شبیه سازی کوانتومی واکنش شیمیایی توسط محققان گوگل

گوگل با استفاده از پردازنده کوانتومی سیکامور موفق شد تا یک واکنش شیمیایی را شبیه سازی کوانتومی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان معتقدند کامپیوترهای کوانتومی قادر به انجام کلیه مراحل پیچیده رمزگشایی و معکوس کردن زمان هستند. اما دلیل اینکه هنوز کامپیوتر های کوانتومی نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند […]

گوگل با استفاده از پردازنده کوانتومی سیکامور موفق شد تا یک واکنش شیمیایی را شبیه سازی کوانتومی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان معتقدند کامپیوترهای کوانتومی قادر به انجام کلیه مراحل پیچیده رمزگشایی و معکوس کردن زمان هستند. اما دلیل اینکه هنوز کامپیوتر های کوانتومی نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند عدم استفاده از آنها به صورت عملی و کاربردی بوده است.

در همین راستا محققان شرکت گوگل سعی کردند تا یک واکنش شیمیایی را از طریق یک رایانه کوانتومی شبیه‌سازی کنند. هرچند که این آزمایش به صورت ساده بوده اما در استفاده از محاسبات کوانتومی گامی موثر خواهد بود. در این شبیه سازی از رایانه سیکامور ساخت گوگل استفاده شده است.

رایانه کوانتومی سیکامور گوگل سال گذشته توانسته بود در مدت زمان ۲۰۰ ثانیه محاسبه پیچیده ای را انجام دهد که طی آن گوگل مدعی شده بود این محاسبه اگر توسط یک ابر رایانه انجام می گرفت حدود ۱۰ هزار سال طول می کشید. به همین دلیل این شرکت ادعا کرد توانسته به برتری کوانتومی دست یابد. برتری کوانتومی توانایی دستگاه ها برای انجام کارهایی است که کامپیوترهای معمولی قادر به انجام آن نیستند. شبیه سازی واکنش شیمیایی توسط سیکامور انجام گرفته زیرا دانشمندان معتقدند کلیه اتم ها و مولکول ها با مکانیک کوانتومی سازگارتر بوده و رایانه های کوانتومی بهتر می توانند شبیه سازی دقیق آنها را انجام دهند. این واکنش شیمیایی مربوط به یک مولکول دیازن بوده که در شبیه سازی کوانتومی اتم های هیدروژن در اطراف نیتروژن قرار داده می‌شوند.

رایان بابوش مسئول این پروژه از گوگل می‌گوید: ما برای دقت عملکرد این شبیه‌سازی همان واکنش را روی کامپیوترهای کلاسیک اجرا کرده و با هم مقایسه کردیم. وی ادامه داد اگرچه واکنش بسیار ساده بوده اما در اجرای محاسبات کوانتومی کار بزرگی محسوب می شود. اکنون ما می توانیم محاسبات مربوط به شیمی را به وسیله کوانتوم و در مقیاس بهتر انجام دهیم.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال