ثبت تصاویری از اعماق مغز توسط میکروسکوپ محققان چینی

محققانی از دانشگاه پکن با کمک میکروسکوپ مینیاتوری جدید خود موفق شدند تصاویری را از اعماق مغز موش ها ثبت کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تیم تحقیقاتی دانشگاه پکن نوعی میکروسکوپ مینیاتوری سه فوتونی توسعه دادند که تنها ۲.۱۷ گرم وزن دارد. محققان با کمک این میکروسکوپ توانستند تصویری از قشر […]

محققانی از دانشگاه پکن با کمک میکروسکوپ مینیاتوری جدید خود موفق شدند تصاویری را از اعماق مغز موش ها ثبت کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تیم تحقیقاتی دانشگاه پکن نوعی میکروسکوپ مینیاتوری سه فوتونی توسعه دادند که تنها ۲.۱۷ گرم وزن دارد. محققان با کمک این میکروسکوپ توانستند تصویری از قشر پایدار مغز و نورون های هیپوکامپ ارائه دهد که بطور آزادانه در حرکت بودند. محققان از مدت ها پیش تاکنون به دنبال نقشه برداری از اتصالات و پویایی عملکردی مغز بوده است. در مغز انسان میلیاردها نورون و تریلیون سیناپس وجود دارد. محققان تاکنون با استفاده از ابزارهای تصویربرداری میکروسکوپی پوشیدنی مخصوص حیوانات به چنین اطلاعاتی دست یافته بودند.

این تیم تحقیقاتی به رهبری چنگ هپینگ از مرکز ملی تصویربرداری زیست پزشکی سالها مطالعه برای ساخت چنین دستگاهی انجام داده بودند. این تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ اولین میکروسکوپ دو فوتونی خود را تنها با ۲.۲ گرم ساخته بود. چنگ در مصاحبه ای در مورد این میکروسکوپ گفته است: این میکروسکوپ اکنون بصورت بهبود یافته می تواند میدان تصویربرداری ۷.۸ برابر بزرگتر عرضه کند. همچنین امکان ارائه تصاویر سه بعدی از سیگنال های مغز و نورون ها وجود دارد.