در صورتی که شپش سر را بر طرف نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

افرادی که دچار شپش سر شده اند، می دانند که این انگل چقدر آزار دهنده است بخصوص مادرانی که تلاش زیادی کرده اند تا بتوانند هر چه سریع تر این حشره را از لای موهای فرزند خود از بین ببرند، در همین راستا در این بخش بررسی خواهیم کرد که در صورتی که شپش سر […]

افرادی که دچار شپش سر شده اند، می دانند که این انگل چقدر آزار دهنده است بخصوص مادرانی که تلاش زیادی کرده اند تا بتوانند هر چه سریع تر این حشره را از لای موهای فرزند خود از بین ببرند، در همین راستا در این بخش بررسی خواهیم کرد که در صورتی که شپش سر را بر طرف نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص با ما همراه باشید.

شپش سر چیست؟

شپش حشره چسبنده به پوست سر یک حشره بی بال است که اندازه آن بین یک الی دو میلی متر بوده و سه جفت پا دارد و با ناخن های مخصوص خود قادر است بر روی موها حرکت کند و از خون لایه های سطحی پوست تغذیه کند.

شپش ها بین ۲ الی ۴ هفته عمر می کنند در این مدت جفت گیری خواهند کرد که یک شپش ماده می تواند در روز ۵۰ تخم شپش تولید کند که پس از خروج لارو شپش، یک هفته بعد این لاروها به شپش بالغ تبدیل می شوند و بدین ترتیب چرخه جفت گیری و تولید مثل آنها ادامه می یابد و تعداد آنها رفته رفته زیاد می شود.

تخم شپش ها از طریق ماده چسبناکی که شپش ماده ترشح می کند به کف سر و موها می چسبد لذا جدا کردن تخم این حشرات کمی دشوار است و لازم است توسط دست یا شانه مخصوص ضد شپش این کار را انجام داد.

شپش اگر درمان نشود چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

این حشره با تغذیه از خون انسان به شدت در پوست سر و گردن ایجاد خارش می کند که در نتیجه زخم هایی در ناحیه پوست ایجاد می شود که منجر به عفونت باکتریایی نیز خواهد شد.

اگر شپش درمان نشود خارش شدیدتر می شود، پوست ملتهب تر می گردد و در نهایت پوست سر عفونت خواهد کرد لذا قبل از حادتر شدن شرایط باید با روش های درمانی موثر شپش ها را نابود ساخت.

مشکلات پوستی ناشی از شپش سر، با عفونت های پوستی نظیر؛ تیفوس،  زرد زخم و عفونت های باکتریایی پوستی مرتبط است.

درمان شپش چگونه است؟

از آنجا که شپش ممکن است برای یک بار هم که شده برای شما یا فرزندتان رخ داده باشد، افراد بسیاری با توجه به تجربه ای که دارند روش های درمانی مختلفی را ارائه می دهند.

اولین اقدامات درمانی، روش های خانگی است، از روغن مالی سر گرفته تا سشوار کشیدن و اطو کشیدن موها از روش های موثر رفع شپش است.

با مراجعه به داروخانه می توان از داروهایی که بدون نسخه برای این مشکل موثر هستند استفاده کرد، اما جهش ژنتیکی شپش ها به گونه ای است که برخی از این داروهای شیمیایی و گیاهی تاثیری در نابودی آن ها ندارد.

بهترین راهکار درمان موثر شپش مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است زیرا پزشک با توجه به شدت تکثیر شپش ها، سن فرد مبتلا  و شرایط جسمی فرد بهترین و کمتر عارضه ترین درمان را که شامل؛ دارو، محلول، شامپو و شانه ضدشپش است، تجویز خواهد کرد.

هر روشی که برای درمان شپش به کار گرفته می شود باید پس از آن از شانه ضدشپش استفاده کرد زیرا با این شانه می توان تخم های شپش را که به موها و پوست سر چسبیده اند را جدا کرد و از بین برد.

درمان های خانگی رفع شپش سر کدام اند؟

  • سس مایونز:

موهای خود را به سس مایونز آغشته کنید با یک کلاه حمام یا کلاه پلاستیکی به مدت پنج الی شش ساعت بپوشانید و سپس شست و شو داده با سشوار خشک کنید و در نهایت موها را با شانه ضد شپش چندین بار شانه کنید، این کار باید هفته ای یک بار به مدت دو ماه صورت پذیرد.

  • روغن نارگیل:

 شپش ها در روغن نارگیل خفه خواهند شد لذا موها را روغن مالی کرده و پوست سر را ماساژ دهید و کلاه حمام بپوشید و از شب تا صبح باید بماند و در نهایت نیز شست و شو دهید، سشوار بکشید و پس از خشک شدن موها با شانه ضدشپش شانه کنید.

این روش باید به مدت پنج روز  تکرار شود.

  • از پیاز استفاده کنید:

گوگرد پیاز شپش ها را از بین می برد، چهار عدد پیاز را در غذا ساز به شکل خمیر درآورید، در صافی بریزید و آب آن را خارج کنید، موها و پوست سر را با آب پیاز ماساژ دهید و کلاه حمام بگذارید حداقل دو ساعت باید بماند، شست و شو با شامپو و خشک کردن با سشوار انجام دهید و در نهایت نیز با شانه ضدشپش موها را شانه کنید تا تخم ها نیز خارج شوند.

این درمان باید سه روز متوالی انجام شود و سپس هفته ای یکبار تکرار شود تا شپش ها کاملا نابود شوند.

  • روغن درخت چای:

از آنجا که روغن درخت چای داری یک ماده‌ی حشره‌کُش طبیعی است لذا می‌توان شپش‌های سر را به طور مؤثری با این روغن از بین ببرد.

یک الی دو قطره از این روغن را با مقداری شامپو مخلوط کرده و موها را با آن شست و شو دهید و آب کشی کنید.

 هنگامی که موها را با سشوار خشک کردید،  با شانه‌ ضدشپش شانه کنید تا شپش‌ها از موها جدا شوند.

 این کار باید حداقل دو ماه صورت پذیرد.

  • آب لیموترش :

 ماهیت اسیدی‌ آب لیمو ترش باعث جدا سازی شپش‌ و تخم‌های آن از پوست سر خواهد شد.

برای این کار آب‌ لیموی تازه را به پوست سر و موها بمالید سپس  ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را با سرکه و بعد از آن با آب گرم آبکشی کنید.

  یک‌‌بار در هفته این درمان باید انجام شود.