چرا استفاده از آجر در ساخت و ساز واجب است؟

استفاده از آجر ابتدا از آسیای غربی شروع شد و بعد از آن به ترتیب به سوی غرب مصر، روم، شرق هند و چین رفت. همچنین استفاده از آن در اروپا از قرن 12 میلادی آغاز شد اما رونق آن در ایتالیا رشد پیدا کرد. این نوع مصالح ساختمانی کاربرد زیادی دارد که سبب می […]

استفاده از آجر ابتدا از آسیای غربی شروع شد و بعد از آن به ترتیب به سوی غرب مصر، روم، شرق هند و چین رفت. همچنین استفاده از آن در اروپا از قرن 12 میلادی آغاز شد اما رونق آن در ایتالیا رشد پیدا کرد. این نوع مصالح ساختمانی کاربرد زیادی دارد که سبب می شود استفاده از آن امری ضروری محسوب شود. استفاده از آجر به دلیل اینکه مقرون به صرفه بوده است و دارای رنگ ثابتی می باشد و مقاومت بالایی دارد، برای ساخت و ساز واجب می باشد. پس در ادامه همراه ما باشید تا با ضرورت استفاده از آن آشنا شوید.

آجر چیست؟

آجر از قدیمی ترین مصالح دست ساز بشر می باشد که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان مصالح ساختمانی، جایگاه ویژه ای در معماری سنتی ایران دارد. امروزه استفاده از آجر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. آجر از ترکیب خاک رس، سنگ آهک، خشت و… به دست می آید و باستان شناسان معتقدند که قدمت آن به دو هزار سال پیش برمی گردد و ساخت آن شامل مراحل استخراج مواد خام، آماده سازی مواد اولیه، قالب گیری، خشک کردن و تخلیه و انبار کردن محصول می باشد. آجر خوب آجری است که رنگ یکنواختی دارد و در برابر آتش سوزی مقاوم می باشد.

آشنایی با انواع آجر

آجر دارای انواع زیادی می باشد که در زیر به چند مورد اشاره می کنیم.

آجر ده سوراخ

آجر ده سوراخ به آجری می گویند که سطح مقطع آن دارای ده سوراخ می باشد و قطر یک و نیم سانتی متری تا دو و نیم سانتی متری دارد.  آجر ده سوراخ کاربرد بیشتری برای نما و دیوار سالن ها و سوله و ساختمان ها دارد و دارای استحکام و مقاومت بالایی می باشد و قیمت مناسبی دارد که می توان آن را در ابعاد و رنگ های مختلفی تهیه نمود.

آجر سفالی

آجر سفالی وزن سبک تری نسبت به آجر معمولی (آجر فشاری، سفید و قزاقی) دارد و دارای دو نوع سقفی و دیواری است که معمولا تولید آن به صورت آجر سوراخ دار می باشد تا ملات به راحتی به آن بچسبد.

آجر نسوز

آجر نسوز، تولید شده از خاک چینی و نسوز می باشد که  در دمای 1500 درجه ساخته می شود و نسبت به دیگر آجر ها ساختار ظریف و منسجم تری دارد. نامگذاری این آجر ها به آجر نسوز به این علت است که در برابر دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. استفاده از این آجر ها در پاتیل ها و عایق کاری ها مورد استفاده قرار می گیرد اما امروزه از نوع معمولی آن برای نمای ساختمان ها استفاده می شود. آجر نسوز طول عمر بالایی دارد و رنگ های آن جذابیت خاص خود را دارد. بنابراین انواع آن شامل  آجر سیلیسی، آجر نسوز ویژه، آجر آلومینیومی و نسوز قلیایی می شود.

آجر لفتون

آجر لفتون که به آن آجر توکار زبره نیز می گویند دارای ده سوراخ می باشد که معمولا تهیه شده از خاک رس بوده و در رنگ های زرد، قرمز و گلبهی و در قالب های کوچک و بزرگ تولید می شود. آجر لفتون قالب کوچک که تنها در رنگ زرد تولید می شود بیشتر برای طاق زنی و پشت کار مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن بیشتر در شهر های جنوبی به چشم می خورد.

آجر نسوز

چرا استفاده از آجر ضروری است؟

استفاده از آجر در ساختمان ها به دلیل مزایای زیر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  1. رنگ ثابت

اغلب آجر ها از ترکیب خاک های معدنی به دست می آیند و هیچ گونه رنگ مصنوعی و ماده افزودنی ندارند. بنابراین رنگ آن ها طبیعی می باشد که این امر سبب می شود تا رنگ ها با گذشت زمان تغییر نکند و بر اثر عواملی مانند تابش مستقیم و شدید نور خورشید یا عوامل جوی، تغییرات دما و… ثابت بمانند.

  1. مقرون به صرفه

آجر هایی که در طراحی دیوار های داخلی استفاده می شوند نسبت به متریالی که برای نمای بیرون مورد استفاده قرار می گیرند از مواد ارزان تری تولید می شوند؛ زیرا نیازی به مقاوم سازی در برابر عوامل جوی ندارند که همین امر سبب ارزان شدن قیمت نهایی آجر ها می شود و آن ها را ارزان تر می کند. از این رو استفاده از آجر از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

  1. ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین

آجر ها نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دوام و ماندگاری بالاتری دارند و با گذشت زمان پوسیده و تجزیه نمی شوند. بنابراین نیازی به مراقبت، آب بندی، نقاشی و… ندارند به همین دلیل هزینه های ناشی از نگهداری کاهش می یابد.

  1. عایق و حفظ انرژی

آجر گزینه مناسبی برای عایق بندی است زیرا از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند و می تواند ذخیره گرمای محیط را برعهده بگیرد، به همین دلیل در ماه های گرم سال گرمای محیط را جذب کرده و محیط خنکی را برای شما ایجاد می کند. همچنین در ماه های سرد، گرمای محیط را حفظ کرده و از خروج گرمای داخل خانه جلوگیری می کند.

  1. مقاوم در برابر آتش

خاک رس به دلیل اینکه در دمای 1000 درجه پخته و به آجر تبدیل می شود، در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی دارد و از مواد مقاوم در برابر آتش به حساب می آید که برای استفاده در نمای داخلی و بیرونی بسیار مورد اهمیت می باشد.

آجر نسوز

کاربرد آجر

  • از این محصول در پی سازی و دیوار باربر استفاده می کنند، زیرا مقاومت فشاری مناسبی دارد.
  • این محصول در تیغه چینی و نماسازی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در برابر دما و رطوبت مقاومت دارد.
  • در کف سازی نیز به کار گرفته می شود زیرا مقاومت سایشی آن مناسب است.
  • دارای ابعاد مناسبی می باشد که کار حمل و جابجایی را آسان می کند.

دیگر مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی به موادی می گویند که برای احداث و تولید سازه های مختلف به کار گرفته می شود و دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام به منظور کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین آشنایی با آن ها برای اجزای ساختمان امری ضروری است، پس در ادامه به دیگر مصالح ساختمانی اشاره می کنیم.

سیمان

سیمان پر مصرف ترین مصالح ساختمانی می باشد که از ترکیب مواد آهکی مانند آلومینیوم اکسید و سیلیسیم به دست می آید. این ماده به صورت فله ای و یا بسته بندی مورد مصرف قرار می گیرد. هنگامی که آب با سیمان ترکیب شود، بتن ایجاد می شود که برای مقاومت سازه ها استفاده می شود. سیمان دارای انواع پرتلند، رنگی و سیمان نسوز است که کاربرد آن برای تولید بتن، ساخت پل ها و راه سازی می باشد.

بتن

بتن یکی از مصالح ساختمانی است که نسبت به تمام مصالح ساختمانی ماده قوی تری می باشد و به منظور مقاوم سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از ترکیب آب و سیمان حاصل می شود که سیمان مورد استفاده از آن از نوع پرتلند می باشد. هنگام ساخت این مصالح ساختمانی باید از ویبراتور های ویژه استفاده شود تا از ایجاد حباب جلوگیری شود و استقامت بتن کم نشود.

سرامیک

سرامیک به عنوان مصالح ساختمانی در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و از فرآوری خاک رس و گرما دادن به آن تولید می شود. از این محصول برای کف، دیوار ها، آشپزخانه ها و سقف ها نیز استفاده می شود.

چوب

چوب از دل طبیعت به دست می آید و یکی از مصالح ساختمانی است که در ساخت بیشتر ساختمان ها بر اساس شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی است. چوب طبیعی همان چوب درختان جنگلی است که رنگ و بافت طبیعی دارد اما چوب های مصنوعی از فراوری چوب طبیعی به دست می آیند و در برابر نفوذ آب، حرارت، گرد و خاک مقاوم هستند و قیمت به صرفه تری دارند. چوب در کفپوش، راه پله، تیر های چوبی و نماسازی ساختمان کاربرد بسیاری دارد.

خاک رس

خاک که از ترکیب مواد آلی و معدنی به دست می آید دارای دو نوع چسبنده و غیر چسبنده می باشد که خاک رس از خاک های چسبنده محسوب می شود و در ساخت و ساز به کار برده می شود. نام دیگر خاک رس، کلوئید می باشد، زیرا دانه های بسیار ریزی دارد. کاربرد خاک رس در تولید مصالحی مانند آجر، سرامیک، ملات گچ و خاک، ملات گل آهک می باشد.

سنگ

استفاده از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی از زمان های دور تاکنون به کار برده شده است و به مواد جامد و سختی می گویند که از پیوند یک یا چند کانی تشکیل می شود. دسته بندی سنگ ها شامل سنگ های آذرین، سنگ های رسوبی و سنگ ها دگرگون می باشد که سیلیس عنصر اصلی تمام سنگ ها می باشد. این مصالح ساختمانی در بیشتر پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در کشور ما معادن سنگ زیادی دیده می شود که همین امر سبب می شود قیمت آن مناسب تر باشد. از سنگ ها برای پل ها، کف سازی، نماسازی، دکوراسیون داخلی و… استفاده می کنند.