کسب و کار

دکتر سجاد باباملکی و آینده نگری در افزایش سهم تجارت های B2B و B2C

آیا می‌دانستید در سال جاری تجارت اکترونیک B2B در ایالات متحده حدود 1.13 تریلیون دلار رشد کرده است؟ این درحالی‌ست که این رقم در سال 2015 چیزی حدود 780 میلیارد دلار بوده است. بررسی همین آمار به خوبی نشان می‌دهد که بستر الکترونیک بستری فوق‌العاده ایدئال برای افزایش سهم بازار و مشتریان است. برای انجام […]

آیا می‌دانستید در سال جاری تجارت اکترونیک B2B در ایالات متحده حدود 1.13 تریلیون دلار رشد کرده است؟ این درحالی‌ست که این رقم در سال 2015 چیزی حدود 780 میلیارد دلار بوده است. بررسی همین آمار به خوبی نشان می‌دهد که بستر الکترونیک بستری فوق‌العاده ایدئال برای افزایش سهم بازار و مشتریان است.

برای انجام بازایابی B2B یا B2C ممکن است شبکه‌های اجتماعی زیادی را بشناسید. اما امکان استفاده از این بسترها برای تمامی تجارت‌ها و یا در همه جای دنیا وجود ندارد. به همین دلیل دکتر سجاد باباملکی پایه‌های طراحی اپلیکیشنی را طرح ریزی کرده است که بیزینس‌ها در بیش از 150 کشور دنیا با زبان و ملیت‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی از بزرگ‌ترین معایب بسترهای حال حاضر که می‌توان بازاریابی B2B یا B2C را از طریق آن‌ها انجام داد این است که ماهیت و کارکرد مخاطبین آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر ممکن است با ماهیتی که دارد، برای حضور یک بیزینس اصلا مناسب نباشد. این موضوع بسیار مهم در طراحی اپلیکیشن Best Market از سوی تیم بیاند مگاسافت در نظر گرفته شده است. بیزینس شما با هر ماهیتی که دارد می‌تواند در این بستر حضور پیدا کرده و سهم بازار و مشتریان هدف خود را افزایش دهد.

شاید این روزها اصطلاح B2B و B2C را زیاد بشنوید این نوع بازاریابی BUSINESS TO BUSINESS  است که به طور مختصر با نام B2B شناخته می‌شود. قدمت این نوع بازاریابی به گذشته‌های بسیار دور که انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود کالا مبادله می‌کردند، می‌رسد. این روش بازاریابی بین دو کسب‌وکار به وجود می‌آید. بازاریابی B2B ممکن است توسط یک فرد، یک بخش، یا یک تیم بزرگ از کارمندان یک بیزینس انجام شود.

دکتر سجاد باباملکی که هم اکنون در انگلستان در حال راه اندازی چند استارتاپ بزرگ و جدید در کمپانی خود یعنی Beyond megasoft است، قصد دارد کیفیت ارائه خدمات اینترنتی را در سطح بین المللی از طریق طراحی چند اپلیکیشن با برند BM و بر این پایه ارتقاء دهد.

سجاد باباملکی در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و موفق به اخذ دکترای این رشته در شاخه بازاریابی شده است. با بررسی سوابق و کارنامه کاری دکتر باباملکی فعالیت‌های متفاوتی در زمینه‌های اقتصادی به چشم می‌خورد. یکی از پررنگ‌ترین این فعالیت‌ها، تلاش برای کشف راهکارهایی برای ارتقا سطح کیفیت خدمات اینترنتی است . مفهوم B2C یا Business to Consumer نوعی از بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا به طور موثر و متقاعدکننده‌تر با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند. به جای فروش نرم افزار حسابداری یا SaaS به یک شرکت، شما محصولات خود را به طور مستقیم برای مصرف کنندگان فردی بازاریابی می کنید.

در مطالب منتشر شده در سایت این کمپانی به ۶ پروژه استارتاپ در حال توسعه اشاره شده که مهمترین آنها ۲ پلتفرم ارائه خدمات و فروش به اسم بست مارکت ( best market ) و پلتفرم ارائه خدمات ریل استیت به اسم بست منشن ( best mansion ) هستند و دیگر پروژه های این کمپانی عبارت اند از :

  • (best mention) شبکه اجتماعی
  • (best massenger) پیام رسان
  • (best master) دانشگاه مجازی اوتیسم
  • (best motors) خودروهای خورشیدی

تعدادی از برنامه نویسهای کمپانی بیاند مگاسافت از نخبه های ایرانی ساکن در داخل کشور هستند که در تاریخ ۱۰ بهمن طی یک جلسه تیمی در برج میلاد گرد هم آمدند. محوریت گفتگوها در این نشست بیشتر جنبه انگیزی داشت ، دکتر باباملکی با تاکید بر خودباوری افراد تیم و بیان این موضوع که میتوان با اندکی تلاش مضاعف اتفاقهای بزرگ را رقم زد از اعضای حاضر در جلسه خواست با تسریع در روند دولوپ پروژه ها شرایط را برای ارائه هرچه سریعتر این پلتفرمها به مارکت مهیا کنند.

آقای مهندس احمد مرادی مدیر فنی تیم ایران با ابراز رضایت از روند و سرعت انجام دولوپ پروژه ها این نوید را دادند که تا پایان سال ۲۰۲۲ اولین نسخه ی این محصولات آماده ارائه به مارکت خواهند بود. آقای دکتر باباملکی در ادامه صحبتهایشان با اشاره به کمپانی آمازون و چند بستر موفق دیگر در زمینه شاپ و ارائه خدمات از این پلتفرمها با عنوان انبارهای هوشمند یادکردند و اذعان داشتند سرعت پیشرفت و تکامل این سایتها در مقایسه به پیشرفت و تکامل ذهنی کاربرها در این حوزه مسخره و غیره قابل باور است.

ایشان همچنین افزودند : موفقیتی که اصطلاحا این کمپانی ها کسب کرده اند صرفا به دلیل فقر بازار و نبود پلتفرمهای بهتر است و این مسئله فضارا برای رشد یک کمپانی نوپا با ارائه ی خدمات با کیفیت با کمترین هزینه فراهم میکند.

موضوع مهم دیگری که دکتر باباملکی در این جلسه به آن اشاره و درموردش صحبت کردند بی توجهی این کمپانی های بزرگ به حل مشکل استفاده ی کاربران بی سواد کم سواد یا معلولان جسمی از پلتفرمهایشان است و آن را نشانه ی ضعف شخصیتی این کمپانی ها قلمداد کردند که به راحتی این بخش از جامعه را نادیده میگیرند ، ایشان در ادامه سازمانهای ناظر بر کیفیت ارائه خدمات این کمپانی هارا به دلیل عدم جریمه ی این پلتفرمها به خاطر نادیده گرفتن این بخش مظلوم واقع شده از جامعه را محکوم کردند و همچنین این نوید را دادند که در محصولات گروه bm تا جای ممکن پیشبینی های لازم برای همه افراد جامعه شده است.

برند BM
همانگونه که از نحوه ی اسم گذاری کمپانی بیاند مگاسافت ( beyond megasoft ) و پروژه های این شرکت پیداست قرار است این هلدینگ استارتاپی بزرگ با فعالیت های گسترده تحت برند BM فعالیت خود را در عرصه ی جهانی آغاز کند.

دکتر سجاد باباملکی در مورد دلیل انتخاب این برند و با پیشوند best که معنی بهترین میدهد در کنفرانس خبری نوآوری های مدرن مدعی شد پلتفرمهای در حال توسعه در کمپانی بیاند مگاسافت به دلیل زمان بسیار زیادی که صرف تحقیق و آرندی محصولات در حال توسعه خود داشته و با مقایسه های علمی و عینی که با پلتفرمهای مشابه خود انجام شده این نوید را به کاربران میدهد که با یک پکیج کامل از بهترین محصولات در زمینه اپلیکیشن ها مواجه هستیم که قرار است در ۱۲۰ کشور دنیا با تشکیل یک شبکه گسترده ارائه خدمات به یک غول مهم اقتصادی تبدیل شود.

دکتر باباملکی در پایان این بخش از گفتگو با اشاره به محل تولد خود یعنی روستای بهرامبیگی در استان کهگیلویه و بویر احمد که محل زندگی طایفه ی بزرگ باباملکی است یکی دیگر از دلایل نام گذاری برند BM را مخفف برگرفته از این طایفه عنوان کرد و با بیان اینکه قرار نیست همیشه غولهای اقتصادی و پلتفرمهای محبوب ارائه خدمات زاییده ی آمریکا و کشورها اروپایی باشد و میتواند از یک روستای دور افتاده در یک استان محروم نیز باشد به نقش مهم مسولین در کشف و پرورش استعدادها در افسانقاط کشور اشاره کردند و همچنین اذعان داشتند ایرانیان اثبات کردند که در هرجای دنیا میتوانند مهمترین و کلیدیترین نقشهارا در پیشرفتهای علمی و اقتصادی داشته باشند و اسم های آشنا در این زمینه نیز کم نیستند
در دیگر بخشهای این کنفرانس دکتر سجاد باباملکی از مشخصات و ویژگی های بارز این پلتفرمها صحبت کردند که چکیده ای از این صحبتها بدین شرح است.

بست مارکت ( best market )

امروزه کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا در حال افزایشند به گونه ای که در برخی از کشورهای توسعه یافته آمار افرادی که از اینترنت برای رفع نیازهایشان استفاده میکنند قریب به ۹۰ درصد است .

استفاده ی راحت و در عین حال سریع از این ابزارها همیشه از اهمیت بالایی برخردار بوده اما متاسفانه در بیشتر اپلیکیشنهای موجود مورد استفاده میزان سادگی اپلیکیشنها تا جایی پیش رفته که به وضوح میتوان دید جذابیتهای بصری منطبق بر اصول زیبایی شناسی به کلی اجرا نشده و دیزاین فقط در یک بازی ساده با رنگها خلاصه شده و عملا در این مارکت با یک فرمت کلی و کپی شده ی یکسان با اسم های متفاوت روبرو هستیم.

یک بررسی کلی درمورد محبوبترین کمپانی های تولید خودرو و لوازم الکترونیکی و همچنین هر محصولی که در دنیا از محبوبیت و معروفیت زیادی برخردار است نشان میدهد که  دیزاین اصولی ودر عین حال زیبا از چه اهمیت ویژه ای برخوردار است کما اینکه کمپانی های زیادی نیز وجود دارند که محصولاتی با امکانات ویژه دارند اما به دلیل پایین بودن اهمیت دیزاین که منجر به تولید یک محصول فاقد زیبایی شده مورد اقبال عمومی واقع نشدند و فقط عده ی اندک و خاصی را به خود جذب کرده اند نمونه های بارز آن را در طول سالهای اخیر یکی از کمپانی های مشهور تولید گوشی های موبایل که در سال جاری اعلام ورشکستگی کرد آن هم دلیل وجود رقبایی که اصل کارامد بودن را در عین زیبایی رعایت کرده اند برندهایی که  امروزه شاهد حضور حداقل یک یا چند محصول آنها در خانه هایمان هستیم.

در دنیای اپلیکیشن ها به دلایل زیاد و متعددی که ما بصورت علمی مورد بررسی قرار دادیم اپلیکیشنهای صرفا کاربردی با دیزاین های کپی و یکدست ، بازار این مارکت را در انحصار  خود قرار داده اند دلیل این امر وجود نداشتن محصولیست که دو اصل زیبایی شناسی و کاربردی بودن را در کنار هم رعایت کرده باشد اگر نه کاربران این مارکت همه افرادی هستند که اگر از آنها در مورد محبوبیت برندهای خودروسازی و تولید لوازم الکترونیکی نظرسنجی بشود بدونه شک نود درصدشان به بهترین بودن ۴ تا ۵ اسم از بین صدها برند رای میدهند همچنین صدها مثال واضح و روشن در زمینه های گوناگون که نشان دهنده ی میل و گرایش انسان به زیباییست.

اما متاسفانه همین جامعه ی آماری در مواجه با اپلیکیشنهای کاربردی مشترک در تمام دنیا با کمتر از ۵ اسم مواجه هستند که به ناچار و به دلیل عدم استفاده از یک پلتفرم بهتر هیچ تصوری از دنیایی خارج از این چهارچوب ندارند.

ما در تیم بیوند مگاسافت با الهام گرفتن از طبیعت و نوع برقراری ارتباط نخستین انسانها باهم به شیوه ی وصف ناپذیری اصول سادگی را در عین حفظ زیبایی و دیزاین با ابزارهای هوشمند ترکیب کرده ایم تا محصولی شایسته و کاربردی را در خور انسان پیشرفته ی امروزی آماده کنیم که قابلیت استفاده توسط همه ی اقشار جامعه را داشته باشد.

سوپر اپلیکیشن بست مارکت با قراردادن بیشتر از ۹۵ درصد نیازهایی که یک کاربر میتواند با اینترنت رفع کند در یک پلتفرم ساده و کاربردی این امکان را برای کاربرها فراهم کرده تا از نصب و کار کردن با اپلیکیشنهای متعدد رهایی پیدا کنند.

همچنین از اهداف ما راه اندازی این سوپر اپلیکیشن در ۱۵۰ کشور دنیا ظرف ۲ سال است تا در آینده ی نچندان دور کاربرهای ما بتوانند در مسافرت های برون مرزی فقط با تغییر لوکیشن اپلیکیشن خود از تمام خدمات آن در کشور مقصد مسافرتشان نیز بهرمند شوند.

.

.

سلب مسئولیت: این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از این مطلب بعهده کاربر میباشد.