کسب و کار

نکات مهم در تهیه‌ی هدایای نمایشگاهی

برندها و کسب‌وکارها در هدیه دادن همیشه به دنبال ایجاد یک حس یا تجربه هستند. حضور در نمایشگاه و اهدای هدیه‌های نمایشگاهی یکی از آن فرصت‌هاست که با ایده‌های بکر تبلیغاتی می‌‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند. چرا که در این فضا افراد در ارتباط مستقیم با شما قرار می‌‌گیرند و می‌توانید تأثیر مستقیمی بر […]

برندها و کسب‌وکارها در هدیه دادن همیشه به دنبال ایجاد یک حس یا تجربه هستند. حضور در نمایشگاه و اهدای هدیه‌های نمایشگاهی یکی از آن فرصت‌هاست که با ایده‌های بکر تبلیغاتی می‌‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند. چرا که در این فضا افراد در ارتباط مستقیم با شما قرار می‌‌گیرند و می‌توانید تأثیر مستقیمی بر آن‌ها بگذارید. در ادامه این مطلب از مجله حس هفتم با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکاتی که باید برای تهیه هدیه نمایشگاهی در نظر داشتهباشید را با شما مطرح کنیم.

هدف از شرکت نمایشگاه چیست؟

یک برند یا کسب‌وکار همیشه فروش خود را دارد، اما نمایشگاه فرصتی است برای بیشتر دیده‌شدن و در کنار برندهای دیگر قرارگرفتن. اینجا فرصتی است برای نشان‌دادن یک برتری و تمایز. اگر شما همان محصولاتی که در فروشگاه‌های خود دارید را در نمایشگاه هم به‌عنوان هدایای نمایشگاهی بدهید، آن تأثیرگذاری لازم را ایجاد نخواهید کرد.

افراد در نمایشگاه شرکت می‌کنند تا رویکردهای خلاقانه‌ی شما را به کسب‌وکارتان ببینند. آن‌ها به دنبال شکلی از تجربه و تأثیرگذاری‌اند. نوعی تمایز که شما نسبت به دیگر رقیبانتان دارید. حتی می‌توانید مسابقه‌هایی برگزار کنید و جایزه بدهید.

افراد عادی به دنبال سرگرم شدن و اغلب به دنبال بازی‌اند. همیشه این تخفیف نیست که می‌تواند مشوق باشد. گاهی یک رویداد مانند یک مسابقه‌ی تبلیغاتی می‌تواند هیجانی را به فرد وارد کند که هیچ‌گاه تجربه نکرده است. شما به‌صورت سالانه و یا هرچند وقت یک‌بار فرصت شرکت در نمایشگاه را دارید تا به وسیله‌ی آن برند خود را یک‌بار دیگر، قوی‌تر و تأثیرگذارتر معرفی کنید. به همین خاطر مشتریانتان را وارد یک گود احساسی کنید و بر تجربیات شخصی و عاطفی آن‌ها تأثیر بگذارید. 

لازم نیست که دنبال وسایل و هدیه‌های تبلیغاتی گران‌قیمت باشید. هدایای نمایشگاهی ساده و خلاقانه همیشه با تأثیرگذاری بیشتری همراه بوده‌اند. حال اگر بتوانید این هدایا را طی یک فرآیند رقابتی هم به آن‌ها جایزه بدهید، نه به برندگان، بلکه به همه‌ی کسانی که شرکت می‌کنند، این روند را دوچندان کرده‌‌‌اید. 

قبل از انتخاب هدایای نمایشگاهی، این سؤالات را از خودتان بپرسید

  • کسانی که به دیدن غرفه‌ی شما می‌آیند چه جور آدم‌هایی هستند؟ حدوداً چند سال سن دارند و خواسته‌هایشان چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
  • آیا همین محصول یا مشابه آن را به‌عنوان هدایای نمایشگاهی، نمی‌توانند در غرفه‌های دیگر هدیه بگیرند؟
  • شما چه تمایز یا چه محصول جدیدی دارید که باید غرفه‌های دیگر را بی‌توجه رد کنند تا به غرفه‌ی شما برسند؟
  • هدیه‌ی شما قرار است کجا و چطور و چه مدت‌زمان کارایی داشته باشد؟

با اهدای هدایای نمایشگاهی به دنبال چه چیزی هستیم؟

هدایای نمایشگاهی یک امکان است که شما را در کمترین زمان به بهترین و مؤثرترین شکل ممکن تبلیغ خواهد کرد. فکر می‌کنید اگر یک تبلیغ به تلویزیون بدهید، چقدر مستقیماً می‌توانید بر آدم‌ها تأثیر بگذارید؟ چند نفر تلویزیونشان آن‌وقت روز روشن است؟ چند نفر دقیقاً بین چندین شبکه دارند همان شبکه را می‌بینند و چقدر از یک دریچه‌ی دیجیتال، در یک فرصت یک دقیقه‌ای می‌توانید تأثیرگذار باشید؟

اما در نمایشگاه افراد به شما و برندتان نزدیک می‌شوند. شبیه چهره‌ای که هرگز ندیده‌اند. می‌توانند به این چهره دست بزنند و آن را به مستقیم‌ترین شکل ممکن لمس کنند. به همین خاطر وقتی آدم‌ها تا این اندازه به شما نزدیک هستند تأثیرگذاری شما صد برابر اگر نباشد، پنجاه برابر است. «خاطره‌انگیزی» همان چیزی است که از نمایشگاه با خود می‌بریم. این یک تجربه‌ی لذت‌بخش است، نه کاتالوگ و بروشور که بعد از نگاهی به گوشه‌ای پرت شود. این حس همیشه با آدم می‌ماند. در هر کسب‌وکاری که باشید، هرساله در صنف کاری شما نمایشگاه‌هایی برگزار خواهد شد.

هدایای نمایشگاهی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

این هدیه باید آن‌قدر تأثیرگذار باشد که بتواند در ذهن افراد حک شود. بسته به این که شما در چه نوع کسب‌وکاری فعالیت دارید، این هدیه می‌تواند تغییر کند. به نسبت کارایی این هدیه، می‌توانید حدس بزنید چه میزان در تبلیغ برند مؤثر خواهد بود. چرا که این هدیه پس از نمایشگاه است که شما را تبلیغ خواهد کرد. مثل این که شما یک نماینده از طرف خودتان به خانه‌های مردم بفرستید و آن‌ها به‌جای شما در مورد کسب‌وکار و برتری برندتان نسبت به دیگر برندها صبحت کنند. به همین خاطر به کسی نیاز دارید تا در مدت‌زمان بیشتری بتواند درباره‌ی شما حرف بزند. به عبارتی کلام برایی داشته باشد.

این هدایا باید خلاقانه باشند. در یک نمایشگاه شیرینی وقتی شما به غرفه‌ای می‌رفتید، آن غرفه به شما یک جعبه شیرینی می‌داد و آرمی روی آن بود که نشان می‌داد این جعبه متعلق به چه روز و چه تاریخی است. شما اگر تا روز تولد خودتان این جعبه را سالم نگه‌داری می‌کردید، می‌توانستید با شناسنامه‌تان به شیرینی‌فروشی بروید و آن جعبه‌ی خالی را با شیرینی تحویل بگیرید. یک جعبه‌ی خالی مگر چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟ اما فکر پشت آن بسیار خلاقانه بوده است و در درازمدت حتی این جعبه‌ی خالی نماد یک ارتباط بین آن برند و فرد موردنظر خواهد شد. بسیار مهم است که بدانید چه افرادی و با چه سن و سالی به نمایشگاه شما می‌آیند تا متناسب با روحیات و سلایق آن‌ها هدایا را به خلاقانه‌ترین شکل ممکن انتخاب کنید. 

میزان بودجه در تبلیغات اهمیت زیادی دارد

دنبال هزینه‌های عجیبو غریب برای تبلیغات و هدیه‌های نمایشگاهی نباشید. معمولاً خلاقانه‌ترین ایده‌های تبلیغاتی با سادگی و هزینه‌ی کم همراه بوده‌اند. اگر هدایای خود را در سه سطح ارزان، متوسط و گران‌قیمت طبقه‌بندی کنید، می‌توانید هزینه‌های هدایا را مدیریت کنید و بر همه‌ی افرادی که شناسایی کرده‌اید تأثیرگذار باشید.  

دنبال تبلیغات تأثیرگذار باشید نه دیده‌شدن به هر قیمتی

برند شما زمانی تأثیرگذاری عمومی خواهد داشت و رشد خواهد کرد که تأثیر این شکل تبلیغات را بداند. هدیه دادن وقتی از سمت یک برند باشد، می‌تواند فرد مقابل شما را از یک خریدار یا مشتری عادی به یک مخاطب وفادار تبدیل کند. کسی که در آینده ممکن است صرفاً با بازگویی تجربه‌ی خود به برند شما اعتبار ویژه‌ای ببخشد. وقتی همه‌ی کسب‌وکارهای مربوط به یک صنف در کنار هم در یک مکان قرار می‌‌گیرند، شما فرصت خوبی دارید تا از تمایزهای خود بیشتر حرف بزنید و این تمایزها و برتری‌ها را به شکل کاملاً عملی و در قالب تجربه به عموم مردم نشان بدهید. 

کلام آخر

در این مطلب درباره نکات مهم در تهیه هدیه‌های نمایشگاهی صحبت کردیم. فراموش نکنید خلاقیت متناسب با هدف و شعار برند مهم‌ترین فاکتور است. ما در مجموعه حس هفتم به شما کمک می‌کنیم تا تمام گزینه‌های ممکن را بررسی کنید و در میان آنها بهترین را انتخاب کنید.

.

.