زبان‌ PHP چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

حتما تاکنون از خود پرسیده اید که PHP چیست. همانطور که می‌دانید امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی ایجاد شده و روز به روز در حال گسترش و توسعه می‌باشند تا بتوانند نیازهای انواع کاربران را پوشش دهند. در ادامه ما در مورد این که زبان PHP چیست و مزایا و نحوه کار این زبان را بررسی […]

حتما تاکنون از خود پرسیده اید که PHP چیست. همانطور که می‌دانید امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی ایجاد شده و روز به روز در حال گسترش و توسعه می‌باشند تا بتوانند نیازهای انواع کاربران را پوشش دهند. در ادامه ما در مورد این که زبان PHP چیست و مزایا و نحوه کار این زبان را بررسی خواهیم نمود. در این مقاله به شما خواهیم گفت پی‌اچ‌پی چیست و با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

به طور خلاصه می‌توان گفت پی‌اچ‌پی  مخفف Hypertext Preprocessor و یک زبان برنامه‌نویسی عمومی، کاربردی و منبع باز (Open Source) است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان عموما برای کاربردهای توسعه وب مناسب است و می‌تواند همراه با HTML (اچ‌تی‌ام‌ال) نیز استفاده شود.

زبان پی‌اچ‌پی چیست؟

پی‌اچ‌پی به عنوان یک پروژه منبع‌باز کوچک شروع به کار کرد و هرچه افراد بیشتری با آن کار کردند، بیشتر به میزان مفید بودن آن پی بردند و در نتیجه این زبان به سرعت تکامل یافت. Rasmus Lerdorf اولین نسخه پی‌اچ‌پی را در سال ۱۹۹۴ عرضه کرد. بطور کلی می‌توان گفت پی‌اچ‌پی شامل ویژگی‌های زیر می‌باشد.

پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که در اچ‌تی‌ام‌ال جاسازی شده است. این زبان برای مدیریت محتوای پویا، پایگاه داده، ردیابی جلسه Session)ها(، حتی طراحی سایت و ساخت سایت‌های تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود. این برنامه با تعدادی از پایگاه‌های داده معروف از جمله MySQL، PostgreSQL، Oracle، Sybase، Informix و Microsoft SQL Server ادغام شده است.

پی‌اچ‌پی به طرز کاربرپسندانه‌ای اجرا می‌شود، مخصوصا زمانی که توسط یک ماژول آپاچی در سمت یونیکس کامپایل شود. پس از راه‌اندازی سرور MySQL، حتی پرس‌وجوهای بسیار پیچیده با مجموعه نتایج بسیار زیاد را در زمان تنظیم رکورد اجرا می‌کند. پی‌اچ‌پی از تعداد زیادی پروتکل اصلی مانند POP3، IMAP و LDAP پشتیبانی می‌کند. پی‌اچ‌پی ۴ با پشتیبانی از جاوا و توزیع معماری اشیا، توسعه n-tier را برای اولین بار امکان‌پذیر کرد.

زبان پی‌اچ‌پی سعی می‌کند تا حد ممکن ساده و همه منظوره باشد، بدین معنا که از انواع سایت‌ها اعم از طراحی سایت فروشگاهی گرفته تا وبلاگ‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر جوملا و وردپرس، درخواستهای سمت وب، دانلود و آپلود و طراحی سایت‌های شرکتی و… پشتیبانی می‌کند.

زبان PHP چگونه کار می‌کند؟

نرم افزار پی‌اچ‌پی با وب‌سرور کار می‌کند. پی‌اچ‌پی نرم افزاری است که صفحات وب را به دنیا تحویل می‌دهد. هنگامی‌که یک URL (آدرس) را در نوار آدرس مرورگر وب خود تایپ می‌کنید، در آن آدرس با ارسال یک پیام به وب سرور، از آن می‌خواهید یک فایل اچ‌تی‌ام‌ال برای شما ارسال کند. وب سرور با ارسال فایل درخواستی پاسخ می‌دهد. مرورگر شما فایل اچ‌تی‌ام‌ال را می‌خواند و صفحه وب را نمایش می‌دهد.

همچنین وقتی روی پیوندی در یک صفحه وب کلیک می‌کنید، از وب سرور پرونده ای را درخواست می‌کنید. علاوه بر این، هنگامی‌که فرمی‌را در صفحه وب پر میکنید و گزینه ارسال را میزنید،، وب سرور پی‌اچ‌پی درخواست شما را پردازش می‌کند. در واقع شما فایلی را درخواست می‌کنید، وب سرور پی‌اچ‌پی اجرا می‌شود و به لطف زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی، پاسخ را به صورت اچ تی ام ال را به مرورگر می‌فرستد.

مزایای زبان PHP

امروزه توسعه‌دهندگان وب گزینه‌های زیادی برای انتخاب از بین طیف گسترده فریمورک‌های پی‌اچ‌پی دارند. بیشتر این فریمورک‌ها منبع‌باز هستند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های صدور مجوز مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این فریم‌ورک‌های پی‌اچ‌پی، full-stack هستند، در حالی که برخی دیگر فریمورک‌های micro  هستند. اما برای توسعه‌دهندگان وب نیز مهم است که از مزایا و معایب استفاده از فریمورک‌های پی‌اچ‌پی مطلع باشند. در ادامه ویژگی‌های اصلی پی‌اچ‌پی آورده شده است.

۱.سرعت توسعه برنامه‌های وب سفارشی را افزایش دهید

امروزه، برنامه‌نویسان پی‌اچ‌پی مجبورند برنامه‌های وب را بر اساس نیازهای پیچیده تجارت بنویسند. به همین ترتیب، آنها باید راه‌هایی را جستجو کنند که باعث می‌شود برنامه وب تجربه کاربر غنی‌تری داشته باشد. ابزارها، ویژگی‌ها و قطعه کدهای ارائه شده توسط فریمورک‌های پی‌اچ‌پی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا توسعه برنامه‌های وب سفارشی را تسریع کنند.

۲. نگهداری آسان برنامه‌های وب

بر خلاف سایر زبان‌های برنامه نویسی، پی‌اچ‌پی بر خوانایی کد تأکید نمی‌کند. فریمورک‌های پی‌اچ‌پی با پشتیبانی از معماری model-view-controller (MVC)، توسعه و نگهداری برنامه‌های وب را ساده می‌کنند. بر این اساس توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از معماری MVC (ام‌وی‌سی)، برنامه وب را به مدل‌ها، viewها و کنترل‌کننده‌ها تقسیم کنند. همچنین آنها می‌توانند از یک فریمورک ام‌وی‌سی برای پی‌اچ‌پی استفاده کنند تا رابط کاربری برنامه و لایه‌های منطقی کسب‌و‌کار از هم جدا باشند.

۳. نیازی به نوشتن کد اضافی نیست

پی‌اچ‌پی، برخلاف سایر زبان‌های برنامه‌نویسی، به برنامه‌نویسان اجازه نمی‌دهد بدون نوشتن خطوط طولانی‌تر کد، مفاهیم خود را بیان کنند. از این رو، برنامه‌نویسان پی‌اچ‌پی هنگام افزودن ویژگی‌ها یا عملکردها به یک وب‌سایت، باید کد طولانی و پیچیده‌ای بنویسند. اما از طرفی فریمورک‌های پی‌اچ‌پی با ارائه ویژگی تولید کد (code generation)، زمان کدنویسی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. ویژگی‌های تولید کد خودکار ارائه شده توسط برخی از فریمورک‌های پی‌اچ‌پی، برنامه نویسان را قادر می‌سازد کد منبع برنامه‌های وب را تمیز و قابل توسعه نگه دارند.

۴. با پایگاه داده‌ها کارایی بیشتری داشته باشید

بیشتر فریمورک‌های پی‌اچ‌پی به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا با تعدادی از پایگاه‌های داده پرکاربرد کار کنند. برخی از فریمورک‌ها با ارائه سیستم‌های نقشه برداری رابطه‌ای شی (ORM)، عملیات پایگاه داده را ساده‌تر می‌کنند. برنامه‌نویسان می‌توانند بدون نوشتن کد طولانی SQL، از سیستم‌های نقشه برداری رابطه‌ای شی برای انجام عملیات پایگاه داده استفاده کنند. سیستم‌های نقشه برداری رابطه ای شی به برنامه نویسان اجازه می‌دهند کد شی‌گرا را مستقیماً به زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی بنویسند.

۵. وظایف مشترک توسعه وب را خودکار کنید

توسعه دهندگان علاوه بر نوشتن کد، باید تعدادی از کارها را نیز انجام دهند. برخی از این کارهای مشترک توسعه وب نیاز به برنامه نویسان برای صرف وقت و تلاش بیشتر دارند. توابع و ابزارهای ارائه شده توسط فریمورک‌های پی‌اچ‌پی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا کارهای مشترک توسعه وب مانند ذخیره سازی، مدیریت جلسه، احراز هویت و نگاشت آدرس را به صورت خودکار انجام دهند.

۶. از وب‌سایت‌ها در برابر حملات امنیتی هدفمند محافظت کنید

خود زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی یکی از ناامن‌ترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود. اغلب برنامه نویسان مجبورند راه‌هایی را برای محافظت از برنامه‌های پی‌اچ‌پی در برابر حملات امنیتی مختلف ارائه کنند. اما ویژگی‌های امنیتی داخلی و سازوکارهای ارائه شده توسط فریمورک پی‌اچ‌پی محافظت از وب سایت را در برابر تهدیدات امنیتی موجود و نوظهور برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند. همچنین، توسعه‌دهندگان وب پی‌اچ‌پی به راحتی می‌توانند از تهدیدات امنیتی متداول مانند تزریق SQL، جعل درخواست بین سایت و دستکاری اطلاعات جلوگیری کنند.

۷. تست واحد را به طور موثر انجام دهید

در حالی که یک برنامه وب سفارشی ایجاد می‌کنید، توسعه دهندگان باید آزمایش unit testing را به طور منظم انجام دهند تا واحدها یا اجزای جداگانه آن را ارزیابی کنند. درصد زیادی از توسعه دهندگان وب از php unit برای انجام تست‌های واحد استفاده می‌کنند. Php Unit علاوه بر اینکه یک فریمورک آزمایش واحد شی‌گرا برای پی‌اچ‌پی است، با ارائه کد نویسی خودکار، به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا تست‌های واحد را بنویسند و اجرا کنند. همچنین بسیاری از فریم ورک‌های پی‌اچ‌پی از php unit پشتیبانی می‌کنند و برنامه نویسان را قادر می‌سازند تا تست واحد را به راحتی انجام دهند.

کلام آخر

در این مقاله با فریمورک پی‌اچ‌پی آشنا شدیم و مزایای آن را شرح دادیم. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند برای برنامه تحت وب خود از بین چندین فریمورک پی‌اچ‌پی انتخاب کنند. هر فریمورک پی‌اچ‌پی مزایای مثبت و منفی خاص خود را دارد. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان وب باید ضمن ارزیابی مزایا و معایب استفاده از فریمورک‌های پی‌اچ‌پی، الزامات دقیق پروژه را به خاطر بسپارند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشورت می‌توانید با متخصصین و کادر مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.