موزیلا در حال آزمایش حالت “گشت و گذار کاملا مخفیانه” در اینترنت می‌باشد

به نظر می‌رسد فایرفاکس می‌تواند به زودی به عنوان یکی از بهترین مرورگرهایی که می‌تواند از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی محافظت نماید، تبدیل خواهد شد. در حال حاضر مهندسین موزیلا در حال تست و آزمایش بر روی حالت گشت و گذار مخفیانه در اینترنت هستند که پیش‌نمایش آن در نسخه‌ی آزمایش Beta این […]

به نظر می‌رسد فایرفاکس می‌تواند به زودی به عنوان یکی از بهترین مرورگرهایی که می‌تواند از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی محافظت نماید، تبدیل خواهد شد. در حال حاضر مهندسین موزیلا در حال تست و آزمایش بر روی حالت گشت و گذار مخفیانه در اینترنت هستند که پیش‌نمایش آن در نسخه‌ی آزمایش Beta این مرورگر برای سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه شده است. در این حالت، مرورگر بسیاری از دنبال‌کننده‌ها و دسترسی سیستم‌های شناسایی را مسدود خواهد نمود و امنیت خصوصی کاربران را بالاتر خواهد برد.

هر چند، بسیاری از مرورگرهای فعلی، حالت گشت و گذار مخفیانه در اینترنت را دارند اما آن بخش بیشتر مربوط به محافظت از محتوای جستجو شده در مقابل با بخش‌های عمومی و سیستم‌های خانگی می‌باشد.

به عنوان مثال سیستم فعلی فایرفاکس برای حالت مخفیانه، هیچ سند و مدرکی از اینکه از چه سایت‌هایی بازدید کردید را در کامپیوتر شما ثبت نمی‌کند اما همچنان هم تعدادی از دنبال‌کننده‌های اینترنتی هستند که می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. سیستم “Private Browsing” در نسخه‌ی جدید فایرفاکس که البته هنوز در مراحل تست و آزمایش می‌باشد، می‌تواند بسیاری از دسترسی‌های دنبال‌کننده‌ها را از بین برده و جلوی آنها را بگیرد.

tp-pbm-start-page-small-FINAL-1280x783

با توجه به ادعای موزیلا، از این پس سیستم‌های تجزیه و تحلیل و همچنین دنبال‌کننده‌های مختلف در سایت‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی (که به وفور دنبال‌کننده‌های بسیاری در آنها وجود دارد)، قادر نخواهند بود تا به اطلاعات شبکه‌ی شما دسترسی داشته باشند و تمامی کوکی‌های ذخیره شده در مرورگر شما پس از خارج شدن از مرورگر، به صورت خودکار پاک می‌شوند تا هیچ دسترسی به آنها وجود نداشته باشد.

اینکه دقیقا سایت‌های مختلف به چه میزان به اطلاعات کاربران دسترسی داشته و آنها را ثبت می‌کنند، مشخص نیست، اما همین موضوع به یکی از اصلی‌ترین انتقادات به بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است. بسیاری از افراد معتقدند که اطلاعات ثبت شده از کاربران بسیار بیشتر از چیزی است که باید باشد و این کار در شرایطی اتفاق می‌افتد که حتی بسیاری از کاربران از آن بی‌خبرند.

به همین دلیل، موزیلا با راه‌اندازی این حالت جدید در مرورگر خود، به این دست از سایت‌ها هشدار داده که احتمالا سیستم ذخیره‌کننده اطلاعات آنها، از این پس با مشکلات مختلفی مواجه و یا حتی برخی از آنها به صورت کامل، بی‌استفاده خواهند شد.

هر چند، این حالت نمی‌تواند گشت و گذار شما در فضای مجازی را به صورت کامل مخفی کند. هر کاری که کاربران انجام دهند، باز هم شرکتی که از آنها سرویس اینترنت را تهیه کرده‌اید، قادر خواهد بود به هر چیزی که شما به آن نگاه می‌کنید، هر صفحه‌ای که باز می‌کنید و هر فایلی که دانلود می‌کنید، دسترسی داشته باشد. این مورد مشمول استفاده از سرورهای خصوصی مجازی نیز می‌باشد.

البته نسخه‌ی جدید این مرورگر، ویژگی‌های جدیدی همچون مدیریت بهتر افزونه‌های نصب شده و همچنین امکان کنترل بهتر آنها، مسدود کردن دسترسی‌ آنها به اطلاعات سیستم شما و … نیز می‌باشد که همگی در نسخه‌ی نهایی از شماره‌ی بعدی فایرفاکس قرار خواهند گرفت.

آیا شما هم جزو افرادی هستید که از حالت‌های مخفیانه برای گشت و گذار استفاده می‌کنند؟ آیا شما هم به امنیت خود در فضای مجازی اهمیت می‌دهید؟

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال