چگونه کولر آبی مناسب در بازار پیدا کنیم؟

کولرهای آبی در مدل‌های متنوع و زیادی تولید و عرضه می‌شود. تشخیص بهترین مدل کولر آبی از میان این همه تنوع کار چندان راحتی نیست. با این حال، با در نظر گرفتن یک سری فاکتورها و ملاک‌های اصلی می‌توانید ویژگی یک کولر آبی خوب را بدانید. و بعد، پیدا کردن بهترین کولر آبی یا بهترین […]

کولرهای آبی در مدل‌های متنوع و زیادی تولید و عرضه می‌شود. تشخیص بهترین مدل کولر آبی از میان این همه تنوع کار چندان راحتی نیست. با این حال، با در نظر گرفتن یک سری فاکتورها و ملاک‌های اصلی می‌توانید ویژگی یک کولر آبی خوب را بدانید. و بعد، پیدا کردن بهترین کولر آبی یا بهترین مدل آن برای شما راحت می‌شود.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم ویژگی‌های یک کولر آبی خوب و به عبارتی بهترین کولر آبی را در اختیار شما قرار بدهیم. آگاهی از این ویژگی ها به شما کمک می‌کند تا در انتخاب بهترین کولر آبی سریع عمل کنید.

ملاک های انتخاب بهترین کولر آبیملاک های انتخاب بهترین کولر آبی

اگر در صدد انتخاب و یا خرید بهترین کولر آبی هستید، باید ملاک‌هایی را مدنظر قرار بدهید. برخی از این ملاک‌ها ثابت و منحصر به دستگاه کولر است. برخی دیگر از این ملاک‌ها هم مرتبط با سلیقه و نیازهای شماست. ملاک‌های منحصر به دستگاه کولر مربوط به ویژگی‌های فنی یا ظاهری دستگاه می‌شود. ویژگی‌هایی مثل ابعاد کولر، رنگ بدنه و جنس آن، قطعات داخلی کولر و خصوصیات فنی آن که در تعیین کیفیت دستگاه تاثیرگذار هستند. در ادامه هر کدام از این ویژگی‌ها را به نوبت مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

ویژگی های ظاهری یک کولر آبی خوب

ظاهر یک کولر در کیفیت و کارکرد آن تاثیرگذار است. به‌خصوص اگر جنس بدنه و ابعاد آن مدنظر باشد. جنس بدنه کولر به عنوان یک عایق برای دستگاه عمل می‌کند. هرچقدر جنس بدنه کولر کیفیت بالاتری داشته باشد، از میزان اتلاف انرژی و فشار وارد بر کولر کم می‌کند. اکثر مدل‌های کولر آبی موجود در بازار ایران از گذشته تا به اکنون فلزی بودند. در بیشتر این کولرها از جنس فلز گالوانیزه برای ساخت بدنه کولر استفاده شده است. اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت صنعت در زمینه تولید مدل‌های جدید کولر آبی، از مواد دیگری مثل پلاستیک در ساخت بدنه استفاده می‌شود.

از جمله مزایا و برتری متریال‌های جدید به کار رفته در ساخت بدنه مثل پلاستک عدم زنگ زدگی است. کولرهای آبی فلزی در مجاور آب و رطوبت و دراز مدت دچار زنگ زدگی می‌شوند. ولی متریال‌های غیر فلزی مثل پلاستیک چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کنند.

انتخاب مدل مناسب برای کولر آبی

انتخاب مدل مناسب برای کولر آبیاگر به دنبال بهترین کولر آبی هستید باید مدل مناسبی را انتخاب کنید. کولرهای آبی را می‌توان در دو مدل کلی ثابت و پرتابل تقسیم‌بندی کرد. مدل‌های ثابت معمولا در نقطه‌ای از ساختمان مثل پشت بام یا دیوار نصب می‌شوند. مدل‌های پرتابل معمولا در گوشه ای از اتاق یا فضای مورد نظر قرار داده می‌شوند. کولر آبی پرتابل برعکس مدل‌های ثابت قابلیت جابه‌جایی دارد؛ به این معنی که در فصل‌هایی مثل زمستان که دیگر نیازی به استفاده از کولر ندارید، می‌توانید مدل پرتابل را جابه‌جا کنید.

تفاوت اصلی مدل ثابت و پرتابل در قابلیت جابجایی است. با این حال، تفاوت‌ها و تمایزهای دیگری هم در این دو مدل مشهود است. مثلا اینکه مدل‌های پرتابل جدیدتر و مدرن‌تر هستند و عموما دارای جنس بدنه پلاستکی‌اند. ولی مدل‌های ثابت و به نوعی ساده از قدیم تولید و عرضه می‌شدند و رایج‌تر از مدل‌های پرتابل بودند.

بهترین کیفیت کارکرد از نظر قطعات

بهترین کولر آبی دارای قطعات با کیفیت و درنتیجه کارکرد بسیار عالی است. قطعات استفاده شده در داخل کولر نقش تعیین کننده‌ای در کارکرد آن دارند. هرچقدر از قطعات خوب و باکیفیت‌تری در کولر استفاده شود، قدرت سرمادهی، سلامت عملکرد و طول عمر دستگاه بالاتر می‌رود. از جمله قطعات مهم یک کولر آبی عبارتند از:

  • موتور کولر آبی
  • تسمه و یاتاقان
  • پمپ آب
  • دیوار پوشالی یا سلولزی

برای پی بردن اهمیت قطعات به کار رفته در کولر به این نکته اشاره می‌کنیم که پد مورد استفاده برای فیلتر هوای ورودی به کولر بسیار تاثیرگذار است. در کولرهای ساده و قدیمی معمولا از پد پوشالی استفاده می‌کنند. پد سلولزی برتری خاصی نسبت به پد پوشالی دارد. همین قطعه از دستگاه کولر می‌تواند تا حجم زیادی از تبخیر آب کولر جلوگیری کند.

کنترل تبخیر آب در کولرهای سلولزی

کنترل تبخیر آب در کولرهای سلولزیکولرهای پوشالی معمولا در فصل گرما و در مناطق گرم خشک مقدار زیادی از آب موردنیاز کولر را هدر می‌دهند. این هدررفتگی از طریق تبخیر غیرقابل کنترل آب اتفاق می‌افتد.  با اینکه از پوشال در دریچه‌های کولر برای جلوگیری از تبخیر آب استفاده می‌شود ولی همچنان این اتلاف تا حدی وجود دارد. ولی در کولرهای آبی سلولزی این مسئله تا حد زیادی کنترل می‌شود.

پدهای سلولزی به دلیل داشتن بافت منسجم نسبت به پدهای پوشالی، آب و رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند و درنتیجه از تبخیر آب تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. از طرفی، پدهای سلولزی به دلیل داشتن لایه‌های منظم و یکنواخت سطح تماس منسجم‌تری با هوا ایجاد می‌کنند و علاوه بر کاهش دو تا سه درجه‌ای دما و خنک کردن هوای داخل کولر، از نفوذ ذرات معلق و آلوده به داخل دستگاه کولر و درنتیجه داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

کم مصرف ترین کولر آبی

یکی از ملاک‌های خرید کولر آبی، توجه به مصرف آب یا انرژی است. هرچقدر ابعاد کولر و قدرت سرمادهی آن بیشتر باشد، مصرف انرژی آن هم به همان نسبت بالا می‌رود. مثلا یک کولر آبی با حجم و ظرفیت 4000 متر مکعب دارای حجم مصرفی 18 لیتر آب است درحالی‌که یک کولر 7000 دارای مصرف آب 45 لیتر در روز است.  با توجه به اینکه حجم آب مصرفی بیشتر مدل‌ها روزانه به طور میانگین 20 لیتر است، می‌توانید مدل مناسب را از نظر مصرف بهینه آب یا انرژی انتخاب کنید.

بهترین برند کولر آبی

یک فاکتور مهم دیگر در انتخاب بهترین کولر آبی برند آن است. شما وقتی می‌خواهید یک دستگاه را خریداری کنید باید به برندهای تولید کننده آن دستگاه و اعتبار آنها واقف باشید. برندهای داخلی و خارجی زیادی در زمینه تولید کولرهای آبی فعالیت می‌کنند. خوشبختانه برندهای ایرانی در این زمینه رقابت فوق العاده خوبی با برندهای خارجی دارند. یکی از دلایل اصلی این مسئله هم قدمت و سابقه تولید طولانی در این کار است. از جمله برندهای موفق و معتبر در تولید کولرهای آبی برند برفاب است که توانسته بازار مصرف را تا حد زیادی به سمت خود جذب کند. مدل‌های متنوع و با کیفیتی در این برند تولید و عرضه می‌شوند که خیال مشتری را از باب انتخاب بهترین‌ها راحت می‌کنند.