کشف منبع جدید تنوع ژنتیکی

ببرهای تحت حفاظت دارای تنوع ژنتیکی بیشتری هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ببرهای نگهداری‌شده در اسارت دارای تنوع ژنتیکی قابل مقایسه با جمعیت‌های وحشی هستند به گزارش سرویس اخبار علمی رسانه تکنولوژی تکنا، در سال ۲۰۲۰، بینندگان نتفلیکس با تایگر کینگ، یک سریال مستند درباره جویی اکزوتیک، شخصیت رنگارنگ و جنجالی، مجذوب شدند. این سریال بسیاری را با دنیایی آشنا کرد که […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ببرهای نگهداری‌شده در اسارت دارای تنوع ژنتیکی قابل مقایسه با جمعیت‌های وحشی هستند

به گزارش سرویس اخبار علمی رسانه تکنولوژی تکنا، در سال ۲۰۲۰، بینندگان نتفلیکس با تایگر کینگ، یک سریال مستند درباره جویی اکزوتیک، شخصیت رنگارنگ و جنجالی، مجذوب شدند. این سریال بسیاری را با دنیایی آشنا کرد که مدت‌ها وجود داشته است اما به ندرت در معرض نور قرار گرفته است: دنیای مالکیت خصوصی ببر.

حدود ۷۰۰۰ عدد این گربه‌های راه راه در ایالات متحده در امکانات خصوصی زندگی می‌کنند، از باغ‌وحش‌های کوچک کنار جاده با قفس‌های کثیف گرفته تا مزارع گسترده که با اندازه باغ‌وحش‌های معتبر برابری می‌کنند. این تعداد بسیار بیشتر از ۵۰۰۰ ببر تخمین زده شده که در طبیعت باقی مانده‌اند است. برخی از زیست‌شناسان حفاظت از حیوانات دریافته‌اند که این حیوانات اسیر – که احتمالاً از نسل حیواناتی که در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای باغ‌وحش‌ها و سیرک‌ها به این کشور آورده شده‌اند – می‌توانند تنوع ژنتیکی کافی برای کمک به جمعیت‌های رو به کاهش وحشی داشته باشند. اما ترکیب ژنتیکی این ببرها تا حد زیادی یک راز بوده است.

اکنون، برای اولین بار، محققان سرپوش این جعبه سیاه را برداشته‌اند. مقایسه DNA ۱۳۸ ببر اسیر متعلق به مالکان خصوصی با DNA ببرهای وحشی نشان می‌دهد که ببرهای اسیر یک ترکیب ژنتیکی خوب مخلوط از جمعیت‌های ببر در سراسر محدوده بومی خود در آسیا هستند، این تیم در مطالعه‌ای که هفته گذشته در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، گزارش می‌دهد. با استفاده از این مجموعه داده‌ها، بزرگ‌ترین مجموعه داده‌ای که تاکنون برای ببرها جمع‌آوری شده است، محققان همچنین یک پانل مرجع شبیه به ۲۳andMe برای گربه‌ها ساختند که می‌تواند توسط افسران حفاظت و مدیران حیات وحش برای تعیین اجداد ببرهای اسیر و وحشی استفاده شود.

آبیشک هاریهار، بوم‌شناس جمعیت و مدیر برنامه ببر در پانته‌را، یک سازمان حفاظت از گربه‌های وحشی که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: «اگرچه ببرهای اسیر مورد بررسی در این مطالعه حاوی تنوع قابل توجهی منحصر به فرد نیستند، اما تنوع قابل مقایسه با جمعیت‌های وحشی را حفظ می‌کنند». «این اطلاعات برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نقش بالقوه جمعیت‌های اسیر در تلاش‌های بازگرداندن و بازسازی حیات وحش ضروری است.»

قانون ایمنی حیوانات بزرگ گربه سانان سال ۲۰۲۲، داشتن، خرید، فروش یا حمل و نقل گربه‌های بزرگ مانند ببر، شیر، یگوار و چیتا را غیرقانونی کرد. اما برخی از صاحبان ببرها از این قانون معاف بودند و می‌توانند همچنان از حیواناتی که دارند سود ببرند، الی آرمسترانگ، ژنومیک حفاظتی در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده اصلی مطالعه جدید می‌گوید. «اینگونه است که آنها پول در می‌آورند. سیرک‌ها، پرداخت برای بازی کردن با بچه ببرها»، او می‌گوید. برخی از ببرهای اسیر نیز راه خود را به پناهگاه‌ها پیدا کرده‌اند که آن‌ها را از مالکان خصوصی نجات می‌دهند و اجازه می‌دهند زندگی خود را ادامه دهند.

آرمسترانگ در دانشگاه استنفورد شروع به کار در زمینه ژنتیک ببر کرد، جایی که مطالعه‌ای را در مورد تکامل اخیر ببرهای وحشی انجام داد. برخی از نمونه‌ها برای این کار از باغ‌وحش اوکلند، یکی از معدود باغ‌وحش‌های معتبر در کشور که ببرهای نجات‌ یافته وحشی را می‌پذیرد، گرفته شد. از طریق باغ‌وحش او با یک سازمان غیرانتفاعی به نام ببرهای آمریکا آشنا شد که برای اولین بار به او گفتند که چند ببر در کشور به صورت خصوصی نگهداری می‌شوند.

آرمسترانگ می‌گوید: «ما شروع کردیم به صحبت بیشتر با برخی از صاحبان خوب پناهگاه‌ها در مورد تاریخچه گربه‌های خود.» «ما فقط سوالات زیادی داشتیم که احساس کردیم حداقل می‌توان با توالی‌یابی DNA به آن‌ها پاسخ داد. شایعات در مورد جمعیت ببرهای متعلق به مالکان خصوصی فراوان بود. برخی از دانشمندان گمان می‌کردند که آن‌ها بسیار نزدیک‌خون هستند؛ برخی دیگر فکر می‌کردند ببرهای این جمعیت ممکن است دارای اجداد خالص از یک زیرگونه وحشی یا دیگری باشند، یا حاوی ژن‌هایی باشند که از جمعیت‌های وحشی ناپدید شده‌اند.

با این حال، ببرهای حفاظت شده می‌توانند منبع DNA سالم ببر باشند، آرمسترانگ می‌گوید اگر مدیران حیات وحش و مقامات محلی به مشکل برخوردند و به تزریق جدید تنوع ژنتیکی نیاز داشتند. ذخیره نمونه‌های بیولوژیکی مانند اسپرم می‌تواند مفید باشد. «جمع‌آوری این نوع نمونه‌ها از جمعیت‌های ببر وحشی و شروع ذخیره آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.»

شو-جین لو، ژنتیک‌دان حفاظتی در دانشگاه پکن که در این مطالعه شرکت نداشت، موافق است که این مجموعه ببرهای اسیر می‌توانند به عنوان یک پشتیبان برای روز مبادا عمل کنند. او می‌گوید: «تصور کنید سناریویی که تمام ببرهای وحشی منقرض شده‌اند و خطوط خونی زیرگونه‌های ببر به خوبی مدیریت شده در اسارت [در باغ‌وحش‌ها] بسیار نزدیک‌خون هستند.

آرمسترانگ می‌گوید که در آینده امیدوار است که توالی‌یابی بیشتری از ببرهای اسیر در سراسر جهان، از جمله از آفریقای جنوبی و اوکراین،انجام دهد. او می‌گوید: «هر زمان که فرصت اضافه کردن به این پایگاه داده مرجع را داشته باشیم، به ویژه با نمونه‌هایی که قسمت منحصر به فردی از محدوده ببر را نشان می‌دهند، آن را جمع آوری خواهیم کرد.