کسب و کارها

دانستنی های برقی که هر شخصی باید بداند

از زمان همه گیری استفاده از لامپ و  برق زندگی انسان ها تحولی عظیم پیدا کرد. نعمتی که برق نام داشت زندگی سراسر تاریکی انسان ها را، روشنایی دائمی و بی دردسر بخشید. نور اولین و مهم ترین هدیه برق به بشر بود اما مزیت برق همینجا تمام نمی‌شود. اختراع هایی نظیر باتری الکساندر ولتا، […]

از زمان همه گیری استفاده از لامپ و  برق زندگی انسان ها تحولی عظیم پیدا کرد. نعمتی که برق نام داشت زندگی سراسر تاریکی انسان ها را، روشنایی دائمی و بی دردسر بخشید. نور اولین و مهم ترین هدیه برق به بشر بود اما مزیت برق همینجا تمام نمی‌شود. اختراع هایی نظیر باتری الکساندر ولتا، موتور الکتریکی فارادی و تحقیقات وسیع دانشمندان باعث ایجاد  انقلاب صنعتی دوم شد!

تلاش این افراد برای همه گیری برق نه تنها زندگی روزمره افراد بلکه صنعت و تکنولوژی را هم متحول کرد. برق باعث تولید انبوه کارخانه ها و راه اندازی خطوط تولید شد که اقتصاد کشورها را تکان داد. اما باید بدانیم که برق با همه فایده ای که داشته و دارد اما خطراتی هم در صورت استفاده نادرست از آن ما را تهدید می‌کند. پس احتیاط بخش جداناشدنی استفاده از برق است و این احتیاط اتفاق نمی افتد مگر با آشنایی درست و اصولی تجهیزاتی که استفاده از برق را برای ما ممکن می‌کند.

سیم و کابلدر ادامه این مقاله مقصد داریم به آشنایی با برخی از تجهیزات برقی بپردازیم که لازم است هر فردی اطلاعات هرچند اندکی در این زمینه داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید:

سیم و کابل

برای انتقال جریان الکتریکی از محلی به محل دیگر از سیم ها که دارای موادی با رسانایی بالا و عایق الکتریکی  برای محافظت است استفاده می‌شود  و معمولا در دو نوع مسی و آلومینیومی تولید می شوند.سیم ها داری انواع مختلفی هستند مانند: سیم مفتولی، افشان، نیمه افشان، نایلونی و… . کابل در واقع به چندین رشته سیم با رسانایی بالا و عایق الکتریکی که درون یک غلاف محافظتی از جنس مس یا پی وی سی قرار گرفته اند تا جریان الکتریکی را از محلی به محلی دیگر منتقل می کنند می گویند. عایق کابل ها معمولاً از جنس پی وی سی است و حداکثر دمای مجاز برای آنها ۷۰ درجه سانتی گراد تعیین شده است. اگر درجه حرارت محیط یا کابل برق از این مقدار بیشتر شود، روکش و عایق کابل ها شروع به ذوب شدن می کند و بعد از آن قسمت مسی آنها با هم تماس پیدا کرده و اتصالی رخ می دهد. شرایط دمایی ایده آل برای یک کابل برق ۲۵ درجه سانتی گراد است. حال هر میزان که حرارت از این بیشتر شود، مقاومت سیم ها بیشتر شده و جریان مجاز عبوری از آنها کاهش می یابد و بالعکس. سیم و کابل تجهیزات مهمی در سیستم های برقی و الکتریکی هستند. سیم یک هادی الکتریکی منفرد و کابل مجموعه ای از سیم های هادی است که به دور هم پیچیده شده و در یک غلاف قرار گرفته اند. سیم و کابل بسته به کاربرد دارای انواع مختلفی هستند.

برای خرید سیم و کابل باید به اینکه سیم و کابل برای چه منظوری خریداری می‌شوند توجه کرد. پارامترهایی از جمله نوع سیم، جنس هادی، سطح مقطع، متراژ، مقاومت سیم و کابل و… بر هزینه مورد نیاز برای خرید سیم و کابل موثرند از این رو هنگام خرید سیم و کابل باید به موارد اشاره شده توجه کرد.

سیم و کابللامپ ال ای دی

یکی از انواع لامپ­ های پرکاربرد، لامپ­ ال ای دی است که امروزه به دلیل کاهش مصرف برق و طول عمر بالا در بسیاری از بخش ­ها از آن استفاده می­شود. این لامپ ها نوعی از لامپ هستند که به حالت جامد تولید می­شوند و برای روشن شدن از دیود نور افشان استفاده می­کنند. در گذشته از لامپ­ ال ای دی  به عنوان چراغ درون دستگاه­ های الکتریکی و روشن شدن صفحه نماشگر استفاده می­شد، اما امروزه به دلیل ویژگی­ هایی منحصر به فردی که در لامپ­ ال ای دی  نسبت به انواع لامپ­ های رشته ­ای وجود دارد، باعث شده است که از لامپِ ال ای دی  برای روشنایی همه­ بخش ­ها استفاده شود.

لامپ­ ال ای دی به لحاظ شکل ظاهری و کاربردی که دارد از انواع مختلفی تشکیل می­شود که هر کدام از آن­ها با توجه به اندازه و نحوه پرتاب نور، در مکان­ های مختلف استفاده می­شوند. لامپ­ های ال دی دی موجود در بازار شامل لامپ ­های ال وای دی حبابی، گل، فیلامینتی، هالوژنی، شمعی، وال واشر، شلنگی یا نواری، قارچی و اشکی می­شوند که هر کدام از آن­ها فناوری ساخت متفاوتی دارند و در ولتاژهای مختلف از آن­ها استفاده می­شود. مزایا و ویژگی­ های لامپِ ال ای دی باعث شده است که امروزه در بسیاری از کشور­ها تنها استفاده از این نوع لامپ­ را مجاز بدانند و استفاده از لامپ­ های رشته ­ای و لامپ­ های پر مصرف را ممنوع کنند. برخلاف لامپ ­های رشته ­ای، لامپِ ال ای دی پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز ندارند و باعث آسیب چشم نمی­شوند. پرتو­های فرابنفش و مادون قرمز دو نوع از پرتو­های خطرناک هستند که در اثر برخورد طولانی با چشم، باعث آسیب بافت آن می­شوند. به همین دلیل است که می­توان از لامپِ ال ای دی  به مدت طولانی حتی در شب نیز استفاده کرد.

لامپ ال ای دیپروژکتور ال ای دی

پروژکتورهای ال ای دی یکی از کاربردی ترین تجهیزات روشنایی می باشند، زیرا پیشرفت علم و فناوری سبب شده است تا سطح رفاه زندگی نیز افزایش پیدا کند و شما می توانید بهترین تجلی این فناوری را در پروژکتورهای ال ای دی مشاهده کنید. پروژکتورها همان لامپ هایی ال ای دی هستند که مدل پروژکتور را دارند و شما می توانید در ویترین بسیاری از فروشگاه ها شاهد عرضه شدن این تجهیزات نوری باشید.

در طراحی و ساخت این محصولات، از بخار سدیم، ال ای دی، بخار جیوه و لامپ های کم مصرف استفاده شده است و از لحاظ شکل و طراحی نیز تفاوت های بسیار آشکاری با لامپ های ال ای دی دارند. در جهان امروزه می توانید شاهد استفاده از پروژکتور های ال ای دی در بسیاری از نورپردازی های داخلی و خارجی ساختمان ها باشید. همچنین بسیاری از کسب و کارها نیز استفاده از این محصولات را در اولویت خود قرار می دهند، چرا که به خوبی می دانند با خرید و استفاده از این تجهیزات روشنایی، می توانند به مزیت هایی زیادی نیز دست پیدا کنند. پروژکتور اِل ای دی از پرفروش ترین انواع پروژکتورهای موجود در بازار می باشد که بسیاری از افراد در صنایع مختلف به دنبال راهنمای خرید آن هستند. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شده تا امروزه بسیاری از افراد به دنبال خرید این محصول باشند، کاربرد گسترده ی آن می باشد. شما هم بهتر است قبل از خرید و استفاده از انواع پروژکتور ها، در خصوص موارد استفاده از آن اطلاعات لازم را به دست آورید. از مهمترین کاربردهای پروژکتورهای ال ای دی می توان به مواردی از جمله زیر اشاره کرد :

  • مناسب برای استفاده در استادیوم های ورزشی
  • مناسب برای استفاده در کارخانه ها و کارگاه های مختلف
  • استفاده در انبارهای بسیار مختلف
  • مناسب برای بیلبوردهای تبلیغاتی در سطوح اتوبان ها و جاده ها
  • مناسب برای استیج کنسرت
  • مناسب برای محوطه بیرونی ساختمان های مسکونی
  • مناب برای استفاده در آلاچیق های ویلایی
  • مناسب برای استفاده در سازمان ها و اداره های مختلف
  • مناسب برای استفاده در نمایشگاه های اتومبیل و مبلمان

حال شما نیز می توانید با توجه به مکانی که می خواهید پروژکتور ها را نصب کنید، یکی از مناسب ترین انواع این محصولات را انتخاب کرده و استفاده کنید.