آگهی بازرگانی

برای تعمیر ترازوی آزمایشگاهی باید چه کنیم؟

شاید به جرات بتوان گفت که پر استفاده‌ترین وسیله در هر آزمایشگاه شیمی، زیست، ری‌گیری و … ترازوهای آزمایشگاهی دیجیتال است. تقریبا شاید نتوان صنعتی را نام برد که ارتباطی با توزین نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی اجمالی ساختار ترازوهای دقیق، اندکی در مورد تعمیر آن صحبت کنیم و بگوییم که […]

شاید به جرات بتوان گفت که پر استفاده‌ترین وسیله در هر آزمایشگاه شیمی، زیست، ری‌گیری و … ترازوهای آزمایشگاهی دیجیتال است. تقریبا شاید نتوان صنعتی را نام برد که ارتباطی با توزین نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی اجمالی ساختار ترازوهای دقیق، اندکی در مورد تعمیر آن صحبت کنیم و بگوییم که یک ترازوی آزمایشگاهی از چه نقاطی می‌تواند آسیب ببیند.

ترازوی آزمایشگاهی چیست؟

پیش از هر چیزی باید یک تعریف از ترازو آزمایشگاهی داشته باشیم.

ترازوی آزمایشگاهی یک وسیله‌ی آزمایشگاهی است که با تکنولوژی خاصی، وزن‌های مواد آزمایشگاهی را با دقت خوبی اندازه می‌گیرد. اصولا ترازوی آزمایشگاهی تفاوتی با ترازوهای دیجیتالی دیگر ندارد. مگر این که این ترازوها دقتش خیلی بالاتر است.

برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد ترازوی آزمایشگاهی پیشنهاد می‌شود از وبسایت صدراپژوهش بازدید نمایید.

سیستم توزین داخل ترازوی آزمایشگاهی به چند صورت مختلف می‌تواند باشد که جدیدترین و دقیق‌ترین آن، سیستم الکترومگنتی است.

تعمیر ترازوی آزمایشگاهی

یک ترازوی آزمایشگاهی هم مانند هر وسیله‌ی دیجیتالی دیگر، گاهی نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. این ایراد می‌تواند مربوط به بخش سیستم توزین ترازو باشد یا این که مربوط به بخش‌های الکترونیکی دستگاه باشد. داخل هر ترازو دو بخش داریم. سیستم مکانیکی و سیستم الکترونیکی. در ادامه به اختصار به مشکلات هر بخش می‌پردازیم.

تعمیر برد الکترونیک ترازو

هر ترازو دارای یک یا چند برد الکترونیکی است. این بردها وظیفه‌ی برق‌رسانی، محاسبات و دیگر کارهای اداره‌ی ترازو را دارند. در این جا قصد نداریم وارد جزئیات یک برد الکترونیکی شویم. اما در همین حد باید بگوییم که کلمه‌ی دیجیتال در ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی اشاره به همین بردهای الکترونیکی داخل ترازو دارد.

این بردها می‌توانند به علل مختلفی آسیب ببینند.

اتصال آداپتور اشتباه به ترازو

این عمل باعث می‌شود ولتاژ یا جریان اشتباهی وارد ترازو بشود.

نوسان شدید جریان برق

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند آسیب جدی به ترازو وارد کند، نوسانات جریان برق است. این مورد روی برد الکترونیکی ترازو آسیب وارد می‌کند.

استهلاک ترازو

مدت زمان زیادی از ترازو استفاده شود. در این حالت، ممکن طول عمر یک یا برخی از المان‌های الکترونیکی به سر آید و نیاز شود آن قطعه جایگزین شود.

وجود گرد غبار زیاد در محیط ترازو

یکی از آفت‌های خیلی جدی برای هر برد الکترونیکی، گرد و غبار است. اگر در محیطی غبار وجود داشته باشد، المان‌های الکترونیکی آن را به خود جذب می کنند. این جذب توسط میدان مغناطیسی اطراف المان‌ها اتفاق می‌افتد. حال وقتی گرد و غبار به قطعات الکترونیکی بچسبد، موجب گرم شدن بیش از حد آن قطعه می‌شود و در نهایت می‌تواند آن قطعه را بسوزاند.

وجود رطوبت در محیط ترازو

عامل دیگری که می‌تواند به برد آسیب بزند، رطوبت است. معمولا اگر دستگاهی برای محیط‌های خیلی مرطوب ساخته نشده باشد، بردهای آن می‌تواند آسیب ببیند.

تعمیر سیستم توزین (بخش مکانیکی ترازو)

این بخش از ترازو معمولا بر اثر یک اتفاق فیزیکی آسیب می‌بیند. در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

قرار گرفتن وزن بیش از ظرفیت

اولین و مهم‌ترین چیزی که به سیستم توزین ترازو آسیب می‌زند، قرار دادن وزن بیش از ظرفیت ترازو است. البته معمولا ترازوها یک میزان بیشتر از حد مجازشان را تحمل می‌کنند. اما اگر این مقدار بیش از حد شود، منجر به خم شدن یا حتی شکستگی سیستم توزین می‌شود.

ضربه ناگهانی یا افتادن از روی سطح

مورد دیگری که می‌تواند به ترازو آسیب بزند، ضربه یا افتادن از روی یک سطح است. این موضوع می‌تواند بالانس سیستم توزین را از بین ببرد یا باعث شکستگی آن شود.

محیط‌های آلوده یا وجود حشرات

این موضوع می‌تواند در کارخانجات مواد غذایی مشاهده شود. در صورتی که ترازوی آزمایشگاهی برای امور غذایی استفاده شود، ممکن است تخم حشرات ریز وارد آن شود و پس از مدتی، این حشرات موجود در ترازو، بر روی توزین اثر بگذارند. در این زمان نیاز است که دستگاه توسط یک کارشناس فنی ترازو باز و تمیز گردد.

سایر ایرادهایی که ترازو پیدا می‌کند.

یکی از ایرادهای رایج در ترازوهای آزمایشگاهی، کالیبراسیون نشدن آن‌هاست. همانطور که می‌دانید، ترازو مانند سایر تجهیزات اندازه‌گیری دیگر، باید هر از گاهی کالیبره شود تا اطمینان حاصل کنیم که نتیجه‌ی صحیح را نماس می‌دهد.

ترازو ممکن است به دلایل مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کالیبره نشود. برای بررسی این مورد باید ابتدا بروشور دستگاه مطالعه شود تا مشکل برطرف شود. پس از آن اگر مشکل همچنان پابرجا بود، باید یک متخصص تجهیزات آزمایشگاهی آن را بررسی نماید تا در متوجه شود مشکل از کدام بخش ترازو است و اقدام به رفع آن نماید.

مساله‌ی دیگری که ممکن است ترازوی شما دچار آن شود، خرابی نمایشگر ترازو است. این می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که ابتدایی‌ترین دلیل آن، موضوع الکترونیک است. یعنی برد الکترونیک مربوط به نمایشگر آسیب دیده باشد و با تعمیر برد مشکل برطرف شود. اما در مواردی خود ال سی دی ترازو آسیب می‌بیند که اغلب در این موارد، باید ال سی دی ترازو تعویض گردد.

برسی اجمالی مقاله

در این مطلب سعی کردیم موارد خرابی یک ترازوی آزمایشگاهی را تا حدی بررسی کنیم. به طور کل بر خلاف تصور عامه، ترازوی دیجیتال یک وسیله‌ی الکترونیکی پیچیده است که بهتر است عیب‌یابی و تعمیر آن به دست یک متخصص انجام شود. در موارد محدودی هم می‌توان این مسائل را با مراجعه به بروشور دستگاه برطرف کرد. اما به خاطر داشته باشید که باز کردن ترازو توسط یک فرد غیر متخصص می‌تواند آسیب‌هایی را ایجاد کند که هزینه‌ی نهایی تعمیر ترازو چند برابر شود. بنابراین در صورت خرابی ترازو بهتر است به نمایندگی‌های آن برند یا یک تعمیرکار حرفه‌ای ترازو مراجعه نمایید.

.

.

• سلب مسئولیت: این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است.