مراحل روشن کردن شوفاژ در فصل سرما

پیش از روشن کردن شوفاژ بدانید! نمایندگی ایران رادیاتور در مهرشهر توصیه می نماید که بهتر است همه این مراحل را پیش از قرار دادن پکیج در وضعیت زمستانه و باز کردن شیرهای ورودی و خروجی آن انجام گیرد. چراکه انجام دادن آن‌ها باعث اطمینان شما از سلامت شوفاژها و باز بودن مسیر ورودی‌ها و خروجی‌های […]

پیش از روشن کردن شوفاژ بدانید!

نمایندگی ایران رادیاتور در مهرشهر توصیه می نماید که بهتر است همه این مراحل را پیش از قرار دادن پکیج در وضعیت زمستانه و باز کردن شیرهای ورودی و خروجی آن انجام گیرد. چراکه انجام دادن آن‌ها باعث اطمینان شما از سلامت شوفاژها و باز بودن مسیر ورودی‌ها و خروجی‌های آب شده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. اولین اقدام پیش از روشن کردن شوفاژ هواگیری صحیح لوله‌ها است. دقت کنید که هواگیری شوفاژ به صورت اصولی باعث می‌شود که در طول استفاده فشار پکیج افت نکرده و در طول فصل سرما همواره دمایی مطلوب را در منزل خود داشته باشید.

ایران رادیاتور مهرشهرپس از آن باید بررسی کنید که لوله‌های شوفاژ سالم بوده و نشتی نداشته باشند. نشتی آب از لوله‌ها سبب ورود هوا به پکیج شده و فشار آن را کاهش می‌دهد. برای تشخیص ترکیدگی لوله شوفاژ توسط تعمیرکار میتوانید اقدام کنید. همچنین از سلامت شیرهای ورودی و پیچ‌های باز و بسته کردن شوفاژها اطمینان حاصل کنید. چراکه ممکن است در مدتی که از آن‌ها استفاده نکرده‌اید برخی پیچ‌ها هرز شده یا زنگ‌زده باشند.

مراحل روشن کردن شوفاژ

حال که از سلامت همه رادیاتورهای منزل خیالتان راحت شد می‌توانید آن‌ها را روشن کنید. برای این کار باید ابتدا شیرهای ورودی و خروجی را باز کنید. توجه کنید که شیر بالایی شوفاژ مربوط به ورود آب است و پیچاندن آن به معنای روشن شدن شوفاژ است. شیر پایینی نیز برای خروج آب سرد شده درون رادیاتور استفاده می‌شود. منظور از باز کردن این شیرها پیچاندن آن‌ها برعکس عقربه‌های ساعت است. ممکن است در برخی رادیاتورها هر دو شیر کنار هم قرار گرفته باشند. درهرحال باید توجه کنید که شیرها تا آخر باز شود.

اگر از شوفاژهای جدید استفاده می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که شکل شیر آن‌ها با شوفاژهای قدیمی متفاوت است. در شوفاژهای قدیمی از شیرهای سوپاپ دار استفاده می‌شود که بعضا دارای کلاهک گردی بوده و کمی سفت هستند. از آنجایی‌که علامت خاصی روی آن‌ها وجود ندارد، کار با آن‌ها کمی دشوار است. همچنین اگر کمی فشار دستتان را بالا ببرید، ممکن است کلاهک شیر را شکسته و برای ادامه کار مجبور به استفاده از انبردست شوید.

در شیرهای جدید که شیرهای ترموستاتیک هستند، کلاهک‌های بلندتری استفاده شده و درجه‌های 0 تا 5 بر روی آن‌ها قرار گرفته تا روشن کردن شوفاژ برای شما راحت‌تر باشد. حجم آب ورودی و خروجی از این شیرها بر اساس دمای محیط متغیر است و به همین دلیل باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد. توجه کنید که قرار دادن شیرها در وضعیت 0 به معنای قطع جریان آب ورودی نیست. بلکه به معنای حداقل میزان آب ورودی خواهد بود. پس اگر منزل شما دارای شوفاژهای جدید است کار روشن کردن شوفاژ بسیار راحت‌تر است.

شیرهای ترموستاتیک می‌توانند از یخ‌زدن شوفاژ نیز جلوگیری کنند. پس از باز کردن آن‌ها برای ورود آب به شوفاژ می‌توانید آن‌ها را در وضعیت ضد یخ قرار دهید. این وضعیت با قرار دادن شیر در حالت میانی 0 و 1 فعال شده و مانع از یخ زدن لوله‌های شوفاژ می‌شود. یخ زدن لوله‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهد که آب بدون گردش در داخل شوفاژ باقی می‌ماند. در این زمان به دلیل سردی هوا ممکن است آب داخل لوله‌ها یخ زده و باعث ترکیدگی آن‌ها شود.

پس از باز کردن شیرها و کنترل همه نکات ایمنی باید پکیج را در وضعیت زمستانه قرار داده و شیرهای ورود و خروج آن را باز کنید. حال باید 30 دقیقه برای گرم شدن شوفاژ منتظر بمانید. توجه کنید که بالا بردن درجه شیر ترموستاتیک یا بیشتر باز کردن شیر معمولی باعث کمتر شدن این زمان نمی‌شود. اگر شوفاژ گرم شد، شما همه مراحل را صحیح پیش برده‌اید و اکنون می‌توانید از گرمای مطبوع منزل استفاده کنید. در غیر این صورت لازم است مراحل را از ابتدا بررسی کرده و اگر نکته‌ای را از قلم نیانداخته‌اید، با یک سرویس‌کار تماس بگیرید.چناچه در منطقه مهرشهر ساکن هستید.می توانید با نمایندگی بوتان در مهرشهر تماس حاصل نمایید.

چرا شوفاژ گرم نمی‌شود؟

گرم نشدن شوفاژ معمولا به دلیل سوراخ بودن یا رسوب گرفتن لوله‌ها و هواگیری نادرست آن‌ها رخ می‌دهد. درصورتی‌که مطمئن هستید همه این مراحل به‌درستی طی شده و شوفاژ مشکلی ندارد، باید علت را در پکیج جست‌وجو کنید. این موضوع معمولا به دلیل ایراد در مبدل‌های حرارتی، ترموستات یا شعله پکیج رخ خواهد داد. توجه کنید که اگر آب شیرها گرم است اما شوفاژ سرد است، مشکل از پکیج نبوده و حتما باید شوفاژ را چک کنید.

طریقه راه اندازی پکیج در حالت زمستانه

هر پکیج دو حالت تابستان و زمستان دارد. در حالت تابستان تنها آب گرم مصرفی برای حمام، دستشویی فراهم می شود در صورتی که با حالت زمستانه علاوه بر آب گرم مصرفی آب مورد نیاز برای رادیاتورها و به طبع گرم شدن ساختمان فراهم می شود. بنابراین در صورتی که پکیج در حالت تابستانه است و با شروع سرما می خواهید شوفاژ ها کار کند کافیست پکیج را به حالت زمستانه قرار دهید.

  1. اتصال گاز دستگاه
  2. برقراری جریان برق پکیج
  3. فشار دادن دکمه مربوط به حالت دستگاه که با کلمه MODE بر روی کنترل پنل دستگاه قابل مشاهده است.
  4. قرار دادن دسته مربوط به حالت دستگاه بر روی گزینه زمستانه که معمولا در اکثر پکیج ها به صورت شکل رادیاتور نمایش داده می شود.
  5. تنظیم کردن دمای مورد نظر خود برای سیستم گرمایش یا شوفاژها از طریق دکمه مخصوص آن
  6. تنظیم کردن دمای مورد نظر خود برای آب گرم مصرفی از طریق دکمه مخصوص آن
  7. در این زمان پکیج با توجه به اطلاعات دریافتی حاصل از تنظیمات دستگاه روشن شده و در حالت زمستانه مشغول به کار می شود.

طریقه راه اندازی شوفاژ

با قرار دادن پکیج به حالت زمستانه حال باید فشار پکیج را چک کنید که بین عدد 1 و 2 باشد و پس از آن دمای پکیج را روی دمای مورد نظر قرار دهید. حال به سراغ راه اندازی شوفاژ بروید تا گرمای ساختمان را تامین کنید.

شیر ورودی شوفاژ را باز کنید

گرمای شوفاژها با ورود کردن آب گرم از پکیج به داخل آن فراهم می شود. با ورود آب گرم به داخل شوفاژ بعد از مدتی باید آب از داخل شوفاژ خارج شده و مجدد به پکیج برسد تا با گرم شدن مجدد آب به شوفاژ برسد. از این رو هر شوفاژ دارای یک شیر ورودی و یک شیر پایین رادیاتور است که به آن شیر آب برگشتی نیز می گویند.

به منظور روشن کردن شوفاژ این است که شیر ورودی به رادیاتور را باز کنید تا با انجام این کار جریان آب پکیج وارد سیستم لوله کشی رادیاتور شود.

تعمیرات پکیج مهرشهرچرخاندن شیر پایین رادیاتور شوفاژ بر خلاف عقربه های ساعت

هر شوفاژ دارای یک شیر آب برگشتی در پایین خود است که به منظور برگشت آب شوفاژ به پکیج باید آنرا باز کنید. در صورتی که با چرخاندن شیر پایین رادیاتور تغییری صورت نمی گیرد کافیست کلاهک شیر را در بیاورید و با انبردست آنرا بچرخانید.

تنظیم دمای رادیاتورها با چرخاندن شیر ترموستاتیک

امروزه به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از شیرهای ترموستاتیک به جای شیر سوپاپ دار استفاده می شود. شیر ترموستاتیک دارای درجه بندی گرمایی است که می توانید دمای رادیاتور را بین صفر تا پنج قرار دهید.

جلوگیری از یخ زدگی شوفاژ با قرار دادن شیر ترموستاتیک به حالت ضدیخ

همانطور که لوله های ساختمان در زمستان ممکن است یخ بزنند این اتفاق برای رادیاتورهای شوفاژ هم امکان پذیر است بنابراین بهتر است شیر ترموستاتیک را به حالت ضد یخ قرار دهید.

برای گرم شدن رادیاتور 30 دقیقه صبر کنید

رادیاتورهای برقی برای گرم شدن تنها به 10 دقیقه زمان نیاز دارند در صورتی که رادیاتورهای پکیج به مدت 30 دقیقه برای گرم شدن نیاز دارند. تاسیسات بابامرادی با قرار داشتن در منطقه مهرشهر کرج اماده تعمیرات پکیج در مهرشهر می باشد در صورت نیاز می توانید با این مرکز جهت تعمیرات تماس حاصل نمایید.