خواص انواع خشکبار چیست؟

خشک کردن مواد روش درست و بهداشتی برای حفظ کردن خاصیت مواد و نیز طولانی کردن مدت زمان نگهداری از آنها می شود. مواد خوراکی که در ابتدا رطوبت کمی دارند یا رطوبت و آب موجود در آنها گرفته می شود را خشکبار می گویند. با خرید خشکبار تازه و با کیفیت از خواص آنها بهره مند […]

خشک کردن مواد روش درست و بهداشتی برای حفظ کردن خاصیت مواد و نیز طولانی کردن مدت زمان نگهداری از آنها می شود. مواد خوراکی که در ابتدا رطوبت کمی دارند یا رطوبت و آب موجود در آنها گرفته می شود را خشکبار می گویند. با خرید خشکبار تازه و با کیفیت از خواص آنها بهره مند شوید. خواص خشکبار به قدری زیاد است که اگر در رژیم غذایی روزانه قرار نگیرد مشکلات جدی برای فرد بوجود می آید. در ادامه ی این مقاله با خواص خشکبار های مختلف آشنا می شویم.

خواص انواع خشکبار

از جمله خواص خشکبار می توان به خواص ضد سرطانی، بهبود و درمان مشکلات کلیوی، درمان کبد چرب، مراقبت و زیبایی پوست، تسکین دهنده ی درد و غیره اشاره کرد. برای بهره بردن از خواص خشکبار می توان آن را در دورهمی ها و یا در انواع غذاها استفاده کرد.

درمان و رفع کم خونی، کاهش کلسترول، کاهش ریسک ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی، کمک به عضله سازی، رشد مطلوب استخوان و غیره همگی از مهم ترین خواص خشکبار هستند. هر کدام از خشکبار خواص خاص خود را دارند. اما در مواردی نیز دارای خواص مشابهی هستند. در ادامه به بررسی بعضی خشکبار و خواص آنها می پردازیم.

نکته: خشکبار تازه دارای بوی مطبوع و مزه خوشایندی است. در صورتی که بتوان برخی خشکبار را امتحان کرد می توان از تازگی آن مطمئن شد. در سایت raoufnuts.ir انواع خشکبار تازه و با کیفیت موجود هستند و شما می توانید در کمترین زمان نوع خشکبار مورد نظر خود را خریداری کنید.

خواص انواع خشکبار چیست؟ | تکنامویز

مویز در واقع یک نوع کشمش است که از خشک کردن انگور سیاه تولید می شود. مویز یکی از مهم ترین انواع خشکبار است. این خشکبار در غذا، به تنهایی و نیز به همراه مغزهایی مانند گردو و بادام استفاده می شود. یکی از مهم ترین خواص این خشکبار تقویت استخوان ها، درمان و پیشگیری از مشکلات استخوانی است.

مویز یکی از خشکبار ساده و خوشمزه دارای مقادیر بالایی کلسیم و پتاسیم است. خواص خشکبار برای استخوان ها بسیار حیاتی می باشد. مویز همچنین یکی از مواد طبیعی برای تصفیه ی خون می باشد و کم خونی را برطرف می کند. انواع مشکلات پوستی و نیز مشکلات مربوط به مو مانند ریزش مو با مصرف این خشکبار برطرف می شود. مویز همچنین دارای خواصی برای چشم است و مشکلات چشمی مربوط به سن را می کاهد.

لیمو خشک

لیمو خشک مانند لیموی تازه ویتامین C بسیاری دارد. این ویتامین در بسیاری از فعل و انفعالات بدن نقش دارد. مصرف آن برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. این خشکبار همچنین باعث هضم بهتر غذا می شود و از مشکلاتی مانند سنگ کلیه جلوگیری می کند.

لیمو خشک با از بین بردن باکتری های دهان باعث رفع بوی بد و جلوگیری از خرابی دندان ها می شود. این خشکبار به دلیل داشتن آب بسیار در زمان های سرماخوردگی بسیار خوب عمل کرده، زیرا ادرار آور است و تب را کاهش می دهد. از طرفی ویتامین C موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی در این مواقع می شود.

برگه ی زردآلو

اکنون در بحث خواص خشکبار به بررسی فواید برگه ی زرد آلو می پردازیم. یکی از اصلی ترین فواید برگه ی زردآلو یا قیسی خواص بی نظیر آن برای سیستم گوارش است. این خشکبار برای کودکانی که مشکلاتی مانند یبوست دارند بسیار مهم است، زیرا فیبر موجود در آن مانع یبوست می شود. این میوه ی خشک یکی از مواد مفید برای افراد دیابتی است، زیرا قند خون را کنترل می کند. زردآلوی خشک می تواند از بروز مشکلات کبد جلوگیری کند و نیز یک محافظت کننده ی طبیعی پوست محسوب می شود.

سیب خشک

سیب خشک به عنوان میوه خشکی که در دسته ی خشکبار قرار دارد ماده ی غذایی موثر در رفع یبوست می باشد. این خشکبار ساده به عنوان ماده ای مغذی باعث سیر ماندن افراد در زمانی که از خانه دور هستند می شود. از طرفی این خشکبار دارای ویتامین B می باشد. این ویتامین در تولید و تعادل هورمون های بدن، بهبود سوخت و ساز و محافظت از بدن نقش دارد.

سیب خشک همچنین نقش برجسته ای در بهبود التهاب های ناشی از بیماری ها دارد. سیب خشک باعث هضم بهتر غذا می شود و از آنجا که آلرژی بسیار کمی دارد برای افرادی که مشکلات ریوی مانند آسم دارند بسیار مناسب است.

زرشک

زرشک به عنوان یکی از خشکبار دارای خواص بسیاری برای کبد است. این خشکبار به کبد در پاکسازی سموم بدن کمک می کند، زیرا دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی می باشد. زرشک دارای مقادیر بسیاری ویتامین C است و همین امر برای محافظت از بدن و سلامت و زیبایی پوست و مو کاملا موثر است. از دیگر خواص خشکبارهایی مانند زرشک می توان به کاهش وزن، درمان اسهال، سلامت قلب و عروق و غیره اشاره کرد.

عناب

عناب که به آن خرمای قرمز نیز گفته می شود دارای خواص ضد سرطانی است، زیرا آنتی اکسیدان بسیاری دارد. یکی از خواص بی نظیر عناب خاصیت آرام بخشی آن است. این خاصیت باعث برطرف کردن مشکلات مربوط به خواب شده و استفاده از دمنوش آن باعث خواب عمیق و راحت می شود. اضطراب و استرس به میزان زیاد با مصرف این ماده برطرف می شوند.

این خشکبار با داشتن ویتامین A و C باعث بالا بردن سیستم ایمنی می شود. تقویت استخوان ها، بهبود سیستم گوارش، سلامت قلب، تصفیه خون، مراقبت از پوست و غیره از دیگر خواص خشکباری مانند عناب می باشند.

سنجد

سنجد در طب سنتی به عنوان ماده ای که ضد التهاب و درد است شناخته می شود. این خشکبار در زمان هایی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد مانع از بروز بیماری ها می شود، زیرا ویتامین C بسیاری دارد. از طرفی سنجد برای پاکسازی کلیه بسیار اهمیت دارد و مانند یک آنتی بیوتیک برای بدن عمل می کند. سنجد دارای خواص آرام بخشی است و در مراقبت از پوست نیز نقش ویژه ای دارد.

خرید خشکبار با کیفیت و تازه

خشکبار تازه و با کیفیت یعنی خشکباری که رنگ و بوی آنها تغییری نکرده باشد. در این صورت خواص خشکبار نیز حفظ خواهد شد. برخی از خشکبار با پوست و برخی بدون پوست هستند. تشخیص تازگی خشکباری که همراه با پوست هستند ممکن است سخت باشد، اما با مشاهده ی خشکبار بدون پوست به راحتی می توان تازه بودن آن را متوجه شد. بسیاری خشکبار کهنه را با خشکبار تازه ترکیب می کنند تا آنها را به فروش برسانند. این امر باعث کاهش کیفیت خشکبار می شود.

نتیجه گیری

خواص خشکبار به قدری زیاد است که در طب سنتی نیز استفاده بسیاری دارد. این مواد خوراکی با خواص درمانی خود جایگزین بسیاری از داروها شده اند. انواع خشکبار به عنوان تنقلات، میان وعده و به عنوان موادی که جایگزین قند هستند استفاده می شوند.