سرور مجازی ایران به درد چه کسانی می خورد؟

وب سایت ها در حال گسترده شدن هستند و به همین دلیل نیاز دارند تا در بستری مطمئن و امن اجرا شوند. در گذشته مالکان وب سایت ها برای آنکه هزینه های خود را به میزان زیادی کاهش دهند، به سراغ هاست های اشتراکی می رفتند. هاست های اشتراکی دارای مزیت های زیادی بودند اما […]

وب سایت ها در حال گسترده شدن هستند و به همین دلیل نیاز دارند تا در بستری مطمئن و امن اجرا شوند. در گذشته مالکان وب سایت ها برای آنکه هزینه های خود را به میزان زیادی کاهش دهند، به سراغ هاست های اشتراکی می رفتند. هاست های اشتراکی دارای مزیت های زیادی بودند اما از زمانی که سرور مجازی پای خود به بازی وب سایت ها باز کرده، همه چیز دچار تغییر شده است. اغلب افرادی که مالک یک وب سایت هستند و یا در حال مدیریت آن می باشند در حال کوچ کردن از هاست اشتراکی به سمت سرورهای مجازی می باشند و این تحول بسیار خوبی است که در این حوزه در حال اتفاق افتادن می باشد.

موضوعی که ما قصد داریم در این متن به صحبت در مورد آن بپردازیم، سرور مجازی ایران است. احتمالا تا به حال نام سرورهای مجازی ایرانی به گوشتان خورده است. ما در این متن می خواهیم در مورد این موضوع که سرور مجازی به درد چه کسانی می خورد و اصولا چه کسانی به سراغ استفاده از این نوع سرور می روند، صحبت کنیم. قبل از آنکه وارد بحث اصلی شویم اطلاعاتی را به صورت ساده و مختصر در مورد سرور مجازی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی را VPS نیز می خوانند و این عبارت مخفف عبارت Virtual Private Server است. این عبارت در زبان فارسی به معنای سرور مجازی است و به عنوان محلی شناخته می شود که تمام اطلاعات وب سایت شما در آن قرار دارد. به صورت کلی سرور به رایانه قدرتمندی گفته می شود که همه اطلاعات و فایل هایی که بر روی سایت بارگذری کرده اید، در آنجا قرار دارد. وقتی گفته می شود که سرور، یک رایانه قدرتمند است به این معناست که هارد، رم و بقیه اجزای یک کامپیوتر را در خود دارد تا بتواند به کاربران ارائه خدمات کند.

وقتی شما آدرس یک سایت را در مرورگر سیستم و یا موبایل خود وارد می کنید، سرورها، تمام اطلاعات سایتی که نام آن را جستجو کرده اید در اختیار شما قرار می دهند.

بعد از آشنایی با واژه سرور، باید در مورد سرورهایی که به آنها سرور مجازی گفته می شود نیز اطلاعاتی داشته باشید. در سرورهای مجازی، به جای آنکه از چند سخت افزار برای ارائه خدمت به وب سایت های متفاوت استفاده کنند، یک سخت افزار قدرتمند به کار می گیرند تا بتواند به مانند چند سرور وارد عمل شده و کار کند. در واقع در طراحی سرور مجازی، شبیه سازی سرور انجام می شود و این امر نیز به کمک نرم افزارهای خاص صورت می گیرد. با این فناوری، بر روی یک سخت افزار می توان چندین سرور مجازی داشت و می توان برای هر کدام از آنها نیز یک سیستم عامل متفاوت و جداگانه تعریف کرد.

مزیت های سرور مجازی

  • یکی از مزیت هایی که می توان برای سرور مجازی عنوان کرد بالا بودن سرعت آن است. این سرورها بسیار قابل اعتماد بوده و هیچ سایتی نمی تواند بر روی عملکرد سایتی دیگر، تاثیر منفی داشته باشد.
  • اگر یکی از سایت هایی که در همسایگی وجود دارد، ترافیک بالایی داشته باشد، نمی تواند بر روی سایر سایت هایی که به صورت مجازی یک سرور را در اختیار دارند، تاثیر گذار باشد و باعث ایجاد اختلال در آن شود.
  • افرادی که یک سرور مجازی در اختیار دارند می توانند به راحتی آن را پیکره بندی کنند.
  • از دیگر قابلیت ها و مزیت های سرور مجازی، قابلیت ارتقاء آن است. هر زمان که فرد تمایل داشته باشد می تواند رم، سی پی یو، پهنای باند و غیره را ارتقاء دهد، بدون آنکه نیاز باشد اطلاعات وب سایت خود را جا به جا کند. این مورد برای وب سایت هایی که قصد دارند کار خود را گسترده کنند کارایی بالایی دارد.
  • امنیت و ارائه آن از دیگر مزیت های سرور مجازی است. اگر یکی از سایت هایی که به صورت مجازی در یک سرور وجود دارد از نظر امنیتی مشکل داشته باشد، نمی تواند بر روی دیگر سایت ها تاثیر مخربی از خود به جای بگذارد.

سرور مجازی ایرانی به درد چه کسانی می خورد؟

سایت های متفاوت برای آنکه یک میزبان و یا هاست مناسب برای سایت خود داشته باشند می توانند از سه طریق زیر اقدام کنند:

  • هاست اشتراکی
  • سرور مجازی
  • سرور اختصاصی

شرکت های زیادی در ایران هستند که قادرند هر سه نوع هاست و میزبانی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. موضوعی که تا حد زیادی به مبحث ما در این متن ارتباط دارد، سرورهای مجازی هستند. سرورهای مجازی در کل دنیا و همچنین ایران با استقبال خوبی رو به رو شده و برخی افراد برای راه اندازی وب سایت به سراغ سرور مجازی و خصوصا سرور مجازی ایران میروند.

موضوع بسیار مهمی که تعیین می کند یک سایت برای راه اندازی خود به سراغ سرور مجازی ایران برود یا خیر، موضوع سرعت سایت است. کسانی که قصد دارند سایتی با سرعت بالا در اختیار کاربر و مخاطبان خود قرار دهند، در صورتی که در ایران حضور داشته باشند به سراغ سرور مجازی ایرانی می روند. این نوع سرورها از آنجایی که داخل ایران قرار داشته و معمولا فاصله و مسافت زیادی در این بین وجود ندارد، می توانند سرعت لود بالایی را در اختیار یک سایت قرار دهند. البته سرورهای ایرانی مزیت های دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به پایین بودن هزینه سرورهای داخلی در مقایسه با سرورهای مجازی خارجی اشاره کرد. کیفیت پایین شبکه و عدم دسترسی به برخی نرم افزارهای مورد نیاز از جمله معایب سرور مجازی ایرانی به شمار می رود.