سوالات متداول قلبی: دیگر هیچ ابهامی برایتان باقی نخواهد ماند.

رایج‌ترین حالت بیماری قلبی چیست؟ سرخرگ کرونری، رایج‌ترین حالت در میان بیماری ‌های قلبی است. وقتی کلسترول بیش از حد در سرخرگ فرد وجود داشته باشد، در خون او پلاک ‌هایی شکل می‌گیرد که باعث مسدود شدن این رگ ‌ها می‌شود. هنگامی که یکی از این پلاک‌ ها از دیواره سرخرگ جدا شود، لخته‌ای در […]

رایج‌ترین حالت بیماری قلبی چیست؟

سرخرگ کرونری، رایج‌ترین حالت در میان بیماری ‌های قلبی است. وقتی کلسترول بیش از حد در سرخرگ فرد وجود داشته باشد، در خون او پلاک ‌هایی شکل می‌گیرد که باعث مسدود شدن این رگ ‌ها می‌شود. هنگامی که یکی از این پلاک‌ ها از دیواره سرخرگ جدا شود، لخته‌ای در آن شکل می‌گیرد که آرام آرام باعث انسداد کامل در رگ شده و سکته قلبی رخ می‌دهد. از این رو به تعدادی از ماهیچه ‌های قلب به اندازه کافی خون نمی‌رسد و این ماهیچه‌ ها از بین می‌روند. از علائم و نشانه‌ های رایج بیماری سرخرگ کرونری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: درد قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع، ضربان قلب نامنظم. گاهی اوقات ممکن است برخی علائم و نشانه‌ های دیگر را به اندازه درد قفسه سینه و تنگی نفس جدی نگیریم و آن‌ها را به عنوان سوء هاضمه و عدم تحمل فشار، تعبیر کنیم.

آیا بیماری قلبی قابل درمان است؟

بیشتر بیماری‌ های قلبی قابل درمانند و بیماران با رعایت سبک زندگی سالم و مصرف مداوم دارو، می‌توانند زندگی عادی داشته باشند. شواهد و مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند با ثابت نگه داشتن فشار خون و کاهش میزان کلسترول، می‌توان روند تولید پلاک را در سرخرگ‌ های کرونری معکوس کرد. البته پزشکان می‌توانند در صورت نیاز رگ ‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند یا آن‌ها را از بدن فرد خارج کنند. هم‌چنین پژوهش‌ها نشان داده است که با تثبیت فشار خون و کلسترول و چک کردن آن‌ها به صورت مداوم، می‌توان مانع سکته قلبی شد یا حداقل آن را به تاخیر انداخت، اما اگر فرد سکته کند یا یکی از ماهیچه‌های قلب از کار افتاده شود، دیگر نمی‌توان سلول‌های آسیب‌دیده را بازسازی و ترمیم کرد.

کاهش میزان استرس چقدر برای سلامتی قلب مهم است؟

متاسفانه بیشتر بیماران این موضوع را نادیده می‌گیرند، در حالی که درد قفسه سینه ناشی از استرس می تواند بیمار را سردرگم و نگران کند. بهتر است با پزشک خود راجع به یادگیری تکینک ‌ها و تمرین ‌های مختلف کاهش استرس مشورت کنید. استرس، بیشترین تاثیر منفی را روی سلامت قلب و سلامت کلی بدن فرد می‌گذارد. به همین دلیل باید برای کاهش میزان استرس خود، حتما راهی پیدا کنید.

آیا زیاد خوابیدن نشانه مشکلات قلبی است؟

اگرچه خستگی و بی‌حالی از نشانه‌ های اصلی بیماری قلبی است (به خصوص نارسایی قلبی) اما این نشانه ‌های رایج و کلی، می‌توانند مربوط به دیگر اندام ‌های بدن فرد نیز باشند. به ‌هرحال باید بدانید که اگر دچار بیماری قلبی هستید، مشکلات خواب در این بیماری رایج است. پس بهتر است به جای نادیده گرفتن نشانه ‌هایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند، آن‌ها را با متخصص قلب و عروق در میان بگذارید.

فرد مبتلا به بیماری قلبی تا چه مدت زنده می‌ماند؟

تا به امروز پیشرفت ‌های زیادی در علم درمان بیماری ‌های قلبی حاصل شده است. این موضوع باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران و افزایش طول عمر آن‌ها شده است. به طور کلی طول عمر فرد مبتلا به بیماری قلبی به دو موضوع بستگی دارد: یکی شدت بیماری قلبی و دیگری این که فرد، چقدر زود برای درمان خود اقدام کرده باشد. انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند مثل یک معجزه، طول عمر فرد مبتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش دهد. در صورتی که شدت نارسایی قلبی زیاد باشد، ممکن است که فرد نیازمند پیوند قلب شود. پیوند قلب نوعی عمل جراحی است که طی آن قلب بیمار از بدنش خارج می‌شود و با یک قلب سالم دیگری که مربوط به فرد اهداکننده است، جایگزین می شود. برای آشنایی بیشتر و دیدن عمل پیوند قلب روی (https://forouzan.doctor/906/) کلیک کنید.

در چه سنی بیماری قلبی رخ می‌دهد؟

در مردان، میانگین سنی پیش ‌آمد اولین سکته قلبی در سن 65 سالگی است. به همین دلیل است که بیماری سرخرگ کرونری بیشتر برای افراد سالخورده پیش می‌آید. به‌ هرحال 4 تا 10 درصد سکته ‌های قلبی تا قبل از 45 سالگی رخ می‌دهند و بیشتر بیمارانی که دچار سکته قلبی می‌شوند، مرد هستند.

بهترین ورزش برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی چیست؟

انجام ورزش‌ های هوازی مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن، شنا یا دوچرخه‌ سواری؛ گزینه‌ های مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی هستند. یکی از این فعالیت‌ ها را انتخاب کنید و سه یا چهار بار در هفته آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از ورزش کردن، حرکات کششی انجام دهید تا ماهیچه ‌ها و قلبتان گرم شده و آمادگی شروع تمرین را داشته باشند.

همسرم مبتلا به بیماری قلبی است؛ چگونه بفهمم زمان مناسب برای تماس با اورژانس چه موقع است؟

وقتی همسرتان ناگهان حالت جدیدی از درد را در قفسه سینه‌اش حس می‌کند، بهتر است با دکتر تماس بگیرید. درد قفسه سینه می‌تواند همراه با موارد زیر باشد: احساس ضعف، تعریق و یا حتی تنگی نفس. اگر همسرتان سردرد شدید دارد، قلبش تندتر از همیشه می‌زند و نمی‌تواند دست و پاهایش را تکان دهد؛ باید خیلی سریع با دکتر یا اورژانس تماس بگیرید.

آیا برای پیش‌گیری از ابتلا به بیماری قلبی می‌توان مکمل‌های غذایی خاصی مصرف نمود؟

در حال حاضر پژوهش ‌ها و تحقیقات زیادی روی این موضوع انجام می‌شود که آیا مکمل ‌های غذایی خاصی برای پیش‌گیری یا درمان بیماری قلبی وجود دارند یا نه ولی فعلا هیچ دارویی یافت نشده است که بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

مصرف چه غذاهایی می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری قلبی شود؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که مصرف غذاهای فراریخته و چرب یا غذاهایی که میزان قند بالایی دارند، منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. غذاهای سرخ ‌شده مثل سیب‌زمینی سرخ‌ شده، میان‌ وعده‌های سرخ ‌شده و مرغ‌ سوخاری از جمله غذاهایی هستند که میزان ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. هم‌چنین روش‌های متداول سرخ کردن از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به این بیماری هستند. سرخ کردن مواد غذایی، چربی ترانس تولید می‌کند. چربی ترانس نوعی چربی است که میزان تولید کلسترول مضر را افزایش داده و در عین حال باعث کاهش کلسترول مفید می‌شود. یکی دیگر از انواع مواد خوراکی که منجر به بیماری قلبی می‌شود، آب‌نبات‌ها هستند. صنعت شکر یکی از بزرگترین دلایل بیماری‌های قلبی و چاقی است. متخصصان معتقدند که اگر در رژیم غذایی فرد، شکر افزودنی وجود داشته باشد؛ مصرف این مورد می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگری مانند چاقی، التهاب، دیابت و کلسترول بالا شود.