این نکات را درمورد موهای خود جدی بگیرید

سالم نگه داشتن مو، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زیبایی افراد است. مو از پروتئین ساخته شده است، بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت، برای داشتن موهای زیبا و سالم بسیار حیاتی است. اگر می خواهید موهای زیبایی داشته باشید، توجه به موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند. موهایتان را زیاد نشویید و […]

سالم نگه داشتن مو، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زیبایی افراد است. مو از پروتئین ساخته شده است، بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت، برای داشتن موهای زیبا و سالم بسیار حیاتی است. اگر می خواهید موهای زیبایی داشته باشید، توجه به موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند.

موهایتان را زیاد نشویید و از شامپوی مرغوب استفاده کنید

شستشوی بیش از حد مو باعث خشک شدن مو و از بین رفتن چربی‌های طبیعی آن می شود و ممکن است به موهای شما آسیب برساند. بهتر است در هفته فقط ۲ بار موهای خود را با شامپو بشویید و حتما از شامپوهای مرغوب و متناسب با نوع مو استفاده کنید.

از شامپوهای فاقد سولفات یا پارابن استفاده کنید

سولفات‌ها مواد شیمیایی هستند که باعث می‎شوند شامپوها کف کنند. پارابن‎ها مواد نگهدارنده موجود در شامپو هستند که باعث سوزش چشم می‌شوند. هر دوی این مواد شیمیایی برای شما و محیط‌زیست مناسب نیستند، بنابراین سعی کنید از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد این مواد باشند.

شامپوی شما باید متناسب با نوع موهایتان باشد. مثلا افرادی که موی فرفری دارند، احتمالا باید از شامپوهای حاوی نرم‌کننده استفاده کنند. موهای صاف که چرب‌تر هستند، یک شامپوی ملایم می‎خواهند که برای شستشوی روزانه طراحی شده باشد. زیرا افرادی که موی چرب دارند، مجبورند هر روز موهایشان را بشویند.

موهای رنگ شده یا آسیب دیده به شامپویی نیاز دارند که با عصاره‎ها یا اسیدهای آمینه غنی شده باشند تا بتوانند تارهای مو را ترمیم کنند. موهای خشک هم به شامپوهایی با گلیسیرین و کلاژن برای رفع خشکی و کمک به بازگرداندن رطوبت مو نیاز دارند.

از محصولات مراقبت از مو که پروتئین زیادی دارند استفاده نکنید

پروتئین زیاد باعث آسیب‌دیدگی و شکنندگی مو می‎شود. از آنجایی که پروتئین عنصر سازنده موهای سالم است، سعی کنید از نرم‌کننده‎هایی که دارای ترکیبات متعادل پروتئین هستند استفاده کنید.

موهای خود را ماهی یک بار با سرکه سیب بشویید

خدمات پزشکی در منزل با مشوِرَپانجام این کار به براق و تمیزتر شدن موهای شما کمک می‌کند. همچنین، استفاده از سرکه سیب باعث می‌شود تا شوره سرتان درمان شود. یک واحد سرکه سیب را با ۳ واحد آب ولرم مخلوط کرده و موهایتان را به آن آغشته کرده و پس از چند دقیقه آب‌کشی کنید.

سرکه بوی تند و شدیدی دارد اما بعد از شامپو زدن، بوی تند آن از بین خواهد رفت.

از نرم کننده‌ای متناسب با نوع مو استفاده کنید

اگر موهای رنگ شده یا آسیب‌دیده دارید، لازم است بیشتر از موهایتان مراقبت کنید. اگر موهایی با بافت آفریقایی دارید، هر وقت موهای خود را می‌شوید از نرم کننده عمیق استفاده کنید. حالت دهنده و نرم کننده عمیق برای موهای شما بسیار مفید است. این محصولات موهایتان را نرم، سالم و مرطوب نگه می‌دارد.

بیشتر بدانید: کمبود آهن و روش های درمان آن

موهای خیس را شانه نزنید

موهای خیس بسیار شکننده هستند و نباید پس از خروج از حمام، آن‌ها را با شانه‌های دندانه ریز، شانه بزنید. این کار باعث ریزش موهای شما خواهد شد. اگر موهایتان گره‌دار است، می‌توانید از یک شانه دندانه درشت یا انگشت‌هایتان برای باز کردن گره‌ها استفاده کنید. سعی کنید شانه را به انتهای تار موهایتان بکشید. اگر موهای به شدت فر دارید، آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و سپس شانه کنید.

برای گرفتن آب موهایتان را پارچه نخی استفاده کنید

بعد از بیرون آمدن از حمام، موهای خود را با یک پارچه نخی بپیچید. حوله‎ها از پارچه‌ای ساخته شده‌اند که بسیار زبر بوده و به موهای شما آسیب می‎رساند و باعث وز شدن موها می‌شود.

بگذارید موها به طور طبیعی خشک شوند

خشک کردن موها به طور طبیعی، سالم‌ترین گزینه برای خشک کردن مو است. ممکن است مدتی طول بکشد تا موهای شما کاملا خشک شود، اما در طولانی مدت موهای شما سالم‎تر می‌ماند. سعی کنید تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید، گرمای ناشی از سشوار می‌تواند به مو آسیب برساند.

سعی کنید زمانی از روز دوش بگیرید که تا موقع خوابیدن، موهایتان کاملا خشک شود. خوابیدن با موی خیس می‌تواند باعث شکنندگی تارهای مو شود.

در مشوِرَپ بخوانید: 8 علت سفید شدن مو در جوانی

سشوار را روی حالت داغ قرار ندهید

اگر مجبورید برای خشک کردن موهایتان از سشوار استفاده کنید، آن را روی حالت ملایم تنظیم کنید. استفاده از سشوار با دمای کم ممکن است باعث شود تا موهایتان دیرتر خشک شود؛ با این حال این کار به سالم ماندن موهای‌تان کمک خواهد کرد.

بهتر است فاصله سشوار تا موهایتان هم زیاد باشد. همیشه قبل از اینکه موهای خود را با سشوار خشک کنید، به مویتان یک ماده محافظ حرارت اسپری کنید. این کار به جلوگیری از آسیب‌های گرما کمک می‌کند.

بیش از حد موهایتان را شانه نزنید

شانه زدن مو باعث تحریک فولیکول‎ها می‎شود که به رشد مو کمک می‌کند. اما شانه زدن بیش از حد معمول باعث آسیب به تارهای مو می‎شود که می‌تواند به وز شدن و سایر آسیب‌های مو منجر شود.

بیشتر بدانید: آزمایش کم خونی و بهترین روش برای تشخیص آن

موهای خود را بیش از حد حالت ندهید

استفاده از اتوی مو، دستگاه‌های فرکننده و سایر لوازم حرارتی می‌توانند به فولیکول‌های مو آسیب برسانند. سعی کنید از مدل موهایی مثل دم اسبی استفاده نکنید که موها را با فشار زیاد به عقب می‌کشد. این مدل‌های مو به ریشه موهای شما آسیب می‌زند و باعث ریزش مو می‌شود. اگر حس می‌کنید موهایتان آسیب دیده یا دچار ریزش شده، همین حالا می‌توانید با بهترین پزشکان پوست و موی مشوِرَپ مشاوره آنلاین داشته باشید و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید.