کوالکام X50: اولین مودم 5G جهان

روز به روز دنیای فناوری و کاربران شبکه‎های وایرلس بیشتر به حقیقت پیوستن شبکه‎های 5G نزدیکتر می‎شوند. شرکت کوالکام اگر مودم X50 5G خود را معرفی کند، یقینا کل صنعت بی‎سیم دنیا به سطح دیگری هدایت می‎شود. این شرکت می‎گوید که سرعت X50 می‎تواند به 5 گیگابیت در ثانیه برسد، که در حال حاضر به […]

روز به روز دنیای فناوری و کاربران شبکه‎های وایرلس بیشتر به حقیقت پیوستن شبکه‎های 5G نزدیکتر می‎شوند. شرکت کوالکام اگر مودم X50 5G خود را معرفی کند، یقینا کل صنعت بی‎سیم دنیا به سطح دیگری هدایت می‎شود.

این شرکت می‎گوید که سرعت X50 می‎تواند به 5 گیگابیت در ثانیه برسد، که در حال حاضر به نسبت مودم‎های در پیش روی “کلاس گیگابایت” LTE که تحت شرایط آزمایش می‎توانند به سرعت تثریب 900 مگابیت در ثانیه دست پیدا کنند، 5 برابر بیشتر است. X50 توانایی خود را در این کار با استفاده از MIMO (سیستم چند ورودی چند خروجی) در باند فرکانسی 28 گیگاهرتز، قسمتی از طیف موج میلیمتر (mmWave)، انجام می‎دهد.

سخت‎افزار رادیویی mmWave سمت کاربر تمایل به داشتن آنتن‎های زیادی دارد، و با توجه به آن قادر به این است که استفاده‎ی فراوانی از سیستم MIMO کند. در عمل، MIMO موازی‎سازی ارتباطات رادیویی از طریق چندین آنتن است، به نحوی که هر آنتن یک انتقال داده را در یک زمان مدیریت می‎کند. هدف بالا بردن تعداد انتقال‎های هم‎زمان داده برای به دست آوردن یک سرعت مجموع داده‎ی بیشتر است.

چون مودم X50 تنها با باندهای mmWave سر و کار دارد، بایستی با یک مودم LTE در ارتباط باشد (نظیر مودم X16 کوالکام) تا امکان عملکرد آن در محیط یک جهان واقعی که در آن از شبکه‎ی 4G LTE به عنوان یک بنیاد شبکه‎ای استفاده می‎شود، وجود داشته باشد، چون این شبکه امروزه پوشش وسیع‎تری دارد. در ادامه، بایستی اشاره داشت که مودم 5G به تکیه داشتن به LTE (و سایر شبکه‎های موروثی) به عنوان یک مقسم متداول ادامه خواهد داد. باند و تکنیک‎های جدید مرتبط با این مودم هر زمان که امکانش باشد نقش شتاب‎دهنده‎ها را خواهند داشت.

طبق معمول، اجرای این نوع فناوری با سرعت نسبتا آهسته‎ای شروع و اگر استفاده از شبکه‎ی LTE نقش یک قالب آزاد را داشته باشد، اوج خواهد گرفت. اختصاص دادن فرکانس رادیویی در باندهای mmWave به نظر می‎رسد امری آشفته (در اطراف دنیا) باشد، همان‎طور که اختصاص دادن باند‎های LTE با همین ماجرا روبرو بودند (بیش از 40 باند LTE در سراسر جهان وجود دارد)، ولی کوالکام اشاره می‎کند که تقسیم‎بندی باند‎های LTE با فناوری‎هایی نظیر RF360 به شکل موفق‎آمیزی حل شده است و تقسیم‎بندی هر باند دیگری نیز به همین صورت خواهد بود.

در حقیقت، کوالکام یقینا به چالش پیش آمده خوش‎آمدگویی می‎گوید چون با آن‎که فشار زیادی بر تمامی دست‎اندرکاران شبکه‎های 5G وارد می‎کند، ولی این شرکت در موقعیتی قرار می‎گیرد که از سختی به‎کارگیری مودم 5G سود خواهد برد، چون موانع اولیه و هزینه‎های شروع آن‎قدر بالا است که سایر رقبا فعلا نتوانند وارد آن شوند.

5G بر روی توده‎ی کاملی از ارتباطات بی‎سیم موروثی قرار می‎گیرد، بنابراین تمامی دست‎اندرکاران 5G به شکل موثری از هر چیزی که قبل از 5G آمده است پشتیبانی می‎کنند، و عملکردشان در این زمینه به خوبی است.

باندهای mmWave می‎توانند منجر به سرعت انتقال داده‎های فوق‎العاده بالایی شوند ولی آن‎ها بی‎نهایت نسبت به محیط حساس هستند. سیگنال‎ها توسط چیزهایی به نازکی یک برگه‎ی کاغذ می‎توانند مسدود شوند. به منظور حل این چالش‎ها، پروتکل 5G به نحوی طراحی شده است که چندین ارتباط (مختلف) را مدیریت و متجمع کند. دستگاه‎های 5G همزمان با چندین شبکه در ارتباط خواهند بود.

گاهی اوقات، مودم سیگنال‎ها را به سطوح سخت (نظیر دیوار) پرت خواهد کرد تا به پایگاه مبنا برسند و از تشکیل پرتوی سازشی به منظور کارآمدترین بهره از قدرت امواج رادیویی برای انتقال داده‎ها استفاده می‎کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال