تولید نوعی هیدروژل که می تواند عملکردی شبیه غضروف زانو داشته باشد

محققان تاکنون نتوانسته اند تا جایگزینی برای غضروف پیدا کنند و در زمان آسیب دیدگی این عضو حیاتی باید به طور کامل عوض شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دوک نوعی هیدروژل ساخته اند که می تواند مقاومت بالایی از خود نشان داده و جایگزین مناسبی برای غضروف باشد. ماده […]

محققان تاکنون نتوانسته اند تا جایگزینی برای غضروف پیدا کنند و در زمان آسیب دیدگی این عضو حیاتی باید به طور کامل عوض شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دوک نوعی هیدروژل ساخته اند که می تواند مقاومت بالایی از خود نشان داده و جایگزین مناسبی برای غضروف باشد. ماده جایگزین غضروف باید فشار زیادی را تحمل کند. علاوه بر آن این ماده باید به اندازه کافی نرم باشد. غضروف در بدن انسان در زمان آسیب دیدگی با مشکل مواجه شده و هیچگاه نمی تواند به صورت کامل بهبود پیدا کند.

در زمانی که آسیب دیدگی غضروف بسیار شدید باشد تنها می‌توان به طور کامل زانو را تعویض کرد. اکنون محققان هیدروژلی را توسعه دادند که بخش بزرگی از آن از آب تشکیل شده و می‌تواند یک جایگزین مناسب برای غضروف باشد. خواص مکانیکی این هیدروژل مشابه غضروف است و در ساخت آن از چندین شبکه رشته پلیمری درون هم بافته شده استفاده شده است.

محققان برای آزمایش این هیدروژل، آن را درون یک دیسک با ابعاد یک سکه قرار داده و به وسیله یک وزنه 45 کیلوگرمی  آزمایش کردند و این ماده توانست مقاومت خود را حفظ کند. درون این هیدروژل از شبکه‌های کششی تشکیل شده و رشته های آن بار منفی دارند. در این رشته ها از الیاف سلولزی برای تقویت ساختار مکانیکی استفاده شده است. به همین دلیل این رشته ها می توانند پس از کشیده شدن و یا فشرده شدن دوباره به حالت اول برگردند. علاوه بر آن در آزمایش ها مشخص شد که این هیدروژل می‌تواند در مقابل ساییدگی نیز مقاوم باشد. همه این آزمایش ها نشان می دهد که مقاومت این هیدروژل تقریبا چهار برابر غضروف مصنوعی ساخته شده است و میتواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال