گوشی پوکو، بخریم یا نخریم؟

بسیاری درباره‌ی خرید گوشی پوکو دودل و مردد هستند و نیاز به راهنمایی دارند. اگر شما نیز جزو همان دسته هستید، تا انتهای این مقاله با ما باشید تا امکانات و قابلیت های بخش‌های مختلف یک مدل از گوشی پوکو را به صورت جزء به جزء با هم بررسی کنیم. در انتها می‌توانید با خیال […]

بسیاری درباره‌ی خرید گوشی پوکو دودل و مردد هستند و نیاز به راهنمایی دارند. اگر شما نیز جزو همان دسته هستید، تا انتهای این مقاله با ما باشید تا امکانات و قابلیت های بخش‌های مختلف یک مدل از گوشی پوکو را به صورت جزء به جزء با هم بررسی کنیم. در انتها می‌توانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که آیا از نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر.

آیا گوشی پوکو ساخت شرکت معتبری است؟

برند پوکو یکی از مارک‌هایی است که شرکت شیائومی در رده‌ی اقتصادی تولید می‌کرد اما با توجه به عملکرد، کیفیت و قیمت با استقبال کم‌نظیر کاربران قرار گرفت، این شرکت تصمیم گرفت تا آن را به برندی مستقل تبدیل کند اکنون هرچند که این برند را شیائومی تولید می‌کند اما از تیم طراحی و تولید مستقلی بهره می‌برد.

تولید و عرضه‌ی گوشی پوکو، بدون هیچ‌گونه اغراق، برای این شرکت، گامی بسیار بلند و رو به جلو  و موفقیت‌آمیز است. با اطمینان می‌توان گفت که کیفیت ساخت و طراحی این تلفن‌ هوشمند در میان گوشی‌های همرده‌ی خود بهترین است.

طراحی پوکو M3

گوشی‌های تولیدی سال گذشته‌ی پوکو، از نظر سخت‌افزار، نرم ‌افزار و قیمت، اشتراکات زیادی با گوشی‌های ردمی شیائومی داشتند اما این بار Poco روی طراحی‌های جدید تمرکز کرده است. گوشی‌های جدید پوکو از زیباترین، جسورانه‌ترین طراحی ممکن که یک برند نوپا در کوتاه ترین مدت زمان ممکن می‌تواند انجام دهد، برخوردار شده‌اند که واقعاً قابل تحسین است.

در حالی که اکثر تلفن‌های ارزان قیمت تقریباً از طراحی و شکل یکنواختی برخوردار هستند و از نوآوری و طرح‌های جدیدی بهره نمی‌برند، POCO M3 به طور جسورانه‌ای با یک طراحی بسیار زیبا و چشم‌نواز  باعث جلب توجه و تحسین کاربران بسیار زیادی شد.

شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی هوشمند به طور معمول سعی می‌کنند تا هرگونه طراحی جدید را بیشتر در دستگاه های پرچمدار خود اعمال کنند و نسبت به طراحی نوآورانه در گوشی‌های حتی میان‌رده‌ی خود هم حاضر نمی‌شوند هزینه کنند یا دست به ریسک بزنند اما این که شرکت پوکو این امر را در گوشی‌ پایین رده و اقتصادی خود انجام داده است کاری بسیار ستودنی و قابل تحسین است.

نمایشگر و بدنه‌ی پوکو M3

صفحه نمایش گوشی هوشمند پوکو M3 ۶.۵۳ اینچ قطر دارد که اندازه‌ای بسیار مناسب و ایده‌آل است که نه بسیار بزرگ است و نه بسیار کوچک. این نمایشگر از نوع IPS LCD است که ۸۳.۴ درصد کل بدنه را شامل می‌شود. وضوح آن هم ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یعنی Full HD+ است که تراکم پیکسلی ۳۹۵ را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. حداکثر روشنایی آن نیز به ۴۰۰ نیت می‌رسد که کاملا رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. نمایشگر این گوشی با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود و همچنین این تلفن در برابر پاشش آب مقاوم است. گرچه پنل پشت و فریم آن پلاستیکی است که از یک گوشی پایین رده و اقتصادی بیش از آن انتظار نمی‌رود اما از کیفیت خوبی برخوردار است.

قلب تپنده یا پردازنده

گوشی پوکو ام۳ از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۶۲ هشت هسته‌ای یازده نانومتری قدرت می‌گیرد که پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۰ نیز وظیفه‌ی پردازش تصاویر را برعهده دارد. این گوشی اندروید ۱۱ را با رابط کاربری MIUI 12 اجرا می‌کند که نسبت به بسیاری از گوشی‌های اقتصادی که از اسنپدراگون ۴۵۰ استفاده می‌کنند، باز هم قدرت، عملکرد و کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد.

حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی

گوشی Poco M3 به طور کاملاً سخاوتمندانه‌ای با ۴ یا ۶ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 2.1 و  UFS 2.2 که پرسرعت است، عرضه شده که برای انجام هر نوع گیم یا برنامه نه از نظر رم دچار مشکل می‌شوید نه از نظر حافظه‌ی داخلی. ضمن این که درصورتی که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم اگر نیاز داشته باشید می‌توانید برای افزایش حافظه‌ی ذخیره ‌سازی از کارت microSD استفاده کنید. این گوشی همچنین می‌تواند از دو سیم‌کارت پشتیبانی کند.

ماژول دوربین

ماژول دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل واید، ۲ مگاپیکسل ماکرو و ۲ مگاپیکسل تشخیص عمق تصویر است. تعبیه‌ی فلش LED، ثبت تصاویر پانوراما و استفاده از فناوری HDR از دیگر امکانات این تلفن معمولی است. حسگر سلفی نیز ۸ مگاپیکسل کیفیت دارد. تعداد گوشی‌هایی که در این رده‌ی قیمتی بتوانند ماژول سه گانه و لنز ۴۸ مگاپیکسل بسیار با کیفیت و فناوری HDR را ارائه دهند زیاد نیستند. در این قسمت فقط دوربین سلفی اندکی توی ذوق می‌زند که می‌توانست باکیفیت‌تر باشد هرچند که باز نسبت به رده‌ی قیمتی آن، نقدی بر این گوشی وارد نیست.

کیفیت صدا

گوشی POCO M3 برای پخش صدا از دو بلندگوی استریو بهره می‌برد که صدایی بلند، شفاف و قدرتمند را ارائه می‌دهد. این تلفن همراه از کیفیت صدای ۲۴ بیت / ۱۹۲ هرتز برخوردار است که برای عاشقان موسیقی در تلفنی با چنین رده‌ی قیمتی غیر قابل باور است. همچنین جک خروجی صدا نیز یکی دیگر از قابلیت‌های مثبت آن است که رفته رفته، حذف آن از گوشی‌های پرچمدار شروع شده و به زودی در گوشی‌های پایین رده نیز ختم خواهد شد.

قابلیت‌ها، امکانات و اتصالات

امکانات:

پوکو ام۳ از این قابلیت‌ها بهره می‌برد: حسگر اثرانگشت (کنار گوشی) که در دکمه‌ی پاور تعبیه شده، علاوه بر این که بسیار سریع عمل می‌کند، دسترسی به آن نیز آسان است. شتاب‌سنج، سنسور مجاورت، قطب‌نما، مادون قرمز جهت استفاده به عنوان ریموت کنترل و همچنین، گزینه‌های زیادی برای سفارشی وجود دارند.

اتصالات

پوکو ام۳ از شبکه‌ها‌ی GSM / HSPA / LTE پشتیبانی می‌کند. همچنین بلوتوث نسخه‌ی 5.0، GPS، USB و رادیو اف‌ام نیز از دیگر قابلیت‌های آن است.

باتری و شارژ سریع

وجود باتری عظیم 6000 میلی آمپری شاید اندکی باعث اضافه وزن Poco M3 بشود اما برای کسانی که دوست دارند باتری گوشی آن ها از ظرفیت بالایی برخوردار باشد این اندک وزن اضافه چندان اهمیتی ندارد.

در مورد دوام باتری، بهینه سازی عالی باعث شده تا این تلفن با یک بار شارژ به راحتی دو روز دوام بیاورد یا اگر با کاربری خیلی سنگینی مواجه نباشد، حتی بیش از آن هم دوام می‌آورد. این گوشی از شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند.

درکل می‌توان نتیجه گرفت که گوشی POCO M3 نسبت به سطحی که قرار دارد، بیشتر از یک سر و گردن از سایر رقیبان همرده‌اش در رتبه‌ی بالاتری قرار دارد و شاید یکی از معدود گوشی‌های پایین رده‌ای باشد که درواقع فقط از نظر برچسب قیمتی پایین رده محسوب می‌شود وگرنه از نظر امکانات و قابلیت‌ها یک گوشی کاملاً میان‌رده به شمار می‌آید و مطمئناً ارزش خریدن دارد. قیمت روز موبایل و قیمت سایر گوشی های پوکو، شیائومی، سامسونگ را بررسی کنید و اگر به هر دلیلی قصد ندارید هزینه ی زیادی انجام دهید، حتما گوشی های با ارزش خرید بالا مثل پوکو m3 را در نظر بگیرید.