که اسمش از حروف اول عبارت «هوش پیشرفته از طریق معماری عصبی» (Breakthrough Intelligence via Neural Architecture) گرفته شد، با روزنامه نیویورک تایمز مصاحبه کرد، به شبکه نشنال جئوگرافیک رفت، به سرتاسر جهان سفر کرد و در برنامه‌های تلویزیونی زیادی هم حاضر شد.

این ربات انسان‌نما در سال ۲۰۱۰ توسط گروهی زیر نظر مارتین روتبلات (Martine Rothblatt)، کارآفرین آمریکایی، و دیوید هانسون (David Hanson)، طراح و محقق حوزه رباتیک و بر اساس چهره همسر روتبلات، بینا آسپن (Bina Aspen) ساخته شد!

بینا۴۸ اولین ربات دانشجو هم محسوب می‌شه! اون یک واحد درسی رو در دانشگاه نوتردام کالیفرنیا گذروند و موضوع انتخابی‌اش هم فلسفه عشق بود. این ربات، قبل از شرکت حضوری در در جلسه نهایی، با اسکایپ در بحث‌های کلاسی شرکت می‌کرده.

  1. جناب جمینوید

جمینوید دی‌کی (Geminoid DK) با همکاری شرکتی خصوصی با دانشگاه اوساکای ژاپن خلق شد. ظاهر این ربات از هنریک شارفه (Henrik Scharfe) استاد دانشگاه آلبورگ کانادا وام گرفته شده و خیلی‌ها اون رو شبیه‌ترین ربات به انسان می‌دونن که تابه‌حال طراحی شده.

احتمالا جمینوید می‌تونه مثل انسانی واقعی خرید شارژ اینترنتی و خرید شارژ برای دیگران و انتقال وجه کارت به کارت و انتقال وجه از کارت به شماره حساب و خرید بسته اینترنت هم انجام بده، اما قابلیت اصلی اون فراتر از کارهای روزمره، برقراری ارتباط مؤثر و عمیق با انسان‌هاست.

البته ویژگی‌های رفتاری جمینوید هم بسیار جالب هستن. اون درست مثل استاد دانمارکی، شونه‌هاش رو بالا می‌اندازه و رفتارهای اون رو به نمایش می‌گذاره. این ربات هم الان گوشه‌ای در مؤسسه تحقیقات پیشرفته مخابرات بین‌المللی نارای ژاپن نشسته و دوران بازنشستگی رو طی می‌کنه.

  1. جونکو چیهیرا

جونکو چیهیرا (Junko Chihira) رو توشیبا ساخته. این ربات انسان‌نما به‌صورت تمام وقت در مرکز اطلاعات گردشگری توکیو کار می‌کنه. جونکو می‌تونه از مشتری‌ها استقبال کنه و اون‌ها رو در جریان اتفاقات جاری قرار بده. در ضمن به ژاپنی، چینی، انگلیسی، آلمانی و زبان اشاره تسلط داره!

  1. نادین

نادین (Nadin) در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور متولد شده. این ربات شگفت‌انگیز صحبت‌هایی رو که با مخاطب داشته به خاطر می‌سپره و دفعه بعدی که با او برخورد بکنه، از همون داده‌ها و اطلاعاتی که در قالب خاطره داره، برای گفت‌وگو استفاده می‌کنه و در واقع حس نزدیکی با مخاطب برقرار می‌کنه!

  1. سوفیا

سوفیا (Sophia) یکی جذاب‌ترین انسان‌نماهاست که راهی طولانی رو اومده و قابلیت‌های عجیب‌غریبی پیدا کرده. او می‌تونه احساسات زیادی رو با میمیک چهره منتقل کنه و علاوه بر چهره، از دست‌های خودش هم برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنه. سوفیا متولد سال ۲۰۱۶ در هنگ‌کنگ به حساب میاد.

 

به نظر شما کدوم‌یک از این ربات‌ها شباهت بیشتری به انسان داره؟