مقایسه بازی فری فایر و پابجی موبایل، کدام جذاب تر است؟

پیشرفت علم و تکنولوژی و دسترسی سریع و آسان مردم جهان به اطلاعات باعث شده است که راضی کردن مخاطبان و مشتریان در هر صنعتی کار بسیار سخت و مشکلی باشد چرا که کوچک ترین نقطه ضعف در هر محصولی به سرعت بولد شده و تمام مردم جهان از آن باخبر می شوند. این رویه […]

پیشرفت علم و تکنولوژی و دسترسی سریع و آسان مردم جهان به اطلاعات باعث شده است که راضی کردن مخاطبان و مشتریان در هر صنعتی کار بسیار سخت و مشکلی باشد چرا که کوچک ترین نقطه ضعف در هر محصولی به سرعت بولد شده و تمام مردم جهان از آن باخبر می شوند. این رویه در دنیای گیم نیز بسیار مشهود است و از آنجایی که گیمرها هر روزه با اینترنت سر و کار دارند به سرعت می توانند نقاط ضعف و قوت بازی های موبایلی را پیدا کنند. صنعت گیم از جمله صنایعی است که به شدت تحت تأثیر پیشرفت علوم و تکنولوژی است و هر ساله هزاران بازی موبایلی جدید طراحی و تولید می شوند هر چند که بازی های ویدیویی مختلفی نیز برای پلتفرم های دیگری همچون کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس و پلی استیشن عرضه می شوند.

مقایسه بازی فری فایر و پابجی موبایل، کدام جذاب تر است؟ | تکنابازی های Free Fire و PUBG Mobile از جمله محبوب ترین و معروف ترین بازی های موبایلی دنیای گیم هستند که تاکنون صدها میلیون بار توسط گیمرهای مختلف از سراسر جهان دانلود و نصب شده اند و همیشه مجادله و مناقشه های مختلفی در میان طرفداران این دو بازی وجود دارد و هر کدام از بازیکنان بازی مورد علاقه خود را برتر از دیگری می دانند. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر این دو بازی و مقایسه آنها از دیدگاه منتقدان و گیمرهای حرفه پرداخته خواهد شد.

معرفی بازی های فری فایر و پابجی موبایل

بازی Free fire از جمله بازی هایی است که در در سبک اکشن، بقا و تیراندازی سوم شخص ساخته شده است. طراحی و تولید این بازی به وسیله کمپانی معروف کمپانی GARENA INTERNATIONAL I PRIVATE LIMITED انجام شده و به وسیله  111dots Studio توسعه یافته است. این بازی اولین بار در سال 2017 برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس منتشر شد و تاکنون صدها میلیون بار توسط گیمرهای سراسر جهان دانلود شده است. در این بازی 50 بازیکن در یک جزیره دور افتاده قرار دارند و باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند که بتوانند زنده بمانند و برنده بازی شوند.

بازی PUBG Mobile هم از جمله بازی های نوپا و جدیدی است که در سبک اکشن و بتل رویال طراحی و تولید شده است. این بازی به وسیله کمپانی و استودیوی بازی سازی بلوهول ساخته شده و کمپانی مشهور تنسنت گیمز (Tencent Games) آن را در سال 2018 برای گوشی های موبایل منتشر کرده است. البته بازی پابجی موبایل در سال 2017 برای پلتفرم های مختلف دیگری مانند کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس و پلی استیشن منتشر شده بود. این بازی نیز تاکنون توسط صدها میلیون گیمر از سراسر جهان دانلود و نصب شده است. در این بازی برخلاف بازی فری فایر 100 بازیکن در یک جزیره قرار خواهند گرفت که باید تلاش کنند زنده بمانند. هر دو بازی می تواند چالش های مختلفی برای گیمرها به همراه داشته باشد.

مقایسه دو بازی پابجی موبایل و فری فایر

همانطور که گفته شد هر ساله هزاران بازی مختلف در سبک ها و ژانرهای مختلفی تولید و عرضه می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند. بازی های متعددی در سال های اخیر در سبک بازی های اکشن، بتل رویال و تیراندازی تولید شده اند و به راحتی نمی توان یک بازی را از سایر بازی ها تفکیک داد و آن را بهتر و برتر دانست. هرچند که انتخاب بازی ها می تواند یک امر کاملاً سلیقه ای باشد اما در حساسیت بازی های موبایلی باعث شده است که گیمرها و منتقدان حرفه ای همواره بازی های موبایلی را از دیدگاه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهند و آنها را با هم مقایسه بکنند.

دو بازی فری فایر و پابجی موبایل نیز اگرچه عمری کمتر از 5 سال دارند اما در این مدت همواره در فهرست محبوب ترین و پردانلودترین بازی های موبایلی قرار داشته اند. این دو بازی از دیدگاه های مختلفی مورد قیاس قرار گرفته اند که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

گرافیک بازی PUBG Mobile و Free Fire

کمپانی بلوهول برای ساختن بازی پابجی موبایل از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 استفاده کرده است که در حال حاضر از بهترین موتورهای دنیای گیم است. در این بازی گیمرها می توانند از افکت های نوری، جلوه های بصری، صحنه های سینمایی و … در بالاترین درجه کیفیت لذت ببرند. بخش های مختلفی این بازی به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن طراحی شده اند و بازیکنان شاهد هیچگونه صحنه مصنوعی در بازی نیستند. کمپانی 111dots Studio برای تولید بازی فری فایر از یک موتور یونیتی استفاده کرده است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. گرافیک این بازی به شکل HD می باشد و تصاویر بازی کاملاً خیره کننده و شگفت انگیز است.

بازیکنان می توانند از جزئیات این بازی کاملاً لذت ببرند و خودشان را در محیط بازی تصور کنند. به صورت کلی می توان گفت گرافیک هر دو بازی از کیفیت و سطح بسیار بالایی برخوردار هستند اما در گوشی های موبایلی می توان گفت بازی فری فایر وضعیت مطلوب تری قرار دارد چرا که این بازی حتی بر روی گوشی های میان رده نیز می تواند به خوبی بازیکنان را به وجد بیاورد.

مقایسه گیم پلی و داستان بازی ها

از نظر گیم پلی می توان گفت که این دو شباهت های بسیار زیادی به هم دارند. همانطور که گفته شد هر دو بازی دارای سبک و ژانری مشابه هستند و بازیکنان در هر دو بازی در یک جزیره دور افتاده قرار گرفته اند و باید از همه امکانات و تجهیزات موجود در بازی استفاده کنند که بتوانند به عنوان آخرین نفر زنده بمانند و برنده بازی شوند. در بازی پابجی موبایل بازیکنان تمرکز بیشتری بر روی حالت بتل رویال قرار می دهند و این بخش در مقایسه با بازی فری فایر عملکرد بهتری دارد. در بازی فری فایر نیز بازیکنان می توانند به صورت انفرادی و مولتی پلیر بازی کنند. هر دو بازی از نظر گیم پلی می توانند جذابیت های بسیار بالایی داشته باشند. بازیکنان می توانند با خرید یوسی پابجی و یا خرید جم فری فایر از همه امکانات بازی بهره مند شوند و آیتم های مختلف موجود در بازی را مطابق میل خودشان شخصی و سفارشی سازی کنند.

  • داستان بازی ها نیز تقریبا شباهت بسیار زیادی به هم دارند و هر دو بازی روایتگر گیر افتادن تعداد از بازیکنان در یک جزیره دور افتاده می باشند با این تفاوت که تعداد بازیکنان در بازی فری فایر نصف بازیکنان بازی پابجی موبایل هستند.

موسیقی و صداگذاری های بازی ها

بازی هایی که در سبک بتل رویال، تیراندازی، اکشن و آرکید تولید می شوند بدون موسیقی و صداگذاری هیچ هیجان و جذابیتی برای بازیکن نخواهند داشت. سازنده های بازی های پابجی موبایل و فری فایر نیز به خوبی از این موضوع آگاه هستند به همین دلیل هر دو توانسته اند در این زمینه موفق عمل کنند. هر دو کمپانی برای بخش موسیقی و صداگذاری های بازی از تیم های حرفه ای استفاده کرده اند. صدای شخصیت ها، سلاح ها، تجهیزات، صداهای محیطی و … همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در نزدیک ترین حالت به حالت طبیعی قرار دارند. به صورت کلی می توان گفت هم گیمرها و هم منتقدان از موسیقی و صداگذاری های بازی کاملاً راضی هستند.

سیستم ارتقای بازی ها

از نظر سیستم ارتقا و بهبود بازی ها نیز می توان گفت بازی پابجی موبایل وضعیت بهتر و مطلوب تری دارد و سازنده های بازی با تمرکز بیشتر و بهتری به طراحی لباس ها، آیتم ها، تم ها، اسکین ها و … پرداخته اند. بازیکنان در این بازی و در زمان فرود در نقشه بدون هیچ سلاحی به شروع رقابت می پردازند در حالی که در بازی فری فایر وضعیت متفاوت است و بازیکن از ابتدا به سلاح های محدودی دسترسی دارد. در ادامه بازی بازیکنان می توانند در هر دو بازی با استفاده از پرداخت های درون برنامه ای و با خرید جم فری فایر یا یوسی پابچی تمام آیتم های مورد نظر خودشان را مطابق میل خود شخصی سازی کنند.

دستاوردهای دو بازی فری فایر و پابجی موبایل

همانطور که عنوان شد هر دو بازی فری فایر و پابجی موبایل دارای حالت آرکید هستند هرچند که بازی PUBG Mobile از کیفیت بالاتری برخوردار است. بازی فری فایر از نظر تعداد حالت وضعیت بهتری دارد و این حالت ها قابلیت تغییر دارند. همچنین بازیکنان در هر دو بازی می توانند شخصیت ها، مهارت ها، آیتم ها و … را سفارشی کنند هر چند که از این نظر نیز فری فایر از رقیب خود پیشی گرفته است. هر چند که بازی پابجی دارای سلاح ها و تجهیزات بیشتری است اما به صورت کلی می توان گفت که بازی فری فایر می تواند لذت و هیجان بیشتری به گیمرها منتقل کند.

سخن نهایی

بازی های فری فایر و پابجی موبایل از جمله محبوب ترین و پردانلودترین بازی های چند سال اخیر دنیای گیم هستند که از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد و خاصی برخوردار هستند. این بازی ها صدها میلیون بار توسط گیمرهای مختلف جهان دانلود و نصب شده اند. طرفداران این دو بازی همیشه بر سر بهتر بودن بازی ها مناقشه و بحث داشته اند و همین باعث شده است که نقد و بررسی های مختلف و مقایسه های متعددی بین این دو بازی انجام شود. به صورت کلی هر دو بازی می توانند جذابیت های بسیاری برای بازیکنان داشته باشند. گیمرها می توانند با خرید جم و یوسی این بازی ها از سایت های معتبر و مطمئنی همچون فروشگاه ایران موجو تمام آیتم های مورد نظر خودشان را مطابق میل خود سفارشی کنند و از بازی نهایت لذت و هیجان را دریافت کنند.