اقامت طولانی در ایستگاه فضایی سبب آسیب به مغز خواهد شد

محققان اخیراً در مطالعات خود متوجه آسیب های مغزی ناشی از اقامت طولانی در ایستگاه فضایی بین المللی شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در مطالعه روی ۵ فضانورد روس که حدود ۱۶۹ روز در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند متوجه آسیب های مغزی ناشی از اقامت […]

محققان اخیراً در مطالعات خود متوجه آسیب های مغزی ناشی از اقامت طولانی در ایستگاه فضایی بین المللی شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در مطالعه روی ۵ فضانورد روس که حدود ۱۶۹ روز در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند متوجه آسیب های مغزی ناشی از اقامت طولانی شدند. در این مطالعه از نمونه های خون این فضانوردان پیش از رفتن به فضا و پس از آن استفاده شد. در این بررسی و در زمان اقامت طولانی مدت ۵ نشانگر زیستی مهم که در آسیب های مغزی نقش دارند، بررسی شدند. به طوری که پس از بازگشت این افراد سه نشانگر زیستی افزایش یافته بودند.

هنریک زتربرگ، از دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده مقاله می گوید: برای اولین بار با استفاده از آزمایش خون به بررسی آسیب سلولهای مغزی پرداخته شد. با توجه به اینکه در آینده امکان سفرهای فضای بیشتری وجود دارد. باید دقیقا روی این موضوع بررسی های گسترده انجام گیرد.

بررسی خون این پنج فضانورد روسی طی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ و پس از بازگشت از ایستگاه  فضایی همراه با افزایش در سه نشانگر زیستی به نام‌های نوروفیلامنت، پروتئین اسیدی فیبریلاری گلیال و پروتئین بتا آمیلوئید Aβ۴۰ همراه بوده است. البته این تغییرات طی روزهای اولیه و یا چند روز پس از بازگشت اتفاق افتاد. نتیجه این آزمایش نشان میدهد اقامت طولانی مدت در ایستگاه بین المللی فضایی همراه با تغییرات مایع مغزی خواهد بود که می تواند در سد خونی مغزی تاثیرات منفی داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال