کسب و کارها

افزایش توان خودروهای داخلی به روش کاراکال تیونینگ

در سال های اخیر صنعت خودروسازی با یک مشکل جدی مواجه شده است که دود آن به چشم مصرف کنندگان می رود. خریداران معتقدند خودروهایشان به نسبت به سابق (خودروهای سالهای قبلتر)  ضعیفتر شده اند. به راستی این موضوع حقیقت دارد یا صرفا ناشی از یک احساس غلط است؟ آیا تاکنون اسم ریمپ را شنیده […]

در سال های اخیر صنعت خودروسازی با یک مشکل جدی مواجه شده است که دود آن به چشم مصرف کنندگان می رود. خریداران معتقدند خودروهایشان به نسبت به سابق (خودروهای سالهای قبلتر)  ضعیفتر شده اند. به راستی این موضوع حقیقت دارد یا صرفا ناشی از یک احساس غلط است؟ آیا تاکنون اسم ریمپ را شنیده اید؟ آیا می دانید ریمپ چیست و چه مزایایی را برای خودروی شما دارد؟ در ادامه به بررسی این علم نوظهور خواهیم پرداخت.

مشکل عمومی خودروهای جدید

متاسفانه جواب این است که تشخیص خریداران کاملا صحیح بوده است. برای مثال مالک یک خودرو 206  در سال 85 اگر همان خودرو را با همان مشخصات در سال 96 خریده باشد، شاهد کندی عجیبی در توانایی های حرکتی خودرو هستند. شاید این جمله را از گوشه اطراف بسیار شنیده باشید که دوستی گفته باشد من قبلا 206 مدل 85 داشتم خیلی از این مدل 97 بهتر راه میرفت؛ علت چیست؟ راه حل کجاست؟ آیا ریمپ 206 کمکی به شما می کند؟

دو دلیل علمی را برای کندی خودروهای 206 سال های اخیر می توانیم نام برد؛ اولین علت کاهش کیفیت قطعات ساخت این خودروها؛ دومین دلیل بالارفتن استانداردهای آلایندگی و استفاده از کامپیوتر (ایسیو) با کالیبراسیون ضعیف. در حقیقت در حال حاضر تامین کنندگان ایسیو برای خط تولید، صرفا با پاس کردن استانداردهای آلایندگی بالا نظیر یورو5 ؛ بدون در نظر گرفتن قابلیت های فنی پیشرانه، تنها با ضعیفتر کردن آنها؛ استانداردهای آلایندگی راپاس می کنند.

متاسفانه علی رغم بالابردن استانداردهای آلایندگی، اما بنزین عرضه شده در جایگاه ها از کیفیت کافی برخوردار نیست. در حقیقت اگر استاندارد آلایندگی خودروهای تولید داخل  بالا برده می شود، می بایست بنزین نیز به همان اندازه کیفیتش افزایش یابد تا موتور خودروها از آسیب در امان بمانند.

علم ریمپ و مزایای آن

شرکت کاراکال تیونینگ از سال 93 و همزمان با تولید خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو4 موفق به شناسایی این عیب شد و اقدام به تنظیم و کالیبراسیون مجدد ایسیو خودروهای داخلی و خارجی مطابق با شرایط اب و هوایی و بنزین بی کیفیت داخلی نمود. به تنظیم مجدد ایسیو یک خودرو با شرایط محیطی یک کشور اصطلاحاً ریمپ گفته می شود. علم ریمپ سابقه طولانی در سراسر دنیا دارد و با اهداف مختلف دنبال می شود.

ریمپ 206حال بر گردیم به سوال بالا؛ چکار کنیم یک 206 مدل 96 به بعد توانایی حرکتی بهتری داشته باشد و به خوبی یک 206 مدل پایین حرکت کند؟ پاسخ این سوال ریمپ خودروی 206 است. شما می توانید با علم ریمپ ؛ معایب نرم افزاری کامپیوتر خودرو خود را برطرف کنید.

معایب نرم افزاری چیست؟

شاید بپرسید معایب نرم افزاری چیست؟ معایب نرم افزاری عبارتند از  معایبی که در خودروی شما ظاهر می شوند ولی نه خطایی در حافظه ایسیو ثبت می شود که با دیاگ بتوان دید نه ایرادی در سنسورها و عملگرهای خودرو مشاهده می گردد. به عبارتی دیگر  خودروی شما علی الظاهر هیچ مشکلی ندارد اما بعضاً موارد آزاردهنده ای دارد که در زیر مشاهده می فرمایید:

  • کُپ کردن (دیر گاز خوردن خودرو در دور پایین)
  • تاخیر در گاز خوردن (عکس العمل با تاخیر خودرو در هنگام تخت کردن پدال گاز)
  • شنیدن صدای ناک (صدایی که به اشتباه به شق شق سوپاپ شناخته می شود.)
  • بالا بودن بیش از حد دمای آب (بخصوص بعد از خاموش کردن خودرو که تا ده درجه افزایش دمای آب را شاهد هستیم.) و با ریمپ دمای فن اصلاح می شود.
  • افزایش کشش در دورموتورهای بالا
  • بالا بودن مصرف سوخت (بخصوص در خودروهای مجهز به موتور توربوشارژ)
  • کاهش لگ توربو (پدیده تاخیر در دور گرفتن توربوشارژ که به LAG مشهور است.)
  • دل دل کردن موتور در دورپایین
  • واکنش کند گیربکس اتوماتیک نسبت به معکوس کشیدن

تمام مشکلات بالا که عرض کردیم با یک بار ریمپ کردن در تمام خودروها قابل برطرف کردن می باشد. اما در کنار رفع ایرادات نرم افزاری مزیت دیگری هم برای ریمپ قابل بیان است که در ادامه یه آن بطور مفصل اشاره خواهیم کرد.

ریمپ روشی مطمئن برای موتورهای تقویت شده

امروزه شاهد افزایش خودروهایی هستیم که موتورشان تقویت یا ارتقا داده شده است. واقعیت امر اینجاست که اگر شما تا قبل از ظهور علم ریمپ خودرویتان را تقویت می کردید معمولا از ایسیو های اجاستبل (استند الون) استفاده می کردید اما امروزه به لطف علم ریمپ این نیاز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. مگر آنکه موتور خودرو به توربوشارژ مجهز شده باشد.

 که شامل تطبیق موتور خودرو با لوازم افتر مارکت است. بطور کلی خیلی از مالکان علاقه دارند که توانایی حرکتی خودرویشان را با استفاده از تجهیزات تقویتی نظیر کیت مکش، هدرز ، میل سوپاپ افتر مارکت ، پیستون تراکم بالا ، پورت و پولیش سرسیلندر و… بازده موتور خودرویشان را افزایش دهند. مهمترین نکته در تقویت یک موتور هماهنگی ایسیو با تغییرات جدید می باشد.

از آنجا که پرطرفدار ترین موتور برای تقویت در حال حاضر در کشورمان را موتور Tu5 (موتور 1600 سی سی مشهور به تیپ5( تشکیل داده است که روی خودروهای 405 SLX ، پارس و 206 و 207 و H30 کراس نصب شده است؛ می بایست برای نصب قطعات مختلف نظیر هدرز، اصلاحاتی در برنامه خودرو باید اعمال  شود تا بتوان ایسیو را از این تغییرات مطلع نمود. برای مثال با نصب همان قطعه هدرز، کاتالیست خودرو حذف می شود و اگر برنامه نویسی ایسیو اصلاح نشده باشد؛ خودرو خطای فرسودگی کاتالیست را با کد 0420 اعلام می کند.

یا اگر مالک اقدام به نصب میل سوپاپ افتر مارکت با لیفت بالاتر کند، دو اتفاق می افتد: اول آنکه موتور خودرو در دور درجا با لرزش و پت پت کار می کند؛ پس باید دور درجای موتور افزایش یابد که معمولا در مورد موتور Tu5 از عدد 750 دور در دقیقه به 900 دور بر دقیقه افزایش پیدا می کند. در ثانی؛ اتفاق دوم افزایش پاور بند موتور است. (پاور بند عبارتست از محدوده ای از دور موتور خودرو که توان مناسبی را ارائه می دهد، به طور معمول در موتور Tu5 این مقدار در محدوده 4000 الی 6000 دور بر دقیقه است.) این در حالیست که میل سوپاپ افتر مارکت این مقدار را به محدوده  4500 الی 7500 دور بر دقیقه افزایش می دهد.

حالا نکته مهم بعدی دیگر این است که محدوده مجاز یا کات آف موتور Tu5 عدد 6250 دور بر دقیقه می باشد. بنابراین می بایست این محدوده را در برنامه کامپیوتر خودرو اصلاح کنیم تا بتوانیم متناسب با تغییرات اعمال شده برنامه را نیز اصلاح کنیم.

علائم ریمپ بی کیفیت

یکی از مهمترین موضوعاتی که می بایست به آنها اشاره کرد؛ اصلاح نسبت سوخت به هوا یا AFR می باشد که مستقیماً به مهارت شرکت ریمپ کننده ارتباط دارد. اگر ریمپ توسط افراد متفرقه یا کم سواد صورت بگیرد می تواند منجر به خرابی شود مانند:

  • اموزش ریمپشکستن رینگ های پیستون
  • خرابی میل سوپاپها
  • افت توان خودرو
  • بالا رفتن بیش از حد مصرف سوخت
  • بالارفتن بیش از حد حرارات موتور
  • ذوب شدن پیستون ها
  • ذوب شدن نوک شمع ها
  • شکستن پیستون ها
  • دل زدن موتور در هنگام شروع حرکت

شاید جالب باشد که بدانید مقدمات علم ریمپ را می توان با یک بار شرکت در آموزش ریمپ کاراکال تیونینگ آموخت  تا اگر تمایل دارید خودتان شخصاً اقدام به ریمپ خودرویتان کنید یا اگر قدم به قدم در حال تقویت موتور هستید، آن را بهبود ببخشید تا مطابق میل خودتان آن را تنظیم کنید. و البته دقت کنید دستکم گرفتن این مهارت ، موجب عدم پیشرفت و خرابی موتور می گردد. پس تمرین و در ادامه بالابردن علم موتوری نیز اهم این حرفه محسوب می گردد.

مطالبی که در بالاتر اشاره کردیم؛ تنها گوشه ای از مزایای علم ریمپ می باشد که برای شما در مورد موتور Tu5 مثالی هم زدیم. و حتی اگر اهل تقویت موتور هستید پیشنهاد می کنیم خودتان آستین را بالا زده و اقدام به ریمپ خودروی تقویت شده خودتان کنید؛ بطور معمول پس از سه ماه تمرین مستمر یک شخص (که از علم تیونینگ موتور نیز تا حدی اطلاع داشته باشد) می تواند به یک تنظیم خوب و مناسب همراه با توان عالی موتور مورد نظر برسد.