آیا تراشه‌های Exynos شرکت Samsung، خطری جدی برای تراشه‌های Snapdragon شرکت Qualcomm به حساب می‌آیند؟

گوشی‌های هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge، گران‌قیمت‌ترین محصولاتی هستند که سامسونگ تا به امروز تولید کرده است. در ساخت گوشی Galaxy S6، حدود 110 قطعهی مختلف به کار گرفته شده که تعداد آنها در Galaxy S5، تنها 80 نوع مختلف بوده و به همین جهت، قیمت Galaxy S6 نیز بیشتر از Galaxy S5 می‌باشد. البته تنها فلزی نبودن بدنه‌ی […]

گوشی‌های هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge، گران‌قیمت‌ترین محصولاتی هستند که سامسونگ تا به امروز تولید کرده است. در ساخت گوشی Galaxy S6، حدود 110 قطعهی مختلف به کار گرفته شده که تعداد آنها در Galaxy S5، تنها 80 نوع مختلف بوده و به همین جهت، قیمت Galaxy S6 نیز بیشتر از Galaxy S5 می‌باشد. البته تنها فلزی نبودن بدنه‌ی گوشی‌هوشمند Galaxy S5، یکی از دلایل قیمت بسیار پایین‌تر این گوشی‌هوشمند به حساب می‌آید که باید به آن توجه داشت.

اما جای خوشحالی دارد که شرکت سامسونگ قادر است بسیاری از قطعات به کار گرفته در محصولات خود را، خودش بسازد. یکی از مهم‌ترین موارد نیز به تراشه‌ی Exynos به کار گرفته در Galaxy S6 مربوط می‌شود. استفاده از این تراشه، در کنار پرداخت نکردن هزینه برای خرید چیپ از شرکت Qualcomm و پایین آمدن قیمت نهایی، هزینه‌های اضافی و حق محصولاتی را که کوآلکام از سامسونگ دریافت می‌کرد نیز از هزینه‌های شرکت سامسونگ کم شده است. البته شاید با خود بگویید که این میزان هزینه، چندان هم زیاد نخواهد بود و سامسونگ پول زیادی را به کوآلکام پرداخت نمی‌کرده اما باید بدانید که بین 2.5 تا 5.0 درصد از هزینه‌ی دریافتی هر دستگاهی که در آن از چیپست‌های کوآلکام استفاده شده باشد، باید به این شرکت پرداخت شود!

اگر موضوع فروش خود چیپست به شرکت‌های دیگر توسط کوآلکام را نادیده بگیریم، تنها همین موضوع می‌تواند یک منبع درآمد فوق‌العاده برای کوآلکام باشد. جالب است بدانید که سامسونگ برای استفاده از تراشه‌های شرکت کوآلکام در محصولات سری Galaxy S خود، تا کنون بیش از 9 میلیارد دلار را به این کمپانی پرداخت کرده که میزان بسیار قابل توجهی است.

اما به کارگیری نسل جدید تراشه‌های Exynos در گوشی‌های هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge، سبب شد تا کوآلکام، بزرگترین مشتری خود که بزرگترین تولید کننده‌ی تلفن همراه در جهان می‌باشد را از دست دهد و حتی در بخش قدرت تراشه‌هایش نیز از این شرکت جا بماند! موفقیت بسیار خوبی که تا این لحظه سامسونگ به دست آورده، می‌تواند آغازی بر قطع همکاری با شرکت کوآلکام باشد.

از سوی دیگر، اطلاعات موجود در دنیای مجازی نشان می‌دهند که شرکت کوآلکام به خاطر مشکلات مالی فراوانی که دارد، در حال تجزیه شدن ‌می‌باشد و واقعا نمی‌تواند در برابر قدرت بالای تراشه‌های 14 نانومتری شرکت سامسونگ دوام بیاورد، چرا که شرکت‌هایی همچون Mediatek نیز با قدرت، در حال تولید تراشه‌های جدید هستند و محصولات زیادی در بازار هستند که حالا از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند. به همین دلیل، ما نیز خیلی دوست داریم بدانیم که انتهای فرانچایز تراشه‌های Snapdragon چه خواهد شد.

به هر شکل، شرکت کوآلکام با داشت درآمد 30 میلیارد دلاری، یکی از بزرگترین کمپانی‌های حاضر به حساب می‌آید که علاوه بر داشت درآمد بسیار بالا، بیشترین میزان حق استفاده از تراشه‌ها و لایسنس‌هایش را از مشتریانش دریافت می‌کند.

نظر شما چیست؟ آیا در آینده شاهد خرید تراشه‌های Exynos سامسونگ توسط شرکت‌های دیگر خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال