با کاربردهای بلاکچین بیشتر آشنا شوید

احتمالاً اکثر شما اسم بیت کوین، تتر یا اتریوم را چندین بار تا به حال شنیده‌اید. با وجود تب تند سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و تبلیغات فراوان، تعجبی نیست که افراد زیادی این نام‌ها را می‌شناسند. اما کمتر کسی، حتی در بین سرمایه گذاران ریز و درشت بیت کوین، که به طور کامل […]

احتمالاً اکثر شما اسم بیت کوین، تتر یا اتریوم را چندین بار تا به حال شنیده‌اید. با وجود تب تند سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و تبلیغات فراوان، تعجبی نیست که افراد زیادی این نام‌ها را می‌شناسند. اما کمتر کسی، حتی در بین سرمایه گذاران ریز و درشت بیت کوین، که به طور کامل با فناوری بلاکچین و کاربردهای آن آشنا باشد.

بلاکچین فناوری بسیار نوین و رو به رشدی است که به زودی رد پای آن در زندگی روزمره همه ما پیدا می‌شود. از این رو بد نیست قبل از اینکه این تکنولوژی با توانایی‌های خود ما را غافلگیر کند، بیشتر با کاربردهای بلاکچین آشنا شویم.

تعریف ساده بلاکچین، بلاکچین چیست؟

ساده‌ترین تعریف بلاکچین (Blockchain) در نام انگلیسی آن پیداست. همانطور که می‌بینید نام آن از دو بخش block (بلوک) و chain (زنجیر) تشکیل شده است. این دو واژه به ما می‌گوید که بلاکچین در واقع از بلوک‌های جداگانه‌ای از اطلاعات تشکیل شده که زنجیر وار به هم متصل هستند. در واقع این بلوک‌ها جمع آوری اطلاعات را از حالت متمرکز (Centralize) و در یک واحد (مانند سرور)، به حالت غیر متمرکز (Decentralize) در می‌آورد.

این بلاک ها طی فرآیند خاصی رمزگذاری شده و با تکنولوژی های امنیتی مانند هش در مقابل تغییرات ایمن می شوند. اطلاعات بلاکچین به جای ذخیره در سرور مرکزی یک بانک در صدها و هزاران کامپیوتر متصل به شبکه ذخیره می شوند و به این ترتیب نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد. این تکنولوژی باعث می‌شود امنیت اطلاعات ذخیره شده در بلوک‌ها، از جمله اطلاعات مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال، تا حد زیادی افزایش یابد و امکان هک شدن آن به شدت کاهش یابد.

نمودار نوسانات یکی از رمز ارزهامعامله ارزهای دیجیتال؛ مهم‌ترین کاربرد بلاکچین

مهم‌ترین کاربرد بلاکچین، که این روزها بسیار همه گیر شده، انجام معاملات ارزهای دیجیتال بر این بستر است. پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین نیز برای اولین بار بر همین بستر برای خرید و فروش عرضه شد و زمینه آشنایی دنیا با بلاکچین را فراهم کرد. با استفاده از فناوری بلاکچین شما خیلی راحت می‌توانید بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک، به خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بپردازید و از امنیت بالای این تکنولوژی برای اطمینان از صحت معاملات خود بهره ببرید.

اگر به معامله ارزهای دیجیتال و نوسانات پرسود آن علاقه دارید، همین حالا می‌توانید با ورود به سایت نوبیتکس و عضویت در آن، وارد این دنیای هیجان انگیز شوید و از پرکاربردترین ویژگی بلاکچین برای کسب درآمد استفاده کنید.

اهمیت بلاکچین برای احراز هویت

یکی دیگر از عرصه‌هایی که از کاربردهای بلاکچین بهره می‌برد، احراز هویت است. فرایند احراز هویت بخش جدایی ناپذیر برخی از شرکت‌ها و سیستم‌های اداری است که اخیراً هم توسط چندین شرکت به صورت دیجیتال انجام شد. اما احراز هویت دیجیتال با روش قدیمی هزینه زیادی برای سازمان‌ها دارد. از طرفی هم امنیت اطلاعات اشخاص را تضمین نمی‌کند. این در حالی است که احراز هویت با استفاده از بلاکچین با هزینه کمتر و امنیت بالاتری انجام می‌شود.

امنیت بالای شبکه بلاکچین تضمین می کند که احراز هویت انجام گرفته توسط این شبکه کاملا قابل اعتماد است.  همه افراد می توانند اطلاعات درون شبکه را ببینند و هیچکس نمی تواند این اطلاعات را تغییر دهد. هرکس تنها با کلید اختصاصی خود شناخته می شود و نمی تواند آن را تغییر دهد. بنابراین هویت مشخص شده در شبکه قابل تغییر نیست.

امنیت بالای شبکه بلاکچین شده افراد بیشتری اقدام به خرید ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت کوین، کنند و قیمت آن‌ها را به سرعت افزایش دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید همین حالا آخرین به روز رسانی قیمت بیت کوین به تومان را در سایت نوبیتکس مشاهده کنید.

انتخاباتکاهش تقلب در انتخابات دیجیتال با فناوری بلاکچین

انتخابات دیجیتال چند سالی بود که در کشورهای کوچک به روش قدیمی اجرا می‌شد. اما به دلیل ضعف امنیت و دسترسی راحت هکرها به رأی‌ها و امکان دستکاری و تقلب در آن‌ها، متوقف شد. تا اینکه سطوح دیگری از کاربردهای بلاکچین کشف شد و پای آن به انتخابات دیجیتال هم باز شد. از آنجا که با فناوری بلاکچین احراز هویت امن‌تر و کم هزینه‌تر است و شبکه اطلاعات آن متمرکز نیست، امنیت مطلوبی برای برگزاری انتخابات در اختیار دولت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد.

کاربرد بلاکچین در سیستم بانکداری

فناوری بلاکچین می‌تواند سیستم بانکداری را متحول کند. این فناوری با ثبت اسناد و جزئیات همه معاملات پولی-بانکی درون شبکه‌ای از بلوک‌ها و تأمین امنیت آن‌ها، خطر کلاهبرداری را کاهش می‌دهد. از طرفی این تکنولوژی غیر متمرکز امروزه به شما اجازه می‌دهد بدون توجه به تحریم‌ها، بتوانید با سراسر جهان در بستری امن مراودات مالی خود را انجام دهید. برای این کار کافی است ارز تتر که ارزشی برابر با دلار دارد را از سایت نوبیتکس تهیه کنید و معاملات مورد نظر خود را با آن انجام دهید.

شما هم می‌توانید از کاربردهای بلاکچین بهره ببرید

در این مطلب سعی کردیم به زبانی ساده، مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین را برای شما شرح دهیم. البته کاربردهای این شبکه عظیم به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده‌ای نزدیک بسیار بیشتر هم خواهد شد. با این حال، شما همین حالا هم می‌توانید با ورود به دنیای ارزهای دیجیتال از امنیت و پویایی این تکنولوژی برای کسب درآمد استفاده کنید. کافی است وارد سایت نوبیتکس شوید و با انتخاب یک ارز دیجیتال مناسب، اولین سرمایه گذاری خود را انجام دهید.